Student en mini rijden?

default

RE: Student en mini rijden?

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een mini cooper, maar wat mij opvalt is dat ze allemaal wel wat last van roest hebben.

Nu is het de bedoeling dat ik als (arme) student zijnde een mini ga aanschaffen.
Maar ik vraag me af of dat wel interessant is, aangezien volgens mij iedereen z'n mini ondertussen onder handen heeft genomen omdat deze niet goed meer was.

Is mini rijden nou echt zo duur?
Of kan ik ook gewoon een mini kopen voor +-€1500,- en wat roest accepteren en er dan nog jarenlang plezier van hebben?
Of is het echt noodzakelijk dat ik die wagen van binnen tot buiten ondersteboven ga keren?

RE: Student en mini rijden?

Je bent niet verplicht om de roest aan te pakken door al het plaatwerk te vernieuwen. Zeker als het binnen je budget niet gaat. Maar met de jaarlijkse APK keuring kan het gebeuren dat je een afkeur krijgt op de roest schade. Dat de roest aan gepakt word is misschien ook wel voor het oog, het toont niet echt mooi die bruine roestplekken. Maar als het niet ernstig is kun je met een kleine roestplek best leven lijkt mij.

RE: Student en mini rijden?

roest is niet het grootste probleem...

een goede betrouwbare mini die meer dan 1 keer door de apk komt is een leuke zoektocht, ben je zelf een beetje handig of wil je graag leren sleutellen is erg belangrijk...

goed onderhoud is het belangrijkste, simpele dingen als het vernieuwen van contactpunten en bougies kan je zelf en is erg belangrijk voor de betrouwbaarheid...

laat je niet gek maken door de vele blinkende en gerestaureerde autookes, het gaat erom hoe hij rijd en of jij er gelukkig mee bent.

JOIN THE CLUB ;)

default

RE: Student en mini rijden?

Sleutelen aan een mini lijkt wel leuk en volgens mij ook nog wel te doen.
Zelf heb ik een aantal brommers van roest naar prijzenwinnaars weten om te toveren. :D
Ook heb ik hier een "lege" garage.. dus dat zal ook nog wel gaan lukken.

Het belangrijkste is dat de mini me niet in de steek zal laten, dat hij niet de mooiste is ach.. daar kan ik nog wel overheen komen. :)

Maar bougies vervangen e.d., ik neem aan dat je het dan over iedere 10 duizend kilometer heb ofzo?

Op marktplaats.nl staan namelijk een groot aantal mini's tegen een voor mij aantrekkelijke prijs te koop.
Ook zit er hier in het dorp een mini "dealer" maar daar liggen de prijzen wel een stuk hoger.

Maar volgens jullie mini rijders is het best mogelijk om in een mini rond te rijden.
En dan alleen de roestvorming en kleine dingen aan de motor in de gaten houden?

RE: Student en mini rijden?

bougies vervangen en contactpuntjes doe ik eens per jaar maar rijd ook maar 2000 km hooguit met Flame, dus ik durf nu geen uitspraak te doen over de houdbaarheid van die delen...

verder is het zo dat hier op het forum een heleboel info staat over hoe je je mini levent kan houden. vele forummers zijn bereid om een ander te helepen bij problemen en zelfs mee te kijken bij de aankoop van een mini...

zelf ben ik ook erg benieuwd naar je woonplaats, wellicht kan je het in je profiel invullen, da praat wat makkelijker als het om hulp in de buurt gaat...

wat ik bij elke nieuwe (2e-handse) auto doe die ik koop is het vervangen van de olie, filters, ontstekingsdelen zoals bougies, contactpunten en bougieskabel, verder loop ik de hele auto na en vervang waar nodig de remmen bijvoorbeeld...

alles een keertje goed afstellen en je kan veilig de weg op. Let op: een apk betekent niet dat een auto goed is, enkel en alleen dat ie aan een aantal veiligheidseisen voldoet... een apk zegt dus niets over de staat van onderhoud van de auto...

default

RE: Student en mini rijden?

Profiel is nu vol :)

Zelf woon ik in Maassluis, da's zo goed als Rotterdam :)

Zelf ben ik aan het rondkijken naar een mini in deze klasse:(om maar even een voorbeeld te geven)
http://www.marktplaats.nl/markt/autos/m ... m?oudei=20
Of zal een mini van deze prijsklasse geen lang leven meer hebben?
Ik ben sowiesow wel van plan om alles zoals beschreven is trouw op tijd te vervangen olie, bougies, filters e.d. 8)

Ik heb ondertussen een hoop kooptips opgedaan van mini.pagina.nl
Maar dit is volgens mij de enigste duidelijke site waar je mini info kan vinden :)

Maar de grote hamvraag is dan:
Is een mini rijden duur, qua onderdelen en arbeidsintensief?
Ik heb hiervoor een vw golf gereden, dus ik denk dat een mini sowiesow een hele andere ervaring gaat worden!

RE: Student en mini rijden?

Tsja, duur, wat is duur he, tegenwoordig ;)
Zo'n beetje alle onderdelen zijn nog goed te krijgen in ieder geval, de mini-shops schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond :D
Arbeidsintensief? Als je goed onderhoud pleegt, zal dat wel meevallen ;) Een hoop dingen kun je met een beetje proberen allemaal zelf wel doen, misschien met behulp van een handboek (ook nog gewoon te krijgen!).

Als je van plan bent een auto gaat kopen/bekijken kun je altijd de aankooptips meenemen, die je hier op site kunt vinden
(en wel hier: link

default

RE: Student en mini rijden?

Die aankooptips had ik ondertussen al uitgeprint :)
Maar bedankt voor de tip ;)
Ondertussen zal ik het forum doorspitten met tip en trucks :)

default

RE: Student en mini rijden?

Onderdelen van een mini zijn spotgoedkoop. Hangt natuurlijk wel een beetje af van waar je de onderdelen koopt en welke het zijn.

Even een voorbeeldje:
- Een origineel Rover stuurhuis kost bij de gespecialiseerde mini garage in mijn streek (West-Vlaanderen, België) een kleine 300 Euro. Een ruilstuurhuis kost er 175 euro bij inlevering van je oude stuurhuis, maar aangezien je dit meestal enkel vervangt als het originele stuurhuis in schrootstaat is rekenen ze nog 75 euro schroot aan, dus lig je toch aan 250 euro.
- De mensen bij de kleine minishop waar enkel onderdelen en complete mini's verhandeld worden, maar waar je niet naar toe kan voor dingen die je niet zelf kan oplossen, (als je het geluk hebt van zo een shop in de buurt te hebben) bestellen hun onderdelen niet bij rover, maar kopen hun onderdelen in bij de grote shops in Engeland. Voor 175 Euro heb je daar al een stuurhuis zonder je oude stuurhuis te moeten inleveren, laat staan te moeten bijbetalen als het niet meer goed is.

Verder kan je met een beetje creativiteit ook ver raken:
- Waarom originele Rover-dichtingen of zelfs namaak dichtingen kopen als je voor de prijs van 1 zo een dichting een groot vel dichtingsvel hebt waar je mits wat slim uittekenen en passen meer dan de helft van de dichtingen die in een mini-blok zitten kan zelf uitknippen. (Wel niet besparen op bijvoorbeeld de koppakking want als deze te dun is loop je het risico dat de drukkamers te klein worden met alle gevolgen van dien, en als deze te dik is dan zal de dichting niet meer optimaal zijn en zal de compressie ook dalen door een te grote drukkamer). Dingen die gewoon dicht moeten zijn, maar niet echt superhoge drukken aan moeten kunnen kan je ook gewoon afdichten met rode loctite...
- De echte liefhebbers zullen het niet graag horen, maar als je mini niet SUPER mooi moet zijn, maar wel roestvrij moet tonen, dan kan je zelf je mini overspuiten met hammerite hoogglanslak...

RE: Student en mini rijden?

als ik eerlijk moet zeggen denk ik dat als je een minike voor 1000-1500 euro gaat kopen dat je beter van een particulier kan kopen dan een bedrijf...

bij een bedrijf betaal je mee aan alle garage kosten. garantie krijg je toch niet dus kan je mijns inziens beter een oud vrouwtje zoeken die haar mini wegdoet...

RE: Student en mini rijden?

De roest even achterwege gelaten, kan ik zeggen dat ik de laatste 2 jaar (zolang ik mijn huidigge mini heb), nog maar weinig grote kosten heb gehad.

De meeste problemen heb ik persoonlijk met de remmen en de koppeling. Ik maak ongeveer 6000 tot 7000 km per jaar en heb in die tijd heb ik wel wat stukken aan de remmen en koppeling gehad, maar nooit echt duur. Natuurlijk scheelt het ook erg veel als je veel zelf kunt doen. Je geeft zelf al aan dat je veel met brommers hebt gedaan. Daar ben ik ook mee begonnen en langzaam aan leer je de mini ook wel kennen. Ik ben nu 23, en heb dus helemaal niet zo veel jaren ervaring met minis, maar ik begin het nu ook allemaal te leren. Zo was mijn mini pas erg aan het stotteren. Ik vreesde het ergste, maar het bleek dat de contactpuntjes opnieuw moesten afgesteld worden. Laat dit nou ongeveer hetzelfde werken als een Vespa! Nu rijdt hij weer hartstikke goed en het heeft me alleen een half uurtje werk gekost.

Zoals eerder gezegd zijn de onderdelen makkelijk en goedkoop aan te komen, je hoeft niet snel iets nieuw te kopen. Wat betreft de roest, dat doet iedere oudere auto, maar vaak op plaatsen waar je het niet meteen ziet.

Zolang je het als een hobby auto blijft zien en je kunt zelf wat doen, dan hoeft het echt niet duur te zijn. Je kunt het zo duur maken als je wilt. Moet er wel bij zeggen dat je ook een beetje geluk moet hebben bij het kopen van een goede mini.

RE: Student en mini rijden?

Ik ben nu 20 en heb mijn cooper al 1,5 jaar... (heb al 4 jaar een andere mini in restauratie...) Ik heb hem voor weinig kunnen kopen, maar moest wel nogal wat aan gebeuren. Omdat het mijn hobbie is vond ik dat natuurlijk helemaal niet erg! Ik heb er toen oa. het blok, achter subframe en dorpels moeten vervangen... Voor mij niet zo erg, maar als je nog weinig/geen kan ik me voorstellen dat het allemaal zeer moeilijk lijkt. Maar het valt allemaal reuze mee!

Begin laag en als je het leuk blijft vinden kun je altijd nog een betere/mooiere mini kopen.

default

RE: Student en mini rijden?

Het viel mij inderdaad al op dat de "goedkopere" mini wel weer erg "duur" was bij de dealer.

Ik zat over de site heen te bladeren van de man met mini's bij mij uit het dorp, maar die durft nog gewoon zonder blikken of blozen dikke 2250euro te vragen voor een mini vol deuken, 3 verschillende kleuren en een blokje waar al 90.000 kilometer op staat.
Daar valt me broek wel even vanaf |:(

Maar aan de andere kant zie ik ook leuke mini's staan op marktplaats voor niet te veel geld.
Het bijkomende probleem is dan wel dat je moet weten waar je het over heb, anders zit je strax met de spreekwoordelijke "kat in de zak" :x

Ik zie ook dat veel van jullie meer uit het noorden van nederland komen.. is dat puur toeval of zijn er hier in zuid-holland gewoon niet zoveel mini rijders?

En ik heb nog steeds het idee dat zowat iedereen hier een lasapparaat en een setje extra bodemplaten e.d. in de garage heeft staan, voor het geval dat :)

Ter info:
Ben over een maandje 21 jaar, en ga over 2 weken nieuwe studie beginnen.. maar da's maar voor 2 a 3 dagen in de week.. de rest van de tijd is voor "zelfstudie" ofterwijl... werken en op zoek gaan naar een leuke mini 8)

RE: Student en mini rijden?

EurOtiC schreef:


Het bijkomende probleem is dan wel dat je moet weten waar je het over heb, anders zit je strax met de spreekwoordelijke "kat in de zak" :x

Ik zie ook dat veel van jullie meer uit het noorden van nederland komen.. is dat puur toeval of zijn er hier in zuid-holland gewoon niet zoveel mini rijders?




Als je er een gaat kopen: neem ff iemand mee die er echt praktijkervaring mee heeft en er veel van weet.

Tsjah, ik denk dat er meer mensen uit het Noorden op het forum zitten..

RE: Student en mini rijden?

EurOtiC schreef:
Ik zie ook dat veel van jullie meer uit het noorden van nederland komen..


:? Ik heb juist het idee dat meer dan 75% in het zuiden woont.

EurOtiC":938hkq9t]En ik heb nog steeds het idee dat zowat iedereen hier een lasapparaat en een setje extra bodemplaten e.d. in de garage heeft staan, voor het geval dat :)[/quote:938hkq9t]
Mocht je dat nou niet hebben, zorg dan voor goede contacten ;)

Nog een tipje (ten overvloede misschien omdat t al eerder genoemd is), als je interesse hebt in een Mini, ga dan kijken wat het is en neem iemand mee die weet waar je op moet letten. Pas als je er om heen hebt gelopen (gekropen) weet je wat het is en of het t geld waard is.

Succes met zoeken!

default

RE: Student en mini rijden?

[size=75:smg59c1x][Topic merged-Demelza][/size:smg59c1x]

hallo mensen!

ik ben nieuw hier omdat ik een brandende vraag heb, waar op het forum hier waarschijnlijk wel antwoord op gegeven kan worden.

Is er zoiets als een studentenmini, voor de miniliefhebber met weinig geld die toch een leuk, betrouwbaar autootje wil rijden?
Ik zie vaak laag geprijsde minis maar deze zijn dan al aardig aan de leeftijd? heeft leeftijd veel invloed?

dit zijn een paar vragen die bij mij op komen borrelen, als alles gunstig lijkt kan ik op zoek naar mijn eerste eigen vierwieler! :P

RE: Student en mini rijden?

Aan vaste lasten ben je iig niet zo heel veel kwijt.
9 euro p/m aan belasting, dan nog verzekering die ook niet heel ergduur is (ligt er natuurlijk aan welke verzekering).

Een mini is (doorgaans) niet zo betrouwbaar als bijv. een Toyota starlet, maar die heeft dan ook weer 0,0 uitstraling. Om supergoedkoop te rijden zou ik geen mini kiezen, er zal wel eens wat aan kapot gaan, maar dat is doorgaans redelijk goedkoop te repareren (onderdelen zijn nog volop te krijgen en niet duur).

Oudere mini's zijn waarschijnlijk goedkoper omdat ze meer roest hebben (langer blootgesteld aan moeder natuur :+) ), en als ze niet opgeknapt zijn doen eigenaren ze vaak snel weg omdat ze niet met een rotte mini willen blijven zitten maar ook geen zin/tijd hebben om ze op te knappen.

En zoek ff met de zoekfunctie, daar moet wel wat te vinden zijn over de aanschaf van een mini (ik ben er zelf ook nog mee bezig :9 )

RE: Student en mini rijden?

Zolang je een niet-roestende Mini hebt (en juist die zijn in aanschaf natuurlijk duur), je niet niet laat verleiden door allemaal dure gadgets die volop in Mini-land aanwezig zijn (dure velgen, opvoersetjes, accesoires) en je bereid bent om zelf probleempjes op te knappen kun je met een Mini best goedkoop rijden.

Het normale onderhoud van een Mini is best goedkoop als je het zelf doet. Je zal er heus wel wat aankrijgen maar onderdelen zijn goedkoop en volop 2e hands verkrijgbaar, de techniek is simpel in vergelijking met moderne auto's. Verzekering en belasting zijn ook goedkoop en de meeste Mini's zijn niet onzuinig, een standaard duizentje moet de 1 op 14 ofzo wel makkelijk kunnen halen als je rustig aan doet.

Alleen ze (en met name dan de goedkope exemplaren) roesten snel en dat kan wel prijzig zijn als je dat wil gaan verhelpen.

Ik (ook student) heb de komende zomer mijn Mini 5 jaar en in al die jaren alleen mijn uitlaat kapot gehad en wat kleine probleemjes die vooral tijd en nauwelijks geld kosten. Ik had dan wel destijds een goed, hard exemplaar uitgzocht en daar tot nu toe weinig roestschade aan gehad. Helaas begint het roestmonster nu ook mijn Mini aan te tasten.

Voor gewoon onderhoud (olie, remblokjes, smeervet, onstekingsonderdeeltjes en andere slijtage onderdelen) ben ik tot nu toe steeds onder de 100 euro per jaar gebleven. 500 euro + 300 euro voor stage 1 kit (niet echt nodig, een simpele standaard uitlaat had ook voldaan) + 5 * 110 euro verzekering en 5 * 90 euro belasting maakt samen de vaste lasten 360 euro per jaar ex de benzine en leuke gadgets, dus de noodzakelijke kosten. Let wel, ik had dus een goede, niet goedkope Mini gekocht die enkele jaren daarvoor goed onder handen was genomen, zowel op roest als op technisch gebied.

RE: Student en mini rijden?

ik ben een student en ik heb een mini

aanschaf was €400,- (met kapot blok en reserve blok)
rijdend maken was €250,- (ditjes datjes cylinderkop reviesie)
wegenbelasting betaal ik niet ("73)
w/a verzekering is €38,-p/m (geen schade vrije jaren en ik ben onder de 25)
benzine 1/12 tot 1/14 (ik rij niet rustig :)" title="Evil" /> )
onderhoud doe ik zelf (koop de haynes en het gaat prima)
en de enige keren dat de mijne me in de steek liet was het mijn eigen fout (wielmoeren niet vast :x en gaskabel gebroken waarvan ik wist dat ie slecht was)

dat er bij mij veel meer geld in gaat zitten is gewoon door de lol die ik er in heb
maar je kan het ook redelijk goedkoop houden

RE: Student en mini rijden?

Mijn mini is een studentenmini! Aanschaf was hoger als de gemiddelde studentenmini denk ik, maar ik had er ook al even voor gespaard. En al mijn spaargeld gaat er toch ook wel heen, al blijf je zien dat het een studentenmini is... |:(

RE: Student en mini rijden?

Ik heb van de zomer een restauratieprojectje gekocht. 1979, dus belastingvrij en relatief goedkoop te verzekeren.

Op één of andere manier lijken de mini's van de jaren 70 een stuk minder roestgevoelig dan die van de jaren 80 en 90 (alleen dorpels en een spatbord vervangen. Leeftijd zegt dus bij een mini lang niet alles.

Zelf sleutelen bij een mini is echt heel goed te doen (met de haynes en een setje Engelse sleutels). Onderdelen zijn met een beetje speurwerk op internet (en ophalen met OVjaarkaart) vergeleken met een andere auto bijna gratis. Doe je sleutelen niet zelf dan is een Mini net als elke auto. Uurloon van een monteur is niet goedkoop!

default

RE: Student en mini rijden?

[size=80:380hihf4][Topics samengevoegd - Demelza][/size:380hihf4]

Hoi Mini liefhebbers

Aangezien dit mijn eerste post is zal ik me eerst eventjes voorstellen. Ik ben Sander bijna 18 jaar en ben dus sinds kort helemaal weg van Mini's.
Nu als student zit ik nog niet zo ruim bij kas. En om aan een mini zelf te beginnen sleutelen zie ik niet zitten aangezien ik niets van auto techniek afweet.

Nu was ik op dit forum terecht gekomen bij een topic import via Duitsland. En dan op mobile.de al Mini's gezien vanaf 1000 euro ongeveer. link
Ook heb ik op Ebay.co.uk veel Mini's gezien tegen een vrij lage prijs. Natuurlijk zit je daar met het rechtse stuur, maar dat is makkelijk te veranderen?



Ik ben wel op zoek naar een Mini van minstens 95 (weet niet meer zeker). En dus liefst helemaal inorde. Mijn budget is maxium 2000 euro. Ik weet niet of ik hier iets degelijks voor heb? Zoniet haal me uit mijn droom. Zowel jah, wat voor iets?

Het is en blijft natuurlijk een oude auto. Maar ik neem aan dat je toch enige tijd kan rijden zonder zorgen te hebben?

Alvast bedankt om dit stukje te lezen :+)

Tot horens :)

RE: Student en mini rijden?

Voor zulke bedragen is het niet zinvol om in het buitenland te shoppen.
Kijk maar wat een ritje met een trailer, bpm en al dat soort meuk kost. Bovendien staan al die goedkope auto's tegen de grens van Tsjechie.

Mini's zijn gewoon overprijsd. Dat is vervelend bij aanschaf, maar ze behouden hun waarde wel redelijk.

2000 euro voor een SPI'er (vanaf 1993 ofzo) is te krap. Misschien lukt het wel om een goede 1000 vanaf 1984 tot 1991 te vinden voor dat geld.

Het hangt ook een beetje af of je dagelijkse auto of "gewoon" voor erbij is.

default

RE: Student en mini rijden?

Hoi

Ja zou wel voor dagelijk gebruik moeten dienen.

Foutje ik zei minstens 95 ik bedoelde eigenlijk dat hij liever niet jonger mag zijn. Ik vind de oudere mooier (persoonlijk).

En inderdaad dan is het misschien niet nodig om in buitenland te gaan zoeken... Maar misschien wel eens een kijkje in Nederland nemen? (aangezien ik Belg ben, net op de grens met Roosendaal).

RE: Student en mini rijden?

Hmm. Een goede Mini voor minder dan 2000 Euro zonder sleutelwerk? Alleen 'Mini zonder sleutelwerk' is al enigszins een contradictie ;) Maar, het moet toch kunnen.

Staat nu wel een goedkope met werk op Ebay B en op Kapaza is vast ook wel iets te vinden. En dan heb je natuulijk nog http://omfb.vpsat.be waar af en toe een Mini wordt aangeboden. Misschien wel goed om iemand mee te nemen die enige ervaring met Mini's heeft als je naar een gaat kijken.

RE: Student en mini rijden?

Met wat geduld met zoeken moet het wel te doen zijn denk ik (particuliere verkoop). Er zal altijd wel wat te knutselen zijn, maar dat is net wat voor eisen je zelf stelt.

Je zou de lijst met aankooptips door kunnen lezen/meenemen bij bezichtigen of je woonplaats hier vermelden en wie weet is er iemand bereid met je mee te gaan kijken... Zo is de kans op een 'miskoop' toch kleiner.

default

RE: Student en mini rijden?

ik heb op autoscout.be ook al enkele vrij goedkope Mini's zien staan. Op omfb.vspat.be staat voor de moment niet echt veel op. Maar zal het wel in het oog houden.

link

Het is nu niet direct voor morgen, maar over een paar maanden zou ik er toch wel een willen hebben.

Misschien nog tips waarop ik kan letten bij aanschaf van een iets wat oudere Mini?

RE: Student en mini rijden?

De AANKOOPTIPS van deze site zijn altijd makkelijk. En eventueel via OMFB een medeminirijder uit België meevragen.

default

RE: Student en mini rijden?

hallo,
ik ben net een maand 19. Ik heb eerst gewacht totdat ik mijn rijbewijs heb gehaald, en ben pas daarna wezen kijken voor een Mini. Uiteindelijk ben ik bij een Mini Jet Black (1000cc) uit 1988 gekomen, die roestvrij is, en technisch goed was (voor 1400 euro).
Ik heb ook zelf kleine onderdelen vervangen zoals: bougies, bombine enz.. (dat is makkelijk om zelf te doen ;)) Maar voor de grote of moeilijke onderdelen die stuk gaan ga ik naar de Minidealer toe (zoals waterpomp). Verder knap ik de mini langzaam beetje bij beetje op; nieue spiegels, grill op nieuw gespoten, nieuwe velgen, grome onderdelen, motorkap strepen enz...
Maar ook maak ik dingen makkelijk zelf zoals een kofferbak afwerking :D
Met de Mini mee zit ik nu al boven de 3000 euro, en het gaat maar door.. :P maar het word wel een technisch goede, en mooie Mini.(alleen als ik hem natuurlijk verkoop is hij dat geld niet meer waard, want daarvoor heb je een mpi)

toen ik voor het eerst ging kijken, keek ik eerst of er geen roest enzo op de Mini zat, ook belangrijk: het subframe (neem een schroevendraaier mee, en prik erin om te kijken of het verrot is)
En de rest waar je allemaal op moet letten als je een Mini aanschafd: of alle elecktra werkt, of de banden en velgen nog goed zijn, geen deuken enz. enz...

grt Stefan

RE: Student en mini rijden?

sanderdd schreef:
om aan een mini zelf te beginnen sleutelen zie ik niet zitten aangezien ik niets van auto techniek afweet.



Als je een btje gevoel voor techniek hebt kun je met een haynes of vraagbak echt een hoop zelf doen hoor. Scheelt je een hoop geld. ;)

default

RE: Student en mini rijden?

Bedankt voor alle tips! De aankooptips op deze site ook héél handig. Was ze nog niet tegengekomen, hartelijk dank!

@ouwekwek, bedankt voor de tips. Misschien toch maar een Mini met wat werken kopen. Het lijkt mij het makkelijkst een mini te kopen die onder de motorkap nog helemaal inorde is. Maar waarvan het interieur, buitenkant iets minder is. Dat lijkt mij goedkoper uitkomen? Of zit ik nu totaal verkeerd?

Het zal waarschijnlijk wel afhangen van Mini tot Mini. En ik kan natuurlijk altijd nog de hulp inschakelen van familie om me te helpen met het opknappen...

RE: Student en mini rijden?

Ja daarin zit je denk ik verkeerd, het meeste werk zit altijd in de carrosserie. Een motorblok en de verdere techniek van de mini is niet heel ingewikkeld en staan in boeken en op deze website goed uitgelegd. Probeer dus te zoeken naar een koets die redelijk hard is maar waar nog wel wat technisch werk aan is.

default

RE: Student en mini rijden?

hoi ik heb zelf 2jaar geleden ook een mini gekocht (via MP)
natuurlijk was/is daar het 1 en het ander aan .
ook ben ik zelf geen monteur .
maar ik heb zoiets van ik probeer het gewoon en als je echt wil kan je het echt.
ook is het raadzaam om een handboek te kopen .
daarin staat namelijk de gehele mini uitgelegd ,en hoe alles uitelkaar gaat maar ook hoe het weer in elkaar gaat .
ik denk dat je versteld staat wat je zelf nog allemaal kan.

ik ben zelf bezig met een mini motor uit elkaar te halen (terwijl ik zelf ook geen technis inzicht heb hoor )en dit echter voor mij ook het eerste blok is wat ik uit elkaar haal.
maar nogmaals ik heb zoiets van wat ik niet kan , kan ik leren .
en wat ik echt,echt niet zelf kan ,dat zal ik dan moeten laten doen.

de mijne krijgt dus als hij klaar is ook een andere kleur .
en nou zeggen mijn colega's en baas .
dat krijg /lukt je nooit om hem netjes te krijgen ,(omdat ik hem zelf wil/zal spuiten)
dus dit is voor mij weer een doel om te laten zien dat het toch zal en moet lukken .
het enigste wat ik eens heb gespoten is een tank van een brommer.
en dat was nog met een spuitbus van motip.
de mini zal met een HPLV spuit gespoten worden en de verf van HOK
ook hier heb ik echter nog nooit mee gespoten .
en zal ik dus ook weer een ervaring rijker worden toch.
gr johan

default

RE: Student en mini rijden?

Oei dan had ik dat toch eventjes verkeerd ingeschat. Ik ga me zo een boek aanschaffen. Dan hoop ik wel dat dit niet te kostelijk gaat oplopen... Maar ik heb tijd en kan hem zo wel stilaan helemaal inorde maken natuurlijk.

Wil wel niet dat hij na een jaar nog in de garage staat...

@Mini johan; bedankt voor de informatie. Dit geeft me zelf extra motivatie om er toch zelf aan te beginnen. Bedankt!

default

RE: Student en mini rijden?

hoi graag gedaan hoor
het forum is er toch voor om elkaar te helpen .

het boek wat ik gekocht heb is een orginele werkplaats handboek NL
en een paar weken terug heb ik een service parts list op de kop kunnen tikken .
hier staat dus ook echt alles in elk onderdeeltje met het daarbij hoorende nummer.

ik zou kunnen informeren bij de boekhandel wat het kost om het te copieren
het zijn wel erg veel pagina's
gr johan

deze boeken heb ik
ik kan wel alles fotograferen en dan plaatsen
maar ik denk dat de mods daar niet erg blij mee zijn ivm de ruimte en aantal foto's





en dan een voorbeeld dit maal van een carburateur van een 1300





default

RE: Student en mini rijden?

@Mini-Johan; bedankt :) je hebt een prive bericht.

Nu zit ik nog met een klein ander probleem. Ik had mijn ouders al wel verteld dat ik een Mini wou gaan kopen. Maar nu ik er echter over bezig blijf :P is mijn vader steeds meer tegen... Zijn tegenargumenten waren, alle onderdelen zijn met Engelse schroefdraad en in zo een mini geraak jij niet in. Ik ben zelf een 1.84, maar zou dit een probleem kunnen geven? En kan je met wat sleutel werk de zetel niet lager zetten?
Wat kan ik gebruiken als tegen argument?

RE: Student en mini rijden?

Er zijn meerdere topics over lange mensen, waarvan er ook een aantal die een stuk langer zijn dan dat jij bent.

Linkje 1
Linkje 2
Linkje 3
Linkje 4

RE: Student en mini rijden?

Wat kan ik gebruiken als tegen argument?



de mini is misschien engels, maar er wordt nog steeds veel voor gemaakt, dus makkelijker reserve- of vervangingsdelen te vinden dan voor de meeste europese of japanse wagens die ook nog eens elke 2 jaar van uiterlijk veranderen; bij mini's is vrij veel onderling uitwisselbaar.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Student en mini rijden?

1.84 en er dan niet inpassen... ik ben 1.93 en houd nog ruimte over!!! :-)

das dus geen argument,.... :D

voordeel van een mini is dat sleutelen vrij gemakkelijk is (behalve dan mpi's/laatste modellen) en waardevast..... maar enig investeringsgeld blijkt wel nodig te zijn (ervaring)

succes

RE: Student en mini rijden?

En, als je Mini gaat rijden, moet je het niet erg vinden om stil te komen staan. Als je een auto wilt die elke dag braaf start, dan kan je beter een japanner kopen ofzo :)

Met een dosis handigheid kan je aardig wat dingen zelf doen en kan je de kosten redelijk laag houden, maar het is nog steeds stukke duurder dan de gemiddelde starlet ;)

Niet om je er nou vanaf te willen praten, maar realiseer je wel waar je aan begint. Aan normaal onderhoud ben je al gauw gemiddeld zo'n 50 euro per maand kwijt. En daar heb je dan nog geen benzine voor.

Ik heb je vraag aan een al bestaand onderwerp geplakt. Lees die berichten ook nog even door.

default

RE: Student en mini rijden?

Het is altijd wel leuk om te weten dat je auto smorgens start als je ergens naar toe moet natuurlijk. Maar als ik bij aankoop dus al die 'kleine' onderelen, bougies, olie draden, remmen (eventueel) vervang blijf ik dan met het zelfde probleem zitten dan ik elke maand een 50 euro kwijt ben aan zulke onderdeeltjes?
Natuurlijk als ik dat allemaal doe in het begin, weet ik ook al hoe het moet gebeuren dan hé. Dat zal ook wel wat schelen neem ik aan?

RE: Student en mini rijden?

Ik ben aan mijn Mini ongeveer 50 euro per maand kwijt op dit moment. En dat is dan niet elke maand 50 euro, maar 1 grote APK reparatie per jaar. En soms heb je een jaar niets en dan het jaar erop het dubbele... Maar 50 euro per maand komt het wel op neer. Let wel dat ik het meestal bij een garage laat doen, maar ook lang niet altijd. Dus ja, het kan wat goedkoper.

En nee, als je al die dingen vervangt heb je bij een Mini nog steeds geen garantie dat hij elke ochtend start ;) Dan kan je dus beter een Japanner kopen, die doen dat dan wel.

En het hoeft niet 's ochtends te zijn. Je kan ook gewoon onderweg een keer stil komen te staan. Zeker als je een Mini voor een klein bedrag koopt.

Dus als je van sleutelen houdt en het niet erg vind om een keer in de zoveel tijd stil te komen staan, dan is het voor dat bedrag heel leuk. Maar wil je een betrouwbare auto, dan zou ik toch ergens anders gaan kijken of eerst nog een stuk langer sparen.

RE: Student en mini rijden?

Als je echt een leuke hobby wilt, iets anders dan een ander qua auto, ben je niet onhandig en ben je bereid sommige dingen met de mantel der liefde bedekken dan kan je prima een Mini kopen.

Als je een auto wilt waarin je gewoon van A naar B komt, koop een Daihatsu of een kleine Toyota ofzo. Ik zeg bij het laatste: je hebt een OVkaart, ik nog liever met de bus dan een dergelijk hok :P :P

Zo, even lekker ongecensureerd mijn mening spuien :P

RE: Student en mini rijden?

ik ben 1,93 mtr en ook student en ik rij nu sinds een jaar mini, en dat is prima te doen..er gaat soms een hoop tijd inzitten en in mij geval zal ik er soms financieel gezien iets anders voor moeten laten om het boeltje netjes en rijdende te houden..maar dat heb ik er heel graag voor over! als je een beetje handig ben en de spullen heb en je wilt echt een mini, dan zou ik het zeker doen! ga alleen op zoek naar een exemplaar waarvan de historie een beetje bekend is en waar niet al teveel roest aan zit! :)

default

RE: Student en mini rijden?

Hoi!

Bedankt voor jullie tips! Zal een van de dagen eens langs een rover garage gaan het dorp verderop. Heb daar een mooi mini in de etalage zien staan. Ben eens benieuwd wat ze daar voor vragen.

Mvg

Sander

RE: Student en mini rijden?

sanderdd schreef:
Ben eens benieuwd wat ze daar voor vragen.





Penning 16 :+)