Hoi Hans,
Welkom op het forum.
Was de aandrijfas zelf gescheurd, of alleen de moer die aan het einde van de aandrijfas zit? Dit maakt namelijk een heel verschil.
De aandrijfas bij een mini en een metro bestaat uit 3 delen. De binnenste homokineet (nr3), de as (nr2) zelf en de buitenste homokineet. Deze zijn alle 3 los te krijgen en zijn op zich gewoon uitwisselbaar met die van een andere mini/metro met schijfremmen. link
De binnenste en buitenste homokineet zijn de onderdelen die het meeste slijtage hebben. Deze vangen namelijk ook de meeste klappen op tijdens het rijden. Deze kosten ook niet zoveel en zijn redelijk makkelijk te vervangen. Hetzelfde geldt voor de bout die op de buitenste homokineet zit.
De as zelf is wat steviger en hoeft ook alleen de draaiende krachten van het blok over te brengen op de wielen. Deze gaan op zich niet zo makkelijk stuk. Deze kun je het beste 2e hands zien te krijgen, mocht deze kapot zijn. Nieuw zijn ze aan de prijzige kant.
Als je wat meer over de prijzen wilt weten, kijk de sites van de verschillende Engelse leveranciers na, of bel 1 van de bedrijven die hier aan de rechterzijde staan.
Groeten, Bram
- Login of registreer om te reageren
RE: Aandrijfas gescheurd??
Ingediend door Hallo op wo, 28-10-2009 19:27
Ik heb een mini uit '89 met een Metro-blok (althans, dat is mij verteld)
het wiellager had steeds speling, (piepen/vaag sturen/amper remmen), en ik ben hier al zo vaak teruggeweest bij de garage. Ze besloten 'm uitgebreid te checken.
Wat bleek? Volgens ze zat er een scheur in de schroef van het aandrijfas, waardoor het wiellager steeds niet goed zat. Een nieuwe aandrijfas zou 425 euro kosten voor deze auto.
Ik kon eventueel ook op zoek gaan naar een 2e-hands aandrijfas.. Waar vind ik zoiets?
Hans