Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

default

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Ik heb op mijn kenteken Mini 1000 K9 staan. Betekent dit dat er een kat onder m'n mini zit? Wat betekenen de termen S6 K6 enz enz?
Ik heb vernomen dat het pas vanaf 1993 verplicht is om bij de APK een katalysator te hebben. Betekent dit ook dat ik die van mij eraf kan slopen, voor wat extra pk'tjes?

default

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Het eraf slopen kan nadelige gevolgen hebben bij het afstellen van het CO-gehalte. Ook wanneer je auto voor de APK-keuring gaat, moet deze er weer op zitten.
In het verleden had ik mijn kat er ook vanaf gehaald omdat het keramisch element was gebroken en het risico bestond dat deze voor de doorlaat ging zitten. Toen ik bij de keuring kwam, kreeg ik te horen dat de kat er weer op moest. Dit heeft mij een hoop geld gekost. Toen ongeveer een kleine fl.1400,- :x , ondanks dat het toen nog geen wettelijke verplichting was.

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

je kan toch een stukje vervangende pijp kopen?
zodat ie nog wel op een kat lijkt ,maar niet is.
daar heb ik meerdere verhalen over gehoord.
anders haal je hem eronder vandaan en zet je hem weer terug als je voor de keuring op moet.

default

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Dit is een optie die dus de meesten doen. Ze halen de kat onder hun auto vandaan en wanneer hij voor de keuring moet plaatsen ze hem terug. Onderwijl zetten ze er een vervangende pijp tussen. :)

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Ik heb op mijn kenteken Mini 1000 K9 staan. Betekent dit dat er een kat onder m'n mini zit? Wat betekenen de termen S6 K6 enz enz?



De termen S6 K6 K9 U9 e.d. geven aan dat de auto voldoet aan een bepaalde emissie-eis, niets meer en niets minder. Doorgaans betekent dit dat de auto inderdaad is voorzien van een katalysator, maar dit HOEFT niet zo te zijn, Toyota bereikte de emissie-eisen destijds bijvoorbeeld met een "lean-burn" motor, een motor die op een bijzonder arm mengsel draait, zonder gebruik van een katalysator.

In de APK regelgeving staat:

Van personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking welke overeenkomstig het twaalfde lid moeten zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, met inbegrip van personenauto's die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas, dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van de op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding (lambdawaarde). Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.

(c) RDW (opgemaakt door RDW)

In jouw geval is een katalysator dus NIET verplicht, hij moet alleen wel aan z'n vermelde CO-percentage voldoen, maar dat moet geen probleem zijn, even schroeven en het CO daalt, waarschijnlijk rijdt de mini dan voor geen meter, maar dat mag de pret niet drukken, na de keuring gewoon het CO weer terugzetten op de oude waarde. :-)

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Wel jammer trouwens bovenstaad verhaal over APK. Je blijft altijd afhankelijk van de grillen van de apk-keurmeester. Ik weet dat ie er niet op hoeft te zitten, maar je kan hoog of laag springen maar ze keuren hem toch af. Je kan natuurlijk een herkeuring aanvragen maar toch doe je dat niet zo snel...

Bij de laatste keer APK stond mijn CO te hoog. Ik had hem terug geschroefd tot 3% (grens is 3.5 bij mijn mini). Getest en afgesteld bij bevriende garage. Maar bij de APK (andere garage) vonden ze dat ie onder de 2.5 moest staan. Anders kwam ie er niet doorheen (ik die dag ervoor nog uitgebreidt de waarde opgezocht in een boek, maar nee hoor hij wist het wel uit z'n hoofd en geloofde mij niet). Dus ik hem verder teruggeschroefd, maar toch irritant....

default

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Mijn mini is een cooper carb. uit 91. Ik heb hem net. De kat is door de vorige eigenaar verwijderd en er is een pijpje voor in de plaats gezet. Ook zit er een LCB spruitstuk op en een "recht naar achteren" splinternieuwe (peco?) uitlaat. Het is een duitse import en ik heb geen emissie code op mijn kenteken. Dus bij de APK mag dit geen probleem zijn. Betekent volgens mij niet dat mijn co gehalte onbeperkt is. In de boekjes van de keurmeester staat nog steeds 3%. Maar dat regelen we wel even op de dag.
Gevolg van deze opzet is wel een enorm kabaal tussen de voorstoelen. Ook krijg ik de motor niet lekker aan de loop. Vraag is nu: krijg ik de afstelling wel goed omdat de uitlaat te weinig tegendruk geeft? Weet iemand dat?
Ergens op internet gelezen dat de kat het beste vervangen kan worden door een kleine demper. Iemand hier ervaring mee?
Zou trouwens liever de originele opzet er weer ophebben. Dus standaard spruitstuk en een kat.

default

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Ik heb nog even het één en ander betreffende katalysatoren uitgezocht.

[color=red:22v6kigu]Wettelijke eisen - Permanente eisen met betrekking motorvoertuigen[/color:22v6kigu].

Op grond van de artikelen 5.1.1 in conbinatie met punt 12 van het voertuigenreglement kan tegen het rijden zonder katalysator worden opgetreden, mits deze voldoet aan de wettelijk gestelde eis.
Dit houd in: Wanneer je katalysator is verwijderd en je staande wordt gehouden door politie je voertuig in beslag kan worden genomen op grond van deze artikelen. Je motorvoertuig voldoet namelijk niet aan de permanente eisen. Je kenteken wordt ingevorderd en je hebt vervolgens vier weken de tijd om de aanpassing teniet te doen, ofwel je kat moet er weer onder. Waneer je niet kan voldoen aan het gestelde termijn betekend dit dat je kenteken wordt opgestuurd naar de RDW en je motorvoertuig opnieuw bij de RDW moet worden gekeurd.

Een ander verhaal wordt het als je motorvoertuig voor de APK moet komen.
Normaal gesproken staat er een code op je kenteken. De keurmeester kan aan de hand van deze code zien of je motorvoertuig moet voldoen aan de katalysatorplicht. (millieuplicht) En dit is altijd te controleren.
Alle nieuwe auto's die na 01-01-1993 in gebruik zijn genomen moeten voorzien zijn van een geregelde katalysator. Deze voldoen zonder meer aan de strengste uitlaatgasnormen. Een afzonderlijke codering op het kenteken hoeft niet worden toegepast.

De codes.
Waneer de volgende codes op je kenteken staan moet je voldoen aan de permanete eis. (dus ook bij een APK)

K6 - schoon met katalysator, al dan niet geregeld.
K9 - schoon met ongeregelde katalysator.
U9 - schoon met lambdasonde (geregekde katalysator).
E2 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator)

Motorvoertuigen van vóór 1993, waarvan het kenteken is voorzien van één dezer codes moeten dus ook voldoen aan de verplichting van het hebben van een katalysator.

In tegenstelling tot wat Bartje hier boven schrijft moet je auto wel aan de verplichting voldoen want het staat immers op je kentekenbewijs. Voldoet je niet aan deze verplichting dan is dit in strijd met de gestelde permanente eis en kan je kenteken (bij ernstige zaken je motorrijtuig) worden ingevorderd totdat deze weer voldoet aan de gestelde permanente eis. (max vier weken)

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Als ik heel even mag samenvatten: vanaf 1993 is het dus verplicht om een katalysator onder je auto te hebben. Auto's van voor die datum hoeven in principe geen katalysator te hebben [i:3f30qtdc]maar[/i:3f30qtdc] als op het kentekenbewijs vermeld staat dat er een katalysator onder zit, dan moet deze er ook onder zitten. Je kunt de kat er dus niet zomaar onderuit slopen.

Wat wel een populaire constructie was/is, is een auto die origineel met katalysator is, maar een bouwjaar heeft van voor 1993, invoeren uit Duitsland en voor de RDW-keuring de kat er onderuit halen. Door die constructie heb ik op legale manier geen kat onder mijn '91-er.

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Om even te reageren op de mail van Martin, inderdaad kan het best zo zijn dat bij een staande houding of verkeerscontrole misschien wel problemen krijgen, maar zoals Martin zelf al schrijft, krijg je nog de gelegenheid om de boel alsnog in orde te brengen. Voor de APK zal dit echter geen problemen opleveren mits je voldoet aan de wettelijke eis voor de uitstoot van CO.

Wat ik echter wel vreemd vind is dat een vriend van mij met een Kadett (E16NZ) heeft gereden, en mijn schoonzus momenteel met een Corsa (13NB) rijdt, beide voorzien van de code K6 op het kentekenbewijs en beide zonder katalysator. In beide gevallen betreft het auto's met een zgn. "Euronorm" motor, een arm-mengsel motor met een deels elektronisch geregelde carburateur (De Kadett met monopoint injectie).

Bij een controle zouden beide auto's dan dus een probleem hebben ?? Ikke nie meer begrijp hoor.. ;)

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Bartje schreef:
Bij een controle zouden beide auto's dan dus een probleem hebben ?? Ikke nie meer begrijp hoor.. ;)



Ik kan mijn mening helaas niet naar geschreven regels bewijzen (zoals martin), maar mijn ervaring en naar mij bekend ook de ervaring van een aantal anderen is het "legaal" om de kat onder een mini met niet geregelde kat vandaan te schroeven.

Of dit een uitzondering is op de officiele regel (specifiek voor mini's), weet ik niet (kan me eigenlijk niet voorstellen, waarmee ik mijn eigen verhaal weer onderuit haal, maar ja.. De ervaring leert weer.... :? ).

Feit blijft in ieder geval dat je aan de CO eis moet blijven voldoen. En om een vaag verhaal duidelijkheid te geven. Ik het er geen problemen mee gehad, en heb het ook nog nooit gehoord... Zo... dat is eruit :)

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

mijn vraag aan de RDW was

ik heb een mini 1000e K9 uit 1991
ben ik verplicht om mijn katalysator te laten zitten voor de apk


hier kreeg ik het volgende antwoord op

[color=blue:2679u2eb]Geachte heer van geloof ,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

In de APK staat hierover het volgende vermeld:

1. Personenauto's met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen
na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een
goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat
uit een katalysator en een lambdasonde.

2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na
31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten
zijn voorzien van een goedwerkend
emmissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit
een katalysator en een lambdasonde, indien deze
van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder
andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan
de typeaanduiding op het voor het voertuig
afgegeven kentekenbewijs.

Er hoeft geen katalysator onder een motorvoertuig van voor 01-01-1993 te zitten, maar dan moet het voertuig wel aan het onderstaande blijven voldoen.

De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:

a. niet meer dan 4,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1973 doch voor 1 oktober 1986;

b. niet meer dan 3,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 30
september 1986;

c. niet meer dan 1,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1973 en het voertuig blijkens een
aantekening op het voor het voertuig afgegeven
kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet
tot vloeistof verdicht gas;

d. niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1985 en het voertuig is uitgerust met een
brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding
van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het
zuurstofgehalte van de uitlaatgassen.

Dit houd in dat als er in een motorvoertuig van voor 01-01-1993 en van na 30-09-1986 niet is voorzien van een katalysator en ook niet van een lambdasonde deze een CO-uitstoot mag hebben van max. 3,5 %.
En is een motorvoertuig van voor 01-01-1993 niet voorzien van een katalysator, maar wel van een Lambdasonde, dan mag deze een CO-uitstoot van
max. 0,5 %.



Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet
Medewerker Klantenservice RDW [/color:2679u2eb]


ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben


grtzzz dennis

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Bedankt voor de informatie.

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

mini-boy schreef:

hier kreeg ik het volgende antwoord op



Leuk, net gebeld emt de RDW en daar kon men het niet vertellen voor de onze uit 1989.
Ik kan hem dus bij vervanging van de uitlaat gewoon in de schuur neerleggen óf heeft het verdere gevolgen dan die meting?

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

jawel

momenteel heb ik hem er niet meer onder zitten

maar de mijne moet nog gekeurt worden

grtzzz dennis

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Er staat eigenlijk niets over auto's van voor 31 december 1992 met katalysator. Maar ik denk dat als het op het kenteken staat met die U9 of E2 code dat de katalysator er wel onder moet zitten en de auto moet voldoen aan die bepaling d (0.5% CO)

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

op mijn kenteken staat 1000E K9 en bij mij mocht hij er zeker af

ook nagevraagd bij meerdere apk zaken en bij mini centers

en allemaal waren ze het er mee eens dat deze er bij mij af mocht

grtzzz dennis

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Kom net van de Roverdealer hier (nieuwe uitlaat en diverse rubbergrapjes) en de uitlaat is vervangen door een originele ZONDER katalysator omdat de k9 aanduiding volgens het APK handboek (o.i.d.) niet gekeurd mag worden of zo.
Hoe dan ook, het mag dus wel en scheelt weer wat geld.
Wel leuk zo'n uitlaat, geinig brommertje is het nu.

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

.. volgens mij een kwestie van goed lezen:
K9 is NIET U9

@crispy:
"d. niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1985 en het voertuig is uitgerust met een
brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding
van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het
zuurstofgehalte van de uitlaatgassen."

de kat mag er af en je hoeft alleen 0,5% te halen als je een "geregeld" brandstofdoseringssysteem etc. hebt (volgens mij is dat in de praktijk een lambdasonde en ECU/injectiesysteem)

dus als je injectiespullen laat zitten en je haalt daarmee de emissie-eis dan mag de kat er af, bij een i-mini van voor 1-jan-1993. (voor de APK)

YMMV,
Theo van den Bogaard

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Ik bedoelde dat er niets stond in de eerste twee punten over de verplichting van de katalysator

Verder ging er even vanuit dat er op die auto uit 89 een kat opzit zonder lambda sonde.

volgens mij werd nl er in Duitsland een korting gegeven op de wegenbelasting als je een katalysator had, vandaar dat er ook auto's zijn die geen geregeld systeem hebben maar wel een kat. (zie ook die Golf II's waar voluit Katalysator op de achterkant stond)

Ik vraag me alleen af of je 0.5% co haalt zonder kat. Iemand ervaring mee?

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Volgens mijn dealer geldt in ons geval dit:

[i:1tm8gr6q]b. niet meer dan 3,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 30
september 1986;
[/i:1tm8gr6q]

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Theo van den Bogaard schreef:
.. volgens mij een kwestie van goed lezen:
K9 is NIET U9



Bij de RDW moesten ze echt wel even zoeken naar de betekenis van K9 en ik heb het idee dat ik wel lezen kan O:)
Gelukkig had de dealer de juiste info in huis.

Leuk om te weten: vanavond de uitlaat losgehaald en opnieuw gemonteerd, hij liep aan tegen een moer aan de onderkat. Wat een herrie geeft dat :'(

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

ik doel op:
"kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan
de typeaanduiding op het voor het voertuig
afgegeven kentekenbewijs."

(mijn Thirty heeft ook een K9 vermelding, maar de (ongeregelde) kat is er inmiddels ook onderuit) de vraag is dus wat een apk-keurmeester doet met een 1992 injectie mini zonder kat maar met U9 op het kenteken vermeld ??

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Met U9 op het kenteken moet je volgens mij aan die 0.5% voldoen. Hoort er origineel wel een kat onder?

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Even Oude koeien uit de sloot halen!!

op mijn kentekenbewijs staat als type:

1000 E S6 (bj. 1989)

Betekent dus dat de katalysator er af mag, moet ik er dan zo'n maniflow tussen zetten en wat is het nut er dan eigelijk van? (meer power? mooiere sound?)

Greetz Raoul

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

RaFae6 schreef:
1000 E S6 (bj. 1989)

Betekent dus dat de katalysator er af mag



Als je het topic doorgelezen had had je het antwoord zelf gevonden.
Ja dus.

Wat je er zelf dan in de plaats op zet moet je zelf weten... ;)

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

een maniflow vervanger past alleen op de latere (Spi Mpi) pijpen ..

dit is de bocht met kat(je) die onder mijn thirty (1989) uit komt ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Ow Sorry dan heb ik niet goed gelezen......

:)

greetz raoul

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

[size=75:976f1x5d][Posts verplaatst uit ander topic, quote toegeveogd - Eelke][/size:976f1x5d]
klopt het als je die weg haal dat je dan meer vermogen heb of is dat te verwaarlozen


Hoi johan,

Ik heb ook een mini uit 91 en ik heb alleen de cat eronder voor de keuring. Een nieuwe is best prijzig en die rij je zo kapot met al die drempels wat je tegenwoordig hebt. Ik weet niet of het egt extra vermogen oplevert. Ik zou er alleen mee rijden tijdens de keuring en erna gewoon zonder rijden. Lkkr veilig

Groeten maikel

default

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

hoi Maikel
bedankt voor je reactie 'dan zal ik hem er ook onderuit halen
gr johan

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

dimphy+maikel schreef:
Hoi johan,

...Een nieuwe is best prijzig en die rij je zo kapot met al die drempels wat je tegenwoordig hebt. ...
Groeten maikel



Een nieuwe kat kost iets van €150,- en er zit een beschermkapje omheen... beter mileu begint ergens bij jezelf toch? Die dingen zijn er niets voor niets.

Als je geen toevoeging hebt op je kentekenbewijs dan hoef je hem er niet onder, ook voor de apk niet. Op mijn kentekenbewijs staat er gewoon Cooper 1.3 verder niets... Als er U9 / K6 o.i.d. bij staat moet er wel een kat onder.

default

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

hoi Rishi
bij mij staat er bij handelsbenaming (type)
1000E K9
gr johan

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Ja dus,

[i:30kt7med]De codes.
Waneer de volgende codes op je kenteken staan moet je voldoen aan de permanete eis. (dus ook bij een APK)

K6 - schoon met katalysator, al dan niet geregeld.
K9 - schoon met ongeregelde katalysator.
U9 - schoon met lambdasonde (geregekde katalysator).
E2 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator) [/i:30kt7med]

Bron:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... t=kenteken

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Ik vroeg me al af waar die E2 op m'n autopapieren voor stond :?

Waar je allemaal al niet achter kunt komen door een beetje rond te snuffelen op dit forum :)

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Was het niet zo dat een katalysator pas verplicht is vanaf 01-01-1992 ongeacht of het bij een auto van vóór die datum wel of niet op het kenteken staat?

Dennis

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Als er bij een auto van vóór katalysatorverplichtingsdatum 8) op de kentekenpapieren vermeld staat dat er een katalysator onderzit dan zal je deze bij APK ook moeten hebben.

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Als de auto bouwjaar 01-01-1993 of jonger is [u:2cy6or5x]MOET[/u:2cy6or5x] de kat er onder zitten.
Auto's ouder dan 01-01-1993 zijn [u:2cy6or5x]NIET[/u:2cy6or5x] verplicht een kat te hebben voor de keuring.

Deze info komt van een apk keurmeester van de RDW.

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Racing green,

Ik heb het ook nagevraagd omdat mijn kat er ook onderuit gaat, jouw info klopt deels.

Als je voor de verplichte datum geen aantekening hebt op je kentekenbewijs dan hoef je er geen kat onder, zie mijn eerdere post.

rishi

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

voor de keuring



deze woordjes zijn in dit geval het struikelblok ..

De post van Rishi heeft het over de *permanente* eisen. Als je wordt aangehouden (en dat is niet door een APK keurmeester) dan moet je gewoon voldoen aan de permanente eisen.
(en afhankelijk van de grondigheid waarmee gecontroleerd wordt kunnen ze dan naar de katalysator kijken, maar ook naar de keurmerkjes op je lampglaasjes en je uitlaat e.d.)

[edit] voor de volledigheid, en de OP, een plaatje van de kat die onder mijn 'thirty' zat:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/998kat.jpg

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Hallo allemaal ,
Op mijn kentekenbewijs staat bij type: 1000 E S6
Weet iemand waar de S6 voor staat

Groet

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Nog wat extra info:
Gevonden in Kluwer Autojaarboek 1988. 1988 overgangsjaar. Auto's met K6 (katalysator) en S6 (uitlaatgasrecirculatie) emissiecode kregen in dat jaar 1700 gld. subsidie. Kopers konden in dat jaar kiezen tussen met of zonder kat.



Porsche-944 forum schreef:
Voor de duidelijkheid de emissiecodes :

Codes: Betekenis: Maatregel van:

B6 beperkt schoon 1986

S6 schoon zonder katalysator 1986

K6 schoon met katalysator, wel of gegeregeld 1986

S9 schoon zonder katalysator 1989

K9 schoon met ongeregelde katalysator 1989

U9 schoon met geregelde katalysator 1989

N2 schoon met speciale motoren 1992

N9 schoon met geregelde katalysator 1992

E2 schoon met geregelde katalysator 1992


RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Ok das al duidelijk maar ik liet vanmiddag mijn mini taxeren en de man zei meteen: 'hey staat S6, je mag gewoon euro 95 tanken, dat scheelt weer in de knip...
wil even weten of deze info klopt..het ding van mij stamt uit 88

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

ik heb een mini Ritz van 1986 en heb er een andere uitlaat onder zitten.
die rechtstreeks van de downpipe naar achter gaat en er achteraan een maniflow langs het midden uitkomt. mag dit voor de keuring of moet deze altijd 2 potten hebben en langs de zijkant er onderuit komen

ik hoor het wel

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

ik ben van mening dat dit gewoon mag

maar ik kan het ook mis hebben

grtzzz

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Is een beetje afhankelijk van de regels in België. Je mini van van voor 1992, dus toen zat er nog geen kat onder de mini. In principe mag je dus met 1 demper rond rijden. In België zit je alleen met het feit dat volgens mij alles een E-keur moet hebben en die hebben de meeste aangepaste knalpijpen niet, als ik het goed heb.

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

oeps helemaal niet gezien dat het om een mini uit belgie gaat

sorry hier voor

grtzzz

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

nu ik dit allemaal heb gelezen hoor ik allemaal dingen
het lijkt op elkaar maar is net weer ff anders

ik heb een mini uit 91
en op me kenteken staat K9

nu mag ik me kat er dus onder vandaan halen
Maar hoe zit dit nou met me COwaarde hoeveel mag dat zijn????

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Dit vind ik voor Belgie op google:
1) bij voertuigen die geregistreerd zijn of voor het eerst in gebruik zijn genomen vóór1 oktober 1986: CO - 4,5 vol. %;

2) bij voertuigen die geregistreerd zijn of voor het eerst in gebruik zijn genomen na 1 oktober 1986: CO - 3,5 vol. %.

RE: Wel of geen katalysator? [Termen K6, S6, K9, U9, E2]

Als er op het kenteken U9 staat (wat dan betekent met geregelde kat), betekent dat automatisch dat het een mini met injectie is? Bij mijn weten zijn er namelijk geen geregelde carbs of carb icm een lambda-sonde geleverd op de mini?