1275, 1300, metro, ....

RE: 1275, 1300, metro, ....

Hey, hier ben ik weer, ik heb gisteren en vandaag al heel veel zitten lezen op dit forum. En ik denk da'k dus best op zoek ga naar een harde basis, een mini zonder al te veel roest, die nog apk gekeurd is zodat ik daar aan kan beginnen.
Maar ik vroeg me gewoon af hoe he zat met die motorisaties ... ik heb het over standaard-motoren (geen tuning), want er zijn precies veel verschillende modellen gemaakt. Ze spreken over een 1300, een 1275, een metro-blok schijtn goed te zijn, maar wat is jullie mening hier over of kan iemand me uitleggen welke jaren minder goed of beter zijn ... let op ik heb het enkel over motoren rond de 1300cc.
Tenslotte, als je't dan toch voor kiezen had, welk is dan beter en waarom. Is deze duurder, zeldzamer?

Het is echt niet mijn bedoeling om te reposten, maar ik vind op deze niet echt een duidelijk antwoord in het forum.

Zijn er misschien ook goede boeken die hierover een beetje technische uitleg geven ... zoja, dewelke?

RE: 1275, 1300, metro, ....

In principe wordt een 1275 een 1300 genoemd,
dat is hetzelfde.
Dat er veel metroblokjes worden ingebouwd
heeft een hele simpele reden:
Je kunt ze meestal voor weinig kopen omdat er genoeg zijn.

Het enige nadeel van het metroblok is dat de eindoverbrenging nogal kort is voor normaal gebruik.
Meestal wordt er een overbrenging van een 1000 cc ingezet.

Als je naar een blokje op zoek gaat, zoek er dan een die loodvrij is.
Is te herkenen aan de popnagel aan de zijkant van de kop.

RE: 1275, 1300, metro, ....

ff ter verduidelijking, een blok uit een austin metro is in principe hetzelfde als een mini blok. Er moeten wel wat aanpassingen gedaan worden (is te vinden op het forum)

RE: 1275, 1300, metro, ....

relaiseer je ook even dat de laatste Metro's van 1989-1990 zijn en dus recentere Mini's kunnen met hun standaard blok (behoudens kilometerstand) in betere staat zijn.

Wij kunnen moeilijk zeggen wat voor jouw het beste is; maak eens wat proefritjes in verschillende modellen (met verschillende motorvarianten) en kijk wat je het beste bevalt ... :D

succes,
Theo van den Bogaard
(op de aankooptips hoef ik je hopelijk niet meer te wijzen ? )

RE: 1275, 1300, metro, ....

Ennu,

Vergeet niet dat een MG-metro blok net even iets meer aanpassing nodig heeft als een standaard metro blok. Toevallig recentelijk zelf ondervonden.

suc-6-

RE: 1275, 1300, metro, ....

Is misschien ff off topic maar wil wel graag weten wat er dan zoveel anders is...
MG Metro of Metro hebben volgens mij dezelfde soort ophanging...

RE: 1275, 1300, metro, ....

Rene,

Dacht ik ook idd. tot 2 weken geleden ikzelf mijn MG blokje moest inbouwen. Hier de verschillen:

- Benzineleidingen maatje groter
- Oliepomp maatje groter (ook het gat in je blok!)
- Koelingsdeel op je MG oliefilter (eraf halen anders tikt het tegen je voorsubframe aan)
- Remleidingen maatje groter (wartels aanpassen)
- andere remcilinder monteren of aansluiting aanpassen
- schroefdraad van het oliefilter is anders dan standaard mini/metro (ivm koelingsdeel wat erop zit)
- gescheiden inlaat- en uitlaatspruitstuk (LCD-achtig)
- kleppendeksel altijd aluminium met koelribben erop

Dat was het ongeveer wel een beetje

Verder is de kop van een MG metro altijd gelood en uiteraard beetje sneller. Ook moet je hier zoals bij standaard metro een gat boren in je kop voor het koelwaterkraantje of een zwevend elementje gebruiken. En uiteraard kun je een MG blok ook herkennen aan het motornummer.

suc-6-

RE: 1275, 1300, metro, ....

Okee :?

Blijft dus wel zo dat de montage van het blok hetzelfde is alleen de aanverwante onderdelen die aangesloten moeten worden dus net iets anders... :)" title="Evil" />

default

RE: 1275, 1300, metro, ....

[size=75:11h2fs0r][topics samengevoegd - Crispy][/size:11h2fs0r]
Beste,

Ik vermoed dat het een hele domme vraag is, maar wat is nu in feite het verschil tussen een 1275 en een 1300'tje. Laatst ben ik gaan kijken naar een Polynesian van 94' met een 1300 erin. Maar als ik bijvoorbeeld voor dit blok naar een andere cilinderkop zoek, kom ik steeds terecht bij de keuze: 997/8, ..., 1275,...
maar men heeft het nooit over een 1300 blokje?

PS: ik ben echt nog maar een leek in dit wereldtje, maar gelukkig leer ik steeds weer bij...

Met vriendelijke groeten,
Jeroen

RE: 1275, 1300, metro, ....

De vraag is op zich niet zo dom, maar vragen zonder eerst zoeken is dat wel... ;)

Toegevoegd aan een bestaand topic, lees het even door...

default

RE: 1275, 1300, metro, ....

Crispy schreef:
De vraag is op zich niet zo dom, maar vragen zonder eerst zoeken is dat wel... ;)




Dom van me, sorry...

Dus als ik het goed begrijp, is een 1275 hetzelfde als een 1300 en vice versa...

RE: 1275, 1300, metro, ....

Yep :)