Het hangt er maar net vanaf hoe je de bakverhoudingen kiest, natuurlijk (of, als je die niet zelf kunt kiezen - ik heb me nooit echt verdiept in het aanschaffen van een 5-bak - , hoe de fabrikant ze gekozen heeft).
In wezen zijn beide situaties mogelijk, en alles er tussenin, afhankelijk van de keuze. Alleen zal het in het eerste geval eerder gaan om minder toeren bij een bepaalde kruissnelheid; (veel) extra topsnelheid zul je niet halen omdat je meer tegen de grenzen van de luchtweerstand en het motorvermogen aanloopt. Tenzij je topsnelheid nu wordt beperkt doordat je aan je maximale toerental komt, maar dan heb jij geen standaard motortje meer Sterker nog, theoretisch zou je topsnelheid lager kunnen worden met een langere hoogste versnelling omdat je motor te hard zou moeten werken. Nogmaals, hangt af van de verhoudingen die gekozen worden.
Maar kijk vooral eerst in dit topic, daar staat het meeste wel in: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=3073
- Login of registreer om te reageren
RE: 5- versnellingsbak
Ingediend door Red Flame op za, 27-12-2003 14:42
In een ander topic hadden we het over een 5-bak in een mini...
je kan dit soort dingen wel door Ben van Leeuwen laten inbouwen, maar ik vraag me daarbij af wat je daadwerkelijke winst is.
kan je mini harder rijden door de 5e versnelling OF zitten de versnellingen dichter bij elkaar zodat je uiteindelijk geen snelheidswinst hebt???
weet iemand hoe dit zit???