Veel kabaal bij 100 km p/u

RE: Veel kabaal bij 100 km p/u

Hallo allemaal,

Ik zal me allereerst even voorstellen: Ik ben Christian Zijlstra, wordt binnenkort (eindelijk!) 18 en kijk al heel lang uit naar het behalen van mijn rijbewijs.

Sinds mijn broer een mini heeft gekocht (1.3 i, bj. 1992) voor nog geen 1000 euro, en helemaal heeft opgeknapt, ben ik helemaal verkocht aan de oude mini's!

Ik heb inmiddels een (hele) mooie mini gezien en misschien is het wel wat voor mij. Ik heb gisteravond even een mailtje gestuurd en ben nu nog in afwachting van de reactie daarop.

Maar eerst heb ik een vraag over mijn broers mini. Het zit namelijk zo, wanneer hij rond de 100 km per uur rijdt maakt de motor heel veel lawaai en wanneer hij weer wat langzamer of juist harder gaat rijden dempt het geluid weer en kun je weer normaal met elkaar praten.

Heeft iemand jullie misschien enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Groeten Chrisstra d:)b

heb je enig idee waar het geluid vandaan komt? (uitlaat, inlaat, banden)
kan vanalles zijn..

ik zie dat je ergens in Drenthe woont dus misschien kan je een keer langs komen (als je in Noord drenthe woont in ieder geval ;-) )

Ik denk dat het vooral "wennen" is.

Bijna alle 1300 blokken hebben standaard een 3,44 eindoverbrenging in de versnellingsbak zitten.
Dit zorgt er voor dat hij lekker pittig optrekt maar maakt een hoge(re) topsnelheid wat moeilijker, waardoor de moter relatief meer toeren (en dus luider) moet draaien.

Een 1000 blok heeft heel vaak een 3,11 eindoverbrenging en dat heeft tot gevolg dat hij minder hard optrekt maar dat hij (ondanks minder vermogen) bij 100-120 KM/u meestal bij een lager toerental rijd dan een 1300.

Verder zou het natuurlijk kunnen zijn dat de Mini van je broer niet goed geïsoleerd is. Misschien zitten er alleen vloermatten in zonder dempingsmateriaal er onder?

chrisstra schreef:
Het zit namelijk zo, wanneer hij rond de 100 km per uur rijdt maakt de motor heel veel lawaai en wanneer hij weer wat langzamer of juist harder gaat rijden dempt het geluid weer en kun je weer normaal met elkaar praten.

Hallo Chrisstra

Het is normaal dat je motor rond de 100 resoneert en in samenwerking met een sportuitlaat ( die waarschijnlijk op je subframe is bevestigd )krijg je behoorlijke trillingen...... :P

Groetjes,

Maurice

Dat klopt wel. Ik heb een 3,44 eindoverbrenging en ik rijd bij 100 km/h ongeveer 3000rpm (4e versnelling). Dit is een soort van resonantiefrequentie waardoor het geluid sterker is dan iets erboven of eronder. Heeft dus op zich niets met de snelheid te maken maar met het toerental i.c.m. vrij hoge belasting.

Ik weet niet of een SPi zoals die van je broer eenzelfde eindoverbrenging heeft maar het is een bekend ' probleem'. Daarom rijd ik ook altijd iets te hard, probleem opgelost. ;)

@ Mausje75
Wat bedoel je met op de subframe bevestigd. Daar zit je uitlaatpot toch altijd aan vast? Sportuitlaat of niet, ik denk dat je het met een gewone uitlaat ook wel hebt maar die zijn vaak wat stiller (omdat bij een sportuitlaat sommige mensen de tussendemper weglaten).