Het belangrijkste voor de verschillende CC inhouden was in het begin voor de diverse klasse indelingen bij de rally's en races
970 CC voor de raceklassen tot 1000 CC
997 & 998 CC voor de rally klasse tot 1000 CC
1070 cc voor de rallyklasse tot 1100 cc
1275 cc voor de rallyklasse tot 1300 cc
Kijk maar eens in de Works Mini boek
ps vermeld je ook even je bron waar jouw verhaal van daan komt
Dat staat wat netter
- Login of registreer om te reageren
RE: Wetenswaardigheden BMC-A en A+.
Ingediend door FINIBLOKMINI op za, 07-06-2014 01:01
De 1ste A-motor in de Mini is de 850.in 1959 . Een paar jaar later zocht de fabriek naar meer power en kwam met de 997 Cooper motor. De kleine boring(850) en de lange slag, gaf het blokje een ongewenst hoge zuigersnelheid. In 1963, nam de fabriek een grote stap voorwaards. Ze kwam met de 1070 "S". Dat was de eerste steel bottem end. De fabriek nam (weer) de slag van de 850,(68mm) maar nu in combinatie met een grotere boring. Omdat de stalen krukas in combinatie met andere drijfstangen, niet in lijn stonden met de zuigers in de boringen,moesten alle reeds gegoten blokken gerebored worden,zo ontstond de afwijkende 1070cc. Omdat alle krukassen eerst gebruikt moesten worden, ontstond dus de 1ste "S". In 1964 had de fabriek hun fout al hersteld en kwam met de beoogde 1000cc. De 970"S"Omdat ze nog genoeg 1070, cyl.blokken overhadden en die uiteraard nog wilden gebruiken stonden ze voor het volgende probleem. De 970 had maar een slag van 61 mm, tegen de 68mm van de 1070. Dit probleem werd op 2 manieren opgelost. De 1ste was ze verlengden de drijfstangen voor de 970. Dit was niet afdoende de compressie was nog te laag, toen monteerden ze flat top zuigers en het probleem was opgelost. De 970 is de enige 70.6 mm motor die door de fabriek werd uitgerust met flat top zuigers!!!
Maar de fabriek wilde meer en bracht meteen een 1275 op de markt. De 1275"S" was de Mini van zijn tijd.De 970 ontbrak veel koppel en kon niet op tegen impjes en Anglias en werd uit de productie genomen. De 1275"S" motor werd gemaakt tot 1970 in de MK2. In de MK3 werd de stalen krukas vervangen voor een serie 12G 1505. De 1275 A-serie motor zat in de Glider 1300/1300GT, Wolseley 1250, Rily1250, Clubman 1275GT, Austin Allegro, Innocent Cooper 1300, Innocenti 120L en in de Tomasso.Rond 1981 raakten de gladde A castings op en de fabriek moest nieuwe castings laten gieten. Dit werd de A+. De eerste A+ motor kwam ik tegen in een Inno de Tomasso(dwars) en in een Morris ITAL(in-line).Beide auto's werden vlak erna al uit de produktie genomen. De A+ is een gewone A motor,want alle technische specificaties zijn hetzelfde. Hij is alleen aangepast aan een snellere productiviteit. De losse dynamosteun verdween, de ovale klembeugel met 2 boutjes voor de verdeler verdween en alle tapeinden verdwenen en werden vervangen door bouten. 9 tapeinden voor de kop en niet meer 11. Qua versnellingsbak, alles bouten. De as van het tussentandwiel werd dikker gemaakt en alle bakken kregen dezelfde tandwieloverbrengingen, De 1000 en 1275 bak zijn dus hetzelfde. Terwijl de oude Cooperbakken een semi close conversion hadden.
Omdat de A+ blokken van die ribben hebben, wordt gesuggereerd dat die sterker zouden zijn dan de A-series blokken. Prachtig lulverhaal. Ik heb nog nooit een A blok uit elkaar zien vallen. Bij FIA racen zijn A+ blokken uit de boze. Productiekosten worden met de jaren alleen maar duurder,in mijn opinie hebben ze gewoon minder kwaliteit gietijzer gebruikt en als compensatie die ribben erin laten gieten. Die ribben zitten niet op cylinderhoogte maar op crankcasehoogte en dat is de dunste plek van het blok.
De krukas, in 1977 waren de 12G 1505's op. Snel moesten er 3000 krukassen worden gegoten, vooral voor de Innocenti Bertone blokken. Affijn er zat een gietfout in en alle 3000 stuks werden brekebeentjes. Je vind ze terug in late 1275GT's en alle 1275 Innocenti's, Goed maar ze zaten net de A+ te ontwikkelen, Ze kwamen tot een simpele doch effectieve oplossing. Ze voorzagen de krukas met roll -filled's. dat zijn de radiale groeven bij de big ends en main ends. Over kwaliteit? Hoe ouder hoe beter. Voor wat betreft keus, zou ik zeggen hou je MINI authentiek, Een mooie 850 is niet minder dan een mooie Cooper"S". Het zijn beide gave auto's en zo ook het meeste waard. Let op mijn woorden, al die mensen die nu spleetogen onder de motorkap hebben, geniet er nog maar van, want de RDW zit niet stil en ik wed dat al deze auto's het eerst op de schroothoop belanden. In een Classic MINI hoort maar 1 motor en dat is de BMC-A/A+ en niets anders. Dank voor uw aandacht.