De verwarming is een verbruiker dus ik verwacht een spanningsverlies eigenlijk.
Hoe wil je het repareren ?
- Login of registreer om te reageren
De verwarming is een verbruiker dus ik verwacht een spanningsverlies eigenlijk.
Hoe wil je het repareren ?
Meet de weerstand eens over deze 2 punten.
Zonder stekkers erop natuurlijk.
@G-Bee wat wil je gaan repareren als je het probleem nog niet weet???
Misschien denk ik te simpel hoor maar zit er misschien een breuk in 1 van de draadjes over de ruit?
Misschien is het heel licht kapot gekrast op een plekje,dan werkt de hele lijn niet meer.
Dit was bij mij het geval.
Groetjes Splinter
Nou er werkt sowieso geen enkele lijn (draadje). Kan ik de laatste tijd goed testen met al dat gevries en die condens. De hele ruit blijft beslagen of bevroren.
Hoe meet ik de weerstand? Ik heb een multimeter en daar houdt al mijn kennis wel op.
je multi meter op ohm (Ω) zetten
meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ohm_(eenheid)
Ingediend door Mini Martin op di, 27-01-2009 14:56
Als je op beide aansluitingen 12 Volt meet, dan is de achterruitverwarming kadoek.
Als de achterruitverwarming aan staat (en heel is) zou je op deze twee punten 0 Volt moeten meten.
Weerstand verschilt per type achterruitverwarming.
Maar in jou geval is die gewoon kapot.
Mini Martin schreef:
Als je op beide aansluitingen 12 Volt meet, dan is de achterruitverwarming kadoek.
Als de achterruitverwarming aan staat (en heel is) zou je op deze twee punten 0 Volt moeten meten.
Als je echt 0 volt meet zou dit betekenen dat de ruit is kortgesloten. Als er goed is moet je enkele volts meten over de ruit als hij aan staat.
Beter is om de weerstand te meten. Deze moeten een paar Ohm zijn dan is het goed.
Ik vermoed dat je verwarming ergens onderbroken is. Waarschijnlijk links of rechts bij een van de aansluitingen aangezien hij helemaal niets doet.
HOe meet je die 12 V?
zwarte draad op een massa punt en de andere op de draad links en rechts?
Als je dan op beide kanten 12 V meet is het goed. Dan heb je doorverbinding door de achterruitverwarming..
Ik zou naar de massa kijken van de achterruit, zit meestal achter de C-paneel bekleding...
EmQu schreef:
Dan meet ik 12 volt. Kortom er gaat stroom doorheen.
Nee dus! Als er spanning op staat wil nog niet zeggen dat er ook stroom door loopt. Als draden op de achterruit volledig zijn verbroken zal je 12 Volt meter maar loopt er geen stroom. Of je meet eens de weerstand zoals is gesuggereerd - onaangesloten dus (de weerstand moet niet oneindig groot zijn want danis de verwarming aan diggelen), of je probeert de stroom te meten als de schakelaar aan staat. Daarvoor sluit je de ruit aan een kant normaal aan en aan de andere kant van de ruit sluit je de meter aan tussen de draad en de connector van de ruit (in serie zogezegd) - stel meter wel in op 20A schaal. Als je ~0A meet is de verwarming aan diggelen.
Mini Martin schreef:
Als je op beide aansluitingen 12 Volt meet, dan is de achterruitverwarming kadoek.
Dat is onmogelijk (tenzij beide draden + zijn) of geeft rook (kortsluiting) -> weerstand verwarming = 0 en dat zal zeker niet het geval zijn ook niet als hij heel is.
Een waarde van 12V kan je wel krijgen wanneer je de aansluiting van de massa (zwarte draad) loskoppelt, de schakelaar aan zet en de verwarming heel is. Dan meet je op beide aansluitingen 12V en er loopt geen stroom.
Ingediend door csel op di, 27-01-2009 22:27
Hoi,
Ook de verwarming heeft een plus en een min. M.i. zit het in de aansluiting aan de massa.
gegroet
Cor
Kijk, als inderdaad de zwarte massa draad geen contact maakt aan de body, dan meet je ook 12 Volt op beide aansluitingen en loopt er geen stroom. Die situatie had ik even over het hoofd gezien
Ingediend door Mini Martin op di, 27-01-2009 23:14
Mini4Ever schreef:
Mini Martin":2yjhdtt9]Als je op beide aansluitingen 12 Volt meet, dan is de achterruitverwarming kadoek.
Dat is onmogelijk (tenzij beide draden + zijn) of geeft rook (kortsluiting) -> weerstand verwarming = 0 en dat zal zeker niet het geval zijn ook niet als hij heel is.
Een waarde van 12V kan je wel krijgen wanneer je de aansluiting van de massa (zwarte draad) loskoppelt, de schakelaar aan zet en de verwarming heel is. Dan meet je op beide aansluitingen 12V en er loopt geen stroom.[/quote:2yjhdtt9]
Ben blij dat jij bij mij geen electra hebt aangelegd.
Twee verschillende plussen in je mini kan je zo wie zo niet in je mini hebben tenzij je twee onafhankelijke accu's gebruik die gezamenlijk gebruik maken van één massa. Maar dat is een erg ingewikkeld verhaaltje.
Ik zal het je proberen uit te leggen.
Een kant van van de achterruitverwarming (afgekort AV) ligt aan + 12 volt.
De andere kant van de AV ligt aan massa (-).
Als je er nu spanning op zet, dan loopt er een stroom (ampere) van + naar massa (-)
Je noemt dit een gesloten stroomkring of circuit.
Vanwege de weerstand (ohm) van de "verbruiker" zal je wanneer je nu een meter "over" de + en - zet een spanning (volt) van vele malen minder meten dan 12 Volt. Ik heb het even nagemeten bij die van ons en meet 4.8 volt)
Ik heb er bewust OVER neergezet en niet DOOR. Daar zit nl een groot verschil in.
Trek ik één aansluiting los bv massa en meet ik vervolgens "tussen" de AV en de massastrip, dan meet je 12 Volt en is het circuit weer gesloten en loopt er een stroompje door de draden, AV en meter heen.
Nu sluit ik de AV weer aan en meet ik 12 Volt "over" de AV. Dus op twee aansluitingen van de AV.
Dit betekend dus dat de banen van de AV kadoek zijn anders had ik nl die 4.8 Volt moeten meten.
[arrogantmodus]Op gebied van electra kan je me proberen alles wijs te maken, maar dat gaat je waarschijnlijk niet lukken. Ben nl afgestudeerd elektrotechnicus. (alleen doe ik nu wat anders) [/arrogantmodus]
{arrogant modus aan} Misschien denk ik te simpel hoor maar zit er misschien een breuk in 1 van de draadjes over de ruit?
Misschien is het heel licht kapot gekrast op een plekje,dan werkt de hele lijn niet meer.
Dit was bij mij het geval.
{arrogant modus uit}
(en dat voor een banketbakker)
Ingediend door Mini Martin op di, 27-01-2009 23:42
Voor een banketbakker is dit natuurlijk de spreekwoordelijke krenten.
Zo wat een tips allemaal, ik ga van het weekend even alle suggesties langs en allemaal proberen. Vooralsnog ga ik er nog even vanuit dat de verwarming kapot is dus mocht iemand een achterruitje hebben liggen met een werkende verwarming... gaarne even apart houden voor me.
Dan kan ik van het weekend even doorgeven wat er nu precies aan de hand is en hoe ik het gemeten heb. Is wellicht handig voor de volgende met een beslagen achterruit.
Mini4Ever schreef:
Kijk, als inderdaad de zwarte massa draad geen contact maakt aan de body, dan meet je ook 12 Volt op beide aansluitingen en loopt er geen stroom.
Dat is wat ik ook probeerde aan te geven...
Mini Martin schreef:
Nu sluit ik de AV weer aan en meet ik 12 Volt "over" de AV. Dus op twee aansluitingen van de AV.
Dit betekend dus dat de banen van de AV kadoek zijn anders had ik nl die 4.8 Volt moeten meten.
Niet helemaal waar, de Volt stand op je MM (MultiMeter) is minder als de weerstand door de AV(achterruitverwarming)
Theretisch gezien zou je ook DAN 12 V moeten meten omdat je nagenoeg gelijk aan de massa meet...
Rene schreef:
Mini Martin":jtcffiep] Nu sluit ik de AV weer aan en meet ik 12 Volt "over" de AV. Dus op twee aansluitingen van de AV.
Dit betekend dus dat de banen van de AV kadoek zijn anders had ik nl die 4.8 Volt moeten meten.
Niet helemaal waar, de Volt stand op je MM (MultiMeter) is minder als de weerstand door de AV(achterruitverwarming)
Theretisch gezien zou je ook DAN 12 V moeten meten omdat je nagenoeg gelijk aan de massa meet...[/quote:jtcffiep]
M.a.w., er zou dus ook iets bij jouw mini niet goed kunnen zitten dat je 4,8 V meet...elke Mini is anders tenslotte...
Ingediend door nizzel op wo, 28-01-2009 20:29
meet de weerstandswaarde tussen de 2 aansluitpunten
vraag aan een maat met hetzelfde type mini hetzelfde te doen en vergelijk dan eens die waarden
Ik zie dat dit een oud topic is maar blijft een lastige om een achteruitverwarming goed werkend te krijgen. Met de kabels los - heb ik 12V tussen kabel links (gezien vanuit de binnenkant) en de carrosserie. Ook meet ik nog steeds 12V als ik niet direct op de carrosserie meet maar via de massa kabel rechts. Mijn 1e conclusie - massa naar carrosserie is goed en ik heb spanning op de AV.
Met de multimeter in serie met de AV, tussen massa kabel en AV, meet ik ook stroom, Ampere. Conclusie 2 - er loopt een stroompje door de weerstand/verwarmdraadjes.
Met de kabels los heb ik de weerstand gemeten en op 1 draadje na heb ik een Ohm/weerstand waarde. Conclusie 3 - op 1 na geven de draden een weerstand zoals het moet zijn.
Dan zou deze AV gewoon lekker moeten werken maar helaas.
Ik ben de draad kwijt. 🙁
Iemand nog goede tips?
Het stroompje wat je meet, hoe groot is die?
Bij slecht contact kun je even zo goed 12 volt meten, maar als de stroom die loopt te klein is zal je AV niet werken.
Dank je Willy1,
Ik heb met de motor aangemeten en meet dan 13,5V en 18ma tussen massa en AV.
Met de motor uit is het 11,5V en 9ma.
Ik heb 5 draden van onder naar boven, 1 tot 5. Met de motor uit:
1 geeft 0,1ma
2 en 3 beide 9ma
4 0,03 ma
5 0 ma.
Die drie hele lagen stroompjes kan ik me voorstellen dat het niet goed werkt. Die 2 en 3 zou ik verwachten dat ze het doen.
Zijn dit getallen die je herkent of verwacht je een groter stroom?
18mA is wel heel erg weinig,
Vermogen(watt) = Spanning(V) * Stroom(A)
Je zou dan uitkomen op 13,5 * 0,019 = 0.3 watt. Daar wordt je ruit niet warm van.
Ik zou dan verwachten dat je inderdaad ergens slecht contact zou hebben. Ik zou zelf denk ik bij de schakelaar beginnen met zoeken.
Verder ben ik in de garage even aan mijn eigen Mini gaan meten. maar helaas die geeft helemaal geen krimp. dus ik kan je helaas niet aan de juiste waarden helpen.
Gr Frank
Orde van grootte 5 tot 10 ampere schat ik, zit je 60 tot 120 Watt vermogen. Daar komt iets van warmte vanaf waarmee de waas verdwijnt.
Dank voor jullie antwoord, leuk om er zo eens doorheen te lopen. Vermogen is inderdaad veel te laag. Kwam nog een Eindexamen Havo Natuurkunde tegen. http://havovwo.nl/havo/hna/bestanden/hna14iant5.pdf
Goede uitleg en daar hebben ze het ook over ca. 100 Watt.
Ik heb de weerstand van de AV (met stekkers los) gemeten, 73 Ω. Dat zegt al genoeg, veel te hoog.
Heb nog een Cooper staan met helaas een kapotte aansluiting aan de AV, meet ook ca. 70 (Ω). Heb ook een losse achterruit staan en meet daar maar 0,8(Ω. Dat klopt stukken beter met 12V en 9A om er ca. 100 Watt uit te krijgen. Een goede werkende AV dus.
Als de AV een hele hoge weerstand heeft dan loopt er ook bijna geen stroom doorheen. Volt = Weerstand (Ω) * Stroom (A).
Zal een kijken of ik die aansluitingen van de AV zelf beter kan krijgen, die zitten niet echt stevig op de achterruit. Heb zo klein flesje met zilver lijm anders solderen.
RE: 12 volt aan beide kanten van de achterruit
Ingediend door EmQu op di, 27-01-2009 10:58
Hallo,
ik heb met de zoekfunctie gezocht en kan niet het antwoord vinden wat ik zoek. Misschien zie ik het over het hoofd, dan mijn excuses.
Schakelaar van de achterruit doe ik aan. Als ik nu op de linker aansluiting van de achterruitverwarming een draadje van mijn multimeter zet en op de rechter aansluiting zet ik het andere draadje dan meet ik 12 volt.
Schakelaar uit en ik heb geen meetwaarde meer. Kortom er gaat stroom doorheen. Desondanks wordt de ruit niet ontdooid.
Is het nu de bedoeling dat er aan beide kanten van de ruit er 12 volt doorheen gejaagd wordt of ontstaat er dan kortsluiting juist?