hoi, achter je remschijf zit een metalen kap misschien zit die een beetje los of word die ergens tegenaan geduwt als jij de bocht neemt.
gaat alleen op als je dan ook schijven hebt natuurlijk
- Login of registreer om te reageren
hoi, achter je remschijf zit een metalen kap misschien zit die een beetje los of word die ergens tegenaan geduwt als jij de bocht neemt.
gaat alleen op als je dan ook schijven hebt natuurlijk
Hoe grooot is de roestrand op je schijven. Da blokken kunnen er tegen lopen.
Ik zie nergens sporen op schijven, kap, wielkast etc dat daar iets tegen elkaar zou lopen.
Roestrandje lijkt me ook sterk, die is niet groot en dan zie ik het verband met bochten niet echt.
Blink het roestrandje ook niet?
Er zit altijd wel wat beweging in een aandrijfas in het fusee, het zou best kunnen dat, als je remblokken ver op zijn, hij daarop aanloopt.
Het zou wel een wiellager kunnen zijn. Heb ik bij mijn metro achter ook last van.
Als je het wiel van de grond krikt en je gooit het wiel rond, hoor je het dan ook?
Maarten van den Akker schreef:
Blink het roestrandje ook niet?
Er zit altijd wel wat beweging in een aandrijfas in het fusee, het zou best kunnen dat, als je remblokken ver op zijn, hij daarop aanloopt.
nee, roestrandje ziet er precies hetzelfde uit als tijd terug en aan de andere kant en blinkt ook niet. Remblokken zijn nog lang niet op.
z0rr0":2xhy6xuh]het zou ook speling kunnen zijn op je draagarmen[/quote:2xhy6xuh]
hmm, hoe test ik dat?
Mini Power":2xhy6xuh]Het zou wel een wiellager kunnen zijn. Heb ik bij mijn metro achter ook last van.
Als je het wiel van de grond krikt en je gooit het wiel rond, hoor je het dan ook?[/quote:2xhy6xuh]
dat denk ik niet, bij ronddraaien hoor ik niks, ook geen speling etc. en volgens anderen zou het dan vooral bij rechte stukken te horen moeten zijn ipv bochten.
Iemand een idee hoe ik de aanrijfassen controleer? Ik heb het idee dat daar het probleem zit.
Op krikken en daarna kijken of er speling zit in het hele wiel,waardoor hij in bochten tegen je schokbreker aan kan lopen.
Waarschijnlijk is dit niet direct te voelen met de hand.
Te merken is het wel aan de vermindering in het rechtdoor sporen van de auto, het rare geluid bij scherpe bochten.
ik zou zeggen rij hem eens langs een mini garage, of uitlijn bedrijf(die krijgen hem nooit uitgelijnd als hij speling heeft op de draagarmen.
Of wellicht een meer door gewinterde mini sleutelaar nog betere tips voor een eventuele check
Achterwiellagers hoor je in de bochten duidelijk...
Voorwiellagers hoor je op het rechte stuk.
Speling op de draagarm kun je voelen door het wiel boven en onder vast te pakken en op en neer te bewegen. De speling zit bijna altijd aan de buitenkant, die kun je dan ook zien bewegen.
Ingediend door Mini Martin op ma, 14-07-2003 10:15
mini-philip schreef:
Hallo,
sinds kort heb ik een aanlopend geluid bij bochten naar links vanuit het linkerwiel/aandrijfas e.d.
Beetje metaal op metaal achtig, niet echt bonkend zoals bij een kapotte homokineet (volgens een zoekactie op het forum dan).
Het wiel heeft geen speling (igg niet voelbaar), het zijn niet de banden of velg die ergens tegen aan komen. Op rechte stukken en bochten naar rechts hoor ik niet dus een kapot wiellager lijkt me ook sterk. Hoe scherper de bocht heo meer geluid en het wordt ook meer naarmate de tijd vorderd.
De boel is onlangs doorgesmeerd.
Wat kan het verder zijn? Aandrijfas, fuseekogel of toch de homokineet?
Ik heb nu ook precies wat je omschrijft aan mijn Mini. Ik heb geen schijfremmen maar trommels.
Het geluid klinkt alsof je met staal op staal remt. Hoe meer naar liks hoe harder het geluid.
Toen ik de voorkant had ontdaan van de wielen, zag ik dat de stofhoes van de (linker) buitenste koppeling naar de tandjes is. Ook de buitenste koppeling is naar de tandjes. Binnekort maar even gaan vervangen. (maar dan zonder gips)
Ben jij er al uit mini-philip?
grttzz Martin
Even een late reactie (die vakanties ook):
Mini Martin schreef:
Ben jij er al uit mini-philip?
Ehh, ja ende nee.
Ja in de zin van het is weg, helemaal opgelost maar ik heb geen idee waar het nu aan gelegen heeft.
Ik had dus alles gecontroleerd en ging nog maar eens een stukje rijden om wat precieser te luisteren. Het geluid ging harder en harder, ook op stukken rechtdoor, en op een gegeven moment durfde ik niet meer verder te rijden. Uitgestapt en alles eens nakijken -> niks te zien/voelen. Ik toch maar weer zachtjes verder rijden (100 m naar huis nog) en opeens was alles weg. Niks gekke geluiden. Ik vermoed dus dat ergens iets aangelopen is (mischien zelf een losse bout oid dat op een ongelukkige plaats gevallen is) dat nu weg(gesleten) is. Ik ben haar nu aan het prepareren voor vakantie en APK dus weer de hele kraam nalopen, vetten en smeren maar ook tot nu toe niks gezien. Sommige problemen lossen dus zichzelf op maar echt netjes vind ik het niet, straks gebeurt een paar 100km van huis hetzelfde dus toch maar goed nakijken.
Ingediend door Mini Martin op di, 22-07-2003 08:19
Ik ben er nu reeds wel uit gekomen.
Het geluid wordt veroorzaakt door het wiellager.
grtzz Martin
(die weer wat te klussen heeft)
Hmm ik heb het ook, als ik op trek dan heb ik geen geluid, rem ik af, laat ik gas los, of rijd langzaam dan hoor ik gepiep, rij ik achteruit hoor ik helemaal nix, maak ik een bocht dan piept en knarst het helemaal!! En als ik langzaam rijd dan is het helemaal goed te horen!
Al deze geluiden komen dus van mijn LINKER wiel.
Toen ik mijn mini aan het restaureren was, zag ik wel dat als ik de as vast pakte, ik speling had in de lagers, ik ga er dus meteen van uit dat dat daardoor komt? dat ik dus de lagers moet vervangen?
OKEEEEE dan Nu snap ik helemaal nix meer van mijn mini!!! Ik rijd net weg, na een meter of 100 stopt het piepen of schuren, en hoppa, super stil!! Heb er net nog ff 20 kilometertjes mee gereden, en helemaal NIX meer van gepiep!!!???
Heel vaag! Denk dat er iets scheef heeft gezeten ofzo
RE: Aanlopend geluid bij bochten naar links.
Ingediend door mini-philip op wo, 28-05-2003 22:13
Hallo,
sinds kort heb ik een aanlopend geluid bij bochten naar links vanuit het linkerwiel/aandrijfas e.d.
Beetje metaal op metaal achtig, niet echt bonkend zoals bij een kapotte homokineet (volgens een zoekactie op het forum dan).
Het wiel heeft geen speling (igg niet voelbaar), het zijn niet de banden of velg die ergens tegen aan komen. Op rechte stukken en bochten naar rechts hoor ik niet dus een kapot wiellager lijkt me ook sterk. Hoe scherper de bocht heo meer geluid en het wordt ook meer naarmate de tijd vorderd.
De boel is onlangs doorgesmeerd.
Wat kan het verder zijn? Aandrijfas, fuseekogel of toch de homokineet? Hoe kan ik verder zoeken, wat kan ik controleren om het probleem te vinden?
Zoekactie op het forum leverde vooral op dat het waarschijnlijk niet het lager kan zijn.
Alvast bedankt.