Wat is een Innocenti Cooper?

RE: Wat is een Innocenti Cooper?

Wat is het verschil tussen een Innocenti en een "gewone" Cooper?

Ik dacht dat ze er verschillend uit zagen, totdat ik deze foto tegen kwam.



Wie kan mij het even uitleggen?

RE: Wat is een Innocenti Cooper?

De Innocientie is ook inderdaad een gewone Mini om te zien. Alleen dan gebouwd in Italie. Zie ook http://www.inno-mini-world.com

Ten op zichte van de nieuwe Coopers die wij kennen zitten de verschillen hoofdzakelijk hoofdzakelijk in de 7.9" schijfremmen die een Inno standaard heeft, in het interieur (dashboard), velgen, gril en in de motor.

De motor is wat pittiger dan die van een gewone Cooper. 72 pk ten opzichte van 61 die de nieuwe cooper's leveren. de Inno Cooper is eigenlijk het beste te vergelijken met de klassieke Cooper S die wij kennen. Die zijn op wat kleine verschillen na zowat hetzelfde.

Eigenlijk een echte Cooper dus die z'n naam nog een waar kan maken ook helemaal in de tijd dat ie gebouwd werd was het een van de snellere straat-auto's en hij valt vandaag de dag nog steeds niet echt makkelijk bij te benen door de nieuwere Coopers.

RE: Wat is een Innocenti Cooper?

De spotter's guide to the Innocenti Cooper (even geholpen door de foto's, want anders had ik er vast een paar vergeten :)):
- Afwijkende grille (zwart), met de tekst "Mini Cooper" erin.
- Iets andere koplampen, de chromen ring is wat dikker en hoekiger.
- Tochtraampjes in de deuren, met "vierkante" draairamen. Zou jou, Coopy, als Kever-kenner toch moeten opvallen :)
- Iets andere achterklep, waardoor er alleen een vierkante nummerplaat achterop past.
- Dashboard met veel klokjes :9

Innocenti is een Italiaanse auto-fabrikant die inmiddels is opgedoekt, maar vroeger Mini's bouwde in licentie van BMC (zo zijn er nog wel meer licentiehouders geweest, zoals Authi in Spanje. En er zijn ook in Nederland ooit nog eens Mini's geassembleerd, maar dan gewoon als Austin (of was het nou Morris?)). Innocenti heeft ook nog Mini's gebouwd in België. Als ik het me goed herinner was de bouwkwaliteit van de Belgische Inno's abominabel, waaraan de Inno's een slechte reputatie hebben overgehouden.

Een aantal van de zaken die we tegenwoordig heel normaal vinden op Mini's vinden hun oorsprong op de Innocenti's, de italianen waren altijd wel bezig met het verbeteren van de Mini. Zo verschenen de bekende zwarte special spatbordjes, die vanaf 1984 op alle Mini's met 12" wielen zaten, het eerst op de Inno's. Ook de drie-kleurige achterlichten met geintegreerd achteruitrijlicht is een Italiaans idee. De achterlichten van daarvoor (Mk.2 achterlichten) waren ook rechthoekig, maar iets kleiner en zonder achteruitrijlicht. De Mk.1 achterlichten waren nog kleiner en rond aan de boven en onderkant.

Als opvolger voor de Innocenti Mini heeft Innocenti ook nog een tijdje een ander klein autootje gebouwd, gebaseerd op Mini-techniek. Een soort Italiaanse Metro, dus. Ik weet even niet wat voor typenummer o.i.d. dat autootje meekreeg.

Misschien komt Jos nog met wat andere weetjes.

RE: Wat is een Innocenti Cooper?

Dat andere metro achtige autootje waar je het over hebt zijn gebouwd door Bertone en niet meer door Innocientie zelf. Ze dragen de naam Mini 90, Mini 120 of Mini de Tomaso turbo. :) Zie ook de site weer die ik in m'n vorige reactie al doorgaf.

Volgen's mij is dit ook een van de weinige site's waar iets over de Inno opstaat. dus Jos mog je ooit eens tijd over hebben :9

default

RE: Wat is een Innocenti Cooper?

Tja, gaat het eindelijk eens over Inno's is het meeste al gezegd.

- Iets andere koplampen, de chromen ring is wat dikker en hoekiger.
- Tochtraampjes in de deuren, met "vierkante" draairamen.



Niet bij alle Inno coopers, die voor de Duitse markt zijn niet te openen!
werken overigens als prima "demisters" van de voorruit.
Dashboard met veel klokjes


klopt: watertemp, oliedruk, amperes, kilometerteller, toerenteller en benzinemeter. dit alles in een kamerbreed armatuur van stoer zwart (hard) kunststof.

Aan de buitenzijde verder nog: RVS lijst om de bovenzijde van de deuren, knipperlichtjes boven de voorwielen (ver voor de engelse mini's dit hadden) voor de Belgisch (Seneffe) geproduceerde Inno's een rood plaatje op het A-paneel met export (deze heten dan ook voluit Innocenti Cooper 1300 Export) Wielen van Rostyle, CMR oid verdeeld in 4 parten. Sommige oudere Inno Coopers hebben druprandjes boven de deuren

Binnen het dashbord: maar ook de kachelbediening (is nog als de oude mini's) met een verticale ipv horizontale verstelling. Ruitenwisser met 2 snelheden (in 1975!), contactslot in stuurkolom (met stuurslot) 2 stokken aan het stuur. sigarettenaansteker (tja italiaans he). Verder verstelbare rugleuningen (waardoor de bakken achterin schuin zijn weggeslepen)

Techniek:
Bijna een cooper S blok, in feite gaat het om het blok van de morris 1300 GT (verschil zit hem mn. in de klepbedienin geperst ipv gesmeed) wel dubbele HS2 carbs, rembekrachtiger op de 7.5!! inch schijfjes.de radiator is verbonden met een expansievaatje, en er zit een oliekoeler in.
Verlichting is of van Carello of van altissimo. hoewel ik ook Aric ben tegengekomen.

De basis voor de innocenti's zijn gewone Engelse carrosseriën de plaatdelen kwamen uit engeland, alleen is Innocenti steeds meer lokaal gaan produceren. Verschillen zitten er bv. ook in het Front en de motorkap (kofferklep zoals gezegd) Belgisch geproduceerde Inno's schijnen kwalitatief slechter te zijn. (geen idee, ik heb een Belgische, maar deze is op een andere carrosserie overgebouwd. ;)

Toen BMC stopte met heet produceren van de Cooper S in Engeland. Deze werd vervangen door de Clubman GT, met minder power, liep er nog een contract met John Cooper tm 1975, John Cooper kreeg voor iedere geproduceerde cooper een bedragje en dit contract is dus uitgediend door Innocenti (onderdeel van BMC). Innocenti Italië is niet verkocht aan bertone (Bertone heeft voor innocenti een andere auto ontworpen de innocenti 90, 120, gemotoriseerd door o.a. daihatsjoe later is de fabriek verkocht aan Allejandro de Tomaso, die nog de illustere de tomaso turbo heeft gemaakt, een angstaanjagend klein doosje a la Era turbo.

Voor de liefhebbers heb ik de betreffende gescande pagina's uit "cooper and cooper S van Parnell" Voor meer informatie zie ook vooral de homepage van de internationale Inno club:link

RE: Wat is een Innocenti Cooper?

Pffff... Als we het na deze uitleg van Jos nog niet weten.. :)

Ik dacht alleen dat de Inno op 7.9" schijfjes stonden net als de Cooper S of stonden die nu ook op 7.5" :?

default

RE: Wat is een Innocenti Cooper?

Ook cooper s's stonden op 7,5" achter 10" wieletjes. 7,9 inch is de grootste maat die hier op past b.v. door een schijf voor een 12" mini af te draaien.

RE: Wat is een Innocenti Cooper?

Ahha... dan zal ik ze wel verward hebben met de 7.5" schijfen dan. :x

RE: Wat is een Innocenti Cooper?

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!!

Ik weet wel hoe het komt dat ik in de war was. We liepen een keer langs een Clubman en toen zei m'n vriend dat het een Innocenti was. En dat klopt dus niet...