Aandrijfassen demonteren

RE: Aandrijfassen demonteren

Heb de hele carrosserie van mijn 1992 Sprite leeg op de motor na, die ik er pas uit kan halen als de aandrijfassen eruit zijn.
Nu heb ik reeds (volgens de Haynes procedure) de voorwielophanging los en de wielkant van de aandrijfas uit de hub, maar het probleem doet zich voor dat ik de as niet uit de "inner offset sphere joint" krijg (ken de hollandse benaming niet), die aan de kand van de versnellingsbak zit.
Ik kan de as enkele centimeters uit de rubber hoes trekken maar het lijkt erop dat die hoes dit verder tegenhoudt.
Nu wil ik geen teveel force gebruiken met de kans dat er dingen kapotgaan,maar kan iemand hier wat licht op schijnen voordat ik straks 2 nieuwe drive shafts moet bestellen.

Bedankt,
Peter

RE: Aandrijfassen demonteren

om de aandrijfashoes zit een tyrap of een metalen bandje die in een groef van de pot valt...

doorknippen en dan lukt het wel...

RE: Aandrijfassen demonteren

Als alle olie uit het blok is, dan kun je ook de binnenste homokineet (zo heten die dingen) met een grote schroevendraaier los krijgen. De homokineet zit met een C-clip vast rond het differentieel. Als de as in de goede positie staat, dan komt hij makkelijk los.

RE: Aandrijfassen demonteren

Red Flame schreef:
om de aandrijfashoes zit een tyrap of een metalen bandje die in een groef van de pot valt...

doorknippen en dan lukt het wel...


Bazinga,
Haynes laat zien dat je de as eruit kan trekken zonder de hoes van de "pot"eraf te halen,dus dat is wat ik probeer, maar lukt niet.
In jouw voorstel komt dan de rubber hoes mee en valt het koppelings mechanisme uit elkaar.... of niet?

Peter

RE: Aandrijfassen demonteren

(b)engeltje schreef:
Als alle olie uit het blok is, dan kun je ook de binnenste homokineet (zo heten die dingen) met een grote schroevendraaier los krijgen. De homokineet zit met een C-clip vast rond het differentieel. Als de as in de goede positie staat, dan komt hij makkelijk los.



(b)engeltje,

Hoe weet je dat de as in de goede positie staat, voordat ik de gehele homokineet eruit wip.

Groeten,
Peter

RE: Aandrijfassen demonteren

Een bijkomende vraag, als de beiden assen eruit zijn kan ik dan de hubs weer monteren en de wielen erop om de carrosserie met de 4 wielen te manouvreren?
Geeft dit niet teveel stress op de wiellagers, zonder de aandrijfas erin?
Groeten,
Peter

RE: Aandrijfassen demonteren

Het eruit wippen van de binnenste homokineet is op goed geluk. De C-clip kan rond draaien. Hij zal op een bepaald punt minder weerstand hebben, waardoor de clip makkelijker samentrekt.

Als je de gehele assen eruit haalt, dus met de buitenste homokineet, dan kun je de hubs wel terughangen, maar je hebt niks om je wielen aan de monteren. Je wielen hangen namelijk met trommels of schijven aan de buitenste homokineet.

RE: Aandrijfassen demonteren

Inderdaad gewoon tiewrap doorknippen, je as valt dan uit je binnenste homokineet (wel even trekken, lijkt een soort vacuum). Hij zit hier niet in klem, wordt door de hub op zijn plek gehouden. Als je het deel met de tapeinden eraan (naam?) monteert kun je je wielen monteren en is er niets aan de hand.

RE: Aandrijfassen demonteren

Allen bedankt voor de tips, ga aan de slag....
Groeten,
Peter

RE: Aandrijfassen demonteren

Heb de beiden drive shafts eruit, maar het ging niet erg gemakkelijk, wat bleek nu,het gedeelte van de aandrijfas die in de pot zit had wat vliegroest op het getande gedeelte,vandaar dat het goed vast zat.
Maar het is gelukt en ik kan nu de engine eruit halen en dan is de carrosserie helemaal leeg ter voorbereiding van het spuiten, waarna het leukste werk begint, namelijk het weer opbouwen van alle nieuwe (schone) onderdelen.......
Groeten,
Peter