RE: Volgende keer toch maar gordel om? (Expliciete teksten)
Ingediend door MvN op za, 29-07-2006 15:59
Toch fijn om te weten dat dit alles maar 1 seconde duurt.
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door MvN op za, 29-07-2006 15:59
Toch fijn om te weten dat dit alles maar 1 seconde duurt.
Ingediend door blackmini1976 op za, 29-07-2006 16:07
het is maar hoe je het leest.
ik draag mijn gordel altijd al, maar nu zeker.
en ja ik weet het er zijn ook mensen die juist door het niet dragen gered zijn.
maar de strekking blijft dat een gordel levens red en niet voor niets in een auto zit.
Toch?
Ingediend door Jurgen op za, 29-07-2006 16:24
En zo is het!
Ingediend door MvN op za, 29-07-2006 16:55
jawel, helemaal waar.
Ik zal er zeker aan denken als ik hem weer eens vergeten ben.
Ingediend door ShortyBoy op za, 29-07-2006 16:56
helemaal mee eens ik draag me 6 punts gordel altyd ik rij nooit zonder als ik zonder rij voel ik me zo onwennig.
Groetjes Dennis
Ingediend door Carlien op za, 29-07-2006 16:56
ik heb hem echt altijd om...
en als er mensen bij mij in de auto stappen moeten ze hem ook om.....
Ingediend door Harjo8 op za, 29-07-2006 17:36
Ook met gordel, komen je sloelen los en word je doorboord. Dit heeft dus geen zin.
Niet dat ik zeg dat je geen gordel moet dragen, maat als ik je verhaal zo lees heeft het weinig zin.
Gelukkig zijn niet alle botsingen frontaal en maakt een gordel in de rest van de gevallen wel wat uit.
Ingediend door Bruutmans op za, 29-07-2006 18:14
In de auto echt altijd!!
In de vrachtwagen nooit.
Waarom? geen idee,vermoedelijk dat de gordel van een auto comfortabler zit en je minder bijzinder verrihtingen moet doen die bellemmert worden door een gordel.
Ingediend door blackmini1976 op za, 29-07-2006 18:34
Harjo8 schreef:
Ook met gordel, komen je sloelen los en word je doorboord. Dit heeft dus geen zin.
Niet dat ik zeg dat je geen gordel moet dragen, maat als ik je verhaal zo lees heeft het weinig zin.
Gelukkig zijn niet alle botsingen frontaal en maakt een gordel in de rest van de gevallen wel wat uit.
maar aan gezien je gordels niet aan je stoelen bevestigd zitten helpt het wel degelijk ook als je stoelen loskomen, daarbij is de kracht op de bevestigingspunten van de stoel met gordel minder als zonder gordel, dus zal ie minder snel losschieten......
Ingediend door Jroen op za, 29-07-2006 19:28
Ik draag ook altijd mijn gordel, voelt raar als je hem niet om hebt, vooral in een mini. Komt doordat je dan van je stoel los komt :P. Ik vind ook dat je altijd je gordel om moet hebben
Ingediend door Harjo8 op zo, 30-07-2006 16:04
Dat is waar, oeps , maar zoals ik ookal beaamde, heb ik altijd mijn gordel om, voelt wel zo fijn en ios zeker niet onverstandig.
Ingediend door blissard op zo, 30-07-2006 16:19
Dat een gordel beter is dan zonder bij frontale botsingen lijkt me duidelijk. Maar een goede inschatting van het verschil met/zonder is pas te maken als je weet wat er met je gebeurd als je MET gordel (in een mini) met 80 km/u tegen hetzelfde blok beton aan rijdt.
Dit verhaal zegt niets en is alleen bangmakerij. Je kunt een vergelijkbaar verhaaltje maken voor mensen die in een mini met 120 tegen datzelfde blok beton knallen. Dan maakt die gordel echt niets meer uit. (gelukkig staan er relatief weinig blokken beton midden op de weg, al blijft het uitkijken met tegenliggers op provinciale wegen.)
Ingediend door blackmini1976 op zo, 30-07-2006 17:31
duh, je moet het ook zien als een veralgemening.
het gaat om een auto tegen een object.
niet over een mini of een range rover, niet over 20 of 220 Kmh maar over een botsing bij zoveel Kmh tegen een stilstaand object.
het feit is gewoon dat een gordel beter is, de mensen die zonder gordel een ongeluk overleven zijn de spreekwopordelijke uitzonderingen die de regel bevestigen
en bangmakerij, mischien wel, maar als er hierdoor mensen gaan nadenken over wel of geen gordel helpt het toch weer.
Ingediend door blissard op zo, 30-07-2006 18:21
Tuurlijk Black Mini, ik wil ook helemaal de juistheid van het stukje niet betwisten, ik zou het alleen leuk vinden als meer mensen beslissingen zouden nemen op basis van werkelijke aantoonbare risico's (cijfers wil ik zien ! ) in plaats van op basis van angst. Natuurlijk is met gordel veiliger dan zonder gordel maar ik wil dan weten hoeveel veiliger het is. Dat is voor mij de maat waarop ik mijn beslissingen kan baseren. Juist op die vraag geeft dit, en dit soort, stukje(s) geen antwoord.
Omdat het stukje dat nalaat kun je net zo'n stukje schrijven voor fietsen zonder helm of wandelen zonder kniebeschermers.
Verder ben ik het met je conclusie eens: "als het werkt, dan werkt het"
Ingediend door blackmini1976 op zo, 30-07-2006 19:17
op basis van cijfers zou idd mooi zijn, helaas werkt dat bij 3/4 niet. maar als mensen iets lezen of zich voorstellen werkt het soms beter.
er zijn helaas denk ik geen cijfers aan te hangen, probeer maar uit te vinden bij hoeveel van de ongelukken er wel of geen gordel is gebruikt( wat zeker te doen is).
maar moelijker wordt het om te zeggen met of zonder gordel zou beter zijn.
ik denk dat als je alle gegevens (snelheid, welk object, frontaal of niet, etc) in 1 pot stopt het er niet duidelijker op wordt.
eventueel zou je dan kunnen zeggen dat een ongeluk met gordel vaker beter afloopt dan zonder gordel.
Ingediend door LowRida op zo, 30-07-2006 22:03
blackmini1976 schreef:
Harjo8":tuhzu0jz]Ook met gordel, komen je sloelen los en word je doorboord. Dit heeft dus geen zin.
maar aan gezien je gordels niet aan je stoelen bevestigd zitten helpt het wel degelijk ook als je stoelen loskomen, daarbij is de kracht op de bevestigingspunten van de stoel met gordel minder als zonder gordel, dus zal ie minder snel losschieten......[/quote:tuhzu0jz]
Onzin!
Of ik nou wel of geen gordel om heb, de kracht op de
stoelen blijft gelijk. Je lichaam word UIT de stoel
gegooid en niet IN de stoel gedrukt.
Ingediend door blackmini1976 op zo, 30-07-2006 22:56
uitgaande van een moderne auto met gordelspanners die op impact moment je gordel aanspant, wordt m.i. de kracht verdeelt over de gordelpunten en de stoel...., toch? ik praat bewust ook niet over een mini of wat voor ander merk maar een "auto"
de vertraging die dat oplevert kan voor je lichaam zeker een probleem worden.
en al zou mijn uitleg niet helemaal zuiver zijn (ben nou eenmaal geen geleerde) blijft het een feit dat het ding er niet voor nix zit.
Ingediend door Minikoektrommel op do, 03-08-2006 15:06
oke, gordels en veiligheid....
een gordel biedt relatieve veiligheid. bij een zwaar ongeluk zal een gordel zeer zwaar letsel kunnen toebrengen op het lichaam waar de banden over het lichaam gaan. een gordel is een dun draadje dat over het lijf loopt en zal bij impact striemen achterlaten. bij een zeer zwaar ongeluk bestaat de kans dat de gordel je ribben kneuzen danwel breken. je nieren kunnen ook schade oplopen. een gordel voorkomt niet dat je een whiplash oploopt.
dan de airbag....
door het zeer abrupt openen van een airbag zijn talloze incidenten geweest waarbij ledematen beschadigd zijn geraakt. oorzaak: door het plaatsen van de handen op de verkeerde wijze op het stuurwiel kan de afdekking van de airbag je vingers / handen raken en dus zwaar letsel veroorzaken.
mensen die geen bril dragen lopen ook het risico dat de zak van de airbag de ogen raakt. deze abrupte impact op de ogen kan blijvend letsel opleveren.
tijdens de stuurvaardigheidsproeven op de mini club dag kan je prima uitproberen wat er gebeurd met je lichaam tijdens de noodstop die je maakt bij de finish. ook dan rijd ik met de gordel om, ook mijn passagier(s).
het alle belangrijkste is dat je defensief rijdt en vooruit kijkt en anticipeerd wat er om je heen gebeurd. dat bespaard ook veel ellende en pijn.
~jw~
RE: Volgende keer toch maar gordel om? (Expliciete teksten)
Ingediend door blackmini1976 op za, 29-07-2006 15:52
De gordel discussie zal al vaak zat gevoerd zijn, maar dit stukje tekst bracht me toch ff weer aan het denken.
Gordel zin of onzin:
Lees het volgende stukje wat ik vertaalt heb maar eens door.
voor degene die Duits kunnen heb ik de link onderaan neergezet.
Onderzoekers hebben onderzocht hoe je laatste levenssekonde eruitziet tijdens een botsing van 80 Kmh zonder een autogordel tegen een stilstaand object.
Mensen met een teer gestel pas op!
Voor de anderen geld, misschien dat je de volgende keer wel je gordel omdoet.
Ziehier je laatste levenssekonde.
1,0 Sek.
Je remmen blokkeren, bent verstijfd van angst, er is geen uitweg meer.
0,9 Sek.
Je handen knijpen zo hard in het stuur dat je knokkels wit zien.
0,8 Sek.
Je voorbumper en radiator worden verpletterd.
0,6 Sek.
Met 80 Kmh raast je lichaam naar voren, je weegt nu meer als 3000 Kg en word met 20-voudiger zwaartekracht uit je stoel getild. Je benen breken bij je knie.
0,5 Sek.
Je lichaam verlaat de stoel, je bovenlichaam star en je gebroken knieën worden tegen het dashboard gedrukt. Het omhulsel en staal van het stuur verbuigt onder je handen.
0,4 Sek.
De eerste 60cm van je auto zijn wijlen. Je lichaam raast nog steeds met 80 Kmh verder, de motor (ongeveer 1000Kg) klapt in het object wat je raakt.
0,3 Sek.
Je handen in doodsangst verkrampt buigen het stuur nagenoeg verticaal, je onderarmen en gewrichten breken. Dor de aanhoudende zwaartekracht word je door de stuurstang doorboort. Staalsplinters dringen je borstkas in, scheuren gaten in je longen en bloedvaten, waardoor bloed je longen vult.
0,2 Sek.
Je voeten worden uit je schoenen gesleurd, het rempedaal breekt af, het onderstel breekt halverwege de auto in 2. Bouten laten los, schroeven scheuren kapot. Je hoofd verpletterd tegen de voorruit. Je krijgt de kans niet om te schreeuwen.
0,1 Sek.
De auto kromt zich, de stoelen zijn losgekomen uit hun verankering en komen genadeloos naar voren om je borstkas nog ff extra tegen de stuurstang aan te drukken.
Bloed loopt uit je mond en door de schok stopt je hart met kloppen.
0,0 Sek.
Je bent dood!!!!!
Zo denk hier maar eens over na terwijl je de volgende keer zonder gordel instapt.
bron: touristenfahrer forum