Welke mini moet ik kopen?

default

RE: Welke mini moet ik kopen?

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik weet niet zeker of dit wel goed is geplaatst maar goed.
Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Robert een jongen van 20 die nog studeert in Maastricht.
Ik ben al jaren verliefd op de mini, en ben uiteindelijk van plan er een te kopen.

Mijn oog viel in eerste instantie op de mini's van '97-2000. Maar door alle informatie die er te vinden is (en elkaar vaak tegenspreekt) zie ik door de bomen het bos niet meer :? . Is het nou "beter" om een oudere mini te kopen en die op te knappen of een nieuwere die nog in goede staat is? Oja ik heb wel maar een beperkt budget dus voor heel veel geld opknappen zit er niet in.

Verder had ik ook nog wat gewone vraagjes:
Hoeveel kost een gemiddelde onderhoudsbeurt voor een mini en hoe vaak moet die plaatsvinden?
Hoeveel verbruikt een mini 1.3 ongeveer?
Kan zo'n mini goed mee op de snelweg?

Nou zoals jullie wel merken heb ik er totaal geen verstand van nog, al hoop ik dat hier natuurlijk mee uit te breiden :P
In ieder geval alle informatie is welkom. Denken jullie: oja dat moet hij ook weten! vertel het mij gerust :)
alvast bedankt

groetjes

Robert

RE: Welke mini moet ik kopen?

hee welkom op het forum

ikzelf rij al een enige tijd een 96'er kensington 1.3i en bijna alle dagen 60 km per dag en ik vind dit goed te doen alleen in de winter is het af en toe behelpen met de verwarming maar ja zolang hij rijdt hoor je mij niet klagen haha
het verbruik valt zeker mee 1 op 13 haal ik makkelijk en ben ook niet echt een slome in het verkeer :)" title="Evil" />

veel succes

greetz stef

RE: Welke mini moet ik kopen?

Ligt een beetje aan je budget en aan wat je wilt / zelf kan.

Ik zou in ieder geval een deel van je budget in de zak houden voor onvoorziene kosten. Met wat je daadwerkelijk te besteden hebt op zoek gaan naar de beste Mini die je kan vinden.

Ben je zelf handig dan kun je kiezen voor een Mini die cosmetisch wat minder is. Besteed je dat soort werk uit dan loopt de rekening vaak snel op.

RE: Welke mini moet ik kopen?

IDem als de andere, beetje afhankelijk van ieders ervaring! En afhankelijk van budget.

default

RE: Welke mini moet ik kopen?

Ik rij zelf net paar maanden (mn eerste auto, ben net 19) in een Mini Jet Black 1000cc. Is leuke Mini om mee te beginneen :D vooral bijna geen roest :D verbruikt maar 1 op 15 (sommige 1000cc nog minder) Op de snelweg kan ie gewoon 145 :P en je kan altijd nog een stage 1 kit op een 1000cc doen (ga ik ook doen) dan heb je bijna evenveel pk als een standaard 1300 :o
(en ik heb gelezen dat sommige standaard 1300tjes 1 op 10 rijden)

ze zeggen ook dat een 1000 niet kapot te krijgen is...:P

je moet zelf kiezen O:)

veel succes met zoeken nog

Stefan

default

RE: Welke mini moet ik kopen?

Bedankt voor alle reacties, heb er zeker wat aan gehad. Heb nu een aantal biedingen staan :) wel allemaal 1.3 want er zaten niet echt mooie 1000jes tussen.

Mocht het een van deze worden horen jullie het zeker.

groetjes

default

RE: Welke mini moet ik kopen?

Hoeveel kost een gemiddelde onderhoudsbeurt voor een mini en hoe vaak moet die plaatsvinden?


Toen ik mijn eerste mini kocht liet ik alles nog bij de garage doen.. omdat ik er weinig van wist. Maar langzamerhand kwam ik er achter dat het eigenlijk niet veel voorstelt. Zou je dan ook aanraden om een 'onderhouds beurt' ( olie verversen, bougies vervangen, puntjes afstellen, kleppen stellen ga zo maar door..) gewoon zelf te doen.. In ieder geval proberen. Heel moeilijk is het echt niet! Met meeste gewone gereedschap ook wel te doen.

Plaatwerk/roest is een ander verhaal.. Dan zal je een las apparaat tot je beschikking moeten hebben.

Kan zo'n mini goed mee op de snelweg?


Ik heb een 1000 en een 1300. De 1300 gaat wel net effe wat makkelijker dan de 1000. Maar mee komen dat lukt wel met wat extra gas :)

Ze hebben wat meer aandacht nodig dan een 'gewone' auto. Maar dat maakt het ook leuk vind ik. Wel zal ik opletten met je aankoop als je een wat minder budget hebt. Dan kan je beter wat langer doorzoeken tot je een goeie koop tegen komt.

Succes :) !

RE: Welke mini moet ik kopen?

Verplaatst uit Standaard techniek.

RE: Welke mini moet ik kopen?

Ik kan natuurlijk niet in je knip kijken, maar ik zou in jouw geval gaan voor een nieuwere mini, dus eentje gebouwd tussen 1996 en 2000. Waarom? Omdat ik bij het lezen van je vraag het gevoel krijg dat je geen echte techneut bent. Dat geeft niet, maar koop dan in elk geval iets goeds, een auto waar je weinig of geen omkijken naar hebt, want anders is je liefde voor een Mini snel over....
Ga dus voor een jongere. Die zijn wel duurder maar ook behoorlijk probleemloos. Let ook vooral bij de latere types op roest. Helemaal zonder roest zul je ze bijna niet vinden, want ook de Mini's uit 2000 zijn inmiddels bijna negen jaar oud... :| Het verbruik is gemiddeld zo'n 1 op 13 en de top is hoog zat om mee te komen in het verkeer. Optrekken bij de stoplichten is zelfs geen enkel probleem... :) Als je een wagen particulier koopt, kijk dan ook hoeveel eigenaren ze hebben gehad. Bij jonge Mini's hoe minder hoe beter. En ga, als het even kan, voor eentje die oorspronkelijk in Nederland op kenteken is gezet. Zie je er bijvoorbeeld eentje uit 1996 die een paar jaar geleden 'helemaal gerestaureerd is', maar niettemin 'hier en daar een klein plekje vertoont', begin er dan aub niet aan. Die restauratie is dan maar half of slecht gebeurd en geeft alleen problemen.

RE: Welke mini moet ik kopen?

willibrord schreef:
En ga, als het even kan, voor eentje die oorspronkelijk in Nederland op kenteken is gezet. Zie je er bijvoorbeeld eentje uit 1996 die een paar jaar geleden 'helemaal gerestaureerd is', maar niettemin 'hier en daar een klein plekje vertoont', begin er dan aub niet aan. Die restauratie is dan maar half of slecht gebeurd en geeft alleen problemen.



een duitser kan ook prima hoor, vaak krijg je er vanuit duitsland van allerlij info bij (onderhoud e.d.).
en als er al puntjes op zitten, en hij is een aantal jaar geleden gerestaureerd hoeft dat helemaal niet te zeggen dat die resto slecht gedaan is.
Ik "ken" iemand die voor ongeveer 20k (bij een erkend bedrijf) zijn mini heeft laten restaureren, en binnen 3 jaar kwam het roestmonster alweer om de hoek kijken.

jaja, het is moeilijk... een goede mini vinden die naar je zin is :)

Ikzelf heb overigens een 91er met 1300 carb. Verbruik is 1:14 bij normaal gebruik, en dat gaat wel omlaag bij sportief rijden. (is overigens een stage 1).
Rijd overigens met optrekken (tot ongeveer 120km/h) de astra 3 deurs 1.6 16v van mijn buurman kwijt :)
En in de bochten is hij helemaal nergens meer (is wel een nurnburg uitvoering), maar goed, daarom koop je ook een mini toch? :P

RE: Welke mini moet ik kopen?

Hallo :) ,

Mijn Mini is ook eentje van jaar 2000. En is een 1.3, en kan het verkeer goed bij houden. Hij rijd zelfs tegen het einde van de teller aan 180 dus d:)b (volgens mij klopt dat niet helemaal). Ook ik heb lang moeten zoeken dat ik iets naar m'n zin had. En m'n wagen komt dan ook uit Duitsland. Ook ik ben geen monteur en heb door veel informatie te lezen uit boekjes en vanaf deze site, veel geleerd en de mini club dagen af gaan, ook daar kom je een heleboel te weten. Bij deze veel succes met zoeken.

Mvg Freek J :)

RE: Welke mini moet ik kopen?

Een "Duitser" of een origineel NL-Mini hoeft niet uit te maken.

Als er maar netjes mee omgesprongen is en de boel goed is onderhouden. En er zijn genoeg Duitsers die goed voor hun auto zorgen. Ook sommigen die dat niet doen, maar die heb je hier in NL net zo goed.

Ook de laatste Mini's zijn al weer 9 jaar oud, en door het gebrek aan een goede roestbescherming vanuit de fabriek (onder de scharnieren zit niet eens een laagje autolak!) kampen ook deze al met roestproblemen. Soms behoorlijk zelfs, die van mij is gewoon helemaal verrot (bouwjaar 1998) en is nu een restauratie project.

Afgezien van roestproblematiek (dat schuif ik namelijk onder het kopje afschrijving) kost het onderhoud+APK+banden zo'n 500 euro per 10.000 km. Dan laat ik vrijwel alles door de minigarage doen. Doe je een deel van het onderhoud zelf, ben je goedkoper uit, koop je een exemplaar met achterstallig onderhoud dan ben je duurder uit.

Een 1000cc is een leuk wagentje om in de stad of op de provinciale weg mee rond te rijden. Op de snelweg kom je ook nog wel mee, maar het houdt niet echt over. Verwacht je wat meer snelwegritten te rijden, dan is een 1275cc een stuk prettiger. Je kunt dan vlot doortrekken naar 120 km/u en hebt nog genoeg reserve om in te halen. Bouwjaar en carburateur of injectie maakt wat dit betreft niet zo veel uit.
Verbruik van een 1275 schommelt zo tussen de 1 op 13 en 1 op 15 bij een normale rijstijl.

Ben je van plan relatief veel met de Mini te gaan rijden (dagelijks zo'n 40 kilometer of meer), dan raad ik je aan om een Mini uit bouwjaar 1997 tot 2000 te kopen als je budget dat toelaat. Die zijn kwa uitrusting net even wat prettiger om veel mee te rijden (Injectie dus makkelijker starten, betere stoelen, betere kachel, lichtschakelaars aan het stuur, interval op de ruitenwisser, betere geluidsisolatie).
Rij je niet zo vaak/veel met de Mini, dan zul je die kleine hierboven genoemde dingen veel minder snel missen.

En ja, een Mini kan prima mee op de snelweg. Ik heb het afgelopen jaar zo'n 25000 kilometer gereden, waarvan ongeveer 80% op de snelweg.

default

RE: Welke mini moet ik kopen?

Ook jullie weer bedankt! Denk dat ik toch wel ga kijken naar een van 96 of later. Niet alleen door wat er hier gezegd is maar ik vind het interieur van de 97-2000 reeks ook zeker het mooiste.
Gaandeweg zal ik vast nog een hoop te weten komen maar hoop dat ik binnenkort een goede tegenkom die binnen mijn budget valt(wat trouwens rond de €4000 ligt)

RE: Welke mini moet ik kopen?

Hier een tevreden bezitter van een '99-er MPi :) Geen Duitser, maar ééntje die gewoon door Rover in Vianen aan de eerste eigenaar is afgeleverd. Roest..? Jep, het is een Mini tenslotte. Maar het is marginaal, zeker als ik wel eens andere MPi's bekijk. Eerste 10 jaar kan ik wel door zonder ingrijpende restauratie, maar dan moet ik het wel iedere 2 jaar trouw bijhouden. Moet wel eerlijk toegeven dat ik zeker geen 25.000 per jaar rijd, zoals Ivo.

Als je trouwens veel gaat rijden, is het misschien beter om géén sportpack aan te schaffen. Op 12" rijdt ie veel beter en comfortabeler ;)

RE: Welke mini moet ik kopen?

BadBert schreef:
willibrord":3041sh6r]En ga, als het even kan, voor eentje die oorspronkelijk in Nederland op kenteken is gezet. Zie je er bijvoorbeeld eentje uit 1996 die een paar jaar geleden 'helemaal gerestaureerd is', maar niettemin 'hier en daar een klein plekje vertoont', begin er dan aub niet aan. Die restauratie is dan maar half of slecht gebeurd en geeft alleen problemen.



een duitser kan ook prima hoor, vaak krijg je er vanuit duitsland van allerlij info bij (onderhoud e.d.).
en als er al puntjes op zitten, en hij is een aantal jaar geleden gerestaureerd hoeft dat helemaal niet te zeggen dat die resto slecht gedaan is.
Ik "ken" iemand die voor ongeveer 20k (bij een erkend bedrijf) zijn mini heeft laten restaureren, en binnen 3 jaar kwam het roestmonster alweer om de hoek kijken.

jaja, het is moeilijk... een goede mini vinden die naar je zin is :)

Ikzelf heb overigens een 91er met 1300 carb. Verbruik is 1:14 bij normaal gebruik, en dat gaat wel omlaag bij sportief rijden. (is overigens een stage 1).
Rijd overigens met optrekken (tot ongeveer 120km/h) de astra 3 deurs 1.6 16v van mijn buurman kwijt :)
En in de bochten is hij helemaal nergens meer (is wel een nurnburg uitvoering), maar goed, daarom koop je ook een mini toch? :P[/quote:3041sh6r]

Nou als er voor 20k in een restauratie is geinvesteerd en na drie jaar is er weer roest, dan is dat dus gewoon slecht gedaan! Dat nam ik van z'n levensdagen niet. Maar dat terzijde.

RE: Welke mini moet ik kopen?

Mellowmini schreef:
Ook jullie weer bedankt! Denk dat ik toch wel ga kijken naar een van 96 of later. Niet alleen door wat er hier gezegd is maar ik vind het interieur van de 97-2000 reeks ook zeker het mooiste.
Gaandeweg zal ik vast nog een hoop te weten komen maar hoop dat ik binnenkort een goede tegenkom die binnen mijn budget valt(wat trouwens rond de €4000 ligt)



Met een budget van rond de vier mille kom je denk ik uit op eentje uit 1995/1996. Niks mis mee hoor. Met name de stoelen in een SPI zijn beter dan die van een MPI (1997-2000).

RE: Welke mini moet ik kopen?

willibrord schreef:
Met een budget van rond de vier mille kom je denk ik uit op eentje uit 1995/1996. Niks mis mee hoor. Met name de stoelen in een SPI zijn beter dan die van een MPI (1997-2000).



Idd, daar ga je dan op uit komen. En ik denk zelfs eentje zonder extra's. Hiermee bedoel ik: gewoon standaard. NIet daar daar iets mis mee is hoor! Begrijp me niet verkeerd, het is maar net wat je wil/wat je smaak is.
Wil je normale 12" wielen, brede 13" wielen, al wat opgevoerd, chrome, etc etc.

Trouwens, dat bedrag betaal je tegenwoordig ook al voor een carb mini van voor in de 90 hoor...

default

RE: Welke mini moet ik kopen?

Shit, nou de mini gaat niet door. Kom ik gisteren thuis is bijna heel mijn appartement leeggehaald:( Daar gaat al het geld wat ik ervoor gespaard had. Nou misschien over 2 jaar weer..
iig bedankt voor alle reacties

RE: Welke mini moet ik kopen?

Balen dat het op een manier als dit niet doorgaat.