1300 motor met carbu

RE: 1300 motor met carbu

Hallo allemaal,

ik botste op een advertentie van een 1300 motor met carburator.
De versnellingsbak zit er ook bij.
Maar ik vind de prijs nogal weinig, namelijk 250 euro.
De motor is ook nogal vuil maar dit is normaal zeker ?

Is dit te vertrouwen ? Op wat moet ik zeker letten bij de aankoop van z'n motor ?

Dit is wat de verkoper schrijft :

"halo

ik verkoop mijn motor van een klassieke mini dit is een 1300 .
de motor staat uit de wagen en heeft altijd binnen gestaan .
deze motor heeft +-50.000 km

doe een goed bod en het is de jouwe . "

Groetjes, Mini1991

RE: 1300 motor met carbu

mini blokken lekken altijd dus dat 'ie vies is kan best...

Prijzen voor blokken verschillen van gratis voor een 1000cctje tot duizenden euro's voor een compleet getuned blok.

Maar 250 voor een 1300 waarvan je niet kan controleren of ie goed is oid lijkt me geen rare prijs. Ik zou iig controleren of 'ie nog ronddraait (krukas) en de bougies eruit draaien om te kijken of die er nog netjes uitzien (licht koffiebruin)

Waarom wil je een ander blok? Als je eigen blok niet goed meer is, is het misschien beter om die te reviseren dan op de gok een andere te kopen...

RE: 1300 motor met carbu

Ik heb de mijne voor 300 euro gekocht, bleek achteraf een paar problemen te hebben. Start en liep helemaal perfect maar de vorige eigenaar was erg vernuftig met secondelijm. Een van de kopbouten was afgebroken en die had hij met secondelijn vast gezet......Verder gutste de olie uit mijn benzinepomp (membraam kapot) en is mijn waterpomp er ook mee gestopt.

Dus een nieuw blok is wel interessant, maar (als je de voorgeschiedenis niet weet) kun je beter het een en ander alvast vervangen.

RE: 1300 motor met carbu

Crispy schreef:
mini blokken lekken altijd dus dat 'ie vies is kan best...

Prijzen voor blokken verschillen van gratis voor een 1000cctje tot duizenden euro's voor een compleet getuned blok.

Maar 250 voor een 1300 waarvan je niet kan controleren of ie goed is oid lijkt me geen rare prijs. Ik zou iig controleren of 'ie nog ronddraait (krukas) en de bougies eruit draaien om te kijken of die er nog netjes uitzien (licht koffiebruin)

Waarom wil je een ander blok? Als je eigen blok niet goed meer is, is het misschien beter om die te reviseren dan op de gok een andere te kopen...



Ik wil ietsje sneller met de mini. Ik heb nu een 1000 cc met stage 1.
En was dan van plan om mijn stage 1 op de 1300 te zetten.

RE: 1300 motor met carbu

ik heb net 300 betaald voor een 1275 blok met carb.
zoals al eerder gezecht, je kan niet alles van buiten bekijken. dus doe wat je kan doen ik 10 min. (kleppendeksel eraf, aan de krukas draaien, buitenkant op scheuren controleren.

dan ben je al een heel eind, voor dat je er mee gaat rijden zou je net als ik alles los kunnen halen en gewoon volgens Haynes alles controleren. als het blok helemaal compleet is is 250 geen raar bedrag, je raakt onderdelen toch altijd wel kwijt mocht het echt een waardeloos ding zijn.

gr. david

RE: 1300 motor met carbu

ik heb al een aantal 1275 blokken gekocht en nooit meer betaald dan 150 euro.
ook staat onbekend.

veel meer zou ik er niet voor betalen met staat onbekend.
als het uit een goed rijdende auto komt misschien wel meer.

ze worden wel zeldzamer de laatste jaren heb ik het idee

RE: 1300 motor met carbu

Heb een bod gezet van 200. Nu maar afwachten.
Wat de keuring (APK) betreft, dit zien ze toch niet he ?

Valt het dan niet op als er een zwaardere motor inzit want die zal toch wel meer verbruiken of niet ?

RE: 1300 motor met carbu

Zie hier voor de keuring discussie: viewtopic.php?p=13148#p13148

RE: 1300 motor met carbu

Wat is de topsnelheid van een standaard 1300 blok ?

RE: 1300 motor met carbu

Beetje afhankelijk van het jaartal dat het blok gemaakt is. En ook waar het blok origineel in gezeten heeft. Er zijn genoeg mensen die met een blok uit een Metro of een Inno de Tomasso rondrijden. Die blokken leverden net iets meer power als een blok uit een mini.

RE: 1300 motor met carbu

zie ook hier de discussie over topsnelheid: viewtopic.php?p=298934#p298934

Misschien moet je de zoekfunctie eens proberen ;)

RE: 1300 motor met carbu

Ik heb net even met de verkoper gebeld. Hij zei tegen me dat er blijkbaar een beetje water in de cilinderkop is gelopen via de carbu. Er was iemand komen kijken en die had de motor bekeken en heeft dit opgemerkt want hij had een speciale camera bij waardoor hij in de motor kon kijken. Hoe dit precies werkt weet ik ook niet.

Maar er vertoond zich dus een heel klein beetje roest binnen in de cilinderkop zegt hij. Valt hier nog iets mee aan te vangen ?

Groetjes, Mini1991

RE: 1300 motor met carbu

mini1991 schreef:
Maar er vertoond zich dus een heel klein beetje roest binnen in de cilinderkop zegt hij. Valt hier nog iets mee aan te vangen ?



natuurlijk wel!, maar dan moet de verkoper ook iets met zijn prijs gaan doen (hint:omlaag O:) )

RE: 1300 motor met carbu

Tommieboy schreef:
Ik heb de mijne voor 300 euro gekocht, bleek achteraf een paar problemen te hebben. Start en liep helemaal perfect maar de vorige eigenaar was erg vernuftig met secondelijm. Een van de kopbouten was afgebroken en die had hij met secondelijn vast gezet......Verder gutste de olie uit mijn benzinepomp (membraam kapot) en is mijn waterpomp er ook mee gestopt.

Dus een nieuw blok is wel interessant, maar (als je de voorgeschiedenis niet weet) kun je beter het een en ander alvast vervangen.



Als een blok een tijd stil heeft gestaan (of veel stil staat en weinig rijd) zijn d eerste dingen die kapot gaan de dingen die jij noemt (buiten de kopbout).

Als het blok lang stil staat, maar helemaal compleet is, vervang dan van te voren ii de pakkingen, waterpomp, thermostaat evt en evt de mechanische benzinepomp, dan hoef je daarvoor niet weer van alles uit elkaar te halen als je een tijdje wel normaal gebruik gaat maken van de motor (bene there, done that ;) )

Dynamo (als die er op zit) is er ook zo een, die gaat ook vaak kapot na lang stil liggen en ineens vaak gebruik.

En idd, als er water in heeft gestaan moet de prijs toch een stuk omlaag !

succes!

RE: 1300 motor met carbu

hanz schreef:
mini1991":2g984pcm]Maar er vertoond zich dus een heel klein beetje roest binnen in de cilinderkop zegt hij. Valt hier nog iets mee aan te vangen ?



natuurlijk wel!, maar dan moet de verkoper ook iets met zijn prijs gaan doen (hint:omlaag O:) )[/quote:2g984pcm]

Ja hij bied hem aan voor 100 euro. Geen geld dus voor een compleet blok. Maar wat moet er dan gebeuren met dat water geval ?