1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Mensen ik heb jullie weer eens nodig. Ik heb aleens gezocht maar kan niet echt een bevredigend antwoord vinden. Ik heb het volgende probleem:

Als ik op de rem trap, trap ik hem de eerste keer helemaal tot onder. Trap ik nog eens dan heb ik remdruk. Het is niet zo dat ik kan zeggen dat dit altijd zo is maar wel erg vaak. Meestal als ik 2 keer vlak achter elkaar rem heb ik er geen last van. Ook is het zo dat als ik stilsta, ik remdruk heb en houd, maar als ik een paar meter gereden heb de remdruk bij 1 keer trappen compleet weg is.

Mogelijke oplossingen die we al geprobeerd hebben en het niet zijn:
- er is geen lekkage of iets dergelijks want ik velies geen remvloeistof;
- Remmen zijn goed afgesteld; Voorremmen deze zomer vervangen, achterremmen deze week toen de ellende begon;
-Hoofdremcylinder vervangen, maar dat was het dus ook niet.

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Zou je het remsysteem soms eens moeten ontluchten ofzo?

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Indedaad, volgens mij moet er ergens ergens nog lucht in zitten.
Al is het maar een heel klein beetje, dat zorgt er wel voor dat heel je systeem niet lekker werkt.
Kijk ook eens naar de hoofdremcilinder onder je motorkap of daar alles wel goed zit.
Suc6!

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

juist!!! grote kans dat je lucht in je systeem hebt, hoe heb je ontlucht??? heb je ontluchtingnippels goed dicht gedraait?

ik zou de hele bende opnieuw ontluchtten, zoek eens op dit forum en het staat zeker weten ergens beschreven ;)

succes

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Eey, en dat voor een leek met 2 linkerhanden....ik begin nog eens wat te leren ;)

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

je kan best lekkage hebben zonder dat je vloeistof verliest.

ik had mijn hoofdrem cylinder aan gort en (lek) met hetzelfde probleem als dat jij voorschrijft maar zonder verlies van koelvloestof maar dan lekt hij lucht ;)

tis lekken

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Ik heb hem gister drie keer ontlucht en vandaag nog een keer. Geen resultaat. Ontluchten doen we goed want we doen het altijd zo en tot nu toe had dat altijd effect.

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

ontluchten moet je trouwens wel op deze volgorde doen

rechtsachter linksachter rechtvoor linksvoor

dus je moet ontluchten op steeds de verste plek van waar je hoofdrem cylinder zit.

en het beste is ontluchten met een autoband en een druk ventiel op je hoofdremcylinder

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Vincent schreef:
je kan best lekkage hebben zonder dat je vloeistof verliest.

ik had mijn hoofdrem cylinder aan gort en (lek) met hetzelfde probleem als dat jij voorschrijft maar zonder verlies van koelvloestof maar dan lekt hij lucht ;)

tis lekken



Ik heb een compleet nieuwe hoofdremcilinder erop gezet gisteren, zie eerste post. Lijkt me niet dat dat nog de oorzaak is, in ieder geval op de manier die jij beschrijft.

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Ik heb in mijn handboek staan dat het ook nog je wielremcilinders kunnen zijn...wat dat ook zijn mag!

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

ja die kunne he took zijn (had ik ook) nu heb ik trouwens weer hetzelfde, maar het zal nu mijn hoofdremcylinder wel zijn :?

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

heb je mischien wiellagerspeling? je zegt dat je wel remdruk hebt als je stilstaat maar als een paar meter rijdt dan moet je eerst een keer druk trappen.

het zou kunnen dat je remzuiger weggedrukt wordt door de speling en je zo eerst alles weer op z'n plek moet drukken voordat je druk op kunt gaan bouwen.

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Bij mij in iig niet, want voor heb ik wel druk :P
En bij mij is het rijdend het zelfde als stilstaand, dus ga mijn hoofdremcylindertje maar eens reviseren denk ik. (schijven, blokken, achtercylinders en schoenen zijn al nieuw)

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

heb je je remmen goed afgesteld. De trommels dan.

Als dat niet is kan dat ook voor een grote vrije slag zorgen.

Frans

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Mijn trommels heb ik meerdere keren afgesteld :S
Zelfs een keer zo dat ze net een beetje aanliepen, en dan nog verloor ik druk....

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Vincent schreef:
je kan best lekkage hebben zonder dat je vloeistof verliest.

ik had mijn hoofdrem cylinder aan gort en (lek) met hetzelfde probleem als dat jij voorschrijft maar zonder verlies van koelvloestof maar dan lekt hij lucht

tis lekken




:D :D :D :D ;) ;) ;)

Sorry vincent ik vind het echt geinig om effe te quoten, zit er bij jou dan remvloeistof in de radiateur :9 ;) :P :)

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn mini, maar bij mij is het uiteindelijk gelukt om het goed te krijgen.

Laat me raden, als je je handrem erop zet heb je wel meteen druk op de remmen???

Mijn remmen werkten dan ook goed, maar niet bij de eerste keer intrappen en dat is behoorlijk lastig als je een noodstop moet maken!

Bleek dat er toch nog behoorlijk wat lucht in zat. Het klopt inderdaad dat je in de goede volgorde moet ontluchten. Telkens dat ik deed ontluchten deed ie het ff goed en daarna weer niet. Daarna een keer GOED ontlucht en toen deed ie het +/- 300 km wel goed. Daarna begon het weer. Uiteindelijk bleek dat de achterste remschoenen nagenoeg versleten waren. Die heb ik vervangen voor andere en ook de voering eens goed ontvet en geschuurd. Alleen al het ontvetten kan heel veel verschil maken. Sinds toen heb ik geen problemen meer gehad.

Het kan inderdaad ook dat een van de wielremcilinders kapot is. Als je je trommels eraf haalt zitten er twee van die cilinders per wiel achter. Als er eentje nat is, is die niet meer goed. Is soms ook al te zien door even aan de achterkant van het wiel te voelen of ie daar nat is. Je kunt dit ook nog proberen door met losse handen te remmen.
Als je mini dan naar links trekt dan is er rechts iets niet goed (en naar rechts, dan links natuurlijk). Nu moet ik er wel bij zeggen dat als het een van de achterste remmen is, je dit niet zo goed merkt, want je achterste remmen werken nooit zo hard mee als de voorste (zoals bij iedere auto).

Om te kijken of het ergens lekt kun je het best je remvloeistof bijvullen en dan ontluchten. Daarna gewoon iedere dag even kijken of je remvloeistofpeil gezakt is.

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Ok ok, komende week nog 1 poging doen: alles ontvetten, nog eens afstellen en eens goed nog een keer ontluchten..... wie weet... met goede hoop (anders gaat het geld kosten)

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Bij mij zijn ook de wielremcilinders in orde, want ze zijn allemaal droog. Iemand nog een ander idee behalve in de goede volgorde ontluchten?

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen



Sorry vincent ik vind het echt geinig om effe te quoten, zit er bij jou dan remvloeistof in de radiateur



ach wat stom!!!

koelvloeistof |:( |:( |:(

DOT 3 (of is het nou 4) |:(

lama heb al te lang niet meer in een mini gereden :)

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Ik maak ook fouten en wist wat je bedoelde, je bent gepakt door het mini virus en dat kan voor slecht zicht en gedachten zorgen.

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

wiellagerspeling al gecontroleerd of mischien kromme schijven. daar denk ik aan omdat je zegt dat als je stilstaat hij wel goed is, terwijl een lekage ook merkbaar zou moeten zijn bij stilstaande mini.

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Dat zou het weleens kunnen zijn. Rechtsvoor lijkt de remschijf namelijk echt helemaal nergens meer op kwam ik voorgister achter. Allen begrijp ik niet waarom ik daardoor geen remdruk meer heb :? (ben ook nog maar een leek)

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

als je remt komt er druk te staan op de zuiger in je remklauw, deze druk die perst de zuiger tegen je blokken aan en remt zo je schijf af. Als je een kromme remschijf hebt dan wordt deze zuiger, door de slag die je schijf maakt, terug de klauw in geduwd. als je dan weer gaat remmen moet je zuiger een langere weg afleggen om de blokken tegen de schijf aan te persen, en dit betekend weer dat je pedaalslag groter wordt. Ik moet er wel bijzeggen dat het niet gauw voorkomt dat je schijven zo krom zijn dat het dit effect heeft, maar theoretisch zou het kunnen. Bij wiellagerspeling geldt ongeveer hetzelfde verhaal.

als je (voor)schijven krom zijn zul dit eerst merken door het trillen van je rempedaal en trillen van je stuur.

om wiellagerspeling te controleren zul je de auto even op moeten krikken, de boven en onderkant van je wiel beet pakken en deze naar binnen en naar buiten trekken als alles goed is voel je geen (noemenswaardige) speling.

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Toevallig had ik van het weekend precies hetzelfde probleem. en ik heb t net opgelost.

ik heb men mini opgekrikt aan de voorkant. toen ik de dop tussen mn wielmoeren (naam :? )eraf pakte kon ik eigenlijk het probleem al zien. de moer die tegen je schijfrem aandrukt zat te ver naar achter gedraaid, hierdoor is de splitpen die daar doorheen zit gebroken, waardoor er speling op het geheel is gekomen. achter die moer zit een conische ring, welke weer een rubber ring op zn plek moet houden. bij mij was deze tssen die ring naar buiten gekomen, hierdoor kon er olie weglekken. ik heb de rubber ring weer op zn plek geduwt en de conische ring er weer voor gedaan. nu even tijdelijk een extra ringetje tussen die conische ring en de moer gedaan(zodat de splitpen weer volledig tussen (in)de moer zit), en een nieuwe splitpen. alles weer vast gedraaid en. een paar keer pompen en rijde maar, ik heb nergens geen last meer van

dit alles te danken aan mijn buurman die dit ontdekte voor me :+)

dus ik zou dat plekje even controleren of er nergens speling opzit. oja.. niet te lang mee door rijden, bij mij heeft het mn schijf wel beschadigt :| .

succes

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

geen speling hier, helaas.....

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Bij mij is het probleem inmiddels opgelost. Toen we het rechtervoorwiel eraf haalden om daar te ontluchten bleek dat deze nogal wat speling had. Bleek dat er geen schroefdraad meer zat in de wielnaafmoer en dat deze er dus eigenlijk los opzat. Hierdoor liep dus ook de rem aan en kwam er dus door verhitting van de vloeistof lucht in mijn remsysteem. Remschijf is dus nu ook helemaal naar de kl*te, plat gezegd. Waarschijnlijk dus helemaal voor niets een nieuwe hoofdremcilinder ingebouwd....

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

ben je mooi op tijd achter gekomen, geen ongelukken gebeurd gelukkig

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

ik ga morgen de hoofdremcylinder reviseren, hoop dat dat werkt!!!
Want mijn naven zijn goed, geen spelen of iets dergelijks, goed ontlucht enzo :?

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

thijs van oorschot schreef:
ben je mooi op tijd achter gekomen, geen ongelukken gebeurd gelukkig



idd had ik niet veel langer mee moeten blijven rijden, dan was de boel uit elkaar gevallen.

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

zooooooooooooow , 1 revisiesetje aanbrengen en hoppa , de boel remt weer zoals nooit tevoren :D

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

Nu maar hopen dat het probleem niet terugkeert....

RE: 1 keer trappen niks, 2 keer trappen remmen

inderdaad :x
Ik heb echt ALLES wat met remmen te maken heeft nagekeken, en echt ALLES is goed, dus.... naja we hopen maar he