Aandrijfassen verwijderen

RE: Aandrijfassen verwijderen

Na de zoekfunctie te hebben gebruikt heb ik nog niet echt een goed antwoord gevonden.
Ik wil namelijk de aandrijfassen verwijderen, en het liefst zonder special tools. (die weer lekker duur zijn :( ) Heeft iemand hier tips voor? Of [u:shtcbm17]moet[/u:shtcbm17] het gewoon met het Haynes en 18G1243 oid.

RE: Aandrijfassen verwijderen

Tja, wat noem je special tools?

Als je de flens gaat demonteren is een fuseekogelsplitter al handig hoewel een stuk hout en een BFH 1 ook wel werkt.

Ik doe het Calver stylie; aanslagrubber bij de onderste draagarm verwijderen, daar een dikke moer op leggen. Dan de centrale wielmoer vast losdraaien, auto opkrikken, door het plaatsen van de moer zakt het wiel minder = makkelijk.

Onderste en bovenste fusee los, splitter of BFH 1 + hout gebruiken om de fusee's uit de konische zitting te halen. Stuurstang los met hetzelfde gereedschap.
Remklauw demonteren en ergens met een stuk ijzerdraad in het binnenscherm hangen.

Ty-raps van de binnenste homokineer hoes losknippen, en trekken maar aan die aandrijfas, floep en hij schiet eruit.

Als je ook de "jampotten" waar de binnenste homokineten ingaan wil demonteren; een bandijzer en wederom BFH 1 tussen het blok en de pot werkt, je kan echter ook een officieel stuk gereedschap kopen die op dezelfde manier werkt.

Succes!

NB BFH 1 = big fucking hammer

RE: Aandrijfassen verwijderen

Soms kan je gewoonweg niet zonder special tools.
Als je tijd en geld investeert in je mini, investeer dan ook in het gereedschap. Goed gereedschap is het halve werk. Met een BFH kun je meer schade aanrichten dan je denkt.

Als je van plan bent om ook je binnenste koppeling die aan de versnellingsbak zit wilt verwijderen, zorg dan dat je de motorolie aflaat.

RE: Aandrijfassen verwijderen

Als je een garage heeeel lief aankijkt en bv je rijbewijs achterlaat kun je misschien de special tools lenen. O:) dit heb ik nl in het begin ook gedaan. echter als je vaker wil/ gaat sleutelen is het aan te raden om die dingen aan te schaffen. de prijs wil vaak nog wel mee vallen.

weet de prijzen niet maar ik dacht dat een fussee trekker zo'n 75 gulden koste dus zo'n 35 euro. mocht dit teveel zijn heb je ook wrikvorken. deze kosten tussen de 5 en 15 euro op beursen. dit zijn een soort stemvorken met taps toelopende punten. die sla je er tussen en dan druk je vanzelf de fussees uit het conische gedeelte. je hebt ook een maat groter van deze steekvorken die je kunt gebruiken om de kommen (die van je aandrijfassen) uit je blok te krijgen. een nadeel is wel dat je lichte schade hiermee kan aanbrengen. maar ze werken wel :)" title="Evil" />

RE: Aandrijfassen verwijderen

dank u, al een stukje duidelijker wat ik nu moet doen. Ik moet de aandrijfassen zelf loshebben, omdat het motorblok uit het voorsubframe moet.
Dit staat namelijk al buiten de Mini zelf (heb de carrosserie eroverheen getilt :D ).
Subframe moet nu nog gestraald en verzinkt worden. Maar om het motorblok eruit te tillen hoef je de "jampotten" die achter het motorblok zitten toch niet los te hebben?

RE: Aandrijfassen verwijderen

Nee dat klopt om de motor uit het subframe te halen hoef je niet de jampotten te verwijderen die op het blok zitten.

RE: Aandrijfassen verwijderen

Heb vanmiddag een ball-joint-seperator-ding oid geleend en ben ff bezig geweest.
Viel eigenlijk best wel mee :D
Je hebt in pricipe niet eens zo'n aandrijfastrekker nodig als je de motor eruit wil hebben, omdat je gewoon de hele remtrommel + aandrijfas in een keer eruit haalt.
Dankiedereenwel voor de tips