Ingediend door martin krispijn op vr, 07-11-2003 22:58
kzag net op marktplaats dat er iemand 2 motorkappen aanbood, 1 voor een mk 1/2 en 1 voor een mk 3/4 wat zijn de verschillen tussen die kappen, op het plaatje wordt me dat niet echt duidelijk!
mk 1 heeft een andere grille oftewel een snorretje.
mk 2 en verder heeft een 4-kante grille. bij de laatste zit op de moterkap een chromen rand, deze rand zit bevestigd op een lip aan de oderkant van de motorkap...
Ingediend door Minikoektrommel op za, 08-11-2003 00:15
martin krispijn schreef: dank je. maar op zich passen dus alle motorkappen op byvoorbeeld een mk3, qua afmetingen en bolling e.d. zijn ze gelijk
nou nee dus... zoals hierboven kon lezen is er weldegelijk een verschil in de vorm van de motorkap. al was het alleen al dat vanaf mk3 (?) er een uitstekend randje aan de motorkap zit waar de chromen sierlijst aan zit. de mk1 en 2 hebben dat dus niet. in principe kun je motorkappen uitwisselen, als je ook je grille (en front) en schermen vervangt. geen logische optie!
dit is een typische MK1/2 voorkant. let op de ronding van de buitenhoeken van de motorkap. sommigen hebben hier een chromen grille aan de voorkant, maar bij een pickup was dat niet standaard.
dit is een typische MK3/4 voorkant. let op de rechte onderkant van de motorkap, welks voorzien is van de chroomstrip. de linker mini is een clubman en rechts is een "standaard" mini.
Jullie vergeten nog dat bij de eerdere motorkappen
de scharnierbevestiging aan de motorkap meer naar binnen staat m.a.w de afstand tussen de scharnieren is kleiner als bij de latere types!!
Ingediend door martin krispijn op za, 08-11-2003 10:53
ik begin het al wat beter te snappen allemaal. mijn 88 heeft een andere motorkap gekregen maar die steekt nog al erg naar de voorkant uit, hij heeft wel de bevestiging voor die chromen rand maar het lijkt wel of de motorkap gewoon te lang is, of komt het vaker voor dat de motorkap niet helemaal mooi gelijk loopt ten opzichte van de zijschermen?
nou nee dus... zoals hierboven kon lezen is er weldegelijk een verschil in de vorm van de motorkap. al was het alleen al dat vanaf mk3 (?) er een uitstekend randje aan de motorkap zit waar de chromen sierlijst aan zit. de mk1 en 2 hebben dat dus niet. in principe kun je motorkappen uitwisselen, als je ook je grille (en front) en schermen vervangt. geen logische optie!
Waren we er net uit, komt JW langs
Niet helemaal, dus, het is zoals Red Flame zegt; die lip is er vanaf de Mk.2, alleen de Mk.1 heeft de snor grill. De pickups en vans hebben altijd de Mk.1 kenmerken behouden, dus de motorkap zonder rand en ook bijvoorbeeld de externe deurscharnieren.
Die lip is volgens mij alleen esthetisch een probleem, het past wel als die erop zit, alleen is het natuurlijk geen gezicht op een Mk.1 (maar die lip is eraf te halen; puntlassen uitboren, bijwerken, spuiten). Belangrijker zijn inderdaad de scharnieren van de kap die bij de oudere types dichter naar het midden zitten. Dat vervangen van de rest van de plaatdelen gaat volledig aan mij voorbij, ik zou niet weten waarom.
Martin: alle kappen zijn qua vorm verder hetzelfde, dus als die van jou uitsteekt is dat of te danken aan de Engelse "quality of workmanship" (geen een Mini is "recht"), of is het imitatie dat zowiezo niet goed past, of je autootje heeft eens een ongeluk meegemaakt en is nooit helemaal lekker hersteld.
graag voeg ik nog toe dat vele imitatie-delen errug slecht passen, het zou me dus niets verbazen als je meerdere imitatiedelen op je mini hebt zitten, ik denk hierbij o.a. aan de voorschermen, de pasvorm steeds verder verslechterd...
Ingediend door Minikoektrommel op za, 08-11-2003 14:01
blijkbaar zit ik weer vaag uit mijn nek te l*llen
@martin... dat je motorkap uitsteekt kan te maken hebben met de stelschroeven van de scharnieren aan de achterzijde van de motorkap. er zitten aan weerszijden 2 stelschroeven. draai ze aan beide zijden iets los en doe de motorkap dicht. druk de motorkap nu een stukje naar je voorruit. als de kap aan de voorkant nu strak zit, controleer dan de achterkant of ie nu niet tegen de watergoot aangedrukt zit. als dat wel het geval is, de motorkap weer een stukje naar voren trekken.
als uiteindelijk de uitlijning gelukt is, dan de kap voorzichtig openen en de stelschroeven stevig vast draaien. de kap vervolgens dichtdoen en even kijken of je hem met de hand open kunt trekken zonder hem met de handel te openen. hiermee controleer je of de kap netjes met zijn weerhaak dicht blijft zitten. 't zou toch l*llig zijn als ie spontaan open gaat op de rijksweg.
Ingediend door martin krispijn op za, 08-11-2003 16:13
aan de achterkant zit de motorkap goed aan dus stellen is er niet meer bij. de windhaak vergrendeld goed dus die zal niet open waaien. k denk dat er dus of imitatie delen opzitten of hij een keer een flinke tik heeft gehad. er moet toch nog eens een nieuwe kap op want mijn luchthappers zijn gaan scheuren helaas!
RE: verschil in motorkappen
Ingediend door martin krispijn op vr, 07-11-2003 22:58
kzag net op marktplaats dat er iemand 2 motorkappen aanbood, 1 voor een mk 1/2 en 1 voor een mk 3/4 wat zijn de verschillen tussen die kappen, op het plaatje wordt me dat niet echt duidelijk!
RE: verschil in motorkappen
Ingediend door Red Flame op vr, 07-11-2003 23:08
mk 1 heeft een andere grille oftewel een snorretje.
mk 2 en verder heeft een 4-kante grille. bij de laatste zit op de moterkap een chromen rand, deze rand zit bevestigd op een lip aan de oderkant van de motorkap...
oftewel, mk1 met lip
mk2 zonder lip...
hopende u hiermee van dienst te zijn
RE: verschil in motorkappen
Ingediend door martin krispijn op vr, 07-11-2003 23:28
dank je. maar op zich passen dus alle motorkappen op byvoorbeeld een mk3, qua afmetingen en bolling e.d. zijn ze gelijk
RE: verschil in motorkappen
Ingediend door Minikoektrommel op za, 08-11-2003 00:15
nou nee dus... zoals hierboven kon lezen is er weldegelijk een verschil in de vorm van de motorkap. al was het alleen al dat vanaf mk3 (?) er een uitstekend randje aan de motorkap zit waar de chromen sierlijst aan zit. de mk1 en 2 hebben dat dus niet. in principe kun je motorkappen uitwisselen, als je ook je grille (en front) en schermen vervangt. geen logische optie!
dit is een typische MK1/2 voorkant. let op de ronding van de buitenhoeken van de motorkap. sommigen hebben hier een chromen grille aan de voorkant, maar bij een pickup was dat niet standaard.
dit is een typische MK3/4 voorkant. let op de rechte onderkant van de motorkap, welks voorzien is van de chroomstrip. de linker mini is een clubman en rechts is een "standaard" mini.
hopelijk maakt dit alles iets duidelijker.
~jw~
RE: verschil in motorkappen
Ingediend door Bijou op za, 08-11-2003 01:28
Hey Koektrommel, weer wat opgestoken! Makkelijk te onthouden.
RE: verschil in motorkappen
Ingediend door east7 op za, 08-11-2003 01:55
Jullie vergeten nog dat bij de eerdere motorkappen
de scharnierbevestiging aan de motorkap meer naar binnen staat m.a.w de afstand tussen de scharnieren is kleiner als bij de latere types!!
RE: verschil in motorkappen
Ingediend door Bijou op za, 08-11-2003 10:37
Nemen we mee!!
RE: verschil in motorkappen
Ingediend door martin krispijn op za, 08-11-2003 10:53
ik begin het al wat beter te snappen allemaal. mijn 88 heeft een andere motorkap gekregen maar die steekt nog al erg naar de voorkant uit, hij heeft wel de bevestiging voor die chromen rand maar het lijkt wel of de motorkap gewoon te lang is, of komt het vaker voor dat de motorkap niet helemaal mooi gelijk loopt ten opzichte van de zijschermen?
RE: verschil in motorkappen
Ingediend door Eelke op za, 08-11-2003 11:12
Waren we er net uit, komt JW langs
Niet helemaal, dus, het is zoals Red Flame zegt; die lip is er vanaf de Mk.2, alleen de Mk.1 heeft de snor grill. De pickups en vans hebben altijd de Mk.1 kenmerken behouden, dus de motorkap zonder rand en ook bijvoorbeeld de externe deurscharnieren.
Die lip is volgens mij alleen esthetisch een probleem, het past wel als die erop zit, alleen is het natuurlijk geen gezicht op een Mk.1 (maar die lip is eraf te halen; puntlassen uitboren, bijwerken, spuiten). Belangrijker zijn inderdaad de scharnieren van de kap die bij de oudere types dichter naar het midden zitten. Dat vervangen van de rest van de plaatdelen gaat volledig aan mij voorbij, ik zou niet weten waarom.
Martin: alle kappen zijn qua vorm verder hetzelfde, dus als die van jou uitsteekt is dat of te danken aan de Engelse "quality of workmanship" (geen een Mini is "recht"), of is het imitatie dat zowiezo niet goed past, of je autootje heeft eens een ongeluk meegemaakt en is nooit helemaal lekker hersteld.
RE: verschil in motorkappen
Ingediend door Red Flame op za, 08-11-2003 13:56
graag voeg ik nog toe dat vele imitatie-delen errug slecht passen, het zou me dus niets verbazen als je meerdere imitatiedelen op je mini hebt zitten, ik denk hierbij o.a. aan de voorschermen, de pasvorm steeds verder verslechterd...
RE: verschil in motorkappen
Ingediend door Minikoektrommel op za, 08-11-2003 14:01
blijkbaar zit ik weer vaag uit mijn nek te l*llen
@martin... dat je motorkap uitsteekt kan te maken hebben met de stelschroeven van de scharnieren aan de achterzijde van de motorkap. er zitten aan weerszijden 2 stelschroeven. draai ze aan beide zijden iets los en doe de motorkap dicht. druk de motorkap nu een stukje naar je voorruit. als de kap aan de voorkant nu strak zit, controleer dan de achterkant of ie nu niet tegen de watergoot aangedrukt zit. als dat wel het geval is, de motorkap weer een stukje naar voren trekken.
als uiteindelijk de uitlijning gelukt is, dan de kap voorzichtig openen en de stelschroeven stevig vast draaien. de kap vervolgens dichtdoen en even kijken of je hem met de hand open kunt trekken zonder hem met de handel te openen. hiermee controleer je of de kap netjes met zijn weerhaak dicht blijft zitten. 't zou toch l*llig zijn als ie spontaan open gaat op de rijksweg.
~jw~ (hopelijk nu minder onzin verkondigd)
RE: verschil in motorkappen
Ingediend door martin krispijn op za, 08-11-2003 16:13
aan de achterkant zit de motorkap goed aan dus stellen is er niet meer bij. de windhaak vergrendeld goed dus die zal niet open waaien. k denk dat er dus of imitatie delen opzitten of hij een keer een flinke tik heeft gehad. er moet toch nog eens een nieuwe kap op want mijn luchthappers zijn gaan scheuren helaas!