aanlopen band zijkant wielkast

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Hallo,
Sinds 2 maanden ben ik eigenaar van een mini uit 1996, vlak na aankoop bleek dat de mini achter veel te laag stond en dat de veerbollen vervangen moesten worden. Met een volgeladen mini schuurde het linkerachterwiel met de bovenkant tegen de spatbordverbreder. De veerbollen laten vervangen door het bedrijf waar de mini oorspronkelijk is gekocht, maakte dat de mini veel hoger kwam te staan.

Maar nog steeds heb ik last van aanlopen, nu met de binnenkant van de band en de wielkast. Vooral bij het linkerachterwiel, bochten en drempels moet je erg rustig nemen anders hoor je het "skrggg" geluid weer..

Foto waar de band aanloopt: (klik voor vergroting)

Ook rechts af en toe:


De mini staat aan de linkerkant wel lager dan aan de rechterkant,
maar niet te laag (zou je zeggen)

Ruimte aan de linkerkant (bestuurderskant)


Het lijkt(tenminste, voor mij :)) een heel ander probleem dan de meeste soortgelijke problemen die je hier op het forum vindt met de zoekfunctie, vaak wordt het vervangen van de veerbollen of nylon cupjes aangeraden (ik neem aan dat het mini-bedrijf ook de cupjes heeft vervangen?)

De schokbrekers zijn door de vorige eigenaar vervangen (G-Max zit er nu onder)

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Als je achter je mini staat, staan de achterwielen dan wel gelijk ten opzichte van de buitenkant van je Mini? Of ligt je linker wiel bijvoorbeeld verder naar binnen toe?

Het lijkt er nu eerder op dat je subframe ofzo er niet recht onder zit, wellicht kan langsgaan bij een uitlijnboer ook al helpen om inzicht in je probleem te krijgen.

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Ik zou eigenlijk nergens vanuit gaan, vraag het even of ze de cupjes vervangen hebben of niet.

Als je de auto opkrikt bij dat wiel, kan je dan enige speling in het wiel of de draagarm opmerken?

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Wel vaker komt dat beroemde cupjes verhaal voorbij, maar het enige wat dat veroorzaakt is een piepend geluid. Dat cupje is misschien 2 mm dik. Als die doorslijt komt de auto dus aan de achterzijde maximaal 1 cm lager te staan (voor 6 mm).

Aangezien een Mini over het algemeen nogal aan de hoge kant staat aan de achterkant moet 1 cm lager geen probleem zijn. Als de auto verlaagt ga je al gauw 3-4 cm lager en dat geeft normaalgesproken ook geen problemen.

Hier is duidelijk wat anders aan de hand. Controleer alles eens op eventuele overmatige spelingen en of alles er inderdaad wel recht onder zit. Dat had de Minispecialist eigenlijk voor je moeten doen vind ik. Nu zijn klakkeloos de veerbollen vervangen en het euvel is niet verholpen.

Dennis

PS Nog nooit gehoord van ingezakte veerbollen aan de achterzijde.

RE: aanlopen band zijkant wielkast

kan dit te maken hebben met de remtrommels? er zijn brede en smalle,
onder deze mini horen brede te zitten.

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Het aanlopen aan de binnenzijde heeft niets met je veerbollen te maken, en inderdaad achter staat een Mini niet snel te laag. Kan natuurlijk dat de vorige eigenaar de trompetten wat heeft ingekort.
Aanlopen aan de binnenzijde lijkt mij meer een ophanging probleem, of inderdaad de verkeerde remtrommels. Verkeerde remtrommels zou aan beide zijden het zelfde probleem moeten geven. Wat ook nog kan is de verkeerde bandenmaat op te smalle velgen. De velgen op de foto lijke voor zover zichtbaar wel redelijk standaard.
Als het echt maar aan één zijde is zou het subframe en/of de draagarm nog scheef of krom kunnen zijn.
Mijn advies ga er eens rustig naar kijken en eventueel wat meten vanuit vaste punten om te kijken of er ergens een afwijking is. Als je vanaf een afstandje achter je Mini kijkt zie je dan de voor en achterwielen wel redelijk in lijn staan?

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Alvast bedankt voor alle reacties! Super! :)

Ik heb net nog even snel gekeken,
aan beide kanten lukt het mij maar net om met de vingers tussen de band en de wielkast te komen. Is dit normaal, of hoeveel ruimte hoort hier normaal te zitten?

Nog een foto die ik eerder al genomen had,

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Kun je aangeven welke banden (maat) je er onder hebt liggen, lijken mij aan de brede kant. Wellicht moeten er een paar spacer's tussen. Je hebt aangegeven dat de banden in het begin zowel links als rechts aanliepen bij zware belasting, het frame hoeft dus niet perse scheef onder de auto te zitten.
Misschien door ook een paar fotootjes iets verder af genomen hier bij te plaatsen, kan het geheel wat duidelijker worden.
Overigens vind ik het subframe er wel een beetje twijfelachtig uitzien: wat betreft roest, maar er lijkt ook een vreemde knik in te zitten, echter een foto kan een vertekenend beeld geven.

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Het is inderdaad geen echt roestvrij Mini subframe, maar daar rijden er meer van rond. 8)
Wat is de velg en bandenmaat zoals nu gemonteerd is? Maak eens een foto van het geheel, en eventueel ook een foto van de remtrommel zonder achterwiel.

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden..

Ik heb het linkerachterwiel even los gehaald,
er zitten brede remtrommels onder en er zit geen speling op (geen beweging in te krijgen)

Maar ik denk dat mijn subframe gescheurd is bij de bevestiging van de draagarm, niet alleen aan de linker(bestuurders)kant maar ook aan de rechterkant. Net alsof de mini onder een olifant geparkeerd is geweest..

Rechterkant, vanaf de onderkant van de kofferbak: Normaal, is dat normaal?

Links:


RE: aanlopen band zijkant wielkast

Ik geloof dat ik mijn bevinding "twijfelachtig" moet terugnemen.

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Het lastige met foto's is dat het ook wat kan vertekenen, maar inderdaad het subframe ziet er niet fris uit. Het is wel vreemd dat de Mini garage er niets van gezegd heeft, die moeten dat ook gezien hebben.
Kijk wel eerst even goed, want een nieuw subframe is geen goedkope hobby zeker niet als je het wilt laten vervangen door een garage. Het is trouwens wel APK afkeur dus moet zeker gebeuren als het slecht is.

RE: aanlopen band zijkant wielkast

'Niet fris' lijkt mij een understatement hoor ;) Moet zeggen dat ik nog niet eerder een (bijna) volledig doorgescheurd subframe heb gezien. Wanneer was de APK keuring? Dit lijkt namelijk niet een schade die in een paar maanden ontstaan is (tenzij al krokant en een tik gekregen van een schuiver ofzo).

Mijn inschatting is dus wel het subframe vervangen. Is een klus die je zelf kunt doen (met hulp ist wel wat makkelijker) in een dag als er niet teveel mis/kapot gaat bij het verwijderen. Kosten vallen (als je het zelf doet) ook nog wel mee, en als je het goed doet (extra bescherming aanbrengen) is het een reparatie waar je jaren niet naar om hoeft te kijken.

Geen idee waar de Mini garage monteur met zijn gedachten was, maar dit had hij zeker moeten zien. Helemaal als hij wel de veerbollen vervangen heeft!

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Helaas is het allemaal ernstiger dan vermoed. Dit subframe ligt gewoon bijna in tweeen. Sorry, maar dit had de monteur moeten zien, hij is daar notabene aan het werk geweest.

Dennis

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Bedankt allemaal,

Dit is ook niet wat ik verwacht had, ik had de minidealer zelfs nog gevraagd hoe het met de staat van het subframe was. Ik kan me ook niet voorstellen dat het na die tijd gebeurd is, dan was het zeker wel opgevallen.

De apk is van 31 januari dit jaar. Een maand later was de mini van mij,

Nogmaals bedankt allemaal! mocht één van jullie je subframe willen ruilen sta ik altijd open 8)

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Laat me raden, de APK is gedaan door hetzelfde bedrijf als waar je de Mini heb gekocht. :x

RE: aanlopen band zijkant wielkast

JPH schreef:
Bedankt allemaal,

Dit is ook niet wat ik verwacht had, ik had de minidealer zelfs nog gevraagd hoe het met de staat van het subframe was. Ik kan me ook niet voorstellen dat het na die tijd gebeurd is, dan was het zeker wel opgevallen.

De apk is van 31 januari dit jaar. Een maand later was de mini van mij,





APK van 31 januari 2012 slaat nergens op, of ze moeten het subframe daarna verwisseld hebben voor deze slechte. De breuk in je subframe kan niet in een paar maanden gebeuren, waarschijnlijk was het bij de vorige APK al kantje boord maar had het deze keer ZEKER vervangen moeten worden.
Wellicht is de mini dealer in een nette stemming als je met dit verhaal langs gaat. Hij heeft je namelijk al veel onzin verkocht zo blijkt het nu. Ik zou zeggen probeer er een deal uit te halen dat ze voor jou je subframe vervangen voor alleen de materiaalkosten van het subframe (zal rond de 230/250 euro zijn) ofzo.

Succes ermee!

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Bedankt, ik ga opzoek naar een nieuw subframe, ik laat weten hoe het afloopt!

Om nog even duidelijk te maken:
ik heb de mini zelf particulier gekocht, de vorige eigenaar heeft hem ongeveer twee jaar daarvoor bij de mini-dealer gehaald ;)

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Uiteindelijk kun je nu enkel nog gissen naar wat er gebeurd is omtrent keuring etc.,
wat de uitkomst ook is, je kunt er weinig meer mee.
Belangrijker is hoe je gaat oplossen. Een goede gebruikte is ook een oplossing en hoeft de wereld niet te kosten als je zelf wat kunt doen. Voordeel is dan weer dat je de hele achterkant 's lekker in de tectiel enz. kunt zetten en je weet dat het goed is.
Succes ermee!

RE: aanlopen band zijkant wielkast



En hij is er onder weg :)

default

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Pff dat daar niks mee is gebeurd met het rijden :x

Nieuw subframe wel even behandelen en niet direct eronder zetten, wat ze zo te zien wel met deze gedaan hebben..

default

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Jeetje, je had echt kunnen verongelukken.Die APK keurmeester had zijn blinde geleidehond zeker niet bij.

RE: aanlopen band zijkant wielkast

Steekt lekker af, die nieuwe veerbollen..

Maar inderdaad.. iemand met enig technisch inzicht had tijdens het vervangen van die veerbollen moeten constateren dat het subframe overleden was.. :?

Die Mini zal een STUK beter rijden met een nieuw subframe eronder !