HOi,
Zijn ze niet voor speakers in te bouwen! Grote gaten voor de mid/bass en de kleine gaten voor de tweeters. Zoiets heet een compo-set!
Nee serieus ik weet ook niet waarvoor het is!
GRTNX cyril
- Login of registreer om te reageren
HOi,
Zijn ze niet voor speakers in te bouwen! Grote gaten voor de mid/bass en de kleine gaten voor de tweeters. Zoiets heet een compo-set!
Nee serieus ik weet ook niet waarvoor het is!
GRTNX cyril
een 10 jaar geleden was ik voor een IMM op Silverstone. Ik heb mij toen laten vertellen dat deze gaten enkel voor de carryer waren bestemd.
Omdat de Mini zijn carrosserie zoals we allemaal weten, in zijn geheel vervaardigd en samen gesteld is door puntlassen was het te moeilijk om een kooi konstruktie te maken, hierdoor werden de robots gehinderd. Een ander alternatief hiervoor was dat de mini aan het spit kwam te hangen, en deze liep via de voorzijde (rond gat) in het schutbord naar achter waar nu de gaten zitten in de hoede plank.
De mini was rondom vrij van obstakels en maakte het op deze manier ook gemakkelijker voor het spuiten.
Bij mijn 1100 special zat daar de speaker! Ik had er 1 speaker achterin zitten. Volgens mij een orginele speaker, maar dat moet ik ff kijken.
met dat lassen en spuiten lijkt me wel erg geloofwaardig
maar vreemd dat dit nergens beschreven staat en weinig mensen het weten.
zou je eigelijk welmoeten weten als mini kenners he dat geldt dus ook voor mij
Bij mij zaten er de standaard fabrieksspeakers in. Zo maken ze dus van een nood een deugd!
dus dit raadsel is opgelost. tenzij er mensen zijn die er een andere mening op na houden.
het zijn dus productie gaten die tevens een functie hebben om als speaker gaten te dienen.
wel leuk om te weten.
Dus er zitten 4 speaker gaten in de hoedenplank. 2 grote en 2 kleine? Effe serieus, ik denk meer dat ze voor productie waren.
GRTNX cyril
dat ze voor de productie waren staat wel vast. maar als er verschillende mensen daar boxen in hebben zitten zou het ook mogelijk kunnen zijn.
maar ik heb een hoedenplank plaat en daar zitten alleen in het midden de twee gaten . en niet waar ze normaal gaten uitzagen in de hoeken. dus heel de hoeden plank is nog orgineel, niet in gezaagd of zo. dus ik weet niet hoe jij aan 4 komt
Volgens mij praat men langs elkaar heen. De ene heeft het over de grote gaten links en rechts waar vaak speakers in worden gemonteerd. Echter, Joeri heeft het over de twee kleinere gaatjes, die in het midden zitten, achter elkaar.
dat klopt eelke. we zitten op 1 lijn.
ik hebt het inderdaad over de twee middelste kleine gaten.
Ingediend door Mini Mart op vr, 06-02-2004 12:24
Ja, inderdaad. Ik heb zelf een hoedenplank gemaakt voor de speaker en heb in deze gaatjes de kroonsteentjes aan het hout bevestigd....
Oei, het K-woord... Een auto-electronicus krijgt spontaan uitslag als je over kroonsteentjes begint en ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Ligt toch allemaal te trillen en dan gaat er wel eens wat los. En als er iets irritant opsporen is dan zijn het slechte (d.w.z. die het soms wel, soms niet doen) verbindingen wel.
Maar goed, off-topic. Ik zie niet hoe die gaten gebruikt zouden worden voor een "spit" in de fabriek. Ik had zowiezo nog nooit gehoord dat een spit in de fabriek toegepast is geweest.
Joeri: latere Mini's hebben standaard al bevestigingsgaten voor speakers.
nu ik het lees ivm spit kan dit wel kloppen.
Ik heb nl al een stuk of 20 mini gestript en bij sommige zitten er wel grote gaten (jaren 90 en andere niet voor 85?) als ik nu nadenk komt dat ook overeen met het gat in de achterbank.
Ik weet dat in de fabriek het spit gewoon gebruikt werd. Ik had me ook wel eens afgevraagt hoe ze dat oploste nadat ze het gat uit de achterbank weglieten. het gat komt nl na 85? niet meer voor. nu ik dit lees klopt het idd dat sinds de verdwijning van het gat er 2 grotere gaten in de hoedenplank waren bijgekomen. dus theorie spit vind ik erg geloofwaardig.
Waarom zaten er dan altijd al gaten in de hoedeplank (dan wel maar 2 kleintjes)? Ik denk dat dat is om drukverschillen te voorkomen. Als je een ongeluk krijgt en je achtebak zou geheel afgesloten zijn dan kun je een extra ontploffing krijgen (lucht die onder druk in 1x vrijkomt) heel simpel te voorkomen met 2 kleine gaatjes .
De speakergaten zitten er vanaf (eind) '90 standaard in, de kleine gaten in het midden zoals op de foto hierboven zaten ook al in Mini's met het gat nog in de achterbankplaat. Te zien op deze foto van een mk.2.
Waarom ze er zitten weet ik niet, maar de plaat lijkt mij niet sterk genoeg om daar een spit aan te bevestigen. Overigens is het verdwijnen van het gat in de achterbank (zie ook dit topic) waarschijnlijk met de mk.3 gebeurd, aangezien de carrosserieën in de fabriek werden opgehangen aan 4 beugels die op de uiteinden van de dorpels werden geschroefd. Bij de nieuwe carrosserie die ik heb, zie je duidelijk dat daar rechthoekige vlakjes nog schoon zijn terwijl eromheen kit/anti-steenslagcoating is aangebracht.
je kan die gaatjes gebruiken voor ventilatie naar de kofferbak .dan heb je wat minder last van beslagen ramen
De grote zijn voor speakers.
De kleine kunnen voor speakers zijn, zoals bij mij het geval was...
Ingediend door Rolf op zo, 08-02-2004 11:33
Werden Mini's bij het spuiten, of daarvoor de primerlaag, misschien gedompeld? Op deze manier kan het teveel aan verf/coating, wat anders achterblijft door opstaande randen, wegvloeien vanaf de hoedenplank. In mijn Mini zit zowel het grote gat in de rugleuning als de gaten in de hoedenplank.
Rolf
Ik zelf heb er ook een mooie op lossing voor gevonden. Heb de gaten gebruikt voor ve bassreflex van me sub zo heb ik minderlast dat de achterklep staat teklappen. En de bass is gelijk een stukbeter gevormd.
Greatings Dennis J.
Ingediend door dieseltje op zo, 08-02-2004 13:20
idd die grote speaker gaten die er ori in zitten zijn in ieder geval van na 86 want bij mij zitten ze er niet in
Rolf schreef:
Werden Mini's bij het spuiten, of daarvoor de primerlaag, misschien gedompeld? Op deze manier kan het teveel aan verf/coating, wat anders achterblijft door opstaande randen, wegvloeien vanaf de hoedenplank.
minis zijn zoiezo niet gedompeld. op een mini zitten teveel plekken zonder verf waar wel verf zou hebben gezeten als die gedompeld zou zijn geweest
Dat dacht ik ook.
Als deze gedompeld waren dan waren de vitale roest delen beter beschermd. Dit zie je ook goed als je de achterbank optilt, of de rugleuning verwijderd bijna niets van grondlak.
En niet enkel op die plaatsen, overal waar het goed bijkomen is vloerbedekking e.d kom je het tegen.
RE: vraag over hoedenplank
Ingediend door joerimini78 op do, 05-02-2004 11:47
ik heb al drie mini's gehad en gestript. nu had ik altijd een vraagje in mijn hoofd.
als je de stalen plaat bekijkt van de hoedenplank. het orgineel. dan zitten er in het midden twee mooie ronde gaten die precies achterelkaar staan.
weet iemand waar die voor dienen of gedient hebben. ik zou het niet weten namelijk, het is er ook niet voor niets erin geslepen. is dat ook jaartal gebonden . wie kan me dat een vertellen
groetjes joeri