14de cooper kop ??????

RE: 14de cooper kop ??????

Ik heb mijn oude A-blok (’73) gesloopt om weg te gooien, maar toen ik de kop eraf haalde zag ik dat deze dubbele klepveren had. Dat is niet standaard voor zover ik weet. Dus ging ik op zoek naar het nr. maar op de plek waar dit normaal gesproken staat, is niets meer dan "14" te vinden. Wel mee ingegoten trouwens. Verder zitten er bij de inlaatpoorten ruimte gefreesd voor een extra centreer ring. Ook niet standaard volgens mij...

Ik heb hem dus nog maar even bewaard... Iemand suggesties of wat ik op het punt sta weg te gooien nou iets speciaals is, of totaal niet...

PS iemand nog intresse in een A-blok met goede compressie... Voor heel weinig....???

RE: 14de cooper kop ??????

Bevat het hier een 1000 of een 1300 kop?

Kijk eens of je ergens het nr 12G295 kunt vinden.

By the way koppen nooit weggooien maar gewoon aan mij geven. :)

RE: 14de cooper kop ??????

1000 kop. Uiteraard zou ik bijna willen zeggen, want de mkIII Cooper S was net uit productie. Maar misschien was de 1275GT toen nog in productie??

Geen 12G295 kunnen vinden. Weet waar het normaal gesproken hoort te staan (bij mijn blokkie staat er op die plek dus 12g940). Op die plek staat hier dus enkel "14"....

Overigens heeft ie al 2x te "geef" gestaan hoor :)

RE: 14de cooper kop ??????

Je maakt het wel lastig zo... :)

En als je bv je inlaat poorten eens bekijkt oid. Hoe zien die eruit?

En dat te geef.... Tja als ik het geweten had dan was die nu van mij geweest. ;)

RE: 14de cooper kop ??????

Richard-T schreef:
Je maakt het wel lastig zo... :)



Ja, als het makkelijk geweest zou zijn, wist ik het al... ;)

Zoals ik in de eerste meel al schreef is het eerste dat opvalt aan de inlaat poorten dat er een extra ring uitgefreest is. Ik neem aan voor een "insert". Een extra ring voor het beter centreren van het inlaatspruitstuk. Verder is er niet zoveel te zien. Ik wil wel eens ff wat maten van poorten, en kleppen opmeten als je denkt dat je er wat aan hebt. Hij ligt nu toch los :)

Verder is het blokkie nog steeds te geef. Niks bijzonders aan kunnen ontdekken. Weet ook nog niet of ik hem zo maar ff naar het afval-depot kan brengen namelijk...

RE: 14de cooper kop ??????

Staat er toevallig toch geen 12A1456?

RE: 14de cooper kop ??????

Maarten van den Akker schreef:
Staat er toevallig toch geen 12A1456?



O, das een nummertje wat ik nog niet eerder heb gezien. Heb namelijk wel al inderdaad gekeken of er geen kopnummers waren waarin 14 een onderdeel van het nummer was. Misschien dat de rest was weggevallen. Je weet het nooit. Maar toen kon ik geen nummers vinden met 14 erin. Bedankt. Zal eens gaan kijken.

Wat is een 12A1456 eigenlijk???

RE: 14de cooper kop ??????

-Pre A+ 998cc,
-850 Mini,
-948 MorrisMinor,Austin A35, Austin A40 of Sprite Mk1

Deze kop heeft hele kleine kleppen 1 1/16in. inlaat en 1in. uitlaat.
Gebruikt op enkel en dubbel carb. motors in de Sprite wat men toen "performance heads" noemde. Ik kan enkel nergens vinden of er in de Sprite dubbele veren werden gebruikt.

RE: 14de cooper kop ??????

Bert schreef:
Zoals ik in de eerste meel al schreef is het eerste dat opvalt aan de inlaat poorten dat er een extra ring uitgefreest is. Ik neem aan voor een "insert". Een extra ring voor het beter centreren van het inlaatspruitstuk. Verder is er niet zoveel te zien.



Ik doelde ook meer ok de inlaatkanalen zelf dan de centreerring. :)

Bij de oude Cooper koppen. Welke het zowiezo niet is want dan was het een 12G295 kop geweest, zijn de inlaatkanalen ook best bewerkt en gepolijst.

Anyway als je de kleppen eens op zou willen meten kom ik er alsnog wel wat verder mee denk ik. :)

En je hebt het lef niet hem naar de oud ijzer boer te brengen voor ik weet wat het is hoor. ;)

Mischien neem ik het blokje alsnog wel van je over. Scheelt je i.i.g weer een trip richting de oud ijzer boer. :)

RE: 14de cooper kop ??????

Weet je inmiddels al iets meer over de klepgrotes Bert?

Het zal toch niet waar wezen dat we niet kunnen achterhalen wat voor kop je hebt. :)

RE: 14de cooper kop ??????

In het grote A-serie boek, ben de naam ff kwijt, staat een tabelletje in! Daarin kun je hem achterhalen. Ik geloof dat het een oude cooperkop is. Maar dat moet je ff kijken

RE: 14de cooper kop ??????

Richard-T schreef:
Weet je inmiddels al iets meer over de klepgrotes Bert?



Ben er vanmiddag, dus dan zal ik ff meten..

RE: 14de cooper kop ??????

Richard-T schreef:
Weet je inmiddels al iets meer over de klepgrotes Bert?



Nou het duurde wat langer dan gepland. Maar vanmiddag heb ik de buiten diameter van de kleppen gemeten. Ik heb de zooi niet uitelkaar gehaald, dus het zijn globale maten:
In: 30.5 mm
Uit: 24.5 mm

Ik ben benieuwd wat jullie hierover weten...

RE: 14de cooper kop ??????

Maar waar staan de kopnummers dan ergens?

Iemand had het over de kop stralen... Heeft iemand daar ervaring mee?

RE: 14de cooper kop ??????

hoi bert.

ik heb even gerekend..een cooper zou 1-7/32ste inch ( da's 1.21 inch) 30.73mm inlaat moeten hebben en 25.4 mm uitlaat kleppen maar wel met vierkante inlaat poorten.

kan ook een gewone 998 kop waarbij de kleppen zijn vervangen..

overigens:
die kopnummers staan onder je deksel ergens meegegoten..

RE: 14de cooper kop ??????

Het lijkt het meest op een oude 1000 kop waarin ze grotere kleppen en dubbele klepveren hebben gezet.

De andere mogelijkheden die over zouden kunnen blijven zijn de 12G206 of 12G295 Cooper 998 kopen.
1.218 in 1.00 uit

Evt mischien nog een 12G202 997 Cooper kop.
1.156 in 1.00 uit

Maar de laatste heeft dan eigenlijk weer iets te kleine inlaat kleppen.

Het zou ook een stage x kop kunnen zijn voor een 1000 natuurlijk.

Hoewel dit niet echt de pasringen zou verklaren.