Wetenswaardigheden BMC-A en A+.

default

RE: Wetenswaardigheden BMC-A en A+.

De 1ste A-motor in de Mini is de 850.in 1959 . Een paar jaar later zocht de fabriek naar meer power en kwam met de 997 Cooper motor. De kleine boring(850) en de lange slag, gaf het blokje een ongewenst hoge zuigersnelheid. In 1963, nam de fabriek een grote stap voorwaards. Ze kwam met de 1070 "S". Dat was de eerste steel bottem end. De fabriek nam (weer) de slag van de 850,(68mm) maar nu in combinatie met een grotere boring. Omdat de stalen krukas in combinatie met andere drijfstangen, niet in lijn stonden met de zuigers in de boringen,moesten alle reeds gegoten blokken gerebored worden,zo ontstond de afwijkende 1070cc. Omdat alle krukassen eerst gebruikt moesten worden, ontstond dus de 1ste "S". In 1964 had de fabriek hun fout al hersteld en kwam met de beoogde 1000cc. De 970"S"Omdat ze nog genoeg 1070, cyl.blokken overhadden en die uiteraard nog wilden gebruiken stonden ze voor het volgende probleem. De 970 had maar een slag van 61 mm, tegen de 68mm van de 1070. Dit probleem werd op 2 manieren opgelost. De 1ste was ze verlengden de drijfstangen voor de 970. Dit was niet afdoende de compressie was nog te laag, toen monteerden ze flat top zuigers en het probleem was opgelost. De 970 is de enige 70.6 mm motor die door de fabriek werd uitgerust met flat top zuigers!!!
Maar de fabriek wilde meer en bracht meteen een 1275 op de markt. De 1275"S" was de Mini van zijn tijd.De 970 ontbrak veel koppel en kon niet op tegen impjes en Anglias en werd uit de productie genomen. De 1275"S" motor werd gemaakt tot 1970 in de MK2. In de MK3 werd de stalen krukas vervangen voor een serie 12G 1505. De 1275 A-serie motor zat in de Glider 1300/1300GT, Wolseley 1250, Rily1250, Clubman 1275GT, Austin Allegro, Innocent Cooper 1300, Innocenti 120L en in de Tomasso.Rond 1981 raakten de gladde A castings op en de fabriek moest nieuwe castings laten gieten. Dit werd de A+. De eerste A+ motor kwam ik tegen in een Inno de Tomasso(dwars) en in een Morris ITAL(in-line).Beide auto's werden vlak erna al uit de produktie genomen. De A+ is een gewone A motor,want alle technische specificaties zijn hetzelfde. Hij is alleen aangepast aan een snellere productiviteit. De losse dynamosteun verdween, de ovale klembeugel met 2 boutjes voor de verdeler verdween en alle tapeinden verdwenen en werden vervangen door bouten. 9 tapeinden voor de kop en niet meer 11. Qua versnellingsbak, alles bouten. De as van het tussentandwiel werd dikker gemaakt en alle bakken kregen dezelfde tandwieloverbrengingen, De 1000 en 1275 bak zijn dus hetzelfde. Terwijl de oude Cooperbakken een semi close conversion hadden.
Omdat de A+ blokken van die ribben hebben, wordt gesuggereerd dat die sterker zouden zijn dan de A-series blokken. Prachtig lulverhaal. Ik heb nog nooit een A blok uit elkaar zien vallen. Bij FIA racen zijn A+ blokken uit de boze. Productiekosten worden met de jaren alleen maar duurder,in mijn opinie hebben ze gewoon minder kwaliteit gietijzer gebruikt en als compensatie die ribben erin laten gieten. Die ribben zitten niet op cylinderhoogte maar op crankcasehoogte en dat is de dunste plek van het blok.

De krukas, in 1977 waren de 12G 1505's op. Snel moesten er 3000 krukassen worden gegoten, vooral voor de Innocenti Bertone blokken. Affijn er zat een gietfout in en alle 3000 stuks werden brekebeentjes. Je vind ze terug in late 1275GT's en alle 1275 Innocenti's, Goed maar ze zaten net de A+ te ontwikkelen, Ze kwamen tot een simpele doch effectieve oplossing. Ze voorzagen de krukas met roll -filled's. dat zijn de radiale groeven bij de big ends en main ends. Over kwaliteit? Hoe ouder hoe beter. Voor wat betreft keus, zou ik zeggen hou je MINI authentiek, Een mooie 850 is niet minder dan een mooie Cooper"S". Het zijn beide gave auto's en zo ook het meeste waard. Let op mijn woorden, al die mensen die nu spleetogen onder de motorkap hebben, geniet er nog maar van, want de RDW zit niet stil en ik wed dat al deze auto's het eerst op de schroothoop belanden. In een Classic MINI hoort maar 1 motor en dat is de BMC-A/A+ en niets anders. Dank voor uw aandacht.

RE: Wetenswaardigheden BMC-A en A+.

Het belangrijkste voor de verschillende CC inhouden was in het begin voor de diverse klasse indelingen bij de rally's en races
970 CC voor de raceklassen tot 1000 CC
997 & 998 CC voor de rally klasse tot 1000 CC
1070 cc voor de rallyklasse tot 1100 cc
1275 cc voor de rallyklasse tot 1300 cc
Kijk maar eens in de Works Mini boek
ps vermeld je ook even je bron waar jouw verhaal van daan komt
Dat staat wat netter

default

RE: Wetenswaardigheden BMC-A en A+.

Mijn know how komt voor 90% uit eigen ervaring en niet uit internet of boekjes informatie (zoals velen van jullie). Ik ben al 42 jaar bezig met Mini's. Deze know how, bouw je op als je zelf met deze motoren bezig bent. Ik heb meer 970/1070 motoren gehad en getruned dan wie dan ook. Deze overvierkante motoren waren mijn favorieten. Vertel mij niets over racen met deze motoren, want Alec Poole is een persoonlijke vriend van mij. Hij won 1x een kampioenschap met een 970, maar die had wel een cross-flow kop. Mijn favoriet was de 1070,die boorde ik meteen op naar 1163cc, met triump zuigers. Heerlijke toerenjankers (7000rpm) en niet kapot te krijgen. Ik heb nog 1 1200cc die 9000 rpm maakt met een derrington 46IDA en een short stroke 1300 die 8500 rpm maakt met een derrington 48IDA. Met deze laatste motor ben ik 10x RAC kampioen geworden. Ik ben geen lid van de Mini Club (nooit geweest) omdat vele leden mij negatief bejegenden en dan zeg ik het nog heel netjes. Als je Nederlanders hun oren wast, dan zijn het slechte verliezers. Ik ben de Mini Club tegengekomen bij de Englisch Car Rally in 1991 1992 en 1993 en heb ze daar een pak voor hun donder gegeven. Als ik 1.03 reed. Elbert Baas op 1.08 en de 1ste van de Mini club op 1.15, dan snap je wel wat het verschil is tussen een motor prepareren en blabla. En al die andere autoclubs , dus ook de Lotus Seven club kregen een schop voor hun kont. Dus 3x overall winnaar. In 1993 werd ik voor de 10de maal RAC kampioen. In dat jaar werd ik ook 40jaar een mooi moment om mijn helm aan de wilgen te hangen. Om de 3 jaar kom ik hier even kijken om mensen te helpen met hun problemen, ik probeer ze ook wegwijs te maken op het gebied van tunen. Helaas het gaat jullie nog steeds boven jullie pet. Altijd weer die betweters, mensen die niet gestoord worden door enige vorm van kennis, maar wel anderen op het verkeerde been zetten. zoals gewoonlijk blijf ik hier niet al te lang zitten, ik ga zoals ik gekomen ben....plotseling.
Nog 1 tip. Bekritiseer geen mensen als je het zelf niet beter weet, jullie verkeren immers niet in die positie. Nog veel plezier met jullie Mini's, het is de enige band die wij wel hebben. Met vriendelijke groet. George J.van Zalingen (Geoffrey).

RE: Wetenswaardigheden BMC-A en A+.

Finiminiblok. Fijn je weer eens te horen. Jammer dat je gestopt bent in 1993. Ik dacht iets later dat je gestopt was, omdat we nog een paar keer bij de RAc samen hebben gereden.

Inmiddels is een oude bekende van je weer met een mini begonnen. Elbert Baas. We staan met z'n allen nog op een foto bij de demoraces van Eindhoven.

Ja George, een opvolger in het RAC kampioenschap de jaren na jou ben ik wel geworden, alleen 10x kampioen nee dat is me niet gelukt. 2x kampioenschap binnen mogen halen.

Helaas zijn de organiserende clubs niet meer in de slalom wereld aktief.
RAC Twac ASVH hier in het oosten allemaal uit de tijd. Alleen Wimedo nog.

Hoop dat we mekaar nog eens weer tegen komen op het circuit, waar ik je de laatste keer heb gezien bij Nico van Velsen en Dieter Dhaleman.

Heb altijd genoten van de strijd die we samen hadden. Helaas moest ik regelmatig het onderspit delven \\:)/

Er zijn inmiddels weer wat foto's opgedoken van jou mini. Helaas weet ik niet waar je mini is gebleven.


Groeten een oud strijder in de nederlandse slalom competitie.
Roald Rakers.

default

RE: Wetenswaardigheden BMC-A en A+.

Hallo Maatje leuk wat van je te horen. Ik heb jou nog wat beloofd en dat heb je nog tegoed. Ik wil het niet opsturen, maar persoonlijk overhandigen. Wij hebben elkaar te lang niet gezien. Ik heb 2 foto's gezien, maar dat is niet de FINIBLOKMINI , dat is zijn voorganger, die was onafhankelijk geveerd. In 1991, ben ik met deze auto gecrasht in het Westelijk Havengebied in Amsterdam.Het kreng probeerde in een lantaarnpaal te klimmen. Toen moest ik de Silhouette uit de kast halen , die met de starre achteras, die ken jij. Ik kom hier weer even kijken en er is niets veranderd op deze site, gewoon triest, zoals mensen worden "geadviseerd".en die negativiteit waarmee ik altijd wordt geconfronteerd.
Van Baas, heb ik al gehoord van zijn project,(al 3jaar!!) alleen ben ik bang dat die er een honda in gaat zetten. Heel spijtig van iemand die vroeger nog de Tulpenrally heeft gereden. Hij heeft een Honda motor gekocht voor E600,00, dat redt je dus niet met een BMC- Atje.
Fysiek kan ik zelf niet veel meer, maar mijn bovenkamer is nog steeds in orde. Ik help de zoon van Rijn de Jong(Opel) nog met het opbouwen van een Historische Racer. Dan ben ik benieuwd waar mijn motoren na 20 jaar nog staan.
Sorry, dat ik jou verwaarloosd heb, maar dat leg ik in een persoonlijk gesprek wel uit.
Roald, warme groeten voor jou en jouw familie en doe de hartelijke groeten aan "vader en zoon". Toffe mensen, die ik ook graag weer wil ontmoeten.
Tot spoedig, George.

RE: Wetenswaardigheden BMC-A en A+.

Nou George,

De mini van Baas word wel degelijk een miniblok d:)b De zoon van Baas rijd een japaner. Al heeft hij er ook een mini bij.

Mooi rood/wit is de mini van baas aan het worden. Zal eens kijken of ik daar binnenkort een foto van kan plaatsen. En hopelijk een testrit in uit mag voeren d:)b d:)b :9~ :9~

default

RE: Wetenswaardigheden BMC-A en A+.

Nou Roald wat een verassing, is het mij toch gelukt hem om te praten. Zegt die niet natuurlijk en staat die ineens voor mijn neus.
Bjorn Baas rijdt in een Honda en is sneller dan zijn vader. Ik ken Elbert en die zal er alles aan doen om zijn zoon te overtreffen.
Dat wordt weer echte competitie en ik zou zo graag weer mee willen doen.
maar eerst aan mijn gezondheid sleutelen.

Hou mij op de hoogte a.u.b. en ik heb nog een bende foto;s voor je.
Tot hoors maatje.