aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

Hallo!
zoals ik gisteren al een gepost heb wil ik een 1275 metro motortje in mn 1000tje leggen...

ik ben vandaag tegen wat probleemtjes aangelopen(hoop dat mn uitleg een beetje duidelijk is)....

ik heb de wielen gedemonteerd en wilde om meer ruimte te krijgen bij het verwijderen van de aandrijfassen de hele reminrichting demonteren of in ieder geval ver genoeg los maken om fatsoenlijk de aandrijfassen los te krijgen....nu heb ik alle bouten los...demper los etc...maar ik krijg het voor geen cm uit elkaar....dus de bovenste en onderste fusee zijn nu zonder moer maar toch nog muurvast..doe ik iets verkeerd?

en de assen uit t blok halen?gewoon blok iets aantakelen en dan schuin eruit steken?zit dit nog ergens mee vast van ringetjes?en hoe ontkoppel ik de versnellingsstang en die andere stang?

alvast bedankt!

greetz
Frank
--

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

Hoi , je bent goed op weg :je moet de stuurkogels losmaken en de bovenste fuseekogels en dan kan de assen er uit wippen precies vergenoeg om de moter te demonteren.
Let wel op dat je de remslangen niet beschadigd met het laten hangen van het wiel
Doei

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

Dat de fusees vast zitten is heel normaal.
Je kan de fusees los krijgen door een zg. splitter te gebruiken. Deze zet je tussen de bol en draagarm. Aandraaien totdat deze los knalt.

Om de aandrijfassen uit het blok te halen, moet je eerst de bandjes die om de homkineethoesjes zitten los knippen.
Als je alle kabels, steunen en schakelstang los hebt kan je het blok een klein stukje omhoog takelen. Vervolgens iets naar links duwen en een beetje draaien. Als het goed is valt dan een van de assen er van zelf uit.(let wel goed op dat je de 6 kogels van de homokineet bij de juiste aandrijfas houd)
Vervolgens het blok naar rechts en de andere kant valt er uit. (ook hier weer de kogels)
Vervolgens kan je het hele blok er uit takelen.

De schakelstang kan je aan de onderzijde voor het differentieel los halen. Daar zit een pennetje dat recht omhoog steekt. Zet hem in de vierde versnelling en tik het pennetje van onderaf naar boven. Als het goed is gaat deze net langs de rand van de bak.

grtzz Martin

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

Het kan zijn dat dat pinnetje heeeeeeeeeel erg vast zit in je schakelstang.
Ik heb er een drevel voor gekocht nadat ik twee uur lang vloekend onder de auto lag, omdat dat @#$%@#&!pinnetje er niet uit wilde :x

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

Dat komt omdat het pennetje conisch is.
Je doet er verstandig aan om deze bij het monteren van bovenaf weer op zijn plaats te doen.
En ja, ze kunnen alle #*$%^@#) vast zitten.

grtzz Martin

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

Hallo!
bedankt voor de tips!ik heb hier zeker iets aan!...alleen nog ff een vraagje over die splitter.....ik kan de fuseekogels alleen hiermee los krijgen?want ik krijg er nu helemaal geen beweging in..zoja...dan ga ik maar even zo'n ding regelen....
en die ijzeren bandjes om de homokineethoezen...kan ik die later vervangen door tyrips?
alvast bedankt!greetz

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

Hoi , als ik jouw was ,als de hoezen heel zijn , zou ik de bandjes niet losknippen is alleen maar extra werk en de homokineet in elkaar zetten onder de auto valt niet mee ,als de bovenste fusees los zijn gaan de assen er precies vergenoeg uit.
Als je het wiel iets opkrikt en tussen de bovenste draagarm en het aanslagrubber een opvulstuk zet en weer laat zakken dan heb het gewicht aan het fusee hangen.Dan kan je met twee zware hamers, een om te laten dragen en een om te slaan,de fusee laten schrikken en valt hij los (je moet dan wel met z'n tweeen zijn)Met een koevoet kan je ook nog wat druk boven op de fusee zetten.Gaat meestal beter gisteren draaide ik mijn splitter in tweeen.

Als je wat ruimte hebt op je schakelasje waardoor de keerring er wel eens uit komt dan moet je een slappe veer nemen en om het asje zetten .In de tweede en vierde versnelling drukt hij dan zachtjes tegen de keerring.Heb ik gedaan en nooit geen last meer gehad.
Ipv een pennetje kan je ook een 5 mm boutje op maat maken met een borgmoertje.Werkt fantastisch en geen @#$* onder de auto.
Doei

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

minitechniek schreef:
Hoi , als ik jouw was ,als de hoezen heel zijn , zou ik de bandjes niet losknippen is alleen maar extra werk en de homokineet in elkaar zetten onder de auto valt niet mee ,als de bovenste fusees los zijn gaan de assen er precies vergenoeg uit.



Ik wil geen rot opmerking maken hoor, maar dit is wat er staat:
zoals ik gisteren al een gepost heb wil ik een 1275 metro motortje in mn 1000tje leggen...


Volgens mij, [i:1iwmthez]maar ik ben maar een leek,[/i:1iwmthez] is het makkelijker om een hoesje over een homokineet te trekken, dan de potjoints te verwijderen.
Bovendien moet je bij jou methode ook nog eens twee keringen vervangen.
Dus waarom moeilijk lopen kl*ten terwijl het makkelijker kan.

grtzz Martin

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

laten we het a.u.b. een beetje gezellig houden...

het is behoorlijk warm door moedertje natuur.

Martin heeft gelijk dat je de aandrijfassen zo uit de pot joints kunt trekken en het dus overbodig is om deze te demonteren...

aangezien de hoezen vastklemmen aan de pot joints door een slangklem of bindertje zal je deze door moeten knippen...

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

Zoals ik al opmerkte: het is niet rot bedoeld :)

Even terug komen op het plaatsen van de assen.
Als je de motor weer op de plaats hebt hangen, kan je de assen eenvoudig terug duwen in de potjoint.
Ik raad je wel aan om eerst de koppelingen goed schoon te maken en vooral te zorgen dat er geen vuil tussen de kogels en de kogelkrans zit.
Eventueel een nieuw hoesje.
Pas bij het er in steken van de assen, en dan bedoelik in de potjoint, dan pas de boel in het vet zetten.
Hoesjes over de potjoint duwen en vast zetten met een bandje. Ik gebruik zelf de ijzeren klembantjes, maar een tirerapje gaat ook prima.

Oja de tip van Flip :)" title="Evil" />
Pas eerst even voordat je het blok er in zet, of de aandrijfassen in de potjoints passen. Hier kan verschil in zitten. :x
Mocht het zo wezen dat ze niet passen (wat zelden voor komt, maar je zal het net treffen) dan even bij beide blokken de olie aftappen en de potjoints uitwisselen. Met twee schroevendraaiers wip je deze er zo uit. (niet vergeten een nieuw keerringetje er in te zetten)

grtzz Martin

grtzz Martin

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

HEy!
harstikke bedankt voor alle nuttige info...alleen die keerringtjes wat zijn dat precies..?dan weet ik waar ik op moet letten....

en u eerst maar es proberen mn schakelstang los te krijgen ..kwordt gek van die 2 pinnetjes die erdoor zitten, heb al van alles geprobeerd.....nog ideeen>
?

greetz
Frenk
--

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

Ik ben bang dat je hem er toch uit moet slaan.
Een goed passende drevel, een moker en geweld :x

Keerringen zijn afdichtingsringen die voorkomen dat een vloeistof ergens uit kan lekken. (of in kan komen) Ze zien er zo uit als op de foto.


grtzz Martin

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

hoi

ik ben bezig met mijn motor er uit te halen
ik heb dus bezig geweest om de fusees los te maken
ik heb de stuurarm logemaakt alsook hat staafje dat aan het voorvront zit
en ook de onderste fusee(die bovenste komt maar niet)
nu is dit voldoende om de motor er uit te halen of moet die bovense ook los
ik heb is gevoeld aan de versnellingsbak en als ik de remtrommel beweeg dan voel ik de kogels al

als ik deze motor nu takel gaat deze er dan uit komen of niet
of moet ik nog iet losmaken

mvg dennis

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

Met het alleen loshalen van de onderste fuseekogel gaat het niet lukken, de bovenste moet ook los. Andersom gaat overigens wel met een beetje rommelen.

Wat je ook kunt doen is de bovenste draagarm een paar flinke klappen met een zware hamer geven op de rand waar de fuseekogel in zit als je geen fuseesplitter hebt.

Dennis

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

hoi dennis

ik heb de onderste fusee gos gemaakt aan het sub frame zelf(ging vlotter wat ik kreeg die fusee zelf niet los

dus als ik de bovenste ook los maak aan het sub frame moet het lukken

*hoeveel cm zit er nog achter de kogeltjes in de versnellingsbak want die kogeltjes zijn goed zichtbaar als ik met de remtrommel schud

mvg dennis

default

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

[size=75:3a584gex][topics samengevoegd - Crispy][/size:3a584gex]
hoi

ik was gister bezig met de fuses (proberen) los te maken

na ongeveer een half uur kloppen en kloppen werd ik het moe(ik weet het ik heb niet veel geduld :D )
ging ik verder rommelen in de garage(om even af te koelen :D )toen stoote ik op een poulie trekker ik dacht het valt te proberen,
en ja ja het ging vanzelf,de fuses schooten een voor een los(als je de techniek een beetje te pakken hebt :) )


dus geen schroefdraad meer kapot slaan gewoon met een poulie trekker


mvg dennis :)

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

Idd, that's the way to go!
Maar meestal is er geen plaats voor een poulietrekker...
En daarom zijn er ook kogeltrekkers. Kost 15 à 20 euro in de handel/ op beurzen en is reuze handig.

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

gewoon met je hobbybrander heet stoken is ook soms een geweldige oplossing, en voor de koude dagen is het heerlijk om de rest warmte met je gezicht op te vangen :)

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

mijn tip, koop gewoon een fusee-splitter...

voor die paar tientjes hoef je niet met een brander, hamer e.d. aan de slag.

Met 2 mini's, vond ik dat toch wel een goed besteed gereedschap ;)

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

mini73, ik heb je tip aan een bestaand topic toegevoegd over fuseesplitters etc. Lees het eens door.

[size=75:2ml34ptj][edit: tip was vraag][/size:2ml34ptj]

RE: aandrijfassen verwijderen, nieuwe rubbers om fusee

Crispy, dat was volgens mij geen vraag, maar meer een tip ;)