Aanlopende schijfrem

RE: Aanlopende schijfrem

Na even over het forum gestruind te hebben, heb ik geen relevant onderwerp kunnen vinden...
Daarom mijn vraag, hoe komt het dat bij de bestuurderskant de schijfrem aanloopt en hoe kan ik dat voorkomen? Vraag twee, klopt het dat ik groeven in mijn remmen heb?

Fotos op picasa lukt nu ff niet dus dan maar zo:
link
en
link

Bij voorbaat dank! :)\\_

RE: Aanlopende schijfrem

Dat zijn standaard schijven. Deze horen ook aan te lopen. De blokken staan bij schijven namelijk constant onder druk.

Wat versta jij onder aanlopen?

Ik zou alleen wel de klauw eens goed nakijken. Je blokken zijn niet gelijkmatig afgesleten. 1 blok is dunner als de andere en dat is niet goed.

RE: Aanlopende schijfrem

Ha (b)engeltje, ik kan het niet helemaal met jou eens zijn. Schijfremmen horen niet aan te lopen. Er is welliswaar, zoals bij trommelremmen, geen veer aanwezig die het frictiemateriaal terugtrekt van het remoppervlak. Maar de rubberen afdichtring in de remklauw, die om de zuiger zit, die vervormt bij op de rem trappen en zorgt voor een beetje terugtrekken van de remblokken bij rem los laten. MOcht dat niet meer het geval zijn, dan behoeft de remklauw meestal wat TLC. Allereerst alle uitwendige delen goed schoonmaken. Contactvlakken van de remblokken met de klauw licht insmeren met kopervet. De zuiger van de klauw moet zuiver zijn werk kunnen doen en in geval van corrosie worden vervangen. Ga niet liggen oppoetsen ofzo: bespaar niet op je leven. Remmen moet je op kunnen vertrouwen.

RE: Aanlopende schijfrem

op de foto's kan je dus niet genoeg zien 8)
als 1 zuiger in de klauw niet meewerkt slijt het andere blokje het hardst, aan de groeven op de schijf te zien is dat ene blokje op en rem je metaal op metaal?

In ieder geval: verder demonteren en nakijken, zoals streetscreamer zegt moeten de zuigers schoon en gaaf zijn.

Als je gaat vervangen: doe beide kanten, schijven en blokken en indien nodig de zuigers, samen met een revisiesetje voor de rubbers en stofringen.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Aanlopende schijfrem

Met aanlopen bedoel ik dat de helft van de draaicirkel alleen gaat bij redelijk wat kracht zetten...

Als ik ga vervangen moet ik dus de blokjes zeker vervangen, ook de ronde schijf?

Zodra ik hem uit elkaar heb geef ik nog wel even foto's, zal wel pas weer het weekend worden voor ik in zeist ben..

In ieder geval bedankt voor de reacties~! :P d:)b

RE: Aanlopende schijfrem

nieuwe blokjes op zo'n schijf is volgens mij niet de moeite waard, dus ja, ook de schijf = remschijf zelf vervangen (zo duur zijn ze niet).

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Aanlopende schijfrem

oke, dit was wel heel erg... Dat blokje dat versleten was, was gloednieuw, maar er verkeerd om op gezet. dus dat is gewoon weggegooid geld door de vorige eigenaar..

Nu loop ik echter tegen een nieuw probleem aan, ik krijg de wielbout(die groote) maar niet los. In Haynes stond dat je de remmen moest laten zitten en dan hard te remmen en dan de bout los te draaien. Dit lukt mij niet...

Is er iemand in de buurt van zeist(utrecht) die mij hierbij kan helpen? of in ieder geval tips?

Dank bij voorbaat!

RE: Aanlopende schijfrem

heb je een groot wringijzer? zoeiets als dit:


dan dopje 33 als ik me niet vergis erop en hangen maar
ik heb er persoonlijk over 1 een middag gedaan, uiteindelijk heel voorzichtig doorgeslepen en gesplitst, die zat echt te vast...

RE: Aanlopende schijfrem

Hmm bij mij was aan de linkerzijde rechtsom draaien los, aan de achterzijde tenminste.. Of dat bij schijf VZ zo is weet ik niet.

Klem iets, stang van je krik oid, tussen je wielbouten en de grond zodat hij niet door kan draaien!

RE: Aanlopende schijfrem

Aan de voorzijde moet je gewoon losdraaien. Achter zit er idd 1 tegendraads vast.

Dat je hem niet los krijgt kan kloppen. De kroonmoer zit met 200Nm vast. Dat is 20kgm. Dat is best veel.

Makkelijkste is om iets te maken wat om de wielbouten heen valt en wat contact heeft met de grond. Wel iets maken wat de draad van de bouten niet kan beschadigen. Dan iemand de rem in laten trappen en met een lange sleutel aan de kroonmoer gaan hangen. Hoe langer de arm, hoe makkelijker je hem los krijgt.
Het kan zijn dat door de jaren heen deze moer heel vast is gaan zitten. Dan zul je deze moeten laten schrikken, of op een andere manier los zien te krijgen. Eraf slijpen of boren is ook een optie, maar die zou ik alleen doen als je een vervangende moer hebt.

De Europese maat die het dichts in de buurt komt voor de kroonmoer is maat 34. Er zijn er ook met dop 33, maar dat is maar 10% ofzo.

Zorg ook dat je een momentsleutel hebt, om later alles weer vast te kunnen zetten.

RE: Aanlopende schijfrem

Dankje Bengeltje, dat was precies wat ik nodig had.
De remmen zijn ondertussen vervangen, de moer kreeg ik los mbv een 33 dop.

gr, Laurens