1.3i slaat zowel warm als koud af

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Mijn 1.3i uit 1998 slaat de laatste tijd geregeld af. Eerst dacht ik dat dit alleen warm gebeurde. Bijvoorbeeld na een tijdje rijden stilstaand bij het stoplicht maar nu doet hij dit soms ook als ik hem net koud start. Het vreemde is ook dat hij het op bepaalde ritten geregeld doet en bij andere ritten helemaal niet. Nu bijvoorbeeld staat hij bij de garage en loopt hij als een zonnetje dus met uitlezen schieten ze nu ook niets op.
Zou super zijn als jullie me hier wat advies/uitleg bij kunnen geven.
Bij voorbaat dank,
Sebastiaan

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Het is raadzaam om -voordat je echte ingrepen gaat doen- eerst eens alle kabelschoentjes op te zoeken in het laagspanning circuit van de ontsteking. Soms zit zo'n ding nét zo los dat het contact een enkel keer wegvalt. Een voor een even los schuiven en weer vast. Je voelt dan zo, of het te gemakkelijk gaat. Dan met de waterpomptang ietsje toeknijpen; 'ietsje' dus.
Ook de kabelschoentjes van de electronica die de injectie en ontsteking verzorgen. Is de 'aarding' van dit apparaat 'in orde'?
Niets gevonden? Dan is er iets serieuzers aan de hand.

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Dank voor je reactie,
Kabelschoentjes en aarding waren allemaal al in orde.. Heb nu in samenspraak met de garage bedacht er een nieuwe stationairtoerental motor op te zetten.
Nu maar hopen dat hij straks niet meer uitvalt!
Ik houd jullie op de hoogte!

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

is het een MPI of SPI?

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

98'er is een MPi

Niet alleen kabelschoentjes maar ook kabels zelf controleren, met name als hij niet start.
Ik denk eerder aan de inertia-switch (dodemans-knop, zit die op een MPi?) welke slecht contact maakt...

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Contacten bij (zwevende) zekeringen kunnen ook dergelijk gedrag vertonen .. Rotklus, maar alles nalopen, ook naar de contacten/aansluitingen kijken als de zekering goed is.

Bij mijn 93 Spi was 1 contact van de zekering voor de benzinepomp een keer spelbreker.

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Het probleem is helaas nog niet opgelost.. net een flink stuk gereden en nadat ik van de snelweg af ging liet ik hem terwijl ik ongeveer 50 reed uitlopen in zijn vrij.
Hierbij merkte ik dat hij uitviel. Normaal gesproken moet zou ik hem bij deze snelheid als je hem weer in zijn versnelling zet en de koppeling op laat komen kunnen laten starten dus dat probeerde ik. Het leek alsof hij geblokkeerd werd te starten want hij ging zelfs na lang proberen niet aan. Bij opnieuw starten met de sleutel startte hij wel meteen.
Ik ben zelf een (nog) een behoorlijke leek op technisch gebied maar het verhaal van die dodemansknop klinkt logisch..
Het vreemde is dan alleen dat hij dit alleen doet op een moment dat hij stationair loopt? in principe zou dit dan ook moeten kunnen gebeuren als je normaal rijdt toch?

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Bougiekabels al vervangen?

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Nadat er gisteren een nieuwe stationair toerental regelaar is ingebouwd is hij gisteravond na een flink stuk rijden op de snelweg toch weer uitgevallen toen ik hem met +- 50 km puur in zijn vrij liet uitlopen. Normaal zou ik hem dan moeten kunnen starten door de koppeling op te laten komen, dit werkte niet terwijl ik meer d an genoeg snelheid had. Het voelde alsof hij werd tegengehouden om aan te slaan. Na opnieuw de sleutel omdraaien startte hij meteen.

Heb hem vanochtend weer gestart en terwijl hij stationair (koud) liep is hij meteen weer binnen 10 seconden uitgevallen. Daarna nog een keer gestart en weer uitgevallen. Het klinkt een beetje alsof hij verzuipt.. Na de derde keer starten viel hij niet meer uit en bleef gewoon netjes 10 minuten lopen totdat ik hem zelf uitzette. Het probleem lijkt zich dus alleen voor te doen als hij heel koud is of juist goed warm( na een stuk op de snelweg)

Heb de zekeringen nagelopen(losgemaakt gekeken en weer aangeduwd) en zag er allemaal goed uit. Net ook naar de bougiekabels gekeken. Deze zagen er wel een beetje roestig uit, blijkbaar niet vervangen bij de vorige grote beurt in augustus.

Zouden die kabels kunnen verklaren dat hij tijdens het rijden (in de versnelling) niet uitvalt en wanneer hij in zijn vrij staat wel?

Heb ook naar de inertia switch gekeken en deze ingedrukt, auto reageerde er niet op en bleef gewoon lopen.

Dank voor alle suggesties, hoor heel graag of jullie nog wat kunnen bedenken!

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

De bougiekabels horen geen corrosie te vertonen.

De intertiaswitch treed in werking als je een ongeluk krijgt. Dan schiet de kogel los. Als je hem indrukt, dan druk je de kogel weer vast.

Heb je de 4 hoofdzekeringen al nagekeken, die rechtsvoor in de motorruimte zitten?

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Mpi, en het gebeurt alleen als ie stationair loopt..?
Langzaam ooit een keer.. en nu gebeurt het vaker?
En lijkt steeds vaker voor te komen?

Gaat ie even van te voren ook "anders" stationair lopen? Beetje "bonken" en proesten?
toerental omhoog omlaag enz.? (even kijken als t probleem weer voordoet en zelf niks doen..geen gas geven niks..)

Als ie uitvalt.. probeer eens een minuut of 2 te wachten ,met contact sleutel uit, en dan proberen te starten.. slaat ie dan wel in een keer aan?
(lees dat ie dat soms niet doet, maar ik neem aan dat je meteen start na uitvallen nu..)

Stappen motor vervangen is zonde van je geld geweest..

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Even mijn bevindingen die gelijke problemen veroorzaakten (dan wel bij een SPi)

- Stekker onder aan de stuurkolom (zit vast maar blijkt een los contact in te zitten)
- enertia-switch (viel spontaan op de beveiliging)
- massa-probleem (zowel kabel van het blok naar de carroserie, als de min-kabel bij de accu waarbij het oog aan de carrosserie roestig was)
- in-line fuse (zekering in de kabel van de startmotor naar de ECU was flink geoxideerd)

Ik zou deze eens nalopen op het moment dat de auto niet wil starten (multimeter in de aanslag dus!)

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Net opnieuw gekeken (mini was weer afgekoeld) maar nu viel hij niet uit, ook na opnieuw starten bleef hij gewoon iedere keer lopen.
Heb alleen niets veranderd dus het probleem is nog niet opgelost.
Het doet zich inderdaad vooralsnog alleen voor als hij stationair loopt, heb niet de indruk dat hij het sinds hij het is gaan vertonen vaker is gaan doen. Hij doet het gewoon soms wel en soms niet.

Heb daarnaast de stekker aan de stuurkolom, de enertia switch en de accu gecheckt, leek allemaal in orde..

Overigens lijkt het inderdaad zo te zijn dat hij wat onregelmatiger gaat lopen vlak voordat hij afslaat.. ik heb hier een filmpje van in deze link(bij 10 sec);

https://www.youtube.com/watch?v=dw6JUfd ... e=youtu.be

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Dit is een benzine probleem.
Haal je luchtfilter er maar af en kijk maar bovenop/in het huis zodat je de gasklep ziet.
Vaak in combi met zon open luchtfilter wordt het huis van binnen zwart als roet.
(normaal filter ook,maar duurt langer voor aanslag aankoekt lijkt het.)

Bus remmenreiniger en een tandenborstel... je snapt het denk wel..
Ook onder de gasklep proberen zoveel mogelijk te reinigen.

Luft Filter zelf reinigen en opnieuw olien kan nooit kwaad..

reed jy vroeger geen blauwe bmw??

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Ik heb de reinigingsset besteld!
Als het goed is komt hij morgen binnen. Dank voor alle tips!

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

probleem heb ik ook gehad met onze mpi uit 1998


op je injectie unit zitten diverse stekkers en sensoren die waardes meten,
helemaal links op je injectie unit zit een vierkante stekker op een sensor, die heb ik eraf gehaald en helemaal schoon gemaakt en het probleem was helemaal verholpen

was inderdaad ook zo zwart als roet, en kon naar mijn idee onmogelijk goed meten, en dat bleek ook wel dus

succes

groet erik

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Het reinigen en opnieuw olieen heeft helaas niet geholpen, dacht even dat het verholpen was maar vandaag sloeg hij opnieuw meerdere malen achter elkaar af terwijl hij stationair liep.
Vreemd genoeg is er nog een probleem bijgekomen, het lampje dat aangeeft dat de remvloeistof laag is brandt geregeld(en vreemd genoeg ook als de sleutels van het contact zijn)
Ik heb de schakelaar uit elkaar gehaald en schoongemaakt en de kabels gecheckt maar kan niets vinden. Lijkt me vergezocht maar wellicht heeft dit iets met elkaar te maken?
Daarnaast is sinds vandaag ook weer mijn (2e) expansievat gaan lekken.
Mocht iemand hier een verband in zien dan hoor ik dat graag!
Bij voorbaat dank!

RE: 1.3i slaat zowel warm als koud af

Erik,
Dank voor je reactie, ik had hem nog niet gezien omdat hij net op de volgende pagina viel, ga het morgen meteen proberen!
Dank!