Ik heb een kleine suggestie voor je: Aankooptips
Je vindt de " Aankooptips" via "Informatie" in de blauwe balk bovenaan...
- Login of registreer om te reageren
Ik heb een kleine suggestie voor je: Aankooptips
Je vindt de " Aankooptips" via "Informatie" in de blauwe balk bovenaan...
Als je vermeld waar je vandaan komt zjn er wellicht mensen die met je mee kunnen om even te kijken hoe hij er aan toe is
APK is een momentopname, dus dat wil niks zeggen. En daarbij kan hij ook door een soepele keurmeester gekeurd zijn o.i.d., dus ik zou me daar niet blind op staren.
Neem vooral de tijd als je gaat kijken en neem een Mini-kenner (!!) mee die je zo nu en dan wakker schudt of je roze bril afneemt; dat behoedt je voor een miskoop.
Een APK is een momentopname en zéker geen garantie dat een auto met een verse APK je de volgende dag niet laat staan met een mankement...
De techniek van de Mini is vrij simpel, ook al zijn de injectiemodellen wat voller onder de motorkap in principe zijn ze allemaal gelijk.
De belangrijkste vraag die je jezelf zou moeten vragen is:
wat wil ik of verlang ik van mijn auto?
Ondanks dat ze allemaal op elkaar lijken zijn er vele verschillende Mini's:
850,1000,1100 of 1300cc...carburateur of injectie..10",12" of 13" wieltjes...trommelremmen rondom of schijfremmen/ trommelrem etc etc.
De kenners zijn er wel over uit: de staalkwaliteit van oude Mini's is beter dan die van de laatste bouwjaren.
Het 'kantelpunt' ligt bij 1989 ongeveer...
Elke Mini kan erg goed roesten, maar de ervaring leert dat de 'laatste der Mohicanen' dat sneller en steviger doen dan de echt oudjes.
Lees de diverse aankooptips goed door en nogmaals: neem je tijd.
Er is zat te koop...
Een mooie, technische in orde, Mini voor 1000 euro, dat klinkt te mooi om waar te zijn... Zeker als die op internet wordt aangeboden, dan weet diegene denk ik wel dat wanneer die in goede conditie is je er meer voor kunt krijgen! Inderdaad goed nalopen met de aankooptips!
Ingediend door 000Jinx op zo, 10-01-2010 12:18
Bedankt voor jullie tips!
Ok, dus in ieder geval een Mini kenner meenemen en de tips nalopen.
Ik hoorde gisteren van iemand uit de garage waar we normaal onze autos
op keuring laten gaan etc, dat je eigenlijk geen Mini kunt kopen, als je
er niet ontzettend veel geld in wilt stoppen om ze rijdend te houden. Dat
je alleen maar tegen problemen oploopt, en als je er zelf geen verstand van hebt
dat je dan alleen maar gefrustreerd raakt.. Klinkt jullie dit bekend in de oren,
of val het wel mee?
dennisvdh schreef:
Een mooie, technische in orde, Mini voor 1000 euro, dat klinkt te mooi om waar te zijn... Zeker als die op internet wordt aangeboden, dan weet diegene denk ik wel dat wanneer die in goede conditie is je er meer voor kunt krijgen! Inderdaad goed nalopen met de aankooptips!
Heb ook me minitje gekocht voor 1000 euro en die stond hier op markt te koop was ook netjes en technisch en motorisch goed dus t kan wel
succes met t zoeken na je mini
000Jinx schreef:
Bedankt voor jullie tips!
Ok, dus in ieder geval een Mini kenner meenemen en de tips nalopen.
Ik hoorde gisteren van iemand uit de garage waar we normaal onze autos
op keuring laten gaan etc, dat je eigenlijk geen Mini kunt kopen, als je
er niet ontzettend veel geld in wilt stoppen om ze rijdend te houden. Dat
je alleen maar tegen problemen oploopt, en als je er zelf geen verstand van hebt
dat je dan alleen maar gefrustreerd raakt.. Klinkt jullie dit bekend in de oren,
of val het wel mee?
Dat hangt natuurlijk ook af van hoe de staat is waar je hem in koopt, een mini van 1000e krijgt ongetwijfeld wat werk in de maanden/jaren dat je hem rijdt, ik heb net ook een flinke klus gehad en zonder kennis ervan heb ik me er wel doorheen gesleuteld, als je een auto zoekt waar niets mis mee is kan je voor dat budget beter een japannertje nemen, maar de Mini is natuulijk meer dan een auto
€1000,- is wel weinig voor een '93er aangezien dit dus een 1275 is.
Voor dagelijks gebruik is een injectie wel erg relaxed. Maar verwacht maar dat je er flink wat werk aan hebt. Link m anders eventjes door.
1000 euro is erg weinig, voor een mini waar je dagelijks 80 km mee gaat rijden, zoals me voorgangers ook al zijden een mini (zelfs als je eentje van het 3 dubbele koopt) je houd er werk aan, en onderhoud is zeer belangrijk,
maar link die advertentie even door, en waar in de buurt woon je, zijn er vast mensen die je advies willen geven.
Jaron
hoi let vooral op de dcorpels en subframe en maak een proefrit rijdt desnoods langs een garage om hem op de brug te bekijken
gr p
000Jinx schreef:
Hai,
ik zit er over te denken een Mini te kopen.
Maar ik heb er helaas helemaal geen verstand van. Op Marktplaats
heb ik een mooie gevonden uit 1993 voor 1000 euro, en hij heeft
nog een jaar APK. Ik zou hem dagelijks gebruiken en denk ik zo'n 80km
per dag mee rijden.
Nu hoor ik al van verschillende kanten dat er een hele hoop dingen
stuk kunnen gaan etc. Maar als hij toch pas gekeurd is zou hij toch
nog wel een jaartje mee kunnen gaan? En als ik hem eventueel weer
na een jaar zou verkopen, denk ik dat ik er toch ongeveer hetzelfde bedrag
voor zou moeten terug krijgen.(?)
Sorry voor mijn (domme?) vragen, ben een enorme leek op dit gebied,
maar heb de oude Mini's altijd al super gevonden, en nu het tijd is voor mijn
eerste auto wil ik eigenlijk niet meer anders.
Graag zou ik wat eerlijk advies krijgen.
Alvast hartelijk bedankt!
Een APK is geen garantie. Alleen een keuring dat je er komend jaar veilig op de weg kan. Het is geen indicatie van de betrouwbaarheid of kwaliteit van de auto!
Als het die uit Beverwijk is dan moet je wel in de gaten houden dat ie een beetje vertimmerd is (Stoelen, velgen en chromen spatbord verbreders).
Volgens mij is het ook geen Cooper, maar een Sprite door de deurbekleding en de twee tellers zonder toerenteller.
Je kan hem prima oprijden, maar een Mini zonder APK op de straat wil je maar al te gauw van af. Dus 1000 euro daar ga je niet wachten (ik denk dat je met een paar honderd euro blij mag zijn).
Waarschijnlijk ben je dan al helemaal verliefd op je Mini en laat je er voor een paar duizend euro aan versleutelen.
Koop dan gelijk een goede denk je dan.
Ze zijn er waarschijnlijk wel, goede goedkope Mini's van 1000 euro. Maar er zit veel ellende tussen. Tot 1500 euro is meestal rijdende projecten. Daarboven zitten de parels.(Mijn mening)
Als je dagelijks 80km rijdt, dan zou ik een goedkope Franse of Duitse Diesel kopen (Peugeot 205 of VW Golf II). Lopen met gemak tot 500.000km en kost niks in aanschaf en weinig in gebruik.
Hou je geld over voor een goede Mini voor in het weekend.
Lekker decadent, maar per saldo is dat goedkoper en betrouwbaarder dan jaarlijks 25-30.000km in de Mini.
Ingediend door mini_1973 op ma, 18-01-2010 23:02
Hallo allemaal,
Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik op zoek was naar informatie over een mini die ik wil gaan kopen.
Ik ben van kinds af aan al gek geweest op de Mini, en nu heeft een kennis er 1 voor de handel. Ik kan hem overnemen voor dezelfde prijs als waar hij hem voor overgenomen heeft. Normaal zou hij meer vragen. Ik dacht eerst dat het een 850 was uit '79 of '80, maar ik hoorde vanavond dat hij van 1973 is!!! Dat is alleen maar beter toch?
Het gaat om een Mini 850 uit 1973. Ik kan hem kopen voor een erg goeie prijs ( < €400), maar er zit wel een beetje plaatwerk aan. Dit geldt voor het a-scherm aan de linkerzijde, rechterzijde is kort geleden vervangen. De rest heb ik nog niet bekeken....
Ik wil hem terugbrengen naar orgineel, dus ook het huidige dashboard eruit (is ovaal hout en lijkt mij een soort multiplex) want deze staat krom alle kanten op.
Ook zal hij tzt een full bodyspray krijgen omdat hij nu metallic paars is, wat ik persoonlijk gewoon jammer vind van de mini. Ik wil er ruim een jaar voor uittrekken om de Mini weer in goede conditie te krijgen.
De bodem schijnt goed te wezen, ga morgen kijken met een monteur.
Mijn vraag is:
- kan ik voor deze prijs uberhaupt een miskoop doen?
- waar moet ik VOORAL op letten? (ik heb de lijst "inspectie van de mini in 3 fasen" uitgeprint).
- komt deze Mini veel voor, of rijden er nog maar weinig van?
- zijn de orginele (of goeie imitatie) onderdelen makkelijk verkrijgbaar?
- Wat wordt er gemiddeld gevraagd voor een Mini uit '73 waar een beetje werk aan zit?
Het zijn weer een bult vragen geworden, maar hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen. Mijn besluit staat eigenlijk vast: Ik MOET hem gewoon kopen!
Alvast bedankt voor jullie hulp!!!
Hoe is die mechanisch? (remmen, motor, versnellingsbak en wielophangingen)
Als je de onderdelen los verkoopt kan je de aanschaf waarschijnlijk al uit krijgen, dus wat dat betreft is het een koopje.
Aan de andere kant is het zo dat voordat zo'n mini op de weg is, er al voor een paar mille ingestoken is. En daarvoor kan je een Mini kopen die nu al rijdt.
Maar je beperkt je zowiezo al met zo'n user name
Ingediend door mini_1973 op di, 30-03-2010 23:43
Ik heb de mini gekocht, oudje uit 1973 met 850cc, hij staat nu nog hoog en droog bij een kennis.
Het zal wel een berg werk worden, maar zodra ik genoeg geld over heb (klinkt gek he!) wil ik er aan beginnen.
Zodra ik meer info en foto's heb, wil ik ze wel ff posten. Ik zie dat meer mini-lovers dat doen.
Dan moet het maar een compleet project worden met een reportage. Het lijkt me echt geweldig om hem klaar te hebben en weer een klassieker op de weg te helpen. Het doet me af en toe echt pijn als ik op sloperijen mini's zie staan ......
Groeten
Hoi Mini-fanaten,
Ik ben ook van plan ivm ander werk mijn huidige auto weg te doen en een Mini te kopen. Ik heb binnenkort alleen af en toe een auto nodig voor korte stukjes. En het lijkt me wel wat om een mooie Mini te hebben!
Nu zag ik al een mooie op Marktplaats staan voor "weinug", een '94 1.3 SPi. Mag de link hier niet geven begreep ik, maar hij ziet er mooi uit en heeft relatief weinig km gelopen. Ook qua roest (zo zegt de verkoper) is het na wat standaard plekjes na een goede mini.
Nu is het enige probleem eigenlijk dat ik er (nog) geen verstand van heb en zelf in Zuid-Holland woon, maar de auto in Groningen staat! Een aardig stukje van huis dus. Ik twijfel of ik wel zo ver moet voor volgens mij een hele goede deal.....
PM, als je de link van marktplaats wilt hebben, met wat meer info.
Is het trouwens aan te raden wanneer je een mini niet binnen kan stallen en hij dus het hele jaar buiten staat, een autohoes te gebruiken? Dit ivm het wegroesten van de auto? Of kan hij daar wel een beetje tegen, niet dat de gaten er na een jaar invallen....
Alvast bedankt!
met regen is het belangrijk dat het water buiten de auto blijft, Dus niet via raamrubbers oid naar binnen komt.
Zelf ben ik geen voorstander van een hoes omdat het niet kan 'tochten' langs de auto en er dus geen vocht word afgevoerd. Maar hier heb ik verder geen ervaring mee.
Kijk even anders bij de aankooptips. Daar staan veel nuttige tips die je kunnen helpen.
Je mag meen ik wel de link naar marktplaats plaatsen, alleen geen reclame maken voor bedrijven.
Je kan natuurlijk altijd om foto's vragen van de slechte plekken.
Een hoes is drama het waait altijd weg in de regen. Als de hoes nat is kan je hem niet makkelijk kwijt. Dat soort grappen.
RE: Vragen aanschaf 1ste Mini
Ingediend door 000Jinx op za, 09-01-2010 12:59
Hai,
ik zit er over te denken een Mini te kopen.
Maar ik heb er helaas helemaal geen verstand van. Op Marktplaats
heb ik een mooie gevonden uit 1993 voor 1000 euro, en hij heeft
nog een jaar APK. Ik zou hem dagelijks gebruiken en denk ik zo'n 80km
per dag mee rijden.
Nu hoor ik al van verschillende kanten dat er een hele hoop dingen
stuk kunnen gaan etc. Maar als hij toch pas gekeurd is zou hij toch
nog wel een jaartje mee kunnen gaan? En als ik hem eventueel weer
na een jaar zou verkopen, denk ik dat ik er toch ongeveer hetzelfde bedrag
voor zou moeten terug krijgen.(?)
Sorry voor mijn (domme?) vragen, ben een enorme leek op dit gebied,
maar heb de oude Mini's altijd al super gevonden, en nu het tijd is voor mijn
eerste auto wil ik eigenlijk niet meer anders.
Graag zou ik wat eerlijk advies krijgen.
Alvast hartelijk bedankt!