Kruimelpad
Verschil tussen SPi en Cooper SPi
RE: Verschil tussen SPi en Cooper SPi
Ingediend door Eelke op do, 06-03-2003 17:14
Volgens mij bestaat er bij de SPi nog wel verschil tussen wel en niet Cooper (compressieverhouding en grootte kleppen?). Pas bij de MPi was er motorisch geen verschil meer. Heb je al gezocht op het forum? Er staat me iets bij dat hier al eens aandacht aan besteed is.
- Login of registreer om te reageren
Klopt, een gewone SPI heeft 53 PK, een Cooper 63 PK. Maar niet alleen op het uiterlijk afgaan. Ook veel gewone Mini's worden in de volksmond vaak Cooper genoemd en zien er ook nog vaak zo uit (wit dak, witte strepen, witte spiegels)
Alleen Eelke was 1 vd weinigen die het net andersom deed. Die had zijn Mini 'ontcoopered'
- Login of registreer om te reageren
Dat is overigens niet zo heel lang zo geweest hoor... De precieze data heb ik niet, maar ik geloof dat vanaf '94 of '95 alle mini's dezelfde motor hebben.
Elke SPi mini van die datum heeft dan een 61pk motortje, alle MPi's hebben een 63 pk motor.
- Login of registreer om te reageren
Patrick: ik heb mijn Mini niet ont-Coopered, hij [i:3box2sqt]hoort[/i:3box2sqt] zonder bonet stripes en striping op de flanken en [i:3box2sqt]met[/i:3box2sqt] wit dak. Het is een van de eerste 90-er Coopers, waarbij die zut er nog niet op zat. Blij toe, dat wel.
Het is ook een populair misverstand dat bonet stripes op een Cooper horen. Het enige echte Cooper-kenmerk is het anderskleurige dak, en zelfs dat is twijfelachtig, want er zijn ook Coopers geleverd met het dak in de kleur van de auto.
De Mini van m'n ma is wel echt ont-Coopered, die had een wit dak (voor zover er nog wat wits over was nadat er een schuifdak in gemonteerd was) en bonet stripes (zijstriping hoort er ook op, maar die was er al af). De bonet stripes zijn eraf gehaald en het dak is overgespoten in de kleur van de auto:
- Login of registreer om te reageren
Lo!
Allereerst bedankt voor alle reacties!
Ik heb lopen kijken naar een Spi'tje uit '92, dit zal dan idd er eentje zijn met 53 pk. Is het nu mogelijk zonder al te veel problemen om hier qua motor een coopertje van te maken? Of is het beter een niet-SPi/MPi mini te kopen en deze te opwaarderen, desgewenst?
Bedankt!
- Login of registreer om te reageren
Sja... Ik geloof dat de verschillen vnl. in de cilinderkop zitten. Een nieuwe kop is niet goedkoop. Het is zowiezo altijd voordeliger om iets te kopen wat zo dicht mogelijk bij je "einddoel" zit, want modificaties zijn altijd duurder dan "als het er al op zit".
Verder moet je niet aan mij vragen of je wel of geen i-tje moet kopen. Ik ben een overtuigd carb-fetishist en zal altijd roepen: ga voor een carb, veel leuker. Overigens zeggen ook de mensen die er wel verstand van hebben (:P) dat je meer tuningsmogelijkheden met een carb-motortje hebt. Het is in elk geval goedkoper om er bijvoorbeeld een andere nokkenas in te leggen.
- Login of registreer om te reageren
Tja,
Gelukkig hoef ik niet vandaag te beslissen en kan ik er nog een beetje over nadenken. Er zijn immers mini's genoeg op de markt op dit moment, en ze lopen niet zo hard ook.
Het enige voordeel verder waar ik wel aan hect met die SPi is de km-stand. Hij heeft namelijk maar 59.000 gelopen in 10 jaar, en dat is wel mazzel, en de prijs is ook wel oke, zo'n 4800 eurtjes...
Maar we kijken denk ik toch maar verder. Op termijn wil ik een mini hebben die a. 4 jaar rijdt, b. na die tijd makkelijk opknapbaar en tunebaar is.
Bedankt Eelke.
- Login of registreer om te reageren
Eelke schreef:
Het is ook een populair misverstand dat bonet stripes op een Cooper horen.
Volgens mij (maar ik kan het natuurlijk mishebben) zijn er meer Coopers mèt dan zonder bonnet-stripes geleverd. Kan natuurlijk een optie zijn geweest destijds, maar dan hebben wel belachelijk veel mensen ervoor gekozen.
Eelke":ra5afl3n]De Mini van m'n ma is wel echt ont-Coopered, die had een wit dak en bonet stripes [/quote:ra5afl3n]
Mja, da's een Brooklands die volgens mij (maar ook daar kan ik naastzitten) standaard werd geleverd zonder bonnet-stripes en met dak in carosseriekleur. Die van jullie was dus ver-coopered. Maakt ook verder niet uit, vind 't zo ook veel mooier.
Heb nu zelf ook mijn oog laten vallen op een duitse Brooklands (origineel dus ook dak in carosseriekleur en njente bonnet-stripes) uit 98. Eens zien of ik die een beetje geschikt in handen kan krijgen.....
You've juist been coopered
- Login of registreer om te reageren
In de jaren 60 en 70 (volgens sommigen waneer de enige echte Coopers gemaakt zijn) zijn er nauwelijks tot geen Coopers geleverd met bonet stripes (ik denk eigenlijk dat het toen helemaal geen optie was). John Cooper himself heeft dat op zijn circuit racers geintroduceerd (in navolging van zijn andere circuit racewagens; zijn formule-wagens hadden die strepen ook, en wel in combinatie met BRG voor de rest van de auto - of was het zwart?). De Works rally-Coopers hadden ook geen bonet stripes. Het standaard leveren met bonet stripes is iets van de jaren 90, en ook niet vanaf het begin. In het verleden [i:9a33q0fq]was[/i:9a33q0fq] het niet eens een optie, dat is later pas gekomen.
De Mini [i:9a33q0fq]Cooper[/i:9a33q0fq] (ja, die toevoeging hoort erbij) Brooklands, een Duitse speciale editie, werd wel degelijk standaard geleverd met bonet stripes, wit dak en Brooklands-striping op de zijkant. Zie http://www.supercars.net/garages/Panzer/15v2.html
De foto's zijn ongeveer het enige dat klopt (bouwjaar 1967, merk Auston?)
- Login of registreer om te reageren
Bij de specificaties van de stage x kits op miniworld.com zag ik TPi staan tussen de motortypes. Weet iemand of dit hetzelfde is als de MPi?
- Login of registreer om te reageren
Voor wat betreft de motorkap strepen, ik heb hier een testverslag uit 1971, waarin een Cooper aan de tand gevoeld wordt. In het verslag vermeld men dat men ervoor gekozen heeft om de optionele strepen op de motorkap te laten aanbrengen (op de foto erbij lopen ze door tot op de paravan), om zo mensen op de duitse autobahn schrik aan te jagen. (andere tijden )
Overigens stond in een restauratieverslag van een cooper S in het blad Klassiek en Techniek dat Coopers nooit af fabriek met een wit dak zijn geleverd. Het was echter wel mogelijk om het dak achteraf wit te laten spuiten. De oude Coopers waren op de grille en de badges na niet van de gewone mini's te onderscheiden.
Men is de strepen trouwens er standaard op gaan plakken, omdat vrijwel iedereen dat toch achteraf deed.
- Login of registreer om te reageren
T!MM schreef:
Bij de specificaties van de stage x kits op miniworld.com zag ik TPi staan tussen de motortypes. Weet iemand of dit hetzelfde is als de MPi?
Jep! TPi staat voor Twin Point injection en dat is eigenlijk de goede benaming. MPi, of Multi Point injection zegt eigenlijk hetzelfde, maar klinkt veel ingewikkelder
SPi mini's worden trouwens ook wel eens TBi genoemd... waar die afkorting voor staat weet ik niet...
- Login of registreer om te reageren
OK, misschien praten we een beetje bij elkaar lang. Ik heb het met name over de Coopers die na 1991 op de markt zijn gekomen. Daarvan is volgens mij wel het merendeel met strepen en wit dak geleverd. Van de oude Coopers kan het idd wel zo zijn als Eelke zegt.
Mbt tot de Brooklands: link CVolgens mij toch echt zonder strepen en wit dak
- Login of registreer om te reageren
Kennelijk mijn woord tegen het jouwe. Misschien helpt dit: ik kan me vijf verschillende Mini Cooper Brooklands voor de geest halen, die alle vijf motorkapstrepen en een wit dak hebben (of hadden, in het geval van die van m'n ma).
- Login of registreer om te reageren
OK jij wint Ik ken er maar 2, Die van de site die ik aanhaalde en degene waar ik in geïnteresseerd ben. Maakt ook niet uit, vind het gewoon een geweldige kar!
Have a nice weekend!
- Login of registreer om te reageren
SH*T!
Mijn Brooklands gaat niet door. Wordt aangeboden bij E_Bay Duitsland en staat nu al op EUR 5700 en de veiling duurt nog 2 dagen. Had er plm EUR 5200 voor overgehad. Komt nl ook nog zo'n EUR 1000 overheen voor invoer ed. Was uit op een kopie maar dat waren er meer schijnbaar
Na jah, dan hou ik mijn British Open toch gewoon. Ook geen straf.
- Login of registreer om te reageren
Nog even mijn duit in het zakje dan...
Het verschil tussen Spi en Spi-Cooper zat 'm ook in de hoogte van het blok (daardoor verschil in compressieverhouding).
Coopers van eind '90 tot eind '91 (dus de carb. versies) zijn standaard geleverd met wit (of zwart, bij wit ;) dak en zijstrepen, en de Cooper lauwerkrans logo's op zijpanelen en achterklep. Bij de introductie van de Spi Cooper kwamen de bonnet stripes en achterop ook een wing-badge, en de twee verstralers.
In de jaren '60 (mk. 1 en 2 dus) werd de afwijkende kleur dak wel degelijk af fabriek geleverd. De Cooper S mk. 3 ('69-71) werd niet meer met apart gekleurd dak geleverd (standaardisatie/bezuiniging ?), dus van buiten was die nauwelijks anders dan de Mini 850 en 1000 (afgezien van de badges en de wielen).
Christiaan
- Login of registreer om te reageren
Compleet mee eens Christiaan. Denk dat de bovenstaande verwarring over de bonnetstripes een beetje onstaat door de verschillende definitie over wat nou een echte cooper (s) is.... Voor mij zijn de echte cooper (s)-en alleen de classics. Van mk1 tot 3 ('71).
Maar de latere coopers (91- tot eind) zijn volgens type, en kenteken wel degelijk "echte" coopers. En die zijn standaard met bonnetstripes geleverd. De classics niet...
- Login of registreer om te reageren
CMC schreef:
De Cooper S mk. 3 ('69-71) werd niet meer met apart gekleurd dak geleverd (standaardisatie/bezuiniging ?), dus van buiten was die nauwelijks anders dan de Mini 850 en 1000 (afgezien van de badges en de wielen).
Je hebt gelijk.... betreffend restauratieverslag handelde inderdaad over een MK3 Cooper S. Het staat er zelfs specifiek in dat vanaf de MK3 er niet met een andersgekleurd dak werd geleverd. Ik heb dus weer eens te snel wat gezegd...
Overigens is het kentekenbewijs niet helemaal leidend, want bij m'n broer stond op het kentekenbewijs dat het om een Mini Cooper ging, terwijl er bij mij enkel Mini S staat. Het gaat in beide gevallen om een MPi mini, één uit 97 en één uit 2000. Ik weet niet hoe de RDW dat allemaal invoert, maar ik heb het idee dat dat net afhangt van degene die het naampje intoetst.
- Login of registreer om te reageren
OK, nu is het wel duidelijk geloof ik. Volgens Christiaan z'n verhaal zou dat dus betekenen dat bij mij de zijstriping er ooit is afgehaald. Maar het is Duitse import, en die Duitsers deden wel meer afwijkende dingen, dus het zou zomaar kunnen dat hij zo geleverd was. Hoe dan ook vind ik het niet mooi en het komt er ook niet meer op.
Dat verhaal over echte Coopers vind ik altijd een beetje gezeur (en ik snap ook niet hoe het de verwarring over echte Coopers verklaard). Het enige is dat vooral op het laatst de klad er echt in zat. Ik weet niet hoe het bij late SPi's was, maar ik geloof dat bij de MPi's alleen het al dan niet aanwezig zijn van drie klokjes boven de radio uitmaakte of het een Cooper was (afgezien van de striping). Maar bij de comemmorative Coopers (dus toen de naam Cooper weer werd geintroduceerd begin jaren 90) is JC wel degelijk betrokken geweest, dus die verdient zelfs gewoon de benaming "echte" Cooper. En, om weer back on topic te komen, bij de eerste SPi's was er dus ook nog motorisch verschil.
Overigens, voor wie het complete verhaal wil kennen is het boek "Original Mini Cooper and Cooper S" een aanrader. Ik heb hem gelezen, en dit topic is 1 grote Oh Ja ervaring, maar met name Christiaan onthoud dat soort dingen altijd beter Zie de boekenlijst voor info over dit boek.
- Login of registreer om te reageren
"mijn" Brooklands is uiteindelijk geveild voor EUR 6350. Vergeleken bij nederlandse prijzen geen geld natuurlijk, maar ja. link
Ik snap de modellenpolitiek nu helemaal niet meer. Ik was nl in de veronderstelling dat een Brooklands standaard een elektriek open dak heeft, maar dat blijkt uit onderstaande foto's niet het geval.
(behoort bij link
Ooit zal er nog wel eens een Brooklands komen hoop ik...
- Login of registreer om te reageren
Op de zijstriping na is dat sprekend de Brooklands van m'n moeder. En wat daaraan veranderd is t.o.v. standaard:
* Alle striping eraf (bonet stripes en zijstriping)
* Schuifdak gemonteerd (aftermarket, is ook iets anders dan het stnadaard schuifdak van bijv. een British Open)
* Wit dak overgespoten in carosseriekleur
Waar het een echt heel mooi wagentje van wordt, dat is een ding wat zeker is. Maar verre van standaard. Die onderste, dat is een standaard Brooklands. En standaard is de Brooklands niet veel meer dan een normale Sport Pack Cooper in een afwijkende kleur. Best mooi, maar m.i. niks bijzonders. Wat het met de genoemde mods wel wordt.
Overigens, met de genoemde mods komt hij als ik het goed heb weer heel erg dicht bij een Knightsbride, alleen is die zwart, dacht ik. Vind ik persoonlijk nog mooier.
- Login of registreer om te reageren
Maar: de wielen van de linker zijn aftermarket. Dus dan blijven de bonet stripes over. Best mogelijk natuurlijk dat er een aantal zonder die dingen verkocht zijn. Niet iedereen wil ze erop hebben.
[Overigens heb ik hierboven gelogen, niet alle vijf Brooklandsen die ik me voor de geest kon halen hebben of hadden witte strepen, want deze twee die Mischa laat zien hoorden daar ook bij. Overigens is er wel een zesde bijgekomen, die wel een wit dak had. Of hij ook strepen op de motorkap had heb ik niet kunnen zien ]
- Login of registreer om te reageren
Ik wil graag een opmerking plaatsen over het commentaar van Eelke over de mini van zijn moeder.
Een cooper is alleen een cooper indien deze voldoet aan cooperspecificaties.
Zelfs het witte dak is niet het eerste handelsmerk van Cooper. Cooper ging uit van een two tone kleurstelling. Het witte dak is geintroduceerd door een RAF piloot die last had van de warmte in rally's waarna hij conform de RAF vliegtuigen in de woestijn het dak wit heeft gespoten.
In weze zijn alleen de bonnetstripes "echte" cooper handelsmerken. Vanaf 1958 zijn witte strepen (twee verticale strepen over de neus (zie bonnet-stripes) of een horizontale streep over de neus) op de Cooper race-wagens getrokken om onderscheid te maken als team en onderscheid tussen de coureurs.
Al met al kunnen we dus concluderen dat alleen works afgeleverde MPI's echte coopers zijn en alle andere alleen maar Cooper kenmerken vertonen. Ondanks dat ome John hier nog graag mee werd gezien.....
Heb ik nu dan geen echte cooper?
Groeten,
Remco
- Login of registreer om te reageren
Euh... Jaja.... Ik denk dat je toch ergens een verkeerde afslag neemt, hoor. Voorop staat, lijkt mij, dat de (Mini) Coopers uit de jaren '60 en '70 "echte" Coopers zijn. Het enige dat deze auto's idd. met zekerheid onderscheid is de technische specificatie. De meeste zijn afgeleverd met wit dak, maar dat kwam idd. later. Dat verhaal van die piloot heb ik nog nooit gehoord, maar het zou kunnen. Strookt echter weer niet met het feit dat toen Coopers voor het eerst met een afwijkend dak werden geleverd er niet alleen witte daken, maar ook zwarte daken werde geleverd (in vaste kleuren combinaties; blauw met wit, rood met zwart, etc.).
Zoals al eerder gezegd zijn de Cooper-strepen oorspronkelijk kenmerken van Cooper racewagens, zoals je zelf ook al aangeeft. Mensen vonden dit kennelijk zo stoer staan op Mini's dat ze ze zelf ook erop gingen maken, en dat is vervolgens een eigen leven gaan leiden, t/m het eerst als stickers leveren (in de "haydays" moest je gewoon met de verfkwast aan de slag) en later zelfs het af-fabriek leveren van die strepen aan toe.
- Login of registreer om te reageren
Dit gaat straks verzanden in een eindeloze discussie, waarin niemand gelijk gaat hebben... Ik bedoel, wat maakt het uit, als je je er druk om gaat maken of iets nou wel of niet origineel is maak je het jezelf alleen maar moeilijk.
Een tijdje geleden speelde iets dergelijks ook bij een evenement van de Fiat 500 club. Iemand had een (naar later bleek) perfecte replica van een Abarth 595SS. En mooi dat ie was! totdat bleek dat het een replica was. Toen ineens was er van alles op aan te merken. Flauwekul dus... En of strepen nou wel of niet bij een mini horen, Als je ze mooi vindt doe je ze er op, als je ze lelijk vindt haal je ze er af. Dat is het mooie van mini's, zoals de folder zegt: "It's the image of you"
En vindt iemand anders je mini niet mooi, dan kijkt ie toch lekker de andere kant op.
- Login of registreer om te reageren
Je hebt helemaal gelijk Sander. Ik dacht ook eigenlijk dat het laatste woord gezegd was...
- Login of registreer om te reageren
RE: Verschil tussen SPi en Cooper SPi
Ingediend door Robbert op do, 06-03-2003 15:57
Bestaat er een verschil tussen deze twee? Of is het een en dezelfde type motor?