1ste versnelling doet raar

RE: 1ste versnelling doet raar

nu het zo koud is merk ik toch een klein probleempje met de versnellingen.
Als mijn motor koud is en draait wil mijn eerste versnelling niet 100% werken. Ik krijg hem wel in alle andere versnellingen maar de eerste heeft wat moeite met erin schieten. Als de motor warm is dan is dit probleem weer weg. Wat zou dit kunnen zijn

default

RE: 1ste versnelling doet raar

ik denk dikke olie. doordat het nu zo koud is wordt de olie dikker en zal het schakelen stroever gaan, je zegt zelf al dat als de motor warm is dit probleem over is, dat komt dus omdat dan de olie warm is en een stuk dunner is. veel auto's hebben met dit koude weer daat last van

RE: 1ste versnelling doet raar

Het verhaal van de dikke olie kan waar zijn, maar het kan ook dat je koppeling niet helemaal vrij komt. Heb je die al eens ontlucht (en bij de oude versie: gesteld)? Als de koppeling net niet vrij komt draait de bak nog een beetje mee. Hoe lager de versnelling waar je in probeert te komen hoe lastiger. Dit kan in het koude weer versterkt worden door de stroperige olie.

Succes,


Hugo

RE: 1ste versnelling doet raar

(en bij de oude versie: gesteld)?



beide versies (verto en pre-verto) kunnen gesteld worden. Zie haynes, vraagbaak of IME voor meer info. Tussen de pan en de kroonmoer moet een bepaalde afstand zitten, door de kroonmoer te verdraaien. Ik weet alleen de afstand niet.

Wouter

RE: 1ste versnelling doet raar

bij non verto moet de speling ( tussen boutje in de wok en het armpje) zijn 0.5 mm.

bij een verto/valeo moet je de hendel intrekken totdat je geen speling hebt en dan de dikke conus/moer op 6,5mm afstand borgen

RE: 1ste versnelling doet raar

bij een verto/valeo moet je de hendel intrekken totdat je geen speling hebt en dan de dikke conus/moer op 6,5mm afstand borgen



handel intrekken? Je bedoelt volledig ontkoppelen?
6,5 mm vanaf het einde van het draad? En als je dan geen 0,5 mm ruimte hebt?

Wouter

RE: 1ste versnelling doet raar

Zullen we het dan maar eens goed afmaken? :P

Non Verto: Kroonmoer losdraaien tot het einde van de draad. Koppeling intrappen, de moer tot aan de pan draaien. Koppeling loslaten, de kroonmoer een vlakje verder draaien en borgen. Boutje in de pan tot zover uit de pan draaien dat de speling tussen de arm en het boutje 0.5 mm is.

Verto: Koppeling gewoon loslaten. De arm zover mogelijk van de pan af trekken (zodat je de as met de hand zover mogelijk de pan indrukt) De kroonmoer tot 6.5 mm van de pan draaien en borgen.

Viola. :)

RE: 1ste versnelling doet raar

owkee ik ben het padje weer kwijt. what the f*ck is verto en non-verto. En hoe zie ik wat ik heb. Ik heb vandaag ontlucht en dat is al een beetje opgeschoten. maar nog niet alles

RE: 1ste versnelling doet raar

Verto is met Veren op de koppelingsplaat. Daardoor koppel je wat soepeler. Meestal gemonteerd na 85-86 ofzo.

Wouter

RE: 1ste versnelling doet raar

Ik heb het al eens gevraagd, maar nog nooit een duidelijk antwoord gekregen: waar komt dat "verto" vandaan. Het is vast een afkorting van iets, maar van wat? Waar slaat het op? Misschien maar eens het Engelse woordenboek erbij pakken, misschien biedt dat aanknopingspunten.

RE: 1ste versnelling doet raar

Verto is het merk van de koppeling en is met ingang van modeljaar 1982 toegepast in de mini.

Zoals ook verschillende ontstekingssysteemen zijn o.a lucas, delco, bosch, ducelier enz.

Alle koppelingsplaten zijn voorzien van veren, het verschil zit in de werking
van de verto en non verto platen.
De verschillen zijn o.a de drukgroep, de diafragmaplaat, druklager, drukbus, enz.

RE: 1ste versnelling doet raar

Aha! Mysterie opgelost :)

RE: 1ste versnelling doet raar

een verto-plaat:




en non-verto plaat: Let op, zonder veren....



Wouter

RE: 1ste versnelling doet raar

Een non-verto plaat is heel goed in een verto te gebruiken. die veren zijn nl. een zwak punt bij motoren met veel vermogen. AFAIK was de Metro turbo (verto koppeling) plaat ook zonder veren.
Non-verto plaat is trouwens ook goedkoper.

Christiaan

RE: 1ste versnelling doet raar

Wouter schreef:
Verto is met Veren op de koppelingsplaat. Daardoor koppel je wat soepeler. Meestal gemonteerd na 85-86 ofzo.

Wouter



FOCK, ik schrok me wild. Ik dacht al dat uitgerekend jij, Wouter, nou ging zitten beweren dat een Non Verto koppeling (drukgroep) niet met veren zou werken,.... ;) Maar je latere plaatjes maakte alles duidelijk :)

Wat Christiaan schrijft klopt inderdaad. Hoorde ook dat de Non verto ook als "turbo" plaat verkocht wordt. Was al bang voor exorbitant hoge prijzen, maar zie daar.. Het viel dus alles mee.. :)

RE: 1ste versnelling doet raar

:)

Wouter (die zo maar weer een fijn stukje gaat slijpen)

PS CMC, gefeliciteerd met je aanhanger!

RE: 1ste versnelling doet raar

Wouter schreef:
Wouter (die zo maar weer een fijn stukje gaat slijpen)



Huh, weer slijpen??,... Waar is dat nou weer voor nodig? Hij is toch door de APK gekomen... ;)

RE: 1ste versnelling doet raar

De Van is inderdaad goed door de APK gekomen, met dank aan jouw laswerk, Bert! :)

zie:
link


Nu ga ik zelf proberen te lassen aan mijn IMM-auto...

Wouter (die gelooft dat we afdwalen :))