voordat je een 1275 goed hebt geïnstalleerd ben je wel effe verder, vooral zonder voorkennis.
- Login of registreer om te reageren
voordat je een 1275 goed hebt geïnstalleerd ben je wel effe verder, vooral zonder voorkennis.
Ingediend door Mini Martin op wo, 22-01-2003 21:14
Qua werk valt het wel mee. Als je beschikt over een takeltje en enige kennis, ben je twee dagen bezig.
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een 1275 :)" title="Evil" />
Ingediend door Mini Martin op wo, 22-01-2003 21:18
Houd trouwens wel rekening met de aandrijfassen. Ik weet niet of je de (pot) joints kan over zetten bij 1000 => 1275.
Houd trouwens wel rekening met de aandrijfassen. Ik weet niet of je de (pot) joints kan over zetten bij 1000 => 1275.
de potjoints (binnenste homokineten) laat je gewoon zitten. Gewoon het stripje van het rubber doorknippen, dan heb hoef je ook niet te kloten om ze eruit te tikken en hoef je zelfs niet van tevoren de olie af te tappen.
In en uit takelen kan met een beetje handigheid in een dag of 2 makkelijk!
Houdt wel rekening met het feit dat als je een 1300 in moet bouwen (hier zijn topics over, even zoeken dus, klik bovenin) dat je het een en ander moet aanpassen. De aandrijfassen die je nu hebt, kan je gewoon behouden.
1300 is leuk, maar gaat sneller stuk dan 1000.
Wouter
Ingediend door J.p. op vr, 24-01-2003 12:17
Hoi, Wouter
[color=blue:4y2dq2d8]1300 is leuk, maar gaat sneller stuk dan 1000.[/color:4y2dq2d8]
Waar baseer je dit op?, lijkt mij dat een gewoon 1300 blok net zo goed of slecht is als een 1000 blok, alleen wordt er met een 1300 blok meestal steviger gereden dus de rest gaat eerder stuk of slijt sneller.(remmen etc.) Groeten J.p.
J.p. schreef:
[color=blue:1cfuhsw5]1300 is leuk, maar gaat sneller stuk dan 1000.[/color:1cfuhsw5]
Waar baseer je dit op?, lijkt mij dat een gewoon 1300 blok net zo goed of slecht is als een 1000 blok, alleen wordt er met een 1300 blok meestal steviger gereden dus de rest gaat eerder stuk of slijt sneller.(remmen etc.) Groeten J.p.
Ik zei niet dat een 1300 slechter was dan een 1000, maar alleen dat hij sneller stuk gaat.
Door het hogere vermogen is de druk op lagers ook hoger. Ook de versnellingsbak heeft meer te lijden.
Een 1000 rijdt makkelijk 150.000 km zonder inwendige problemen, een 1300 die zoveel rijdt moet ik nog meemaken
Wouter
Met het sneller stuk gaan wordt denk ik bedoelt dat de cylinder wanden van het blok dichter op elkaar zitten dan de 998cc. en daardoor iets makkelijker kunnen splijten als dan de 998cc [i:2ehke22f] (wat natuurlijk echt niet zo gauw gebeurt) [/i:2ehke22f].
tja het ligt eraan hoe ermee om is gegaan! maar dat is met elk blok
Ingediend door stijn op vr, 24-01-2003 14:46
weten julie misschien ook een richtprijs die ik voor een 1300 mag geven?
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de staat van het blok, maar voor een (loodvrij)blok in goede staat (beste om hem te horen lopen) met bak, carburateur, ontsteking en startmotor moet je niet meer dan 250 euro neertellen.
Wouter
Wouter schreef:
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de staat van het blok, maar voor een (loodvrij)blok in goede staat (beste om hem te horen lopen) met bak, carburateur, ontsteking en startmotor moet je niet meer dan 250 euro neertellen.
Wouter
dat is tegenwoordig niet meer echt de gemiddelde prijs, die ligt stukken hoger voor een redelijk blok. Als je een blok weet te vinden die aan je beschrijving voldoet met die prijs geef je maar harde gil deze kant op.
Inderdaad dat is ook niet meer de gemiddelde prijs, een compleet blok met carburateur, ontsteking, startmotor. Daar wil iedereen wel opingaan.
Een motorblok wordt meestal bak verkocht, maar hoeft niet altijd zo te zijn, en dan is het alleen maar een kaal motor blok zonder ontsteking e.d.
Een inruil revisie is ook niet met ontsteking, en alles wat er toe behoort als dat zo was vroeg ik ook de carrosserie erbij.
hoi ik heb dan kennelijk geluk gehad ( 150 voor een bijna compleet (zonder startmotor met bak en gadgets) MG metro blok met 80.000 er op).
tjah ik heb vaak 1000's gezien voor onder de 100 eur.
je moet er aleen wel een kopen als je er een voor die prijs ziet, en dat is nooit als je hem nodig hebt.
ik zou overigens geen 1100 nemen dat is lastiger met onderdelen.
OK, twee voorbeelden:
link
link
Bij de onderste heb ik mijn 1300 gekocht, en kreeg er daar alles bij, ontsteking, carb en startmotor. Die jongen adverteert regelmatig op marktplaats voor dezelfde prijs.
Wouter
SirYun schreef:
ik zou overigens geen 1100 nemen dat is lastiger met onderdelen.
verklaar u nader.
Alle blokjes zijn toch ongeveer het zelfde.
Waar zit het lastige dan?
Niet te vergeten dat het 1100cc blokje ook nog erg bekend staat als de oliezuiper onder de blokjes.
Maar hoe zit het eigenlijk met het performence verschil tussen een 1100 en een 1300.
Is het verschil erg groot.
Of is uiteindelijk de top van een 1300 alleen een beetje hoger.
Ben er namelijk over na aan het denken om een 1100 aan te schaffen.
tja de top dat ligt er net aan wat voor diffirentieel je erin hebt zitten,
Is dat van een 1275cc van een metro dan rag je de stoeptegels door de ramen van je buren maar houdt het bij 140 km/h echt op. net als bij de 1100cc maar die heeft gewoon iets minder power en zuipt gewoon bij 9 van de 10 olie alsof het benzine is
druk je een andere diff eronder dan trekt het minder hard maar heeft het een hogere top
Ga voor de 1300... Daar is makkelijker aan te komen... Er zijn geen metro's gebouwd met een 1100
Ga voor de 1300... Daar is makkelijker aan te komen... Er zijn geen metro's gebouwd met een 1100
Maar stel dat ik voor weinig een goed 1100 blok kan bemachtigen.
Is het dan een goede optie. En met een 1100 moet je toch ook wel de 150 km/h halen. Niet dan?[/quote]
130 is gegeven in de boekjes. Op lange termijn zou ik toch voor een 1300 kiezen. Natuurlijk is de 1100 qua power beter als een 1000
hoi een 1098 is eigenlijk een 998 met een andere krukas ( langere slag) wat zich vertaald in een hoger koppel (trekktacht). is op zich een blok met potentie maar ik zou dan we de boel willen reviseren kost toch geld..en dan kan je weer beter een 1275 in een keer opboren tot 1380
ik had een 1100..trekt stukken beter dan een 1000 maar je moet wel een complete hebben. b.v. de distributeur is anders. die van mij is overleden btw.
zuipen vaak olie
ik zou gewoon een 1000 inbouwen. met een andere nokkenas (hij ligt er dan toch uit, dan kan je er bij) en een stage one kit. je struikelt n.l.over de 1000's voah wehnag i.t.t. goede 1275's. dat wil ook wel van z'n plek.
is ook een plug and play vervanging i.t.t. een 1275..moet je toch het een en ander veranderen
SirYun schreef:
b.v. de distributeur is anders.
dit is de ontsteking?
Ontsteking bestaat uit stroomverdeler (hierboven distributeur genoemd, naar het Engelse distributor, denk ik), bobine, bougies en diverse kabels die e.e.a. met elkaar verbinden. Zie http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1190 voor een complete uitleg van de ontsteking.
Overigens: topsnelheid is bij Mini's een beetje een non-issue, het ontloopt elkaar niet zo verschrikkelijk veel (luchtweerstand van een flatgebouw; krijg je nou eenmaal niet zo hard vooruit, hoe hard je er ook aan trekt ). De eindoverbrenging is voor de topsnelheid bepalender dan het motorvermogen. Het gaat meer om de trekkracht, die bepalend is voor de acceleratie.
Markos schreef:
Heej Wouter,
je linkjes van Marktplaats doen t niet meer!
Markos
nee, die zullen wel al verkocht zijn en advertenties weg. Wouters reply is al een tijdje oud.
Kijk gewoon bij auto onderdelen -> mini en zoek daar op motor ofzo, vind je er genoeg.
Ingediend door BruteSound op ma, 07-07-2008 21:45
[size=75:3734g9jd][Gesplit en samengevoegd - Demelza][/size:3734g9jd]
Thnx...
Hoe zijn de blokkies van 998cc en de ingelepelde 1300 uit Austin Mini Metro eigenlijk? Wat zijn hun karakterverschillen, reliability, etc? Kan namelijk zo kiezen tusssen 2 mini's met beide blokken. .
Waarschijnlijk zullen veel 998 liefhebbers vertellen dat deze veel betroubaarder is maar volgens mij maakt het niet zo veel uit. Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe je er mee om gaat en hoe er mee omgegaan is.
BruteSound schreef:
Kan namelijk zo kiezen tusssen 2 mini's met beide blokken. .
ga dan eerst eens een testrit maken in beide
dan weet je het verschil
let ook op roest ed, want dat breekt je op op lange termijn..
als de prijs ok is zou ik voor de 1300 gaan puur voor de power.
naderhand komt die uitlaat echt wel goed
Ingediend door BruteSound op wo, 09-07-2008 23:33
Hierbij een pic van de 1300cc blok, uit een Mini Metro in 1000 Mini gelepeld... wellicht dat een kenner aan de hand van pic wat erover kan vertellen.
Dat kunnen ze vaak, wanneer jij het nummer opzoekt dat op het plaatje staat, voor je blok aan de rechterkant.
Daar zit een bronzen plaatje met een nummer erop. noteer die even.
Het nummer op dat plaatje geeft alleen aan waar die uit gekomen is (welk jaar/type), zegt weinig over hoe goed een blok is ..
Op zich ziet het er goed uit, een paar dingen op de foto die opvallen: oliekoelerslangen ? aan de voorkant waarvan er 1 erg dicht langs de dynamo/fanbelt gaat;
1 afwijkende bougiekap
aansluiting carterontluchting op het vliegwielhuis ?
ontbrekend slangetje van de vacuumvervroeging ..
als je geen historie/km stand/gereviseerd of niet; van het blok weet is het toch een kwestie van rijden en er achter komen wat 'ie doet ..
succes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door metrodriver op do, 10-07-2008 08:44
BruteSound schreef:
wat erover kan vertellen.
een rechtsgestuurde mini..
rechtsgestuurd ? nee hoor, de hoofd-koppelingscilinder zit gewoon links, en de rembekrachtiger wordt via een stang e.d. bediend,
zie voor een plaatje daarvan:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 242#427242
(bekrachtiger/HRC past niet rechtop onder de motorkap zoals bij de Metro .. )
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ingediend door metrodriver op do, 10-07-2008 10:33
Theo van den Bogaard schreef:
rembekrachtiger wordt via een stang e.d. bediend
## bedankt, dat is nieuw voor mij.
(bekrachtiger/HRC past niet rechtop onder de motorkap zoals bij de Metro .. )
## theo weet alles
een leuke 'bulge' in de motorkap was nog een alternatief geweest (wel een beetje 'mini-ami').
Ingediend door BruteSound op do, 10-07-2008 20:33
Theo van den Bogaard schreef:
Het nummer op dat plaatje geeft alleen aan waar die uit gekomen is (welk jaar/type), zegt weinig over hoe goed een blok is ..
Op zich ziet het er goed uit, een paar dingen op de foto die opvallen: oliekoelerslangen ? aan de voorkant waarvan er 1 erg dicht langs de dynamo/fanbelt gaat;
1 afwijkende bougiekap
aansluiting carterontluchting op het vliegwielhuis ?
ontbrekend slangetje van de vacuumvervroeging ..
als je geen historie/km stand/gereviseerd of niet; van het blok weet is het toch een kwestie van rijden en er achter komen wat 'ie doet ..
succes,
Theo van den Bogaard
Bedankt voor je reactie.
Hoe zie ik trouwens of het om een 1300cc of 1000cc gaat? RDW kentekencheck geeft alleen maar 30KW aan. Die 1000cc is naderhand vervangen door een 1300cc Metro blok.
Theo van den Bogaard schreef:
Op zich ziet het er goed uit, een paar dingen op de foto die opvallen: oliekoelerslangen ? aan de voorkant waarvan er 1 erg dicht langs de dynamo/fanbelt gaat;
1 afwijkende bougiekap
aansluiting carterontluchting op het vliegwielhuis ?
ontbrekend slangetje van de vacuumvervroeging ..
Volgens mij is ook de standaard 1000 bovenste radiateur slang gebruikt ipv die voor een 1275...
Daardoor knelt de slang het koelwater een beetje..
De andere dingen waren mij ook opgevallen...
RE: 1300 of 1000
Ingediend door stijn op wo, 22-01-2003 20:15
hey,
in mijn mini ligt voor het moment een 1000. hij is van '87. maar nu is het probleem dat ik er een andere motor moet inlegge. heeft er iemand een idee van de voor en nadele van een 1000 en van de 1300 en eventueel ook de 1100. en hoelang het werken is voor de motor er in te leggen en de moeilijkheidsgraad ervan.