De 3 punten die je opnoemt zijn allemaal redelijk simpel 'om te katten' als je het mij vraagt.
Ik vermoed dat je het alleen kan zien aan het type/chassisnummer icm de database van Rover zelf (@Theo?...
- Login of registreer om te reageren
De 3 punten die je opnoemt zijn allemaal redelijk simpel 'om te katten' als je het mij vraagt.
Ik vermoed dat je het alleen kan zien aan het type/chassisnummer icm de database van Rover zelf (@Theo?...
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 24-11-2015 16:02
http://www.minimania.com/Mini_Chassis_V ... s__Part_II
The general format for the VIN for these cars is:
SAX-XN-N-A-Y-B-B-D-######
VIN, First Three Positions (“SAX” in the above example)
= World Make Identifier.
SAX = MG-Rover
VIN, Fourth and Fifth Positions (“XN” in the above example):
XN = Mini 1300
VIN, Sixth Position (“N” in the above example):
= Class
N = Sport, Cooper, Cabriolet
V = Kensington
W = HLS, Mayfair
Y = City, Sprite
verschil tussen Cooper en Cooper S wordt hierin niet gegeven.
in 1993 (in nl) werden de chassinrs ook in de voor- en achterruit geetst, ik weet niet of dat tot in 2000 werd gedaan ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 24-11-2015 16:09
de info is dan wel van de 1990 fiche:
http://www.minimania.com/images/FicheCa ... _1_B05.htm
.. ik weet zo niet of er in 1997 nog fiches zijn uitgekomen
groetjes,
Theo van den Bogaard
Wat mij nog bijstaat is dat er KONI schokbrekers werden gemonteerd fabriek af.
Of dat is doorgevoerd is tot en met de laatste in 2000 is mij onbekend.
Zo zie je maar weer door het verdwijnen van het merk Rover is het best nog wel moeilijk wie er nu in een orginele Cooper S rond rijd.
Als je rond de wereld kijkt zie je Cooper Sen gemonteerd nog wel met het SPI blok .
(de duitse uitvoeringen buiten beschouwing gehouden) Ik bedoel maar.
Toch zal dit onderwerp denk ik in de toekomst meer en meer op tafel komen te liggen.
Want een orginele Cooper cq S zal in waarde toenemen.
Resumerend tot nu toe:
Oké, wat ik in ieder geval weet.
1: bredere overriders zijkanten.
2: 13inch worstenvelgen (cooper 12inch)
3: 3 tellers in het midden van de dashboard (cooper 1)[/b]
4: Koni schokbrekers (o.v.b)
De punten die je noemt hebben niets te maken met het feit of het een Cooper of een Cooper S is.
Deze zaken vallen onder de "Sportspack" en die optie staat los van het feit of het een Cooper (S) is.
Er zijn plenti "gewone" Mini's geleverd af fabriek met een sportspack en die zijn geen Cooper(S).
Bij een non-Cooper kon je ook gewoon de sportspack uitvoering bestellen en dan kreeg je de volgende opties:
-3 meters in het dashboard (klokje, olietemp. en voltmeter)
-Sportspack verbreders in kleur
-Sportspack velgen 13"
-Koni schokbrekers
-4 extra lampen voor de grille (2 schijnwerpers en 2 mistlampen)
-Gaspedaal met gaatjes
en een verchroomd sierstuk op de uitlaat.
De Coopers van de jaren 1997-2000 zijn niet zo erg verschillend aan de non-Coopers.
Het motorblok is precies hetzelfde.
Wel kon je in de Cooper wat anders opties bestellen, maar dat gaat niet veel verder dan wat andere lak- en interieurkleuren.
De naam Cooper S wordt vaak verkeerd gebruikt. Eigenlijk is dat alleen de Cooper Sport die is geleverd in gelimiteerde uitvoering met zwart/zilveren bekleding en aluminium dashboard.
Voor de Sportspack uitvoeringen wordt ook vaak de S gebruikt, maar dat is een beetje raar omdat die ook bij de non-Coopers kon worden besteld (Mini S? )
Ik weet niet of ik alle feiten precies juist heb, maar dit is wat ik er van weet.
Minicoopers heeft gelijk wat betreft de Koni sport schokdempers en de 13 inch velgen
een ander verschil was de 2 extra lampen op de Cooper en de 4 lampen op de Cooper S
Door de vele limited Editons in de laatste jaren waren er in principe geen kale Mini Cooper of Mini Coopers en meer De Mini Cooper Sport is ook een LE voor de laatste 500 Minis Maar dat aantal staat ook ter discussie
Met andere woorden Bij Rover rotzooide maar wat aan in de laatste jaren van de Mini
Mijn ROVER Mini uit 2000 is geen Cooper maar heeft wel:
Sportspack
13 inch
4 lampen
Leren bekleding
Hout rondom
6 klokken
In één kleur (nu niet meer)
Zelfde motor als een Cooper.
Inmiddels is het een Downton Spor40 replica.
Kees
http://excoboard.com/forums/13326/user/ ... 345544.jpg
Eigenlijk moeten we deze Mini bestempelen als Mini sportspack,en inderdaad geen S.
Alle Miniś 1997-2000 zijn uitgevoerd met dezelfde MPI blok.
Officieel staat in mijn beleving de S voor de echte zeldzame cooper S uitvoering uit de jaren 60.
AL met al kunnen we stellen dat een normale cooper of mini met mpi 1997-2000 omgekat kunnen worden naar een sportspack.
Wat mij wel opvalt is het prijskaartje.
Naar mij mening is een orginele Mini S ,nu al een stuk meer waard dan de standaard uivoering MPI.
Prijzen van 10.000/15000 euro is niet meer vreemd.
Sportspack Mini's zijn inderdaad wel gewild, hoewel er ook voldoende mensen zijn die ze niet mooi vinden.
Van "omkatten" naar een sportspack lijkt mij geen sprake omdat de sportspack uitvoering gewoon een optie was die af fabriek kon worden besteld.
Daarbij maakte het geen verschil of met een "gewone" Mini of een Cooper betrof.
De Mini die ik aan het opknappen ben heeft ook een af-fabriek sportspack, maar het is geen Cooper.
De zogenaamde Cooper'S' is een JC conversion, deze kan je wel een "echte" S noemen.
Diverse hebben ook een 5 bak gekregen dus een echte S van de laatste serie.
Jaren geleden had ik een JC Mini Cooper Conversion uit 1991, deze had de
twin carb. conversion en was dus ook een echte Mini Cooper S
Kees
p.s. In het begin van de jaren '60 stond die S voor special, dus bijzonder.
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 26-11-2015 14:52
opvoersetjes zijn nog steeds te koop:
http://www.coopercarcompany.com/
998/1275 twincarb/Spi/Mpi
FWIW,
Theo van den Bogaard
Mooie Cooper S Kees!
Die van mij is in de kleur zwart.Foto volgt nog wel
Deze opvoer setjes worden met toestemming van Mike Cooper geleverd door Mini Sport
Ook zijn er opvoer setjes in de handel van Palmer Sport voor de Injectie Minis Maar dat betekend niet dat dit dan maakt dat de Mini een Cooper S wordt
Volgens mij wordt het wel degelijk een 'S' met die opvoersets.
Fabriek af zijn er geen S's meer gebouwd, dus die sets maken
je Mini (Cooper) wel speciaal. Mike Cooper en Palmer zijn niet
zomaar een paar jongens die "opvoer" setjes op de markt brengen.
Het enige verschil is dat het niet op je kenteken staat
Mijn Downton Sport40 is ook "aangepast" dus ook Special.
Kees
Dat zijn leuke setjes, misschien nog een "mod" voor in de toekomst.
Het maakt de Mini in elk geval wel een beetje specialer.
Maar wel een beetje raar om mijn Mini dan een Cooper S te noemen terwijl hij niet eens als Cooper uit de fabriek is gerold.
Maar dat maakt de fun natuurlijk niet minder.
Overigens staat op mijn kenteken wel Cooper, terwijl hij dat niet is, en het chassisnummer geeft ook aan dat het geen Cooper is.
Ik heb wel eens gehoord dat de RDW daar bij de te naamstelling niet helemaal duidelijk en consequent in is geweest.
Het is maar net hoe de man van het RDW een mini ziet.
Voeger noemde men een mini al gouw een 'Coopertje".
Kees
RE: verschillen cooper versus cooper S 1997-2000
Ingediend door minicoopers op di, 24-11-2015 15:22
Ik vroeg me weleens af hoe je kan zien of je te maken hebt met een orginele cooper S.of een cooper die omgekat is naar een cooper s type MPI 1997-2000.
Oké, wat ik in ieder geval weet.
1: bredere overriders zijkanten.
2: 13inch worstenvelgen (cooper 12inch)
3: 3 tellers in het midden van de dashboard (cooper 1)[/b]
er zijn er meer, wie weet exact wat.
Als je kijkt op RDW Ovi en je voert een kenteken in van een cooper s,zie je altijd de gegevens van een cooper,ook op kenteken optie Autoweek.
Komt u maar......ik weet er nog meer, maar hou dat nog even voor me.
Ik vraag dit omdat er best wel een groot gat zit in de vraagprijs tussen deze 2.
En een orginele in handen hebben is toch steeds meer een must.