RE: 2e versnelling kraakt
Ingediend door Belske op zo, 04-09-2016 14:14
Bij een classic mini van 1989 zit dit onderdeel zeker in de bak.
Dit onderdeel heet synchromesh ring en zit bij elke versnelling behalve de achteruit.
Die ring is dus versleten in deze bak en moet vernieuwd worden om het schakelen soepel te laten verlopen.
Dit houdt in dat de motor en bak er uit moeten om de bak te kunnen demonteren omdat de schakelassen uit de bak en uit elkaar moeten om de synchromesh ring van die versnelling te kunnen vernieuwen.
Een hoop werk en wat tegenwoordig een bak set pakkingen en synchromesh ringen kost weet ik niet maar dat weten anderen op dit forum wel.
Bedenk goed of het jouw dat waard is want als je er niets aan doet wordt het alleen maar erger en je gaat je zelf er meer en meer aan ergeren.
succes.
- Login of registreer om te reageren
RE: 2e versnelling kraakt
Ingediend door olivierlefranc op zo, 04-09-2016 13:17
Hallo iedereen
Gisteren ben ik naar een Classic Mini gaan kijken van 1989 om hem eventueel te kopen.
De bedoeling van de aankoop is dat ik voor mezelf wat bijleer van autotechniek en als weekend wagen naar events te gaan.
Na veel opzoek werk over de Classic Mini met de vaak voorkomende problemen ben ik eens gaan kijken naar een Mini.
Mijn vraag is nu toen ik er mee reed maakte de 2e versnelling een schurend/krakend geluid (duidelijk de tandwielen van de versnelling die tegen elkaar aan schuurden) volgens de verkoper komt dit omdat ze in die tijd (ik ben de naam vergeten van het onderdeel) nog geen stuk hadden die ervoor zorgt dat de versnelling en de cardanas even snel draait zodat deze "vlot" schakelt.
Bij de mini van 1989 zou dit onderdeel nog niet in de schakelbak zitten waardoor deze dus tegen elkaar aan schuren.
Wat ik dan raar vind waarom gebeurt dit niet bij de andere versnelling maar enkel om naar zijn 2e te gaan?
Kan iemand mij meer uitleg geven hierover zodat ik mijn CM kennis kan uitbreiden?
Alvast bedankt!!
Olivier