1300 silverseal innocenti 120l blok

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Hallo allemaal,

Sinds vandaag een 1275 GT blok in mijn kelder staan.
Kan iemand mij het verschil vertellen tussen een standaard 1275, metro blok met een GT blok?

En wat kan je nou vragen voor een GT blok zonder dynamo? De rest zit er wel op.

Tevens wat doet een Gt blok qua vermogen?

Groeten en bedankt,

Sebastiaan

[titel aangepast, was 1275 GT Blok - Crispy]

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Je hebt de oude Clubman 1275 GT blokken, dit zijn de zgn A blokken.

En je hebt de late Rover Metro GT blokken, dit zijn de zgn A+ blokken. Zoek even op het forum, er is genoeg over te vinden.

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Gezien de referenties aan de metro, ga ik er van uit dat het een blok is van de Metro GT. Daarom heb ik je vraag aan een bestaand topic gehangen, lees het eens door. [inmiddels weer gesplit daar het toch om een Clubman 1275GT blijkt te gaan, was dit topic voor de Metro GT]

Voor informatie over de Clubman GT versus de Metro GT, zie (oa) hier: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 708#187708

Zoeken is inderdaad het devies ;)

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Hallo crispy,

Het topic waar je mijn vraag aan hebt gehangen komt niet echt overeen met mijn vraag. in het andere topic wordt gepraat over een complete auto! Ik heb het puur over het blok. Als ik in het zoek scherm 1275 GT zoek komt daar weinig tot niks uit!

Vandaar dat ik specifiek informatie zoek over een 1275 clubman Gt blok en niet over de auto!

Dus voor iedereen info graag!

Begrijp dat ik dus een 1275 Gt blok heb wat inhoud een oud A blok.

Wat is het verschil precies tussen een standaard 1275 en een 1275 Gt?

Is de kop anders of zo? Misschien grotere kleppen of zo? Wie ow wie helpt mij.

Tevens zou ik graag de waarde weten van het motorblok!

Groeten en bedankt,

Sebastiaan

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Je hebt gelijk, het topic wat ik linkte gaat over de auto. Misschien iets te snel geweest, dus topic weer gesplit naar een eigen topic, en de titel verduidelijkt

Overigens geeft het algemene motornummer topic ook al wel wat informatie:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... =3073#3073

oa 11 kopbouten, grotere kleppen voor de Clubman 1275 GT

Weinig resultaten bij het zoeken zou kunnen, op twee letters worden geen resultaten gegeven, misschien beter met "clubman" erbij.

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

.. volgens mij juist *geen* 11 kopbouten maar 9 ?!

het had de opvolger moeten zijn van de Cooper 1275 S, alleen was 'ie nogal geknepen met een enkele HS4 carb. standaard pk's: 54 of 59 (de 1275 S had er 76).

gemaakt tussen 1969 en 1980 dus afhankelijk van de staat .. wat vraag je voor een blok van 28-38 jaar oud ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

het verschil in vermogen tussen een Clubman 1275GT blok en een standaard Metro 1275 is nagenoeg gelijk. allebij iets minder dan 60PK . Een waarde is moeilijk te geven, dat is afhankelijk van de staat waarin de motor verkeerd. Dus 50,- euro voor een hele slechte
en misschien 500,- voor een perfecte.

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Ik was even aan het googlen geslagen en kwam er idd achter dat het gt blok de voorloper van de metro is. Het blok heeft 59 pk.

Theo, ik begrijp dus dat het motorblok erg geknepen is met de enkele standaard carburateur. Als ik het blok bijn mij zou inbouwen wat raad jij dan aan qua carb? Hoeft van mij niet perse een SU te zijn mogelijk een Weber? Ik hoorde dat die wat makkelijker af te stellen zijn?

Ik had al het vermoeden dat de prijs dus een beetje het zelfde is als bij de andere blokken? Ik was nog nooit een Gt blok tegen gekomen vandaar dat ik dat wou weten.

Bedankt voor jullie antwoorden!


Groetjes,

Sebastiaan

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

het is niet *alleen* de carburateur natuurlijk :)" title="Evil" />

en die 59 pk is niet verkeerd hoor (de Spi Cooper had er 63) .. de vraag is alleen of je dat er nog steeds uit haalt, of dat er e.e.a. gereviseerd moet worden, als er gesleuteld moet worden kan je wat gaan tunen (andere nokkenas of werk aan de kop). Met een stage1 kit kan je ook het nodige bereiken zonder direct een andere carburateur nodig te hebben.

Voor een Weber moet je plaats maken in je schutbord = slijpen en lassen; een Hif44 is *bolt-on* (met een goed spruitstuk).

Je moet alles op elkaar afstemmen, en zelf bepalen wat voor karakteristiek je wilt; 100 pk en een wilde nokkenas is niet handig als je bijvoorbeeld veel stadsverkeer rijdt ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Theo bedankt voor je antwoord.
Ik had begrepen uit je vorige stukje dat je toch best wat kon winnen met een andere carb. Er zit nu idd een stage 1 kit op!

Ik zelf heb niet echt goede ervaringen met tuning! Heb mijn motor fiets een keer laten tunen en dat reed toch anders. Ik ben het type dat wil dat het motorblok idd in de stad lekker rustig loopt! Ik zal dus niet snel weer aan tuning gaan beginnen. Het zal wel stom zijn ja als ik het motorblok zou laten reviseren en er vervolgens niks mee laat doen. Beetje kietelen zou dan wel mogen ja!

Theo, bedankt

groeten

sebastiaan

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Ik kreeg van iemand een mail die mij zei dat het waarschijnlijk een cooper motor betreft. Ik heb dus maar even voor de duidelijkheid wat foto's gemaakt.

Kunnen jullie mij tevens wat vertellen over de olie leiding? Is dit bij meer motorblokken zo gemaakt?







Zouden jullie mij willen helpen?

Erg bedankt!

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

grote foto's:
http://imgcash5.imageshack.us/img297/54 ... 550bv1.jpg

http://imgcash2.imageshack.us/img297/86 ... 549tx1.jpg

http://imgcash6.imageshack.us/img297/65 ... 551af6.jpg

dus wel een 11 bouten bevestiging op de kop, als je het motornummer opzoekt weet je waar het origineel in heeft gezeten, maar zo te zien is er wel e.e.a. aan gesleuteld, dus om te weten wat er precies in zit zal je de boel moeten openmaken en meten 8)
De olieleiding is zo niet origineel, maar het kan zijn dat er een oliekoeler op heeft gezeten, die er weer tussenuit is gehaald; als die slang niet lekt is het niet iets om je druk over te maken. Kachelkraantje en thermostaathuis zijn ook niet helemaal origineel .. maar ook weer geen dingen om je druk over te maken, zolang ze niet lekken.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Gezien het motornummer en de kleur van het blok is het een Silver Seal engine geleverd door Unipart voor een Austin 1300GT ( glider ) of een Innocenti. Omdat er geen kachelkraan opzit en een thermosstaathuis met zo'n grote bout erin zal het wel een blok zijn van een Innocenti 120L of een Inno deTomaso.
Je kan ook nog even kijken wat voor datum er staat op het ontstekingshuis ( maand/jaar ) b.v. 5 74 ,dat is dus mei 1974.

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

RKM1133E 1275cc - Silver Seal unit for 1300GT (ADO16) and Innocenti 1300, 11-stud
cylinder head


Dan is dit het motornummer wat er het meest bij in de buurt komt. Ik heb wat plaatjes bekeken van innocenti mini's en ja hoor daar ligt het zelfde blok in! Dus het thermostaat huis en de kachelkraan zijn dan het zelfde en natuurlijk de 2 extra kopbouten.

op mijn ontsteking staat 2778 kan ik daar dan een bouwjaar uit afleiden?

Vraag ik mij nu ook af hoeveel pk het blok heeft! dat is het volgende wat ik ga opzoeken.

Veranderd dit nog iets aan de waarde of de geliefdheid van dit blok?


Groet,

Sebastiaan

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Autumn 1969: Austin and Morris 1300GT models introduced, also getting the 70bhp engine.

volgens:
http://www.aronline.co.uk/index.htm?ado16storyf.htm

8) blijft het geval dat het blok dik 30 jaar oud is en dus de vraag of je die pk's terugvind ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

http://www.calverst.com/articles/Eng-en ... n_data.htm

motornummer klopt precies volgens bovenstaande link.
Is dat het enige nummer op je ontsteking?

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Heb even gekeken maar mijn motornummer kan ik nergens vinden in de lijst! Wel ongeveer maar niet precies: RKM1115E9185

Misschien kijk ik er over heen maar betwijfel het!

Volledige nummers die ik kan vinden op de ontsteking:
41438 D 4504 2778

Heb verder naar nog meer nummers gezocht op het blok:

onder het olie filter: DAM 2886

rechts achter op het blok (spruitstuk zijde): 12G 1279

Links achter op het blok: 17C

En als ik het kleppendeksel eraf haal dan kom ik deze nummers tegen:

11A 554 en 2G940

Misschien dat we wat kunnen vinden aan de hand van al die nummers.

Groet,

Sebastiaan

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Ben er achter gekomen dat het blok afkomstig is uit een innocenti de tomas 120. Blijkt nadat ik twee mails heb gehad van "kenners" cq "liefhebbers" dat het een standaard fabriek af getunend blok is en leverd 85 pk. ook het bouwjaar is jonger als verwacht.

Dit blok is in engeland getunend en vervolgens naar italie verscheept om daar in te bouwen.

Ik hoorde ook dat dit blok qua materiaal (legering) beter zou zijn dat een mg metro blok (bedankt karel)

Omdat er volgens mij niet veel liefhebbers zijn van de innocentide tomas hou ik het blok zelf maar en ga hem inbouwen.

Groet en bedankt,

Sebastiaan

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Kan iemand mij vertellen wat voor type ontsteking er op dit blok zit?

RKM1133E 1275cc - Silver Seal unit for 1300GT (ADO16) and Innocenti 1300, 11-stud cylinder head.

Het staat niet aangegeven in het motornummer. Ik wil namelijk een 123 ontsteking gaan bestellen.

Is het echt waarheid dat je het kan zien aan het type klem van de ontsteking en het olie peil buisje op het blok?

Groet en bedankt,

Sebastiaan

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Het is een A-series blok met bijbehorende ontsteking. Als je dat opgeeft bij je bestelling weet de leverancier wel welke unit je nodig hebt.

Ik heb zelf diverse Tomaso's gehad en 85 pk is onzin, 65 a 70 pk is realistischer en net zoals Theo al zegt, tis maar de vraag of je die nog allemaal terugvind in een blok dat minimaal 25 jaar oud is.

Dennis

PS A-plus blokken zijn sterker dan A-series blokken

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Hallo Dennis,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb op internet gezocht en kwam daar toevallig ook info tegen van mensen met de zelfde motor met een vermogen van 85 pk. Mij lijkt het ook erg veel!

Ik heb de cilinderkop eraf gehaald om te kijken wat de staat van de motor is. Nou de koppaking was nog als nieuw! De cilinder wanden zien er ook nog goed uit, 1 cilinder heeft een verticale kleine streep. Wel was er aardig wat roet aanslag maar dat heb ik verwijderd. Heb nu een tang besteld zodat ik de klepveren los kan halen en dan kan ik de kleppen opnieuw inslijpen! Moet alles een keer voor het eerste doen!!

Het is wel zo en dat is dus niet bij ieder motorblok wat ik begrepen heb dat dit blok is aangepast in engeland vanuit de fabriek.

Dubbele klepveren is daar 1 ding van. Ik moet nog even de kleppen opmeten kijken wat daar de maat van is.

Vindt het leuk om te doen zo en wat info te verzamelen.

Maar laat ik het hier op houden: het zou een droom zijn als er 80 pk uit komt, maar dromen zijn bedrog haha ben ik bang.

Bedankt

Groetjes sebas

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

PS Dennis,

Bij de sterket evan het blok bedoelde ik eigenlijk de bak. DAM 2886 blijkt een stevigerebak te zijn als tegenwoordig.

Misschien heb ik de verkeerde info gekregen maar dat is wat ik te horen heb gekregen en ook uit het minispares boek heb gehaald.

Nogmaals bedankt

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Aller eerst de vraag aan de moderator of de titel van het topic veranderd kan worden naar innocenti 120l motorblok, tenslotte blijkt het daar om te gaan.

Toevallig vannochtend gebeld door een engelsman. Deze man woont al enkele jaren in Nederland. Hij belde omdat hij van een vriend had gehoord dat ik dit blok te koop had staan. Heeft idd even op marktplaats gestaan.

De man vertelde mij het volgende: Het motorblok is door unipart gemodernisseert, speciaal voor de innocenti 120l. Het blok heeft wel 80 pk!

Hij verteld mij dat omdat hij in engeland verschillende mini's heeft gehad en ook zat andere auto heeft gerestaureerd. Hij wou het blokje graag van mij kopen vanwege het standaard vermogen van dit blok.

Ook vertelde hij dat een hoop mensen dit niet weten omdat er niet veel blokken van zijn en daardoor er dus weinig kennis is.

Dus toch 80 a 85 pk. Ouderdom speelt een rol das duidelijk. Maar zoals ik al zei de binnenzijde ziet er goed uit voor zijn leeftijd!

Altijd leuk om deze info te krijgen.

Kreeg wel te horen dat ik mogelijk voor andere assen moet kijken! hij wist niet zeker of de assen die ik heb stevig genoeg zijn!

Groet,

Sebastiaan

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

sebastiaan.keijzer schreef:
Aller eerst de vraag aan de moderator of de titel van het topic veranderd kan worden naar innocenti 120l motorblok, tenslotte blijkt het daar om te gaan.


Dat kan je ook zelf doen door op te klikken in je eerste bericht, je kan dan de titel aanpassen.

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Volgens deze site toch echt maximaal 74pk :)

http://www.aronline.co.uk/index.htm?inniminif.htm

Maar eerst maar eens draaien met die handel en zien hoe het loopt :)

Dennis

RE: 1300 silverseal innocenti 120l blok

Ik heb zelf een dergelijk innocenti-blok in mijn Mini Van liggen. Die heeft een paar jaar terug op de "minisevenclub-rollenbank-test-dag" gestaan en kwam toen tot 57pk... Oftewel 80 pk lijkt me erg optimistisch.