SUN quick engine analyzer

RE: SUN quick engine analyzer

Hallo beste Leden,

Sinds kort ben ik in het bezit van een engine tester van het merk SUN.

Dit zijn erg oude maar vooral uitgebreide motor testers waar je een hoop op kunt aflezen zoals ontsekingshoek, vacuum, toeren en co.

Nu zit er bij die van mij om de co te meten een soort van "stekker" aan. Ik heb altijd begrepen dat de co wordt gemeten door een soort van pen in de uitlaat te steken.

Ik heb wat foto's geplaatst van het apparaat:





Jullie kunnen die stekker zien op de tweede foto.
Nu weet ik dat het apparaat voor het laatst is gebruikt voor Jaguars.

Misschien dat iemand mijkan helpen met meer informatie!! Dat zou erg mooi zijn. Hettypenummer kon ik niet meer lezen omdat het plaatje beschadigd is.

Bedankt voor jullie hulp

Sebastiaan

RE: SUN quick engine analyzer

Als wij op school een co meting doen steken we dit metertje bij de uitlaat erin. (wij hebben dan speciaal gat in de afzuigmof zitten hiervoor).
Je hebt als het goed is ook een los buisje lopen voor het vocht af te voeren wat in deze co meter komt.
Bij ons gaat de meter bij het opstarten zich altijd calibreren en dan moet je een leak air test doen door een van de buisjes dicht te knijpen ( wat denk ik het laatst is gedaan met foto 2 aangezien deze is afgenkepen )

verder kan ik je met mijn huidige kennis niet verder brengen..

RE: SUN quick engine analyzer

Sorry voor de late reactie mar bedankt voor de uitleg. Toch hoop ik dat je me nog verder kunt helpen!

Als ik het apparaat aanzet gaat hij lucht aanzuigen voor de co meter. Vervolgens zit er bij mij een draaiknop op zodat ik de co meter precies kan afstellen op nul. Beetje het zelfde idee als bij een oude weegschaal.

Het slangetje waarmee vocht wordt afgevoerd zit er niet op! Volgens jou moet ik dus het apparaat wat op de tweede foto staat gewoon in de uitlaat steken? of lees ik dat nou verkeerd?

Jij hebt het over een afzuig mof waar jullie dit ding in steken..... Je bedoelt een mof die op het afzuig systeem zit aangesloten om de uitlaat gassen weg te zuigen en daar steken jullie deze vervolgens in toch?

Ik heb er al aan zitten denken om het apparaat gewoon in de uitlaat te steken maar ik ben bang dat het rubber smelt dat eromheen zit of za dat niet zo snel gebeuren?

Bedankt nogmaals,

Sebas