1275spi problemen na lang stilstaan

RE: 1275spi problemen na lang stilstaan

Beste mede mini-rijders,
Ik heb onlangs na veel sparen eindelijk een mini weten te bemachtigen;
namelijk een british open (classic? :? )! Nu weet ik van de voorgeschiedenis helaas weinig..alleen dat hij lang heeft stilgestaan en enkel APK-keuringen als onderhoud heeft gehad.
Nu rij ik er regelmatig in en vallen mij twee dingen op:
-hij maakt een schurend geluid voorin bij zacht remmen en rechts sturen (remmen, lagers?)

-de motor stottert soms bij lage toeren na het opschakelen (ontsteking, filters, mengsel?)

Ik heb op beide punten gezocht maar merkte dat veel topics op goed onderhouden minis ingaan.
Ik ben nu vooral benieuwd wat ik het beste kan doen aan onderhoud/laten nalopen na het lange stilstaan bij deze problemen..
het gaat dus om een 1275spi,bj 1994, 100k gelopen (riem/olie/filter/ontstekingsstaat onbekend)

RE: 1275spi problemen na lang stilstaan

lang stilstaan:

nieuwe benzine
nieuwe olie+filter
evt luchtfilter.
nieuwe koelvloeistof.

controleer bougies en verdelerkap

schurend geluid wss door schijfremmen die lang hebben stilgestaan.
lost vanzelf op doro ermee te rijden, anders alsnog nieuwe schijven + blokken erop..

suc6

default

RE: 1275spi problemen na lang stilstaan

Nieuwe bougies doet soms ook een heleboel. Heb je deze al gecontroleerd? Voor de kosten hoef je dat niet te laten.

RE: 1275spi problemen na lang stilstaan

idd bougies en meteen wat nieuwe kabels doen meestal wonderen.
Moet zeggen dat onze spi ook heel af en toe wat schokkerig is, weet eigenlijk niet of dat een 'kwaaltje' is die vaker voor komt. Meestal alleen als hij nog wat koud is.

Eventueel kun je ook de verdeelkap vervangen zodat je zeker weet dat de ontsteking helemaal tip top is.

Het vochtige weer kan trouwens ook een aandeel hebben, al onze Mini's zijn zeer gevoelig voor vochtig weer, heb je er een spatscherm opzitten? Dat scheelt al heel veel!

Succes...

RE: 1275spi problemen na lang stilstaan

Inderdaad even een goede onderhoudsbeurt geven lijkt me niet onverstandig. Hebben wij bij een net aangeschafte mini van een maat van me ook gedaan voor 70 euro ben je een heel eind als je het zelf kunt.
En dat schokken heeft zijn spi ook vaak als die koud is, mijn spi heeft daar ook veel last van bij een koude motor en lage toeren. Kijk eens hoe het schokken is als de motor warm is gereden. Anders zou ik toch een expert raadplegen. Met een warme motor moet ik zeggen dat mijn mini ook nog erg actief reageerd op het intrappen en meteen weer loslaten van het gaspedaal, weet niet of je dat als schokken bedoeld :? Ik vind dat in ieder geval ook geen prettig gevoel en mijn passagiers denken dattie dan uit elkaar valt :D
Veel succes en plezier met de mini d:)b

Groeten Jasper

RE: 1275spi problemen na lang stilstaan

Bedankt voor de reacties!

Een spatscherm is inderdaad een goede optie, ik zie ze bij coopers eigenlijk altijd zitten maar heb er zelf inderdaad geen. De relatie met vochtig weer is er ook zeker.. misschien een goed idee om eens een spatscherm te zetten.

het gebeurt inderdaad alleen bij koude motor en lage toeren, juist bij het terugvallen na opschakelen heeft hij het, dan flink gas om de toeren op te krikken en het trekt weg..
het treedt trouwens sporadisch op. misschien eens in de 4 weken, vind ik ook vreemd

een nieuwe verdelerkap eropzetten; is dat zelf te doen?
de rest moet me wel lukken, koelvloeistofkleur maakt niet uit bij minis dacht ik..
groet JW

RE: 1275spi problemen na lang stilstaan

kleur van het koelvloeistof is handig om er de zelfde kleur in te gooien, dan zie je of er iets lekt zoals koppaking als de kleur veranderd. Dat is mij toen ook geadviseerd. Vaak is de koelvloeistof die er in zit al zo oud dat deze roestkleurig is, dan is het beter even alles door te spoelen en nieuwe koelvloeistof erin te gooien. En als je maar geen twee linkerhanden hebt, dan kun je heeel veel aan een mini zelf doen. Probeer anders eens een workshopmanuel te bemachtigen die dingen zijn ook erg handig. Veel succes ermee!

Groeten Jasper

RE: 1275spi problemen na lang stilstaan

inderdaad, mijn koelvloeistof ziet eruit als vloeibare roest...
helemaal legen en 1 kleur erin is dan wel handig ja
heb ooit eens op een stikhete zomerdag op gevoel de radiateur van een peugeot 106 vervangen..dus hoop in ieder geval aan 1 kant een rechterhand te hebben ;)

ben er na een simpel testje achter dat het inhouden en schokken inderdaad direct gerelateerd is met de vochtigheid van de omgeving waar hij in rijdt
snel zo`n beschermkap zetten dus.
en moet inderdaad zo`n manual hebben, ze verkopen ze bij [een minicenter] toch?

groet JW