Aandrijfriem bijspannen

default

RE: Aandrijfriem bijspannen

Ik heb ineens een piep/fluit geluid aan de motor.
Als ik de koppeling induw stopt het, als ik gas geef fluit hij weer.

Ik denk dat mijn riem doorslipt.
Hoe weet ik de juiste spanning, en hoe kan ik de riem bijspannen(op de alternator of?...

Als de auto stilstaat kan ik de alternator gewoon met de hand ronddraaien terwijl de riem blijft stilstaan.

Het gaat om een mini 1000 uit 1984

RE: Aandrijfriem bijspannen

De riem kan aangespannen worden. Het risico is dat na verloop van tijd hij weer gaat slippen, maar het is een goede tussenoplossing.

Aan de onderzijde van de dynamo, zit een bout met een beugel. Deze een klein beetje losdraaien. Dan ook de bovenste bevestiging een beetje losdraaien. Als het goed is kun je dan de dynamo iets omhoog trekken. Kan ook door een koevoet of stevige schroevendraaier tussen de dynamo en het blok te zetten.
Als je de riem op spanning hebt staan, dan de bovenste bevestiging weer vastmaken. Daarna de onderste weer vastzetten.

default

RE: Aandrijfriem bijspannen

Net geprobeerd, en heb de riem kunnen bijspannen.
Kan hij ook te straks staan?

Morgen even testritje mee doen dan weet ik als het probleem is opgelost.

Ik had trouwens op dokter youtube gevonden dat wanneer je riem piept, je er water opspuit(nevel spuitje) je riem nog harder gaat piepen dan is de spanning erop niet goed.

spuit je op de alternator(riem) en het stopt dan ligt het probleem daar, ook voor waterpomp enz.

Ik weet niet als dit trucje echt helpt, bij mij in ieder geval wel

RE: Aandrijfriem bijspannen

Als hij nat wordt kan hij zeker gaan piepen. Dat gebeurd ook vaak als het vochtig weer is.

Te strak staan kan ook altijd. En dat is inderdaad ook slecht voor je waterpomp.

Als je de riem aangespannen hebt, dan zou je hem maximaal 10mm in moeten kunnen drukken. Dan zit je aan een goede spanning. En 10mm is niet veel.

Je zou er ook naar kunnen kijken hoe versleten de riem is. Als er op de zijkant geen bolletjes zichtbaar zijn en deze dus glad is, dan is deze versleten en aan vervanging toe.

default

RE: Aandrijfriem bijspannen

Probleem opgelost. Riem lijkt me nog ok.

ik heb wel nog een ander probleem. Hij loopt erg warm. Ik heb vorig jaar de tempsensor of hoe heet dat.... vervangen. Sindsdien was het goed. Maar nu loopt ie weer warm.
Misschien ook iets aan de waterpomp? Of wat kan nog een oorzaak zijn?

RE: Aandrijfriem bijspannen

Dat zou kunnen duiden op een niet goed werkende thermostaat, maar ik zou die vraag in het juiste subforum stellen of opzoeken. Anders gaat het verhaal een beetje verloren.