Type Plaatje ??

RE: Type Plaatje ??

Gisteren heb ik de motor uit de mini gehaald en zie op de achterkant dit plaatje zitten naast de benzine pomp. Ondertussen heb ik al de andere motoren gekontroleerd en die hebben dit plaatje niet.



Naar mijn mening denk ik dat het te maken heeft dat het een 1000 motor is. Het type plaatje bovenop de cilinderkop is er niet meer, staat gewoon 99 H ingeslagen en zegt niet veel.

Is er iemand die me kan zeggen vanaf welk bjr dit werd toegepast, en of dit al vaker gezien heeft.

RE: Type Plaatje ??

als ik http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/htmym011.gif
goed interpreteer zou het een 997 Cooper blok kunnen/moeten zijn.
Om zeker te zijn 'even' de boring en slag nameten ?
62.43 x 81.28mm

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Type Plaatje ??

Bedankt Theo,

Op meten zal ik zeker doen de kop moet toch weg om loodvrij gemaakt te worden maar zal effe duren.
Volgens jouw plaatje moet ik een nummer vinden onder het kleppendeksel en ga dit eerst effe kontroleren, er vanuit gaande dat er geen andere kop op zit.

RE: Type Plaatje ??

foto zegt genoeg het is dus een 998 Cooper motor.



toch heb ik nog effe met de vorige eigenaar gebeld voor info over de motor en bevestigde dat het een 998 Cooper motor is en had ik iets speciaals. Nou ja speciaal zal ik dan maar tussen groote aanhalingstekens zetten.

RE: Type Plaatje ??

Ik heb een draaiend gedeelte van een Austin 1100 (ook een A-series) daar zit ook zo'n plaatje op (met 1100 dan natuurlijk). Waarschijnlijk zijn die plaatjes in een bepaalde periode gebruikt.

RE: Type Plaatje ??

het is dus een 998 Cooper motor



..lijkt me een beetje voorbarig :)
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/tijdl.htm

de 997 en 998 Cooper stammen uit 1961-1967, het zou me niet verbazen als er in die tussentijd her en der aan gesleuteld is .. als het een 998 blok was had op het plaatje "998" moeten staan.
Ik zou even de meting van boring en slag afwachten ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Type Plaatje ??

Maar in ieder geval een 998 Cooper kop, afgaande op het nummer 12G295 op bovenstaande foto.

RE: Type Plaatje ??

Dat klopt Theo, aan de hand van tekst en verstrekte gegevens van de vorige eigenaar kwam ik in die richting. Origineel zat er een 850 in en is deze in de plaats gekomen maar kwam niet uit een mini. Naar wat ik ook vreemd vond naar gelang het een 1000 zou moeten zijn dat de motor met groote moeite bijna de honderd haalt meer haalde ik er echter niet uit. Waardoor ik dacht dat het een 850 zou moeten zijn, ofdat de km teller teveel afweek. Een 1000 motor is wel wat sneller.

Gisteren vermelde ik dat er bovenop het blok geen plaatje zat, maar dat heeft er ook niet gezeten er zijn geen gaatjes van de pop nagel te vinden.
Zal afwachten ben nu wel nieuwsgierig geworden naar wat de nu voor een motor is.

RE: Type Plaatje ??

Blok is een small-bore, en je bent blijkbaar niet aan originaliteit gebonden.
Kop is een 12g295 .. pluspunt op een small-bore blok (grotere kleppen) redelijke flow in standaard vorm.

Je zou even moeten nadenken over wat je met het motortje wil. Als je de kop (onbewerkt) er weer terug op wil zetten en je hebt een 998 met vlakke zuigers kom je compressie tekort .. als je hem toch gaat wegbrengen zou je gelijk kunnen laten vlakken tot een goede compressie, maar dan moet je al meer weten over de rest van het blok.

Ik zou de moeite nemen eerst de rest uit elkaar te halen om te kijken wat je nu echt hebt .. dan bepalen wat je ermee gaat doen .. dan pas de kop wegbrengen ;)

kben benieuwd, groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Type Plaatje ??

Her en der rond gezworven op het internet ben ik weer iets wijzer en duizeligger geworden maar of de data base allemaal klopt en is aangevuld laat ik tussen haakjes. Dit naar aanleiding wat het revisiebedrijf mij mee deelde aan de hand van mijn vraag over het blok. Hij zij dat voor 80% met zekerhijd gezegd kon worden dat het om een 998 cooper blok zou gaan. Achter op het blok moet het teken van Britisch Leyland staan en dat klopt dat staat er ook?(de andere 3 motoren hebben dit teken niet), bovenop het blok staat 99H ingeslagen en dat staat er ook. Toen werkte ze nog niet met de aluminium plaatjes.

Op de site van Mini Mania zie ik ook de vermelding van het ingeslagen nummer staan.

Het andere blok heeft het nummer 8G57. New from 1969 and exchange for all pre-A+ up to 1981 en valt onder Factory replacement engine reference numbers ??
en heeft de kleur Gold seal, maar deze kleur heeft het ander blok ook??, was mat zwart over gespoten.

Ik zeg niet of dit ervan af te leiden is, maar er toch veel in de tijd veranderd is met nummers en type motoren. Wat een geschiedenis heeft de mini toch :?

RE: Type Plaatje ??

Theo van de Bogaard schreef:
en je bent blijkbaar niet aan originaliteit gebonden.



Verklaar u nader :)

In de tijd dat ik met de mini heb kunnen rijden was mijn ondervinding dat het blok goed functioneerde. Geen stank waar te nemen was van te veel aan olie verbruik, enkel dat hij olie lekte als de tering. Het blok komt er terug in, maar wil de kop loodvrij laten maken. Aangezien over welke blok het nu gaat daar ben ik nieuwsgierig na, mocht het toch een ander blok zijn maakt het mij niets uit en komt hij er terug in.

groetjes,
Theo

RE: Type Plaatje ??

Verklaar u nader



je hebt een mini waar dit blok uit komt, maar het is geen Cooper (997 of 998), origineel was het een 850.

Het zou leuk zijn te weten wat voor blok je nu hebt, maar als je terug naar origineel wilde had je een 850 nodig O:)

Een 1000 in welke vorm dan ook zou ruim boven de 100 km/u moeten komen. Het lijkt mij dat je blok nu een beetje een samenraapsel is. Als je er een goede 1000 van wilt maken moet je weten wat voor zuigers je hebt en zorgen dat je een behoorlijke compressie krijgt door de kop te laten vlakken.
( http://www.geocities.com/MotorCity/5353/cylhead.htm )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Type Plaatje ??

De kop is eraf gehaald welke kop is duidelijk de 12G295.
De boring heb ik op gemeten en vermeld tussen 64,en 65 mm. Met een digitale schuifmaat zou het precieser zijn geweest. De stroke zit iets over de 76 mm.

Het werkplaatshandboek wat ik heb vermeld over de motor 998 cc type 99H dat de Boring 64,588 mm is en de Stroke 76,2 mm.
Dezelfde gegevens worden vermeld bij het type 9FA Cooper motor. Maar op de site van Mini Mania zie ik dat het type motor de 99H vermeld staat onder 998 Cooper en het laatst geproduceerd is: Last of manufacture 1969.
Ik ga ervan uit dat ik een A serie motor heb.

Bij het afnemen van de kop zag ik dat de koppakking op twee plaatsen is doorgeslagen, en de kleppen zowel in en uitlaat zwart zijn van alle 4 cilinders.
En schaam ik me dat ik vermeld had dat de motor goed liep en dat deed ie ook.

groetjes,

Theo met het schaamrood in zijn smoel :P