1300 metro blok in mini houdt in

default

RE: 1300 metro blok in mini houdt in

Hallo allemaal,

Wie weet raad, ik heb een 1300 metro blok in een mini gebouwd met daaraan een rvs uitlaatspruitstuk en een rvs uitlaatsysteem en een K & N luchtfilter de originele carburateur zit erop en er is bijna niet mee te rijden.
Als je een constante snelheid rijdt gaat het nog wel maar als je gas geeft houdt hij enorm in en geeft enorme knallen in de uitlaat.
Ik heb geprobeerd het in andere naalden te zoeken maar dat geeft nauwelijks resultaat.
Op CO staat hij goed afgesteld maar na een stukje rijden is de uitlaat echt roetzwart en mijn vrouw is een keer met de wagen gestrand waarop later bleek dat de bougies niet meer konden vonken vanwege het roet dat erop zat!
Wie heeft dat ook wel eens bij de hand gehad en kan een oplossing geven?

bvd Ton Visser

RE: 1300 metro blok in mini houdt in

De overmatige roet aanslag komt door een slechte verbranding in je cilinders. Dit heeft te maken met de afstelling van je ontsteking, hierdoor wordt ook het knallen in je uitlaat veroorzaakt...
Om te beginnen zul je dus je onsteking moeten kontroleren, en de ontstekingsvolgorde.
De ontstekings volgorde is 1342. De 1ste cilinder is aan de distributiezijde.
Kontroleer of je de juiste bougies hebt.
Kontroleer de kontaktpunt afstand en verdelerkap.
Dit is ongeveer het belangrijkste om het probleem te kunnen verhelpen.

RE: 1300 metro blok in mini houdt in

Eerst je carb reviseren edit:[i:18ecl3rd]voordat je met naalden aan de gang gaat [/i:18ecl3rd](kan geen kwaad en is de basis van een goed mengsel).
een stage 1 naald voor Hif44

onsteking goed op tijd zetten,nieuwe puntjes, condensator, rotor, verdelerkap, kabels etc.

CO afstellen is alleen goed voor een carb waarvan je zeker weet dat de naald goed is, en het halen van je APK ;)

RE: 1300 metro blok in mini houdt in

Het klinkt idd echt als een ontstekings probleem Ik heb vanmiddag de zelfde symtomen gezien bij een vriend van me. Bij hem waren het de punten. die waren ingebrand en stonden niet op tijd. de afstand van je punten moet 0,40 mm zijn als ze op 1 van de 4 nokjes staan (zie je als je je verdelerkapje verweiderd)

RE: 1300 metro blok in mini houdt in

Ik ga met Theo mee, ga eerst eens je ontsteking controleren. Als ie op snelheid wel goed draait dan zal het met die ontstekingsvolgorde wel goed zitten.

Ik heb zelf iets dergelijks gehad, na het afstellen (lees vervroegen) van de ontsteking geen probleem meer gehad. Daarvoor zo'n beetje alles vervangen wat er te vervangen viel.

Dennis

PS ga niet van de standaard waarden uit, maar experimenteer wat met het ontsteking.

PS2 Is waarschijnlijk een elektronische ontsteking = geen punten :)

RE: 1300 metro blok in mini houdt in

Nee Dennis hij vermeld dat wanneer hij een konstante snelheid aanhoudt er geen problemen zijn, maar bij meer gas geven houdt de motor in en knalt ie in de uitlaat. Wat de konstante snelheid is vermeld hij niet, maar hij heeft wel gas over.

Een slechte afgestelde ontsteking of verkeerde volgorde veroorzaakt deze problemen, en dan heeft het afstellen van CO geen enkel nut of het reviseren van de carburateur. De motor krijgt benzine maar wordt niet volledig verbrand. Vissertw vermeld dat er een 1300 in is gebouwd en bij de onsteking of volgorde is er iets mis gegaan. Mocht het probleem verholpen zijn en dat het aan de ontsteking lag, dan pas kun je de CO afstellen.

RE: 1300 metro blok in mini houdt in

heb jy electronische ontsteking gebruikt dan moet je wel even een extra plus kabel erby trekken ?
de mini heeft namelyk maar 9.6volt de pluskabel wat naar de bobine gaat is een resistancewire :?

default

RE: 1300 metro blok in mini houdt in

Bedankt voor de snelle reakties,
voor de goede orde: ontsteking, volgorde,bougies, verdeelkap etc, allemaal ok, daarom heb ik ook na een rit met constante snelheid van bv 70 km keurig gekleurde bougies, maar het probleem zit hem in versnellen, dus bv van 70 of 80 constant naar bv 100 of 120 willen of na het doorschakelen naar 3 of 4 weer gas geven dan is het een lawaai en knallen van jewelste totdat er op een gegeven moment weer opgenomen wordt en er weer toeren gemaakt worden, dan trekt hij weer zoals het hoort.

RE: 1300 metro blok in mini houdt in

Is het ontstekingstijdstip ook juist afgesteld?

RE: 1300 metro blok in mini houdt in

Naast de voeding van de ontsteking die bij veel jaren '80 Mini's een weerstandsdraad heeft (geen 12 maar 9 volt) en dus problemen met de electronische ontsteking geeft, denk ik bij het lezen van 'de originele carburateur met K&N filter' aan een veel te arm mengsel/te snel omhoog gaande zuiger in de carburateur (HS4 ipv HIF44) bij gas geven. Het kan best zijn dat je knallen in de inlaat (backfire door het luchtfilter) verwart met knallen in de uitlaat.
Een K&N filter monteren op de standaard carburateur/naald/inlaat zorgt voor een veel te arm mengsel. Ik heb bij mij om die reden twee veren in de carburateur(dashpot) gezet en gebruik 20W50 in de carburateurdemper. Het scheelde niet veel, en de rijkere naald die ik er vervolgens in probeerde maakte een wereld van verschil.
Kortom: als de rest in goede staat is en afgesteld, zou ik het daar zoeken.

default

RE: 1300 metro blok in mini houdt in

Ik neem aan dat met 'originele carb' een originele metro carb bedoeld wordt, een hiff44 dus! Als je ontsteking goed staat, zou ik er eens een BDK naald in stoppen, die wordt veel gebruikt bij stage 1 motoren. (Miniparts Den Dungen stopt ze trouwens in iedere getunede motor, wat me ook weer niet ideaal lijkt...)

Al klinkt het mij meer als verkeerd afgestelde ontsteking... Weet je zeker dat je die goed hebt afgesteld (ongeveer 11 graden voorontsteking om mee te beginnen)

Houdoe
Remko

RE: 1300 metro blok in mini houdt in

op de as van de ontsteking zitten 4 nokjes, deze zorgen ervoor dat je contactpuntjes open en dicht gaan. meestal worden de contactpunten maar 1 keer afgesteld en gecontroleerd.

ikzelf stel altijd op alle 4 de nokjes. de nokjes kunnen immers anders afslijten en hierdoor verschilt de contactpuntafstand...

kijk een s na of je verschil hebt in contactpuntafstand bij elk nokje...