Toch is dat geen slechte prijs. Sterker nog, is denk ik heel goedkoop, als ze ook gespoten worden.
- Login of registreer om te reageren
Toch is dat geen slechte prijs. Sterker nog, is denk ik heel goedkoop, als ze ook gespoten worden.
ben het helemaal met eelke eens,
120 euro's is niet veel, bedenk goed dat het uitslijpen (netjes) veel tijd kost, er moeten immers puntlassen uitgeboord worden.
er gaat snel veel tijd inzitten...
moeilijk is het niet als je maar geduld hebt...
Ingediend door Yo! op wo, 05-11-2003 16:10
Genoemde prijs is echter zonder spuiten en eigenlijk veel te ver om te rijden, ik zoek het liever iets dichterbij huis, Rotterdam en 100 km omtrek of zo....
120 euro is idd niet duur, zelfs als ze hem niet spuiten vind ik het nog goedkoop.
Maar waarom denk je het zelf niet te kunnen? Ik heb zelf ook niet zoveel verstand van auto's, maar al doende leert men. En als je alles door een garage moet laten doen is een mini vaak een erg dure hobby
Groet
Niels
Ingediend door Tikka op wo, 05-11-2003 17:16
Je kan ze ook lijmen ipv lassen. Bij mij zitten ze nog als een huis en dat is gedaan met lijm. Goede metaallijm is net zo sterk als een lasverbinding
lijmen??? met de bison-kit
mag zoiets wel? of krijg je ruzie bij de apk...
Ik zou dan niet met een prettig gevoel over de snelweg denderen. Lassen lijkt me toch prettiger.
ik denk dat ik me toch prettiger voel in een auto die gelast is dan eentje die met lijm aan elkaar zit.
Volgens mij is het lassen van metalen delen toch een sterkere verbinding als lijm.
Groet
Niels
red flame schreef:
lijmen??? met de bison-kit
mag zoiets wel? of krijg je ruzie bij de apk...
de vleugels van een boeing 747 zitten ook gelijmd!!
Thijmen schreef:
de vleugels van een boeing 747 zitten ook gelijmd!!
yes i know... ik weet dat er zeer goede metaal-lijm is, maar ik denk dat de gemiddelde apk-keurmeester er toch niet van gecharmeerd zal zijn...
Ja het zal ook meer om het idee gaan... ik heb eerlijk gezegd ook iets liever gelast dan gelijmd....
Ingediend door Tikka op wo, 05-11-2003 19:21
Een keurmeester kan niet beoordelen of ie gelijmd of gelast is.De constructie van een a paneel heeft geen invloed op de stevighied van een mini zover ik nu kan oordelen.
Kijk, dat je remmen niet aan je auto lijmt,ok. Maar een a paneel? Op de MTS fijn mechanische techniek lijmde we regelmatig metaal en mits de goede lijm gebruikt is de verbinding net zo goed als een las.Een lijmverbinding zit over de hele oppervlakte maar een puntlas zit om de 2 cm.Dus in theorie is lijmen steviger.Komt op het zelfde neer op het doorlassen van alle naden in een race auto
Een Lotus Elise of Opel Speedster zijn niet voor niks voor 90% gelijmd
Ingediend door iwan op do, 06-11-2003 09:40
en voor zover ik weet is de lotus elise OOK gelijmd...en is toch ZEKER een degelijke auto......met een snelheid van DIK boven de 200km/h
het gaat denk ik gewoon om het idee.....van lijmen.
maar ik weet ook niet of de apk meester er zo blij mee is....ondanks dat het net zo stevig is.
Je moet natuurlijk ook wel een beetje weten wat je doet, je kunt er niet zomaar elke lijm voor nemen. Wat dat betreft is lassen wel weer "veiliger".
Elk ander voertuig dat (gedeeltelijk) gelijmd is, is ook anders van bouw...
Vroeger werden vliegtuigen aanelkaar geklonken. Maar door het bewegen van de platen is men daar vanaf gestapt. Lijmen bleek een goede oplossing te zijn omdat het supersterk is en toch flexibel blijft. Dat heeft een vliegtuig nodig.
Een Lotus elise is ook anders van bouw. Een mini heeft een zelfdragende carrosserie, een lotus elise zal dat niet hebben! Ik zou me niet plezierig vinden met een A-paneel dat erin is gelijmd... Dat je deurplaten vast lijmt kan ik me nog in vinden, maar A-panelen??? Op deurplaten staan weinig krachten. Op A-panelen staan toch wel meer krachten. Vooral de rand aan het spatbord zou ik niet aan elkaar lijmen. Daar staan de krachten haaks op. Op de rand van de deur is dat nog anders... Die zit bij een mini ook maar vast met een paar puntlassen. Die zou je idd nog kunnen lijmen.
En zoals Eelke al zegt zijn er veel verschillende lijmen. Let er ook op hoe je deze verwerkt. Bij verkeerde handelingen kun je het compleet verh ren...
Als ik het me goed herinner is een Lotus Elise opgebouwd uit een aantal box-sections die aan elkaar gelijmd zijn.
weet iemand een goede metaallijm. Ik hou wel van een beetje knippen en plakken. Ik bedoel dan wel echt een goede lijm!
Om maar weer eens op de vraag van de topicstarter terug te komen. Waar of bij wie kan ik tegen een gunstig tarief mijn beide A-panelen laten vervangen en spuiten (gewoon pikzwart)?
Alvast bedankt!
was van de week ook een topic over... ongeveer 300 euro bij een mini centre excl. spuiten...
ik zou het lekker zelf doen, weer wat bijgeleerd dan...
Als je e.e.a. zelf wilt doen, kijk dan eens op pagina 112 van de Haynes 'Mini purchase and restoration guide' (ik heb de second edition).
Daar staat e.e.a. voorzien van 'enge' foto's beschreven.
Succes!
RE: A-Paneel monteren
Ingediend door Yo! op wo, 05-11-2003 15:38
Waardige minivrienden,
Mijn beide A-panelen beginnen luchtgaatjes te vertonen, naar aanleiding van wat adviezen om het zelf te doen heb ik twee panelen gekocht, een links en een rechts. Maar nu ik zo de sitautie kan inschatten gaat dit me niet lukken! Nee, ben nog niet begonnen en heb dus ook niets verprutst. Nu komt mijn vraag: Weet iemand een adresje om dit te laten doen tegen geringe vergoeding (120 euro vondt ik een beetje te veel...)
Ik hoor jullie reaktie,
gegroet,
Johan (met een geluchtgate mini)