Aanlopen remmen?

RE: Aanlopen remmen?

Beste mede minirijders,

Al sinds een paar dagen heb ik last van een mini die niet wil wat ik wil.

Als ik optrek heb ik het idee dat de mini moeilijk op gang komt. Alsof ik tegelijk rem en optrek. Ook bij het uitrijden (bijv. stoplicht) kan ik als ik geen gas geef snel stilstaan. Het lijkt erop dat de remmen (voor) aanlopen op de schijf en niet voldoende vrij komen.

Als ik volle vaart heb en ik trap de koppeling in dan rolt de mini niet echt uit maar komt vrij snel tot stilstand.

Rara..... Iemand een idee. En wat als ik morgen even de wieltjes demonteer.... wat check ik en wat ka ik er aan doen?

Help!

RE: Aanlopen remmen?

demonteer even een wiel en probeer te kijken of je met de hand de schijf rond kan draaien. lukt dit niet, staan de remmen waarschijnlijk vast, haal ze uit mekaar en maak ze goed schoon, kijk of de remzuigers nog mooi schoon zijn en niet roestig

RE: Aanlopen remmen?

Kan zijn dat je remvoering te ver versleten is waardoor
je calipers (zuigers) te ver uit hun huisje komen, zodat
ze eigelijk buiten hun werkgebied komen.
Meestal is het chrome van de standaard zuigers te veel beschadigd..
Je kan ze schoonmaken, maar dan hou je toch een terugkerend probleem!
Beste is de klauwen uit elkaar halen en de calipers vervangen
door RVS exemplaren.

RE: Aanlopen remmen?

Hoi,

Ik heb een zelfde soort vraag.
Alleen weet ik al dat hij aanloopt.
Ik heb hem al uit elkaar gehaald.
Mijn vraag is, kan ik een verkeerde remvoering hebben (dat ik van een verkeerde bouwjaar heb ofzo) want die schuurt volgens mij tegen de remtrommel aan, aan de binnenkant.
Want die draait niet goed rond heel stroef.
Ik kwam er gister achter toen wilde ik weg rijden haal de handrem eraf, en wil wegrijden komt ie geen cm vooruit. niet naar voren en niet naar achteren.
Dus vandaag alles los gehaald. en nu draait het wiel linksachter wel maar vrij stroef hij loopt aan.
Dus wat kan ik het beste doen :?
Want zometeen rij ik op de snelweg en begint ie te roken ofzo of hij staat dan stil.
Als de weg dan een beetje nat is, heb ik een goed probleem.

groeten Remco

RE: Aanlopen remmen?

de bovenstaande vraag gaat volgens mij over schijven. Trommels kun je afstellen met de stelnokken, waarschijnlijk moet dat je probleem oplossen.

RE: Aanlopen remmen?

Voor en achter zit ook verschil in de schoenen.
Voor zijn breder!

Groet ron

RE: Aanlopen remmen?

Crispy schreef:
de bovenstaande vraag gaat volgens mij over schijven. Trommels kun je afstellen met de stelnokken, waarschijnlijk moet dat je probleem oplossen.



Ik heb er niet zo heel veel verstand van.
Ik keek er met mijn buurman naar.
Maar wat zijn precies de stelnokken dan?
Want de remtrommel zat eerst helemaal vast, kregen we met moeite er vanaf.
En dan zie je daar de remvoering kan die nietverkeerd zijn ofzo dat die tegen de binnenkant van de remtrommel schuurt ofzo?

oh ja en de handrem constructie is ook zo dik gammel.
Is er geen ombouw kitje ofzo.

RE: Aanlopen remmen?

Stelnokken zitten aan de achterkant (backplate). Vierkante nok die je met sleutel 9 kan stellen.

Ik denk dat de kans heel groot is dat je handremscharnier (gedeelte boven je remcilinder) in je trommel gangbaar gemaakt moet worden. Heb zelf ook gehad dat deze na het aantrekken van de handrem niet 100% terugkwam. WD40 doet in deze wonderen.

RE: Aanlopen remmen?

ok bedankt, ik zal er naar kijken.
Maar die rem trommel die draait nu wel vrij stroef.
Is dat dan omdat de handrem misschien niet 100% terug is?
waardoor die dus aanloopt ofzo?

RE: Aanlopen remmen?

Exactement. Handremarm houdt de voeringen iets naar buiten gedrukt.

RE: Aanlopen remmen?

omdat je hier in de remtrommel zelf bezig bent, zeker niet te ruim met vet en olie aan de gang. beetje gangbaar maken is OK maar niet overdrijven

RE: Aanlopen remmen?

Guantia79 schreef:
Exactement. Handremarm houdt de voeringen iets naar buiten gedrukt.



Ik had nog een klein vraagje.
Voordat ik er zo mee aan de gang ga.
Je zegt dat de handrem dan niet 100% naar beneden is.
Maar zou de andere kant dan ook niet stroef moeten lopen?
Of bedoel je dat de ene kant wel gewoon 100% naar beneden staat.
Maar de andere kant dus niet?

Want de andere kant dus rechtsachter heb ik nergens last van die draait gewoon goed.

edit:

Ik had gister al gekeken met mijn buurman toen die dus echt vast zat geen cm vooruit kwam.
Maar ging net naar hem toe met dit verhaal.
En hij zei dat dat het volgens hem niet is.
Hij zei dat hij juist al te veel speling had.
hij wist ook nie of ik die stelnokken heb, of dat van een bepaald bouwjaar is of dat je die zo ie zo hebt?

Maar je handremkabel zeg maar die gaat toch achter je trommelrem daaro met zo'n veertje en die zit vast aan zo'n palletje ofzo die weer vastzit aan je remvoering?
Want dat gaat allemaal soepel.
Alleen zodat die trommel erop gaat draait ie gewoon stroef.
Want is er een plaatje in het haynes boek waar die stelnokken staan ofzo? want hij dacht dat ik die niet had?

RE: Aanlopen remmen?

Stelnokken hebben alle types van 59 t/m 2000 dus als jij ze niet hebt zou heel knap zijn. Staat absoluut ook in de haynes, brake adjuster genaamd. Sowieso staat hier ook een exploded view (doorsnede) in van hoe 1 en ander inelkaar steekt.

Ik bedoel niet de handremarm in de auto maar de handremarm (handbrake lever), in de trommel die door de ankerplaat heen steekt en hoort te scharnieren. Deze wil nogal eens voorkomen dat de trommel geheel terugkomt in "Ruststand".

RE: Aanlopen remmen?

ah ok bedankt.
Ik heb net even de brake adjusters (stelnokken) iets aangedraaid.
En hij de band draait al stuk beter je hoort hem nog wel klein beetje ergens tegenaan schroeven.
Maar als je die stelnok iets meer naar linsk draait staat je wiel vast.
Doe je hem verder naar rechts staat ie ook vast.
Dus hij moet precies in het midden ?
Dan draait de band het soepelst maar je voelt hem nog wel iets ergens tegeaan komen.
de andere kant draait zeg maar gewoon rond hoor je verder niks of voel je verder niks.

RE: Aanlopen remmen?

Het stelnokje is vierkant, zodat hij niet vanzelf los draait. Je moet hem dus iedere keer een kwart draaien voordat je besluit dat hij goed is.

RE: Aanlopen remmen?

hmm ok, maar als ik hem iets naar rechts draai dan zit dat stelnokje vast en de band ook, moet ik ehm dan gewoon door draaien ofzo?
het zelfde geld als ik hem naar links draai, iets naar links word het opeens heel stroef en zit de band ook vast.

RE: Aanlopen remmen?

Ja, je moet dan gewoon iets doordraaien. Iedere keer minimaal 1 kwart draaien.

RE: Aanlopen remmen?

Zoals veelvuldig besproken ga ik verder met het topic wat op mijn probleem betrekking heeft.

De APK keuring zit erop maar nu blijkt dat rechtvoor de trommel continu een schurend tsjing tsjing geluid geeft. Ik dacht eerst dat mijn trommel gestuitert was toen ze een remcylinder hadden vervangen maar dat is dus niet zo. Ik heb de trommels links en rechts verwisseld en het blijkt dat ze niet krom zijn.
Ik ben gaan meten en het blijkt dat de rechtertrommel iets verder naar binnen steekt waardoor deze lichtjes aanloopt.
Tevens zijn beide trommels verschillend en zit er een andere ring op en bij de één een rubber ring extra.
Ik weet niet wat nu bij elkaar hoort, het lijkt wel een samengeraapt zooitje.
Enig idee hoe het hoort te zitten?

gr. Remco van Ewijk



[/img]

RE: Aanlopen remmen?

Bij mijn oude mini heb ik sinds kort wat remproblemen...
Wanneer ik rem hoor ik iets bonken. Dus niet de hele tijd aanlopend, maar echt bonk bonk bonk. Heel raar.

Voorzichtig remmen geeft dit niet, en hard remmen ook niet, maar normaal remmen geeft een raar gebonk..

Enig idee waar dit vandaan kan komen??

RE: Aanlopen remmen?

iemand een idee, wat kan dit gebonk betekenen?

RE: Aanlopen remmen?

Achter of voor? Probeer daar achter te komen, en haal dan desbetreffend wiel los en kijk wat je kunt bewegen wat niet zou moeten...