Dag Frans, ik heb ook een automaat en de laatste jaren heb ik me nogal verdiept in de materie, dus, misschien kan ik je op weg helpen. Maar de eerste vraag is natuurlijk; wat is de stand van zaken?
Hoe lang heeft de Mini stil gestaan? En ben je al die tijd al eigenaar of heb je de auto 'pas' verworven?
Is de uitrusting van de motor nog geheel compleet of zijn er intussen onderdelen vanaf gehaald?
Is de accu 'op spanning', of is er al die tijd dat de auto stilstaat niet naar omgekeken?
Wanneer de auto al een tijd stilgestaan heeft, doe je er goed aan de motorolie eruit te laten lopen en er verse in te doen. En wel van de 'dikte' 10W40. Voor handgeschakelde Mini's wordt 20W50 aanbevolen, maar voor een automaat 10W40. De reden is, dat de 20W50 zo dik is, dat die moeilijk weg te persen is tussen de koppelings lamellen, waardoor de 'aangrijping' in de opvolgende versnellingen niet vlot verloopt. Ik koop mijn olie gewoon bij de Gamma. Dan kan je voor het bedrag wat je voor dure merkolie betaalt tweemaal zo vaak (elk jaar) de motorolie verversen.
Realiseer je ook, dat er in de koppelomvormer zowat een liter olie zit bij normaal gebruik.
Als de auto lang stilgestaan heeft zit er veel minder in. Dus is het raadzaam om -voordat de motor gedraaid heeft- de olie te verversen, want dan heb je de minste vervuiling van de oude olie, omdat er gewoon minder in de koppelomvormer zit dan wanneer de motor eenmaal gedraaid heeft. Dit geldt ook voor 'draaien' met de startmotor, want dan begint de oliepomp de koppelomvormer weer te vullen.
Zet er ook meteen een nieuw oliefilter op. Een filter wat erg lang op de motor gezeten heeft valt inwendig uit elkaar waardoor er losse vezels van het filtermateriaal in de oliekanalen van de motor terecht komen.
Als je de nodige voorzorgen neemt heb je later minder moeilijkheden en kosten.
- Login of registreer om te reageren
RE: 1300 automaat gangbaar maken
Ingediend door snarfvz op do, 13-09-2018 16:17
Beste allemaal,
Mijn mini 1000HLE (1300 metro) automaat staat al een tijdje stil, en ik wil heb checken of de motor nog draaiende is.
Iemand tips.
Met vriendelijke groet
Frans van Zeeventer