12G-940

default

RE: 12G-940

Vandaag in het bezit gekomen van een 12G-940 pre-MG Turbo clinderkop.
Inlaatkleppen zijn 33,81mm en de poorten zijn werkelijk kraters.
Op zich ook een mooie cilinderkop om te zien.
Maar waarmee is deze te vergelijken en voor welk type Mini werd deze gebruikt.

Ik wil deze kop zelf gaan gebruiken voor mijn turboproject.

http://img394.imageshack.us/img394/1723 ... 0046ct.jpg

[size=75:1k4lbozi][Edit: img-tags verwijderd, afbeelding te groot voor directe plaatsing op het forum - Eelke][/size:1k4lbozi]

RE: 12G-940

leuke aanwinst (-:
wees er voorzichtig mee


maar dat gaat wel wat moois worden op je turbo :)

RE: 12G-940

De Metro Turbo had helemaal niet zulke grote kleppen en had speciale dikkere klepstelen voor de uitlaat om de grotere hitte te weerstaan.

De kop ziet eruit als eentje van een a-series blok omdat de kop aan de bovenkant geheel vlak is en niet uitgewerkt zoals bij a+ koppen.

Misschien een bewerkte kop van een 1275GT of ander BMC produkt.

Of je hem moet gebruiken voor een turbo project....geen idee, werkt misschien beter op een normaal blok zonder turbo.

Dennis

default

RE: 12G-940

Dit is wat David Vizard schreef:

[i:1o7gm05n]Here is an early pre-MG Turbo 12G 940 cylinder head.
Notice that the valve cover face of the cylinder head is one flat, machined surface and is only sculted within the confines of the valve corner.
This is the way to rell the difference between the early non-turbo head and many later 12G 940 heads including the turbo head.
Here you can see that the top face is sculpted around the thermostat cover, the water heater take-off at the other end of the head, and around the cylinder head fixing bolts that are outside the valve cover area.[/i:1o7gm05n]

RE: 12G-940

Je kunt er dus alleen aan zien dat het een vroege/oude turbo kop zou zijn... Maar dit wil niet zeggen dat het zeker een kop van een turbo is!

Zijn je klepstelen allemaal even dik? Zo ja, geen turbo! Zo nee, wel turbo... Die dikke zijn sodium gevuld.

RE: 12G-940

Deze toevallig gekocht?
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 525#185525
Bert heeft een 12G940, misschien weet die meer?
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 8000#18000

En even gezocht met google:
Toevallig een innokop?
http://www.mini-forum.de/showthread.php?t=17269
Of een Cooper 1071 of een Cooper S MK3 of een 12H 1275...of een... Kijk zelf maar :)
http://perso.wanadoo.fr/miniman/moteur/culasse.htm
Ook nog gevonden:
Other Downton contributions for BMC were the 12G940 cylinder head, found on so many 1275cc engined cars since 1966, and the 1800 S "Landcrab".



Hoop dat je er wat aan hebt.

RE: 12G-940

Demelza schreef:
Deze toevallig gekocht?
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 525#185525



nee want ik heb hem nog :)
schijnt toch niet zo in trek te zijn

RE: 12G-940

Is 12g940 niet gewoon het nummer van de gietmal?
Wat er nadien voor nabewerkingen aan gedaan worden zegt dit nummer niets over.

Groet ron

RE: 12G-940

Mini Martin schreef:
Maar waarmee is deze te vergelijken en voor welk type Mini werd deze gebruikt.



Als ik de boeken mag geloven ligt deze kop vrij dicht tegen de kop van een MG aan. Poorting zou om en nabij gelijk moeten zijn alleen heeft de Turbo kleinere inlaat kleppen, de MG heeft 35,7mm.

Deze kop werdt in ieder geval gebruikt op de MG metro turbo.. Duuh ;)

En ook de Era Turbo gebruikte dezelfde kop beiden in combinatie met de Garrett T3 Turbo.

default

RE: 12G-940

Demelza schreef:
Deze toevallig gekocht?
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 525#185525
Bert heeft een 12G940, misschien weet die meer?
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 8000#18000

En even gezocht met google:
Toevallig een innokop?
http://www.mini-forum.de/showthread.php?t=17269
Of een Cooper 1071 of een Cooper S MK3 of een 12H 1275...of een... Kijk zelf maar :)
http://perso.wanadoo.fr/miniman/moteur/culasse.htm
Ook nog gevonden:
Other Downton contributions for BMC were the 12G940 cylinder head, found on so many 1275cc engined cars since 1966, and the 1800 S "Landcrab".



Hoop dat je er wat aan hebt.



Alle info is welkom Demelza.
Ik heb deze cilinderkop van een goeie maat van mij.
Deze lag naast een Cooper S cilinderkop (met dubbele klepveren enz) te verstoffen.
Aangezien hij er maar een op zijn blok kan zetten is de andere uiteindelijk bij mij beland. :)" title="Evil" />

Het is een mooi koppie om straks op een snel blokkie te zetten.

@Richard
Long time not spoken |:(
Ik heb ook al zoiets gelezen.
Ik ga het in iedergeval verder uitzoeken.

grtzz Martin
grtzz MArtin

RE: 12G-940

ayla schreef:
Is 12g940 niet gewoon het nummer van de gietmal?
Wat er nadien voor nabewerkingen aan gedaan worden zegt dit nummer niets over.

Groet ron



12g940 is volgens mij idd het nummer van de gietmal
en op alle 1275 motoren geleverd.

RE: 12G-940

Dennis schreef:
De Metro Turbo had helemaal niet zulke grote kleppen en had speciale dikkere klepstelen voor de uitlaat om de grotere hitte te weerstaan.



Klopt helemaal, eerst kleppen meten dan weet je het zeker.

Demelza":k3vpqd5q]Of een Cooper 1071 of een Cooper S MK3 of een 12H 1275...of een... Kijk zelf maar :)[/quote:k3vpqd5q]

1071 is een S en die heeft alleen de 12A185 kop gehad of een AEG163

Check even deze pagina van Keith :

http://www.calverst.com/articles/ch-cyl ... _%20no.htm

RE: 12G-940

p.s. kijk eens na de datum van de vorige post ;)
maar goed, alle info is welkom :P

RE: 12G-940

Gedurende dat tijd bestek zullen de maten van de kleppen niet in eens anders zijn geworden hoor

[size=50:267mzt5s]WTF BIEBER?????[/size:267mzt5s]