Tips over kriks

RE: Tips over kriks

Hoi allemaal,

Ik sleutel nu een jaartje of 5, en heb in het begin zo'n standaard "paar euro" garagekrikje met assteunen gekocht. Prima ding, maar nu is hij stuk, er lekt iets in het hydraulische systeem...
Nu dacht ik: vraag ik voor mn verjaardag een nieuwe krik, en omdat ik hem vaak gebruik, ook maar eens een "goeie".
Dus op mn lijstje stond een krik die maximaal 14cm hoog mocht zijn :9

Mijn lieve echtgenote is op zoek gegaan en heeft een mooie krik gekocht, nu pakte ik het ding uit, en die is dus 4x zo groot als mijn "oude" krik. Ook vier keer zo stabiel en degelijk, maar het probleem is dus dat de hefvoet wel onder de mini past, maar de rest van de krik helaas niet, is gewoon te hoog. Ook de breedte past nooit tussen een wiel van de mini en de wielkast door (voorkant)

Deze gaat terug, maar nu vroeg ik me af... Werkt iedereen met een mini ook met zo'n "klein" krikje, of zijn er mensen met goede tips voor een degelijke, stabiele krik die toch onder de mini past??

RE: Tips over kriks

Goed dat je erover begint, ik heb ook zo'n goedkopere krik die nu ook problemen heeft met het hydraulische systeem. Hij krikt wel op maar zakt dan weer langzaam. Wanneer je de assteunen er dan onder schuift gaat het wel.
Ik ben nu ook aan het denken aan een potkrikje, is dat dan ook een redelijk alternatief?

RE: Tips over kriks

Een potkrik lijkt me alles behalve stabiel... En zeker als ik soms beide kanten op wil krikken, dus assteun onder de ene kant en dan de andere kant opkrikken rijden de wieltjes van mijn krik een eindje, ik vraag me af wat er met een "starre"potkrik gebeurt op dat moment...

Maar misschien zijn er mensen met ervaringen??

default

RE: Tips over kriks

Een potkrik moet je eigenlijk alleen om op te krikken en er dan meteen assteunen onder te zetten. Ze zijn inderdaad niet zo stabiel. Net als schaarkrikken, overigens.
Ga nooit onder een auto werken die alleen op een krik staat! Je zal de eerste niet zijn die geplet word...

RE: Tips over kriks

Ik zet er nu eigenlijk altijd een assteun onder, kleine moeite en scheelt een hoop gezeur als hij toch naar beneden komt. Maar misschien zijn die goedkope krikjes nog niet zo verkeerd, zijn in ieder geval laag. Nadeel is wel dat ze niet zo hoog opkrikken.

RE: Tips over kriks

Ik gebruik al jaren een ding wat m'n vader toendertijd eens bij lidl of aldi oid gehaald heeft en hij werkt perfect.



Past ook makkelijk onder de auto d:)b

RE: Tips over kriks

Ik heb gisteren deze gekocht via internet:


Leek mij wel een redelijke krik voor een nette prijs (32 euro) ik ben benieuwd..
Het is een Einhell BT-TJ 2000

RE: Tips over kriks

Yep zo iets heb ik ook, volgens mij een Kinzo. Was ook een goedkope maar werkt al zeker 10 jaar zonder problemen.
Als je krik zakt kun je misschien ook de hefcilinder reviseren? Zitten volgens mij gewoon keerringen in die je kunt vervangen.

Ik zou er trouwens wel een willen hebben die net zo laag is, maar hoger kan krikken. Ik kan vaak maar net de assteunen er onder krijgen op de laagste stand en wil m liever wat hoger hebben om er fatsoenlijk onder te kunnen werken.
Gaat trouwens wel met oprij bokken maar ik vind die dingen toch altijd tricky, ze willen nog wel eens wegschuiven als ik er op wil rijden met 10"

RE: Tips over kriks

Ik heb zelf ook de versie die hierboven staat afgebeeld. Ik heb alleen wel een kleine aanpassing gedaan. Ik heb de slag die er gemaakt wordt om hem op te krikken iets vergroot.
Daarnaast hebben ik ook een houten balk gemaakt die ik kan gebruiken om de mini aan de voorzijde in 1x op te krikken en niet kant voor kant.


De inkepingen aan de onderzijde zijn voor de assteunen. De mini wordt opgekrikt op de punten waar de trekstangen vast zitten.

Mijn vader heeft dezelfde opzet, alleen dan met een krik van 2,5ton. Die wordt 90% van de tijd ook gebruikt.

Als je de mogelijkheid hebt, dan zou ik toch voor een zwaardere krik gaan. De 2,5tons in dit geval.

RE: Tips over kriks

koop een goede, ga niet voor de kinzooi, ein-hell, aldi / lidl dingen, ik heb er wel 1, gebruik hem ook regelmatig, maar alleen onderweg.

in mijn werkplaats hebben we een grote krik die tot 4 ton kan krikken alleen komt die niet onder een zeemaxkit..

als ik jou was, birdy, kan je beter 2 oprijplanken maken, netjes breed zodat je de mini op de plank rijd en dan op gaat krikken. er zullen niet veel krikjes zijn die onde je voorbumper door kunnen...

potkrik, ik denk dat je er niet eens een kan vinden die onder de mini kan staan, die dingen zijn toch lomp gebouwd. plaus dat ik daar echt geen stevigheid in zie. ook die heb ik er een paar, maar worden alleen onderweg gebruik bij de daf ya126, nooit bij de mini.

succes!!!

RE: Tips over kriks

Ach de krik is alleen maar om de mini omhoog te krijgen, daarna komen de assteunen tevoorschijn en gaat de krik toch weer aan de kant. Een mini is al zo licht voor zon 2-tons krik, zolang je geen gekke dingen doet (eronder gaan liggen) met de krik kun je die volgens mij prima gebruiken toch?

RE: Tips over kriks

@Leroy
Het gaat Birdy ook om de hoogte van de krik. Hij kan met de simpele krikjes niet zo hoog als hij zou willen. En hij moet met de krik ook nog onder de bodykit van de mini door kunnen.

RE: Tips over kriks

Ja weet ik, was ook meer aan Red Flame gericht over de goedkopere krikjes..

RE: Tips over kriks

Die kleine krikjes hebben niet de breedte die een goede krik heeft. Dat is ook het verschil. Een goede krik is stabiel door de vormgeving. Daarom raad Red Flame ook een stevige krik aan.

Daarnaast is de kwaliteit van die goedkope krikjes ook niet 100%. Van een stevige krik weet je ook zeker dat hij niet binnen nu en 3 maanden weer aan vervanging toe is.

RE: Tips over kriks

in de praktijk 8) heb je voor verschillende toepassingen en omstandigheden steeds wat anders nodig .. met een platte band heb je sowieso moeite wat voor krik dan ook onder je mini te krijgen (laat staan een Amerikaanse bak die je in een zachte berm hebt geparkeerd).

Kies het beste wat voor jouw uitkomt ... en zorg voor een paar plankjes/blokken onderweg (voor het zachte zand in bovengenoemde situatie heb je altijd nog je interieurmatten en spierkracht ?! )

Zelfs het standaard mini krikje gebruik ik af en toe, maar dan wel met een omslag en kniegewricht om hem in 1 keer door omhoog/laag te zwengelen.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Tips over kriks

Ok het begint me duidelijk te worden. De krik is ok en er zijn eigenlijk geen goede alternatieven...
Ik ga eens even een paar houten blokken neerleggen vanavond en eens kijken hoe ver ik dan met die krik kom...

Bedankt voor de tips..

ps. nog een nadeel, die krik past niet onder mn werkbank 8)

RE: Tips over kriks

als een krikje niet onder de auto past is het inderdaad het verstandigst even de voorwielen op twee plankjes te rijden voor wat meer hoogte.
Zelf heb ik een 2,5 tons garage krik die zeker een halve meter hoog kan. Deze is op zn laagst ook iets te hoog, maar zonder schotel past ie wel.
Ik heb een dikke dural carterbescherming en dat is dan erg makkelijk. Krik middenonde deze plaat en hpla hele voorkant omhoog. Twee assteunen aan weerszijden onder subframe en klaar is kees.

Overigens heb ik naar volle teveredenheid een Lidl krikje gebruikt voor vele jaren. Ook die ging wel een keertje zakken. Dat lag dan niet aan de cilinder. Die houden het best wel uit. Het is meestal dat de afdichting van het ventiel niet meer goed is. Vaak is dat metaal op metaal en gaat het invreten. Draai de plug er eens helemaal uit en bestudeer het dichtvlak. Mogelijk valt er wat op te lappen. KOst een beetje intelligentie en geduld, maar geen geld.

RE: Tips over kriks

Ik werk nu al een paar jaar met gewoon een goede welke (redelijk) betaalbaar was. En je moet gewoon een goede hebben is voor je eigen veiligheid en stabiliteit van de auto. Dit type is 95mm hoog en past bij mij.... (verlaagde voorkant) net onder het blok. ideaal. en hij kan 47 cm hoog. En weegt niet een ton omdat hij van alu is. Ben er heel tevreden over.

RE: Tips over kriks

Ik heb er ook twee van, Alleen dan de volledig stalen variant.

ideaal, Vooral het quick-lift systeem; een keer pompen en de krik zit tegen de auto.

RE: Tips over kriks

die omega hebben wij als 5 tons variant in de werkplaats staan, helemaal top, ook voor het dafje...

RE: Tips over kriks

Heb de tips van Red Flame gevolgd en vier oprijplaatjes gemaakt. Achter heb ik aan 6cm genoeg, voor zit er nog 18mm extra onder. Ook een hulpstuk gemaakt die op de schotel van de krik kan om onder het voorsubframe te komen, en het gaat prima. Heerlijk zeg, een krik die gewoon een flink eind omhoog kan. (met die oude was ik steeds met blokken hout in de weer om hem een tandje hoger op de assteun te krijgen...)
Het is een beetje behelpen met die oprijplaatjes, maar dan had ik maar geen bodykit moeten nemen :P
Is krikken onder de bak trouwens een goed idee??

Bedankt voor de tips, en ook mijn vrouwtje helemaal blij dat het kado toch een succes is 8)

Een foto van voor- en achter:


RE: Tips over kriks

Birdy schreef:
Is krikken onder de bak trouwens een goed idee??



Nee, gezien dan het gewicht van de rest van de auto nog eens extra op de motorsteunrubbers komt te staan. Het beste is opkrikken op het subframe zelf. (Ikzelf doe dat op de punten waar de wielophanging zit)

RE: Tips over kriks

Als je de schotel van de grote krik kunt halen, dan kun je een balk maken zoals ik die op de foto het gezet. Dan een aangepaste in het gat van de schotel en die zo maken dat hij in de onderzijde van de balk past. Dan kun je de voorzijde opkrikken onder de ophangpunten van de trekstangen.

RE: Tips over kriks

Ik moet ook deze spullen gaan aanschaffen, nu had ik eigenlijk bedacht om de mini met de voorwielen op oprijbokken te rijden en dan net als wat bengeltje omschijft met een balk de achterkant opkrikken en dan met assteunen de achterassen opvangen.

Is dit mogelijk of wordt dat niet stevig genoeg om aan de onderkant te kunnen werken.

Ik wil dit ook gaan gebruiken om aan de motor te kunnen werken, de afgelopen twee weken heb ik op mijn knieen voor de auto gezeten en ik heb geen knieen en rug meer over. Wel een rijdende mini, dat dan weer wel 8)

RE: Tips over kriks

Wij proberen met de balk de achterzijde niet op te krikken. Het probleem is namelijk dat dan vaak de uitlaat in de weg zit. Je hebt daar ook niks om de balk stevig vast te zetten.

We zijn er wel mee bezig geweest om een U-balk te maken voor het achterframe. We willen het alleen wel zo maken dat het voor een side-pipe en een centre-pipe kunnen gebruiken.

RE: Tips over kriks

Als je de motor gaat uitbouwen of iets met je aandrijfassen/homokineten gaat doen zul je de fusees los moeten maken. Zowiezo is het soms handig om er ff een wiel af te halen als je ergens bij wilt. Dus voor grotere klussen aan de motor zul je toch moeten krikken met assteunen ipv oprijbokken

RE: Tips over kriks

Zo had ik het ook bedacht inderdaad, maar wanneer je dan de achterkant op oprijbokken zou zetten, zou dit dan niet makkelijker zijn aangezien de auto dan (bijna) recht staat?

RE: Tips over kriks

Crispy schreef:
Als je de motor gaat uitbouwen of iets met je aandrijfassen/homokineten gaat doen zul je de fusees los moeten maken.



Dit is niet waar. Als je de motor los hebt liggen van de steunen kan je (wanneer de auto al op steunen staat) het blok een cm of 4-5 opkrikken, en vervolgens de assen er uit wippen met bijv. een bandenlichter of grote schroevendraaier. Het is krap, maar gaat wel.

Maargoed, punt blijft wel dat je wielen dan moeten kunnen bewegen en je dus steunen nodig hebt :9