1000 Coopers!!!

default

RE: 1000 Coopers!!!

Hooi,

Ik ben opzoek naar technische informatie over 1000 coopers: 970, 997 en 998.
die dus.
Mini Cooper 997 BHP: 55
Mini Cooper 998 BHP: 55
Mini Cooper S 970 BHP: 65 (Doen ze toch maar ff mooi)
Die gegevens heb ik al. Alleen daar heb ik niks aan t zegt weinig over de moter zelf.
dingen die ik wil weten: kop(klepmaten), cilinders, compressie verhouding, nokkeas enz
Ik wil zelf me 1000 gaan tunen en daarom wil ik beetje een indicatie wat Mr cooper er aan gedaan heeft vandaar:D
Geloof dat 998 cooper een twin hs2 zat.
Wie weet, of weet er een plek waar ik deze technische info kan vinden.

Edit: 970 heeft zo te zien een special krukas:P
http://www.minimania.com/web/Item/C%2DA ... Detail.cfm

Greetz Maarten

RE: 1000 Coopers!!!

niet bepaald de goedkoopste manier om hem wat op te voeren... ;)

RE: 1000 Coopers!!!

Vergis je niet: de cilinderinhouden liggen allemaal dicht bij elkaar, maar de configuratie is heel anders (boring en slag). En vanzelfsprekend heeft een motor met lange slag en kleine boring iets anders nodig dan een motor met een korte slag en grote boring.

default

RE: 1000 Coopers!!!

Nouw het is ook niet echt de bedoeling om mijn 1000tje met die onderdelen op te voeren, teneerste zijn die amper meer te krijge ten tweede heeel erg duur. tis meer gewoon interesse hoe ze dat gedaan hebben...

RE: 1000 Coopers!!!

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/cp-mki.htm
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/s-970.htm
en :
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/heads.htm

in het kort: de 997 heeft de langste slag van de drie (goed voor koppel) de 998 die daarna kwam benadert de 'standaard 1000' het meest; de S 970 is eigenlijk een "big bore" met een verkorte slag de boring x slag verhouding hiervan ligt het dichtst bij 1:1 wat een goede all-round prestatie geeft; het zijn dus blokken die wat inhoud betreft dicht bij elkaar liggen maar een heel andere karakteristiek hebben.

Als je je 1000/998 gaat tunen zou je dus moeten denken over de karakteristiek die je wilt bereiken (ofwel wat voor gebruik) en dan de nodige veranderingen aanbrengen; de principes van toen gelden eigenlijk nog steeds, alleen zijn er tegewoordig ook andere manieren om de gewenste resultaten te halen.

zie ook:
http://www.ime.org.uk/ime/t/tuning_small_engines.html

FWIW,
Theo van den Bogaard