Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Wie kan mij het een en ander uitleggen wat er wettelijk mag en niet mag, betreffende het installeren en aansluiten van verstalers en bermlichten op een Mini.
Wanneer mag iets wel en niet van de APK?

Ik wil verstralers op onze Mini monteren.
De bediening laat ik lopen via een relais.
Het relais kan ik aansturen door een schakelaar (los van al het andere licht) op het dashbord te monteren.
Ook kan ik een aftakking maken van de draad van het stadslicht of via de draad van het dimlicht of via de draad van het grootlicht.
Het kan allemaal; maar wat is er bij de wet voorgeschreven :?

Gr. de Meester...

default

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

§ 10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 3.2.40

1. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1994 moeten zijn voorzien van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen die voldoen aan en zijn geïnstalleerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262).

2. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen van personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995.



Artikel 3.2.41
Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van:

a. grote lichten en dimlichten, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/761/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);

b. stadslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);

c. richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/759/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);

d. zijrichtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/759/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);

e. achterlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);

f. remlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), met dien verstande dat een derde remlicht slechts verplicht is indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2000.

g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/760/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);

h. niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);

i. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/538/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220);

j. een of twee achteruitrijlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/539/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220);

k. markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) indien het voertuig breder is dan 2,10 m;

l. zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig langer is dan 6,00 m;

m. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig langer is dan 6,00 m.



Artikel 3.2.46

1. Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, mogen zijn voorzien van:

a. mistlichten aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/762/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);

b. parkeerlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/540/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m en niet breder dan 2,00 m;

c. zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;

d. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;

e. witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);

f. markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig breder is dan 1,80 m, doch niet breder dan 2,10 m;

g. een derde remlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 oktober 2000.

h. dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262).

2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen bovendien zijn voorzien van:

a. een richtlicht;

b. een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig;

c. werklichten.

3. Personenauto’s mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig, mits deze geen nadelige invloed hebben op de effectiviteit van de verplichte lichten en retroreflecterende voorzieningen.



Artikel 3.2.48

1. Het richtlicht en het bermlicht van personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen naar voren niet anders dan wit of geel licht stralen.

2. Het derde remlicht mag niet anders dan rood stralen.



Artikel 3.2.50
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.



Artikel 3.2.51
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 3.2.41 en 3.2.46 dan wel krachtens artikel 3.2.40, tweede lid, is voorgeschreven of toegestaan

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Een geweldig antwoord.
Dank voor de genomen moeite.
MAAR; ik kan er niet uithalen of ik de verstralers tegelijk met dimlicht of grootlicht moet/mag voeren.
Moet het geschakeld zijn of mag het met een losse schakelaar bediend worden???

Gr. de Meester...

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Voor de APK maakt het niet uit hoe de verlichting is geschakeld. Er wordt alleen maar naar de werking en toestand gekeken. Voor de wet maakt het weer wel uit. Ik dacht dat de combinatie van mistlicht/verstraler/bermlicht samen met grootlicht geen probleem is. In combinatie met dimlicht mag juist weer niet.

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Dank voor je reactie.
Dan laat ik het relais aansturen door het grootlicht.
Tevens zet ik er dan een schakelaar tussen; zodat ik zelf kan bepalen, dat als ik het grootlicht opzet, er wel of niet, de verstralers mee gaan branden.
Dan ga ik er morgen meteen mee aan de slag; als het maar niet regent... :?

Gr. de Meester...

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

marco B schreef:
. Ik dacht dat de combinatie van mistlicht/verstraler/bermlicht samen met grootlicht geen probleem is.



Je mag toch niet zomaar mistlicht voeren, ook niet in combinatie met groot licht???
Dat mag alleen bij minder dan 50 meter zicht....

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Ik doelde eigenlijk op het seinen. Een collega van mij had een escort rs turbo en daar waren de mistlampen/verstralers ook gecombineerd met groot licht. Dat was dan wel een duitse import dus dat kan er ook mee te maken hebben. Misschien heeft het ook te maken met de verwarring of het nu mistlampen of verstralers zijn.

Maar zoals ik al schreef "ik dacht" dus helemaal 100% zeker ben ik er ook niet van. Het geeft wel een mooi effect natuurlijk als je op die manier seint. :D

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

het is hier op het forum ooit uitgezocht hoe e.e.a. geschakeld moet zijn...

bedenk goed dat je lampen het MOETEN doen bij een apk op de juiste manier...

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Ik ben eruit!
Ik heb in een werkplaatshandboek in de el. schema's het volgende gevonden:
Vanaf schakelaar uit/dimlicht/grootlicht tap je af van het grootlicht.
Via een schakelaar naar een draadzekering en dan door naar de twee verstralers.
Dan kan je de verstralers alleen aanzetten als ook je grootlicht aan is.

Zelf maak ik een modificatie om de stroom door de uit/dimlicht/grootlicht-schakelaar te beperken. Met de schakelaar voor de verstralers stuur ik een relais aan. De plus haal ik van de zekeringenkast en laat die middels het relais schakelen naar de verstralers.

Gr. de Meester...

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

dat is inderdaad de veiligste manier, meester, gebruik altijd een relais voor dit soort grappen...

verder is het belangrijk dat je de kabel vanaf je accu dik genoeg aanlegt en met een zekering zo dicht mogelijk bij je accu...

Ikzelf leg altijd een kabel vanaf de accu naar de extra accesoires zoals ice, alarm en verlichting. De originele kabelboom is niet berekend op accesoires van tegenwoordig en heb helaas al enkele minikes in de brand zien gaan op deze manier...

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Ik ben onder de indruk van de opsomming van het Voertuigreglement door Tikka. Kleine opmerking daarover. Het reglement schrijft alleen de inrichting voor. Voor het gebruik van verlichting moet je naar het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Ongeacht wat voor toeters en bellen je op je auto hangt schrijft dat Reglement voor wat wel en niet gebruikt mag worden en wanneer. Van die regels komen ook de meeste boetes vandaan. Met het eerste krijg je te maken als je auto naar de RDW keuring of een technische keuring bij de politie gaat. Welke onderdelen zijn in Nederland goedgekeurd. Als ze niet in het VR staan vermeld met de juiste type aanduiding mag het in Nederland niet gemonteerd zijn.

Gebruik van verlichting is sinds 1990 (laatste wetsverandering en heeft niets te maken met het jaartal van de auto)

Artikel 32 RVV 1990:
1 Bestuurders van een motorvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd,en bij nacht dimlicht voeren.
2 Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens de volgende gavallen.
a bij dag
b bij het tegen komen van andere weggebruikers
c bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig

Artikel 34 RVV 1990
1 Bij mist , sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert , mogen bestuurders van een motorvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. Groot licht of dimlicht mag alsdan niet worden gevoerd.
2 Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter, mag mistachterlicht worden gevoerd.

artikel 41 RVV 1190
Bestuurders van motorrijtuigen mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of verlichting ter aanduiding van de omtrek van het motorvoertuig of van de lading voeren.

De regels met betrekking tot het gebruik van verlichting zijn dus eenvoudig.

t.a.v. artikel 32
Een bestuurd mag zelf bepalen wanner hij groot licht gebruikt behoudens de drie beperkingen.

t.a.v. artikel 34
[u:oulz6v8c]Mistlichten voor dus alleen bij mist, sneeuwval of regen waarbij het zicht ernstig wordt belemmerd.[/u:oulz6v8c] Daar gaan alle 'sportieve' urban mistlicht rijders bij goed zicht. De boete is rond de 65 euro.

Bij gebruik van mistlichten (slechts in de boven genoemde situatie toegestaan) is het tegelijk voeren van groot of dimlicht verboden. Daar komt die relais om de hoek de bij inschakeling van mistlicht het dimlicht uitschakelt. Rest vaak nog stadslicht maar dat is dus niet verboden met ingeschakeld mistlicht. In het artikel staat alleen dimlicht of groot licht.

Slechts bij een zicht beperkt tot minder van 50 meter mag bij mist of sneeuwval (EN NIET BIJ REGEN!!!)een mistachterlicht worden gevoerd. Bekijk al die irritantie mistachterlichten in de regen bij avond of ochtendspits maar eens.

t.a.v. artikel 41
Dit betreft bijzondere verlichting als een bermlicht, richtlicht (voor Mini's wel eens dokterslicht genoemd) en verlichting ter aanduiding van de omtrek van het voertuig of lading. Ook wel contourverlichting genoemd. Bij gebruik van dimlicht of mistlicht zijn dat soort verlichting ook toegestaan. Het gebruik is toegeschreven aan eigen verantwoordelijkheid. Iedereen in het verkeer met een richtlicht in de ogen schijnen valt onder een misdrijf in de wegenverkeerswet (gevaarzettings of hinderlijk gedrag langs de weg)

Oja, de verstralers. Dat is gelijk aan grootlicht. Moge duidelijk zijn dan. Installer wat je wilt maar kijk uit dat het bij gebruik voldoet.

Veel plezier en goed zicht.

Erwin 8)

default

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Die zocht ik ook maar kon ze niet vinden. Verbinding kapte er steeds mee

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Nog een vraag over de wettelijke bepalingen waar ik het antwoord niet op kan vinden.

Moet het aantal extra lampen altijd even zijn?
Of mag het ook oneven; dus kun je bijv. 2 mistlampen en 1 verstraler monteren?

Zo'n opstelling met drie lampen zie je wel eens op oude rally uitvoeringen.

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Betse mensen,

Mijn dank voor de uitleg!

Gr. de Meester... O:)

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Jurrien schreef:
Nog een vraag over de wettelijke bepalingen waar ik het antwoord niet op kan vinden.

Moet het aantal extra lampen altijd even zijn?
Of mag het ook oneven; dus kun je bijv. 2 mistlampen en 1 verstraler monteren? Of moeten het dan wel 3 dezelfde zijn?

Zo'n opstelling met drie lampen zie je wel eens op oude rally uitvoeringen.



Heeft er iemand hier nog antwoord op?
Ik heb namelijk vier GROTE mistlampen liggen en zou er drie willen monteren. Is weer eens wat anders, bovendien wordt het met alle 4 wel erg vol..

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Hey Meester, wat voor schakelaar bedoel je? Die schakelaar in dat midden paneeltje schakelt uit/stadslicht/dimlicht en met de stengel aan het stuur schakel je dimlicht/grootlicht (als de middenschakelaar op dimlicht staat) of zit ik er nu naast?

default

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

ik weet wel dat je bij andere merken auto`s eerst je verlichting aan moet/kunt doen voordat je mistlicht aan kan, vooral bij de duitsers is dat zo

default

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

[size=75:x9xnh4go][Topig gemerged - Eelke][/size:x9xnh4go]
Hey......

Weet iemand van jullie of je auto door de apk komt als je verstralers (2 stuks) in combi met je groot licht aangaan? Ik probeer er al een tijdje achter te komen, maar kom er maar niet uit.... :?

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Ja, volgens mij wel als ze dan niet meer dan 40 of 50 cm van de koplampen afstaan. Bij mijn 98-er is het standaard dat ze met het groot licht aan gaan.

default

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

ja mag gwoon, heb het zelf ook,
dimlicht en stadslicht mogen overigens niet meer als 2 aanwezig zijn

(heb ik overigens wel in mn verstralers extra twee stadslichtjes :x )

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

idd.. geen probleem.
ik heb er zelfs 2 breedte stralers bij en dat mag ook.

gr daan

default

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Oke!!! Super om te weten!! Thanx voor jullie reactie! Dan kan mijn mini volgende week zonder problemen voor de apk........

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Op je grootlicht mogen maximaal 4 lampen geschakeld zitten. dus 6 lampen mag niet, dit had ik ook en toen moest ik 2 van mijn 4 wipacs op een aparte schakelaar zetten.

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

minidaan schreef:
ik heb er zelfs 2 breedte stralers bij en dat mag ook.



Sorry maar dat mag dus niet. Je mag twee verstralers extra op je groot licht aansluiten. Daarnaast mag je nog twee breedstralers op je auto hebben die je apart schakelt. Deze mag je alleen bij mist (slechtr zicht) gebruiken.

Zoals koeper ook al meldde zijn er ook nog regels voor de onderlinge afstanden, al weet ik die zo niet uit mijn hoofd.

default

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

breedte stralers mag je altijd aan hebben, alleen verstralers niet, je moet idd wel je breedtestralers even apart schakelen, en die onderlinge afstanden weet ik ook niet, zou ik even na moeten kijken in het apk boek op mijn werk, maar voor zover ik weet kijken wij en de rdw daar heel niet naar

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

breedte stralers, moet ik dat zien als mistlichten?

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

o wat raar dan..
ik had bij de apk tehoren gekregen dat het juist wel mag alleen dat de politie er niet zo blij mee was :?

maar dan heb ik niks gezegt...

gr daan

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Mij werd het volgende verteld:

-Er mogen BIJ je groot licht nog 2 verstralers aangesloten zitten (dus 4 lampen in totaal)

-er mogen nog 2 extra verstralers op één apparte schakelaar zitten, deze schakelaar moet verlicht zijn, zodra je deze verstralers aanzet moet er ergens een lampje branden.

-je mag (volgens mijn keurmester) meer dan 2 BREEDstralers hebben, dit zijn mistlampen, deze mag je alleen bij zicht minder dan 50 meter aan hebben (en dus ZEKER niet altijd)

Dat is mij verteld...

Ik had 4 verstralers op mijn bumper, deze heb ik per 2 op 1 schakelaar met ledje gezet (dus 2 schakelaars) hij deed hier een beetje moeilijk over, omdat je max 2 verstralers los mag hebben, maar hij zei: "ik doe gewoon alsof die 2 middelste je breedstralers zijn, dan mag het wel, komt er een mannetje van de RDW dan halen we er ff 2 af"

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

[size=85:2ymy3tfr][topics samengevoegd - Crispy][/size:2ymy3tfr]
Hallo,

Op de mini's van the italian Job zit een beugel met daarop 3 extra lampen.
Mag dit eigenlijk in Nederland.. Ik vind het namelijk wel erg mooi en is es een x wat anders als 4 ;)



Jaapio

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Ik heb me een tijdje met homologaties beziggehouden bij een autoimporteur.... ik kan me herinneren dat de verlichting een even aantal moet zijn, ergo: drie lampen in het midden kan niet, wel twee of vier. Ook de reden waarom op gegeven moment de mooie Tatra T603 van een ander front werd voorzien met 4 ipv 3 koplampen. Zie http://www.ltv-vwc.org.uk/wheelspin/ws_ ... ra-603.jpg
Tegelijk mogen maximaal 6 lichtpunten branden. Nog een ding: op de foto zie je afschermingen voor de lampglazen. Die zijn ook niet toegestaan in NL. NIet op dim/ grootlicht, maar ook niet op ver/breedstralers. Tenzij je een speciale aantekening in je kenteken hebt staan van "Keep them Rolling" , de club van oorlogsvoertuigen (zullen er weinig van overzijn omdat recentelijk hun loods is afgebrand)

Mocht er in the meantime iets veranderd zijn, hh APK keurmeesters e.a. please correct me!

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

Als het alleen maar voor het uiterlijk is: Gewoon de lampen monteren en niets aansluiten, geen bedrading aanleggen en geen schakelaar monteren. In elk geval bij de middelste lamp.

Evt voor shows e.d. onder je motorkap een aftakking maken vanaf 1 van de naastgelegen lampen met een los draadje met stekkerverbindingen wat je makkelijk kunt aansluiten en verwijderen, zodat je voor de show wel je middelste lamp kunt laten branden.

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

bedankt screamer.. Het is in eerste instantie idd voor sier..
de stoneguards vond ik toch al niet mooi :P :P

Ik zal er nog es met apk keurmeester (broer van de vriendin) over hebben...

de setjes zijn wel los te bestellen
http://www.minispares-online.co.uk/inde ... od_id=2616

Jaapio

ps: nu hopen Inez het ook leuk vind :*

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

ik heb de vraag toegevoegd aan een bestaand topic zodat de info bijelkaar blijft.

RE: Verstalers, bermlichten, breedstralers: wat mag en wat niet

dankje Crisp

zal het es doorlezen

Jaapio