aandrijfas onder mini uit

default

RE: aandrijfas onder mini uit

Hallo,

Mijn aandrijfas is gebroken, precies op het uiteinde. Heb dus geluk gehad want bij het opkrikken van de auto viel het wiel spontaan eraf.
Na bestudering van het forum is het mij gelukt om de aandrijfas in zijn geheel los te krijgen, dus inclusief aandrijfaspot.
Nu krijg ik de aandrijfas echter met geen mogelijkheid onder de auto vandaan. Niet door het gat waar de aandrijfas door heen gaat en ook niet via het subframe en motorblok.


Wat doe ik verkeerd??????

RE: aandrijfas onder mini uit

Je laat de potten aan de versnellingsbak-zijde zitten en knipt de rubbers los. Dan kan je as uit de potten schuiven. Hier zitten zes kogels in, die vast zitten.
Nu kan je de as door het gat naar buiten trekken (rubber beetje indeuken)
Eitje.

RE: aandrijfas onder mini uit

Dan krijg je zo iets :


Misschien wil iemand ook vertellen hoe je die cirkel met die balletjes van je aandrijfas krijgt? :)

default

RE: aandrijfas onder mini uit

En ik was juist zo blij dat ik die pot uit het differentieel gekregen had :P

En dan ook nog te bedenken dat ik alleen de buitenste homokineet moet vervangen :D



Nu het spul toch los hangt, welke onderdelen moet ik allemaal vervangen??

Differentieel keerkringen?
Hoezen?
Wielager?

Sowieso de buitenste homokineet en 1 remcylinder (lekt)

Vergeet ik iets??

RE: aandrijfas onder mini uit

De kogels kan je met beleid door de ring drukken, waarna de ring eraf kan.

RE: aandrijfas onder mini uit

De differemtieel-keerringen hoef je niet perse te vervangen.
De hoezen zou ik wel doen.
De wiellagers hebben wel even scheef gelopen en er is wat vuil in gekomen, dus kan je beter vernieuwen. Maar je kan het ook met de oude proberen.

RE: aandrijfas onder mini uit

als er een rem cilinder lekt (ik neem aan trommel remmen) zou ik allebei de kanten vervangen om rem verschil te voorkomen.
en kijken of je rem schoenen niet onder de olie zitten en anders ook vervangen (beide kanten)

ik heb zelf bij m'n mini alle remmen rondom vervangen (voor en achter rem schoenen en cilinders)

Mvg Classic-Freydis

RE: aandrijfas onder mini uit

Aandrijfas gebroken ? best knap.. Maar je wiel viel er spontaan af bij opkrikken ? Da's best bijzonder.. dan is er volgens mij nog wel meer aan de hand !

Waarschijnlijk bedoel je het uiteinde van de aandrijfas, de homokyneet, die is afgebroken? Dan ben je de tweede in korte tijd, geeft maar weer aan dat er levensgevaarlijke onderdelen (imitatie homokyneet waarschijnlijk!) in omloop zijn!

In dat geval zou ik in ieder geval de homokyneet (duh) vervangen en het wiellager. Daarbij uiteraard de hoezen controleren en eventueel vervangen, kostten niet veel en de boel ligt nu toch los.
Differentieel-keerringen zou ik vervangen als er veel vettigheid rondom zit, wederom goedkope delen en de boel ligt toch open.

Remcylinder zou ik zeker ook vervangen, en meteen de andere kant bekijken (even hoesjes oplichten om te zien of er vloeistof achter zit, zo ja: vervangen).
Controleer ook de remvoeringen, als deze vettig/kleverig zijn door lekkage remvloeistof: vervangen. Meteen een goed moment om de volledige remvloeistof te verversen en het systeem weer even goed te ontluchten en de remmen te stellen.
Gebruik DOT3 vloeistof bij een auto van die leeftijd. DOT4 bevat bepaalde componenten waar de rubberdelen van een Mini remsysteem niet tegen kunnen, en je waarschijnlijk binnen een jaar nog veel meer lekkages van (hoofd-)remcylinders tegemoet kunt zien.

Automaterialenzaken zullen al snel beweren dat DOT4 beter is (vaak omdat ze geen DOT3 voorradig hebben), maar laat je daartoe niet verleiden !

default

RE: aandrijfas onder mini uit

Het laatste stukje van de buitenste aandrijfas is afgebroken. Dat deel waar de kroonmoer hoort te zitten.
Had al gelezen dat iemand het recentelijk ook ondervonden had.