vragen over de mini

RE: vragen over de mini

hey,
ik ben van plan om dit jaar een mini te kopen. Maar heb toch nog een paar vraagjes. Ik ben van plan om zo'n 4000 euro uit te geven. Na een beetje gezocht te hebben ben ik toch al wel een paar mooie mini's tegen gekomen. Maar wel met een heel verschillende km. stand. Ik hoorde dat een motor zo'n 100.000 km meegaat, is het dus wel verstandig om een mini te kopen die (bijv.) al 105.000 km op de teller heeft? Stel dat ik zo'n mini toch koop, wat zijn dan mogelijke opties voor de motor ? reviseren of een nieuwe motor, reviseren is duur, maar hoeveel kost een nieuwe motor ?

En nog een vraagje. De zeemax kit ziet er heel leuk uit. Heeft iemand ervaring met deze kit en is deze ook door een mini garage erop te zetten ? En hoeveel zou zo'n kit gaan kosten ?

PS: ik wil graag leren sleutelen aan auto's, daarom leek de mini mij zeer geschikt. Want op het moment heb ik er eigenlijk nog helemaal geen verstand van.

Als er nog een vraag in me op komt stel ik die meteen :)

groeten,
Marco

RE: vragen over de mini

Marco schreef:


PS: ik wil graag leren sleutelen aan auto's, daarom leek de mini mij zeer geschikt.



Yep, als je een Mini koopt, leer je het vanzelf


Toch zou ik als ik vele kilometers in een jaar zou rijden, er toch voor kiezen om een Mini als tweede autootje te nemen.
Maar wie ben ik?


Zeemax richtprijzen:
MINI CS
PRICE

FRONT BUMPER SPOILER
£135.00.

4 WHEEL ARCHES
£160.00.

2 SIDE SILLS
£130.00.

REAR BUMPER SPOILER
£135.00.

COMPLETE BODYKIT PRICE
£560.00.

EXTRAS

PACKING & CARRIAGE (U.K.)
P.O.A.

CS COWL INDUCTION BONNET
£140.00




INTERIOR DOOR CAPPINGS
£30.00.each

FRONT & REAR ARE THE SAME &
THEY CAN BE TRIMMED OR PAINTED.
REAR CAPPINGS HAVE TO BE TRIMMED
TO DESIRED LENGTH

INTERIOR RETRIM
AS PER CUSTOMER'S SPECIFICATIONS
P.O.A.

WHEELS & TYRES
P.O.A.

AERODYNAMIC DOOR MIRRORS
£45.00.each

ZEEMAX EXHAUSTS SYSTEMS IN STAINLESS STEEL FOR ALL MODELS OF MINI (THE ULTIMATE)


TWIN CENTRE DTM
£155.00.

TWIN CENTRE ROLLED END
£155.00.

STAINLESS STEEL LONG CENTRE BRANCH MANIFOLD
£160.00.

STAINLESS STEEL LONG CENTRE BRANCH MANIFOLD FULLY POLISHED
£175.00.

STAINLESS STEEL SIDE EXIT
£98.00.

CAT REPLACEMENT LINK PIPE
£39.00.

IN LINE SILENCER (reduces resonation)
£55.00.

RE: vragen over de mini

Hé Marco,

Ik kan je vertellen wat een gereviseerde motor kost.

Ikzelf heb een volledig gereviseerde motor + kop uit "97 erin zitten.

Dit alles heb ik in laten bouwen door Ben van Leeuwen. Dit is tevens de enige mini garage die Bovag garantie geeft! (correct me if i'm wrong!)

Ikzelf heb heel goede ervaringen met Ben. Hij doet het alleen goed, anders niet... (Mijn instelling!)

Totaal was ik kwijt: +/- € 2500

Besef wel dat je dan een motortje hebt die weer zo'n 100.000km meegaat!

Groetjes, Eric.

RE: vragen over de mini

Over Zeemax is een boel te vinden, even zoeken met de zoek-functie.

Motoren: "nieuwe" motoren zijn eigenlijk niet te koop, daarbij gaat het zonder uitzondering om gereviseerde motoren. Hoeveel het precies scheelt qua prijs weet ik niet, maar veel kan het nooit zijn. Je hebt het dan over een ruilmotor, waarbij je je oude motor inlevert. Deze komen uit Engeland, en het probleem daarbij is dat je ook daar de garantie moet verhalen.

RE: vragen over de mini

ah, dus een motor laten reviseren is dus vrij duur (zeker voor een student ;)). En omdat ik studeer maak ik er per jaar ook niet echt veel km's mee. Ik denk dat ik er dan ook beter aan doe een mini te zoeken met 50.000/60.000 km's (?).

RE: vragen over de mini

Wat ook nog kan is een gebruikte motor kopen. Die worden vaak voor niet heel veel geld aangeboden, zeker 1000-jes. En aangezien die laatste vaak worden vervangen door 1300s zijn ze vaak nog niet afgeleefd. (Waar je met een 1300 m.i. meer kans op hebt).

RE: vragen over de mini

Als je toch gaat voor een andere motor dan zou ik een 1300 nemen... Een 1000tje mist gewoon echt power! ;)

Als je eenmaal in een 1300 hebt gereden dan wil je niet anders meer! Maar een 1300 gaat wel sneller kapot! Als het niet uitmaakt hoe hard hij gaat dan zou ik voor een 1000tje gaan...

RE: vragen over de mini

Nog even over de zeemax kit:

Je kan gewoon alles vinden op www.zeemax.com als je het nog niet wist.

Suc6 ermee.

RE: vragen over de mini

Zwieber21 schreef:
Als je toch gaat voor een andere motor dan zou ik een 1300 nemen... Een 1000tje mist gewoon echt power! ;)


De ware Sjon spreekt. Als je op een beperkt budget loopt is het helemaal niet zo gek om een 1000 te kopen. Spotgoedkoop, je maakt een goede kans dat hij nog niet veel gelopen heeft, en nog betrouwbaarder ook.

RE: vragen over de mini

De ware sjon spreekt?? :? Beetje jammer Eelke...

Als je idd niet al teveel geld te besteden heeft EN het maakt je niet uit hoe hard je gaat en je wilt iets superbetrouwbaars hebben dan zou ik ook ABSOLUUT voor een 1000tje gaan, maar valt een 2e hands 1300 in zijn budget dan zou ik ABSOLUUT die nemen!! (mits hij "goed" is natuurlijk!)

Zo duidelijk... Voordat ik verkeerd begrepen wordt! :'(

RE: vragen over de mini

Wat Eelke denk ik bedoelt is dat je voor een goede 1000 minder kwijt ben dan voor een goede 1300. Zijn nog makkelijke te vinden ook.

RE: vragen over de mini

Dat is natuurlijk waar...

1000tje is ook veel betrouwbaarder... Het is ook maar net wat je budget is...

RE: vragen over de mini

het maakt mij inderdaad niet echt veel uit hoe hard ie loopt. Als ie me maar van A naar B brengt ;) En omdat mijn budget idd niet echt groot is lijkt me een 1000tje perfect. En Chris, nog bedankt voor de link, had die nog niet gezien.

RE: vragen over de mini

Als ik je zo hoor, dan moet je absoluut een 1000tje nemen... ;)

Even ter informatie: Ik weet niet of je er ook de snelweg mee op wilt, maar dat is geen doen met een 1000tje... Althans dat is mijn mening...

succes...

RE: vragen over de mini

heeft iemand de precieze specificaties van een 1000 en een 1300 dan ? max aantal km's per uur (komt nooit echt overeen met de praktijk, maar ter indicatie) en nog wat meer dingen. Wil er namelijk wel af en toe de snelweg mee op. Wat onderscheidt een 1300 nou echt van een 1000, de snelheid ?

RE: vragen over de mini

Maar als je "maar" 4000 euro hebt kan je dan niet beter iets anders kopen wat al naar je smaak is? Zag bijvoorbeeld laatst een mooie op marktplaats voor 2250 euro. Was rood en mooi uitgebouwd. Kan je de rest in andere zaken stoppen zoals interieur en geluid of uilaatje ofzo.
Het is maar een id. Ik wilde vroeger ook heel graag een Zeemax Mini, maar vond hem net iets te duur. Bovendien als je een Zeemax kit erop zet (laat doen) en je moet hem nog spuiten...dan kom je ook nog aardig duur uit.

Kortom: Je moet zelf weten wat je wil. Het mooiste zou natuurlijk zijn twee rechterhanden en een onbeperkt budget...maar dat willen we allemaal.

RE: vragen over de mini

Chris schreef:
Maar als je "maar" 4000 euro hebt kan je dan niet beter iets anders kopen wat al naar je smaak is? Zag bijvoorbeeld laatst een mooie op marktplaats voor 2250 euro.



Hoe goedkoper hoe beter voor mij natuurlijk. Alleen hoe goedkoper (vaak) ook wat slechter. Wil gewoon een leuk autootje. Of ie nu standaard is of al mooi geluid heeft en nog verder uitgebouwd is maakt me verder niet uit. En als ik 'm heb kan ik mooi gaan sparen voor wat extra spullen, dat hoeft niet allemaal meteen te gebeuren he :) Als ik een 1300 kan vinden voor een mooie prijs doe ik dat natuurlijk ook.

RE: vragen over de mini

Zwieber: geintje, joh!

Marco: voor de topsnelheid moet je geen Mini kopen. Ze hebben allemaal om en nabij dezelfde topsnelheid, het duurt met de een alleen een betje langer dan de ander. Het gaat om PK's en trekkracht, en daarmee acceleratievermogen.

RE: vragen over de mini

jeey, 1000cc rules! iedereen heeft 1275cc dus dat wor al snel saai :O (net als houten dashboards en cooperlook) en ook al heb je 1275, je mag hier in NL toch niet 121 rijden ipv 120 of je wordt wel geflitst, en das ook niet echt een goedkoop grapje!

-tot zover mijn zeer constructieve bijdrage aan dit topic O:) -

RE: vragen over de mini

Eelke schreef:
Marco: voor de topsnelheid moet je geen Mini kopen. Ze hebben allemaal om en nabij dezelfde topsnelheid, het duurt met de een alleen een betje langer dan de ander. Het gaat om PK's en trekkracht, en daarmee acceleratievermogen.



oke, dan weet ik voldoende. Ik ga gewoon op zoek naar mooie prijs/kwaliteit verhouding en of het nu een 1000 of een 1300 is maakt me dan niet uit :)

bedankt voor de informatie iedereen. Als ik nog iets te vragen heb zien jullie het vanzelf wel weer.

RE: vragen over de mini

Zoals ik al zei, qua topsnelheid maakt het toch niet zoveel uit. Maar ik geef je wel gelijk, ik heb al vaker gezegd dat ik het bijna jammer ga vinden dat ik een 1300 heb, zoveel 1000-jes worden er aan de kant gezet. En wat ik ook al vaker heb gezegd: met 1000-jes kun je ook hele leuke dingen doen. Je haalt er zonder heel idiote dingen uit te halen bijvoorbeeld al evenveel vermogen uit als een standaard 1300.