2e versnelling kraakt

default

RE: 2e versnelling kraakt

Hallo iedereen

Gisteren ben ik naar een Classic Mini gaan kijken van 1989 om hem eventueel te kopen.
De bedoeling van de aankoop is dat ik voor mezelf wat bijleer van autotechniek en als weekend wagen naar events te gaan.
Na veel opzoek werk over de Classic Mini met de vaak voorkomende problemen ben ik eens gaan kijken naar een Mini.

Mijn vraag is nu toen ik er mee reed maakte de 2e versnelling een schurend/krakend geluid (duidelijk de tandwielen van de versnelling die tegen elkaar aan schuurden) volgens de verkoper komt dit omdat ze in die tijd (ik ben de naam vergeten van het onderdeel) nog geen stuk hadden die ervoor zorgt dat de versnelling en de cardanas even snel draait zodat deze "vlot" schakelt.
Bij de mini van 1989 zou dit onderdeel nog niet in de schakelbak zitten waardoor deze dus tegen elkaar aan schuren.
Wat ik dan raar vind waarom gebeurt dit niet bij de andere versnelling maar enkel om naar zijn 2e te gaan?

Kan iemand mij meer uitleg geven hierover zodat ik mijn CM kennis kan uitbreiden?
Alvast bedankt!!

Olivier

default

RE: 2e versnelling kraakt

Bij een classic mini van 1989 zit dit onderdeel zeker in de bak.
Dit onderdeel heet synchromesh ring en zit bij elke versnelling behalve de achteruit.
Die ring is dus versleten in deze bak en moet vernieuwd worden om het schakelen soepel te laten verlopen.
Dit houdt in dat de motor en bak er uit moeten om de bak te kunnen demonteren omdat de schakelassen uit de bak en uit elkaar moeten om de synchromesh ring van die versnelling te kunnen vernieuwen.
Een hoop werk en wat tegenwoordig een bak set pakkingen en synchromesh ringen kost weet ik niet maar dat weten anderen op dit forum wel.
Bedenk goed of het jouw dat waard is want als je er niets aan doet wordt het alleen maar erger en je gaat je zelf er meer en meer aan ergeren.

succes.

RE: 2e versnelling kraakt

Belske heeft je het practische antwoord gegeven. Maar je wilt graag begrijpen hoe het werkt en waarvoor het dient. Doe mijn best om het uit te leggen, Olivier.
De 'versnellingsbak' is in feite een vertragingsbak. De eerste versnelling geeft de grootste vertraging van het motortoerental om -zo- kracht genoeg te krijgen weg te kunnen rijden. Je houdt het gas ingedrukt en de snelheid neemt toe. Dan druk je de koppeling in en laat het gas even los om naar de tweede versnelling te schakelen. Wat gebeurt er dan, precies?
Je hebt daarnet het motortoerental laten oplopen, laten we zeggen; van 800 rpm naar 2000 rpm.
De vertraging in de tweede versnelling is een stuk lager dan in de eerste versnelling.
Terwijl jij schakelt loopt de rijsnelheid van de auto maar ietsje terug. De aandrijfassen naar de wielen blijven dus bijna met dezelfde toerentallen draaien. Om nu toch met het aandrijvende tandwiel wat nog het toerental heeft waarmee het het tandwiel van de eerste versnelling aandreef in te kunnen grijpen op het tandwiel van de tweede versnelling, moet dus het toerental van het aandrijvende tandwiel belangrijk naar beneden. Synchroniseren, noemen we dat; de tandwielen moeten nagenoeg de zelfde omtreksnelheid bereiken om ze met elkaar in aangrijping te kunnen brengen.
Daarvoor zitten er 'synchronisatie ringen' tussen de tandwielen.
Door de kracht die je uitoefent op de versnellingspook, terwijl je die van uit de positie van de ene versnelling naar de positie van de andere versnelling beweegt, schuif je de synchromesh ring tegen het aandrijvende tandwiel aan, waardoor het toerental van dat tandwiel afneemt, tot dat de omtrek snelheden van de met elkaar in verbinding te brengen tandwielen overeenstemt. Het motortoerental moet zover zakken, dat de tandwielen in elkaar kunnen grijpen.
In de praktijk leer je als vanzelf dit soepeltjes te doen.
Er zitten drie van die synchromesh ringen in een versnellingsbak. Een tussen de 1 en 2, een tussen de 2 en 3 en een tussen de 3 en 4. Nu is het omtrek verschil het grootst tussen de tandwielen van de tweede en die van de derde versnelling.
Die synchromesh ring heeft het dus het zwaarste te verduren, want die ring moet het grootste verschil in omtreksnelheid bij elkaar brengen.
Praktijk is, dat -doordat je de versnellingspook naar je toe haalt bij het terugschakelen van drie naar twee, bij deze schakelbeweging het krachtigst aan de pook trekt. Andersom is het effect bij het opschakelen van twee naar drie, dat je de pook van je afduwt en daarbij veel minder kracht op de pook uitoefent. Bij gevolg kraakt het dan bij het schakelen, doordat de synchromesh ring niet genoeg tijd gekregen heeft om de omtrek snelheden dicht genoeg bij elkaar te krijgen.
Ook met een bak waarbij deze synchromesh ring flink versleten is, kan je best behoorlijk schakelen. Je moet dan wel even de tijd nemen bij het op en neer schakelen tussen twee en drie. Ietsje later de koppeling laten opkomen bij het terugschakelen. En, gebruik maken van het H patroon van de schakeling, door even rust te houden tijdens de dwarse beweging in het verbindingsstreepje. De pook in twee bewegingen van twee naar drie en van drie naar twee bewegen.
"Vroeger" hadden we nog helemaal geen synchromesh ringen in de bak en moest je bij terugschakelen ven tussengas geven om het motortoerental omhoog te brengen zodat de omtrek snelheden bij elkaar kwamen en 'dubbel klutsen' (= twee keer de koppeling intrappen om -tussendoor- de omwentelingssnelheid van de tandwielen op gang te brengen.

default

RE: 2e versnelling kraakt

Bedankt voor de reactie's!

Als ik de mini koop kan het dus geen kwaad om nog een paar maand voorzichtig te rijden alvorens de ring te vervangen?
Vlug even opgezocht en de ring zelf kost ongeveer €30 maar ik kan me wel voorstellen dat het een heel karwei is om deze te vervangen?
Ik ken de basis van motoren maar vrees dat mijn praktische kennis niet groot genoeg is om dit zelf te doen.
Een brug zal ook wel handig om dit te doen en deze heb ik dus ook niet.

Alvast bedankt!
Olivier

RE: 2e versnelling kraakt

Je hebt het goed begrepen Olivier. Je kan gewoon rijden met en auto waarvan een synchromesh ring eigenlijk versleten is. Wanneer jij je er op toe legt om zonder te kraken te schakelen tussen twee en drie kan je gewoon -met een glimlach op je gezicht- nog tienduizend km of meer doorrijden. Het hele punt is, dat je bij het bewegen van de versnellingspook kalm aan moet doen tussen twee en drie. En dat is echt niet zo moeilijk, want -het toeval wil- in het schakelpatroon moet je niet alleen voor- en achteruit bewegen met de pook, maar ook een stukje van links naar rechts of andersom.
De meeste schade aan de synchromesh ring ontstaat door de gewoonte die mensen zich aanleren om in één ruk -alsof het via een rechte lijn gaat- de pook naar zich toe te trekken bij het terugschakelen van drie naar twee. Een heel slechte gewoonte.
Jij weet nu beter.

RE: 2e versnelling kraakt

Ik denk dat de verkoper ook wel beter weet

default

RE: 2e versnelling kraakt

Ikzelf had een bod in gedachten van €7500 à 8000 voor deze mini waar de verkoper min of mee accoord mee gaat.
De wagen is in echt goeie staat, enkel begint hij linksonder wat te roesten (het begin van de roest dus effe zandstralen en herspuiten) en het probleem van de 2e versnelling zijn de enigste mankementen.
Lijkt men dit een goed bod of is dit overbetaald?

Dit is em: http://m.kapaza.be/nl/vi/109564812.htm

RE: 2e versnelling kraakt

Is de gehele motor gereviseerd? Zijn er facturen aanwezig van de revisie?
Tevens: is de auto enkel geplamuurd en overgespoten of is de auto gerestaureerd, dan foto's vragen.
De auto ziet er leuk uit, maar die opkomende roest en het kraken van de bak zijn wel dingen die vragen oproepen.

RE: 2e versnelling kraakt

De vraag is meer wanneer hij kraakt, bij het opschakelen naar 2 of 3 of bij terugschakelen?.
Ik rij al een aantal jaren met een enigszins versleten synchro die die wat kraakt bij terugschakelen naar 2. De techniek van dubbel klutsen is mij welbekend 8)

Ik zou eerder een probleem verwachten bij de sportspack wielen op deze 1000 cc, maar bij alleen weekendgebruik kan dat meevallen.

als je de motor niet vertouwt: walk away ... genoeg andere mini's.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 2e versnelling kraakt

Ter aanvulling van de mooie uitleg van Syncromesh van Wim heb ik voor de visueel ingestelde onder ons het volgende: https://www.youtube.com/watch?v=aFvj6RQOLtM

RE: 2e versnelling kraakt

Ja, fantastisch! Git doet me sterk denken aan de act van Paul van Vliet, wanneer hij "Majoor Kees" ten tonele voert:
'Vragen? Geen vragen!' Duidelijk.
Goed gevonden Daniel.

default

RE: 2e versnelling kraakt

Bedankt allemaal!

En wat bedoel je met eerder een probleem bij de sportwielen?
Ja, het is alleen als weekend wagen :)
Zijn er nog bepaalde dingen die ik moet op letten bij het uitkijken naar CM?

Alvast bedankt!

RE: 2e versnelling kraakt

Gezien het bovenstaande, vind ik de vraagprijs zwaar overtrokken. Voor dat geld mag je een perfecte Mini verwachten. Een synchromesh vervangen doe je niet zomaar even en als je het moet laten doen gaat dat flink in de papieren lopen.

Mijn advies: laten staan en op zoek naar een betere. Als je bereid bent rond de € 8000 voor een Mini uit te geven, zijn er ook hele nette Mpi's/Cooper 1300 te koop.

Dennis

RE: 2e versnelling kraakt

Als je al roest waarneemt en een synchromesh probleem hebt is het inderdaad een stevige prijs.
En het verhaal erbij van de verkoper over de versnellingsbak geeft ook niet heel veel vertrouwen.

Vooral particulier is er voor dat geld best een betere mini te vinden.

RE: 2e versnelling kraakt

DanielM schreef:
Ter aanvulling van de mooie uitleg van Syncromesh van Wim heb ik voor de visueel ingestelde onder ons het volgende: https://www.youtube.com/watch?v=aFvj6RQOLtM


Dat is een mooi (en vooral erg duidelijk) filmpje. d:)b