welke gordel voor keuring ? (B)

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

ik moet achteraan in mini gordels plaatsen voor de belgsiche keruing maar welke gordels moeten erin ? 2 punts zijn deze ook goed of moetne het 3 punts gordels zijn. kan iemand hier duidelijk heid in scheppen ?

[size=75:9ezkimwb][(B) aan titel toegevoegd voor Belgie - Demelza][/size:9ezkimwb]

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

Valt daar niks over te vinden in de belgische RDW site?

In Nederland hoeft een auto die voor een bepaalde datum is geen gordels te hebben en hoeft het ook niet achteraf ingebouwd te worden.
Vreemd dat dat in Belgie wel moet... :?

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

Voor de nederlandse apk maakt het niet uit of je 2 of 3 punts gordels achterin hebt.

default

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

De belgische wetgeving zegt:

De personenauto's en auto's voor dubbel gebruik in gebruik genomen tussen 1 januari 1975 en 31 december 1986 moeten uitgerust zijn met veiligheidsgordels tenminste voor de zitplaats van de bestuurder en de aan het portier grenzende voorzitplaats die voldoen aan de voorschriften van richtlijn 77/541/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 28 juni 1977 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten inzake veiligheidsgordels en bevestigingssystemen in motorvoertuigen.

De personenauto's en de auto's voor dubbel gebruik, waarvoor de aanvraag om goedkeuring vanaf 1 januari 1977 is ingediend, moeten voor elke zitplaats uitgerust zijn met veiligheidsgordels, die voldoen aan de voorschriften van richtlijn 77/541/EEG, uiterlijk:

* 1° op 1 januari 1990 voor de voertuigen die in gebruik genomen werden tussen 1 juli 1985 en 31 december 1986;
* 2° op 1 juli 1990 voor de voertuigen die in gebruik genomen werden tussen 1 januari 1984 en 30 juni 1985.

De personenauto's en auto's voor dubbel gebruik in gebruik genomen vanaf 1 januari 1987 moeten voor elke zitplaats met veiligheidsgordels uitgerust zijn.
De wet omschrijft ook welk type autogordel is toegelaten! twee of driepuntsgordele voorzien van bandspoel, welk type is nu toegelaten volgens de homologatie voorschriften? geldend voor jouw mini.Ook hier zijn en hebben ze weer regeltjes voor die sterk uit eenlopen.

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

Hoi Linkaard,

is er ook een website waar dergelijke informatie terug te vinden is? Dat zou je een hoop moeite besparen om het iedere keer over te typen?
En voor de andere Belgische forummers kan het makkelijk zijn om zelf iets op te kunnen zoeken ...

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

www.wegcode.be

en wat betreft aanpassingen: www.howtotune.be

"Het is toegelaten om je gordels te veranderen zolang je zetel op het gebruik van je nieuwe gordel voorzien is. Let wel dat je nooit van een driepuntsgordel naar een tweepuntsgordel gaat!

De zetel, de veiligheidsgordel en zijn verankeringpunten vormen één onafscheidelijk geheel. Daarom is het belangrijk dat de nieuwe e- of E-goedgekeurdeE-gekeurd
label dat enkel toegekend wordt als een onderdeel voldoet aan de eisen van het Reglement van Genève (E-) of van de Europese Richtlijnen (e-). gordel in combinatie met de zetel en verankeringspunten geschikt is voor jouw type voertuig. In dit geval dient een homologatieattest aan de technische keuring voorgelegd te worden waarin staat dat de gordels effectief voldoen aan de wettelijke vereisten."

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

Aangezien latere mini's standaard geleverd werden met 3-punts gordels achterin, en een mini uit 87 de bevestigingspunten in de c-stijlen al heeft voor 3-punts gordels, lijkt het me veruit het makkelijkste om gewoon standaard mini gordels te zoeken en te monteren, dan zit je iig goed. Die hebben ook de e-keur

default

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

Het is voor mij geen moeite om iets te typen, derhalve heb ik het niet getypt, het is een copy past van wat ik heb ontvangen drie jaar geleden van de FOD (Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer)ivm opheldering daar mijn Mini Cabrio geen gordels heeft enz, enz.

Precies zoals je het zegt: dat het voor de belgische forummers gemakkelijker is iets op te zoeken, een nederlands telefoonnummer vind je ook niet in een belgisch telefoonboek en vice versa.
Ik als Nederbelg heb het toch ook gevonden waar ik moet zijn hiervoor, en raadpleeg ik de overheid in deze en geen website's die de naam VZW (Vereniging Zonder Winst)dragen zoals WEGCODE.BE ook deze liggen ver achter en weten niet hoe de vork in de steel zit.

Een voorbeeld van wat wegcode.be zegt volgens de verkeers regels.
De bestuurder die voorrang heeft, verliest deze voorrang wanneer hij zijn voertuig opnieuw in beweging brengt, na gestopt te hebben.

Die regel en stelling geldt niet meer en is vervangen door de minister Renaat Landuyt, en geldt nu als volgt.

Vandaag bepaalt de wegcode dat “elke bestuurder voorrang moet verlenen aan de bestuurder die op een regelmatige manier van rechts komt”. Omdat de aanduiding “op een regelmatige manier” voor tal van gerechtelijke discussies en interpretaties zorgde, wordt dit geschrapt. Wie van rechts komt heeft voorrang.

Dit betekent ook dat de regel wordt geschrapt die stelt dat de bestuurder die voorrang heeft, die verliest wanneer hij aan het kruispunt heeft gestopt. Wie van rechts komt, gestopt of niet gestopt, heeft voorrang.


De belgen leren en weten het nog niet, maar die wat drie weken geleden bij mij in de linkerflank is geknald die weet het wel.

Het slaat natuurlijk nergens op met wat ik zeg, maar ik bedoel dat ik die site niet heb vermeld om dat ook die gegevens alleen maar berusten op achterhaalde informatie, en naar mijn weten van horen zeggen in elkaar steekt.
Net hetzelfde als gezegd wordt dat iedere auto van een ander europees continent, toegelaten moet worden in dat ander aangesloten europees land, fabeltjes zijn dat.

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

De tekst ivm de gordels staat nagenoeg letterlijk op wegcode.be. Ook van de nieuwe wetgeving ivm het behoud van voorang van rechts, na gestopt te zetten, wordt daar melding gemaakt, al is die inderdaad nog niet op alle plaatsen consequent ingepast in de bestaande wetgeving. Enig idee vanaf wanneer die nieuwe voorrangsregel ingegaan is, want ik dacht eigenlijk dat dat pas binnen enkele maanden in voege zou gaan.

default

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

linkaard schreef:
Ik als Nederbelg heb het toch ook gevonden waar ik moet zijn hiervoor, en raadpleeg ik de overheid in deze en geen website's die de naam VZW (Vereniging Zonder Winst)dragen zoals WEGCODE.BE ook deze liggen ver achter en weten niet hoe de vork in de steel zit.

Een voorbeeld van wat wegcode.be zegt volgens de verkeers regels.
De bestuurder die voorrang heeft, verliest deze voorrang wanneer hij zijn voertuig opnieuw in beweging brengt, na gestopt te hebben.

Die regel en stelling geldt niet meer en is vervangen door de minister Renaat Landuyt, en geldt nu als volgt.



De wetteksten op wegcode.be zijn tot op heden 100% actueel.

Ik kan echter wel begrijpen dat het verwarrend is door alle signalen vanuit de media.
De materie waar het hierover gaat (voorrang) staat correct op de site en is tot op vandaag nog niet gewijzigd.

De minister heeft wel een wetswijziging voorzien die inderdaad binnenkort zal worden gepubliceerd op onze site.
Tot het in het staatsblad is verschenen is echter nog steeds de huidige wettekst van kracht, wat de minister of andere media ook mogen beweren.

Wil je op de hoogte gehouden worden van deze en andere wetswijzigingen, dan nodig ik jullie uit om de startpagina in van Wegcode.be in de gaten te houden, of nog beter, schrijf jullie in op de nieuwsbrief, dan krijg je steeds de correcte informatie

Groetjes

Sting

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

het is opgelost geraakt :)

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

Uit onderstaande artikels, gevonden op wegcode.be, leid ik af dat het verlies van voorrang van rechts nadat men stilgestaan heeft, nog steeds slechts een voorstel is en tot de dag van vandaag geen realiteit is ?

12.3.2. De bestuurder die voorrang heeft, verliest deze voorrang wanneer hij zijn voertuig opnieuw in beweging brengt, na gestopt te hebben.

7. De voorranghebbende bestuurder verliest zijn voorrang door te stoppen, op voorwaarde dat dit stoppen door de voorrangplichtige bestuurder kon worden gezien, ook al heeft hij het in feite niet gezien.
Cassatie, 24-05-1994, Pas 1994, I, 501.

http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=151 zegt:

Een werkgroep samengesteld uit specialisten formuleerde voorstellen om de verkeersreglementering en de verkeerssignalisatie te vereenvoudigen:
.......
Dit betekent ook dat de regel wordt geschrapt die stelt dat de bestuurder die voorrang heeft, die verliest wanneer hij aan het kruispunt heeft gestopt. Wie van rechts komt, gestopt of niet gestopt, heeft voorrang.

default

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

Racing Green schreef:
Uit onderstaande artikels, gevonden op wegcode.be, leid ik af dat het verlies van voorrang van rechts nadat men stilgestaan heeft, nog steeds slechts een voorstel is en tot de dag van vandaag geen realiteit is ?



Nee, de regel dat je de voorrang verliest wanneer je vertrekt na stilgestaan te hebben is nog steeds wet.

Er zijn een aantal wijzigingen op komst in verband met die voorrang, maar die zijn nog niet gepubliceerd.

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

Net wat ik dacht, dan hoop ik alleen voor Linkaard dat diegene die bij hem in de linkerflank geknald is, dit niet deed nadat Linkaard weer in beweging was gekomen na stilgestaan te hebben. Want dan ben je dus nog altijd je voorrang kwijt. Vermits ook de gordelkwestie opgelost is mag dit topic stilaan wegzakken :9

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

hebben wij in nederland ook niet zo'n "wegcode-site", want je moet bij ons ellenlange pagina's van verkeerswetten doorspitten om ook maar iets wijzer te kunnen worden (als dat al lukt!!)

RE: welke gordel voor keuring ? (B)

De eerder in dit topic besproken regel, die bepaalt dat je op Belgische wegen, je voorrang van rechts zelfs na stilstand niet verliest, gaat vanaf 1 maart 2007 in voege.

Bron