Aansluiten amperemeter

RE: Aansluiten amperemeter

Hallo allemaal,

Zomaar uit nieuwsgierigheid: hoe wordt een amperemeter voor in het dashboard eigenlijk aangesloten? Gewoon de pluskabel vanaf de accu eerst door de meter leiden en dan pas naar het aansluitpunt op de startmotor lijkt me niet echt een optie :) Misschien d.m.v. inductie, zoals een stroomtang ook werkt?

Groeten,

Eelke

default

RE: Aansluiten amperemeter

ja dat wil ik ook weten,want ik heb ook een ampere meter in mijn mini zitten maar deze is niet aan gesloten,het is er en van VDO
het is geen nieuwe,en achterop staat twee keer plus als aansluiting

dus ik dacht 2 draden naar de dynamo :? ik kan het ook helemaal verkeer hebben,dus wil ik het ook wel even zeker weten
alvast bedankt nicky raceing green 1300 92'

RE: Aansluiten amperemeter

Twee draden naar de dynamo gaat niet werken. Elektrische stroom is te vergelijken met een stroom water. Om de snelheid daarvan te meten kun je een schoepenradje in de stroom zetten. In het geval van elektriciteit is het equivalent van een schoepenradje een klein spoeltje, waarmee je met het opgewekte magnetische veld een wijzertje beweegt (dat is het principe van meters die elektrisch werken).

Alternatief is het principe van een stroomtang; in een geleider die om de te bemeten geleider heen is gewikkeld gaat door inductie ook een stroompje lopen, dat representatief is voor de stroom door de te bemeten geleider. Ik vermoed dat het bij een amperemeter in een auto ook zo werkt, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Je zou toch zeggen dat iemand het moeten weten. Martin heeft er zelfs 1 in de verkoop.

default

RE: Aansluiten amperemeter

ik weet het echt niet ,stroom is niet mijn sterkste vak
maar er zal echt wel iemand zijn die het weet( dat zal bert schuld zijn)
als ik het goed heb dan doet een amperemeter de oplaadstroom voor onderhanden de accu opmeten, toch :? ik ben benieuwd

groet nicky

RE: Aansluiten amperemeter

Klopt. En ik heb elektrotechniek gestudeerd, daarom kan ik wel wat suggesties doen. Maar de praktische oplossingen die gekozen worden zijn soms toch verbazend.

default

RE: Aansluiten amperemeter

ik ben benieuwd hoe het aan word gesloten,kan ik dat dadelijk nog doen messchien ;)

RE: Aansluiten amperemeter

Is inderdaad wel makkelijk om te weten,
Zeker als ik zondag de metertjes van martin koop.

Maar ik lees het hier wel en anders zal ik mijn oom is vragen.

Groeten Marijn

RE: Aansluiten amperemeter

[color=red:1oaqv0oq]VOOR DEZE HANDELING + VAN DE ACCUU LOS MAKEN

Aansluiting amperemeter[/color:1oaqv0oq]

Bij een amperemeter dienen alle stroomverbruikers en stroomleveranciers via deze meter te verlopen. De kabels komen, als het goed is op de startmotor bij elkaar. Haal alle kabels los van de startmotor en bundel deze tesamen met de kabel die naar de ampere meter moet gaan, de kabel van de accu laat men ongeroerd op de startmotor zitten. sluit de kabel aan op de zijde van de amperemeter, aan de andere zijde van de meter ga je terug naar de startmotor, op de plaats waar je de bundel vanaf gehaald hebt.

[color=red:1oaqv0oq]LET OP
De bundel die wordt los gekoppeld van de startmotor dient men goed te isoleren met tape.

Slaat de meter na montage de verkeerde kant uit dan dient men op de amperemeter de draden te verwisselen.


Te gebruiken kabel [/color:1oaqv0oq]

Denk er bij de kabel aan dat deze dik genoeg is om alle stromen te doorstaan. Ga voor de dikte van de kabel uit van 6 ampere per kwadraat dikte van de kabel. Voor 60 ampere heb je dus een kabel van 10 kwadraat nodig. Voor het doorvoeren van de kabel is enige souplessen v/d kabel handig. Hiervoor kun je dan ook het beste een auto audio voedingskabel nemen (bij de auto audioinbouw firma's te koop)


Suc6 ik ben benieuwd ;)

RE: Aansluiten amperemeter

Ah, wacht even. Ik denk te begrijpen dat het de bedoeling is dat de startstroom niet door de meter loopt, dat is dus wat ik over het hoofd zag :)

Eigenlijk ook wel logisch, ik neem aan dat de startstroom behoorlijk groot is in vergelijk met de stromen die anders lopen (als het goed is een beetje laadstroom, zal hooguit een paar ampere zijn?), zodat het weinig zin heeft om de pluskabel vanaf de accu via de meter te laten lopen. Aangenomen dat deze al gedimensioneerd zou zijn om de laadstroom weer te geven, dan zie je de stroom die gewoonlijk loopt lang niet zo goed terug als wanneer je de startstroom buiten beschouwing laat. Spring vooral in als ik slap loop te lullen, hoor. Ik denk weer eens hardop :)

Overigens is het natuurlijk altijd wel slim om de accu los te gooien als je aan de elektriek gaat klooien :)

RE: Aansluiten amperemeter

Yep Eelke,

De start stroom is ook niet nodig omdat enkel de startmotor een verbruiker is bij het starten en niet onder het rijden.

De accuu is ook geen verbruiker maar een energie bron om verbruikers te kunnen laten doen werken.

RE: Aansluiten amperemeter

Ik zie niet helemaal hoe het relevant is dat een accu niet een gebruiker is.

Maar bovendien durf ik dat te betwisten. Als het goed is (m.a.w. je laadcircuit is in orde) dan zou de accu m.i. hooguit een [i:1d8a4ymb]ver[/i:1d8a4ymb]bruiker van (laad)stroom moeten zijn, enige tijd na de start. Daarna zou er geen stroom moeten lopen door de pluskabel; de energievoorziening voor de gebruikers wordt op dat moment verzorgd door de dynamo.

Wat je precies met de meter meet is natuurlijk afhankelijk van hoe je hem aansluit. Het meest logisch lijkt me als je accu en startmotor aan een kant neemt, en dynamo en de verbruikers aan de andere kant. Op die manier zie je in welke richting er stroom loopt. Stroom van de dynamo (en de verbruikers, maar die zullen geen stroom leveren :)) naar de accu is goed, zolang het niet heel veel is en het geleidelijk afneemt, nl. laadstroom die je accu na het starten weer bijlaadt. Stroom van de accu naar de verbruikers (en de dynamo, maar die zal als het goed is nou juist weer geen stroom [i:1d8a4ymb]verbruiken[/i:1d8a4ymb]) is in principe niet goed, want dat betekent dat je dynamo niet voldoende energie levert voor de verbruikers; op den duur zal je met een lege accu staan. Misschien is dit wel acceptabel als de motor stationair draait, dat weet ik niet.

Dat laatste heb ik ooit gehad; als ik toen een amperemeter had gehad, had me dat een boel ellende gescheeld.

Een andere optie is nog om de dynamo bij accu en startmotor te schuiven. Op die manier meet je de stroom die door de verbruikers getrokken wordt, hetzij van de accu, hetzij van de dynamo (dat onderscheid kun je dan ook niet zien). Lijkt mij minder nuttig.

Bovenstaande gaat er trouwens wel vanuit dat je een amperemeter hebt die in twee richtingen werkt.

RE: Aansluiten amperemeter

schema (non-mini):
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/ammeter.gif

8) geen garantie !!

Theo van den Bogaard

RE: Aansluiten amperemeter

ik heb het schema gevonden en gescand naar aanleiding van een speciefieke vraag, persoonlijk en buiten het forum om .. maar omdat ik het idee had dat anderen er misschien ook wat aan hebben, heb ik de link geplaatst in het topic dat daar naar mijn idee het best bij aansluit (ook al is dat topic drie jaar oud).

hopelijk wat duidelijker zo??

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Aansluiten amperemeter

Klopt het echt dat je hele dikke draden moet trekken voor het aansluiten van een amperemeter (ik heb er 1 van het merk Equus) en zoals ik op de handleiding kan afzien gaat er een draad vanaf dynamo (welke kleuren heeft deze draad?) naar de accu, en die wordt onderbroken bij de amperemeter.

Maar het rare vind ik dat ik maar 1 hele dikke kabel op de accu heb zitten, hoe zit dat precies? gaat alles via 1 kabel

RE: Aansluiten amperemeter

De draad(draden) vanaf de dynamo naar de accu zijn bruin. Die dikke kabel vanaf de accu is zo dik omdat de startmotor veel stroom trekt, maar die gebruik je alleen om te starten. En zoals Eelke hierboven ook al opmerkte wil je die stroom niet door je amperemeter trekken!

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Aansluiten amperemeter

Ok ik heb de constante plus (dikke direct vanaf de accu) op de startmotor zitten ( want mijn startmotor heeft zo'n ingebouwd startrelais) en vanaf de dynamo komen 3 kabels, welke van de 3 kan ik gebruiken voor de ampere meter?

En wat ik nog steeds niet snap is dat hoe de dynamo de accu kan opladen terwijl er maar 1 kabel op zit, is er 2weg verkeer mogelijk op die kabel

RE: Aansluiten amperemeter

Aansluiting amperemeter

Bij een amperemeter dienen alle stroomverbruikers en stroomleveranciers via deze meter te verlopen. De kabels komen, als het goed is op de startmotor bij elkaar. Haal alle kabels los van de startmotor en bundel deze tesamen met de kabel die naar de ampere meter moet gaan, de kabel van de accu laat men ongeroerd op de startmotor zitten. sluit de kabel aan op de zijde van de amperemeter, aan de andere zijde van de meter ga je terug naar de startmotor, op de plaats waar je de bundel vanaf gehaald hebt.

LET OP
De bundel die wordt los gekoppeld van de startmotor dient men goed te isoleren met tape.



.. hoewel in het later door mij gepostte schema de schakeling parallel met 1 draad van dynamo naar accu loopt .. afhankelijk van de amperemeter die je hebt?
(Ik heb er zelf nog nooit 1 aangesloten in een Mini - er zat er 1 op mijn Triumph motorfiets, maar da's een ander verhaal, zonder startmotor 8) )

Als je de motor start loopt de stroom van de accu naar de startmotor; de dynamo levert dan nog geen laadstroom; als de motor aanslaat vervalt de stroom naar de startmotor en begint de dynamo laadstroom te leveren. Er is dus geen tweewegverkeer, maar de stroom loopt eerst de ene kant op, dan de andere kant op.

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Aansluiten amperemeter

Ik zie nu dat ik daar een type fout gemaakt heb in de qoute Theo.

De kabels komen, als het goed is op de startmotor bij elkaar



Dat moet de startsolonïde zijn, daar waar al die kabels bij elkaar komen.

RE: Aansluiten amperemeter

Als ik het goed heb begrepen dan gaat ik met een dikke draad waar nu de bruine op de dynamo zit naar de amp.meter.
Van de amp.meter gaat ik weer met een dikke draad terug naar de bruine en lus dat aan elkaar.
Daarna isoleren met krimpkous en werken doet het Gaat het van de week proberen.
Oliedruk meter snap ik nu ook.
Demelza, ik snap wat je bedoel zal proberen me daar aan te gaan houden.
Mini vrienden of vriendinnen bedankt d:)b voor de hulp.
Als het gelukt is laat ik het jullie even weten.
Gr.Aat & Iris.

default

RE: Aansluiten amperemeter

Je moet bij de dynamo wegblijven.

Vanaf het startrelais moet je te werk gaan.

De kabels komen, als het goed is op de startrelais bij elkaar. Haal alle kabels los van het startrelais en bundel deze tesamen met de kabel die naar de ampere meter moet gaan, de kabel van de accu laat men ongeroerd op het startrelais zitten. sluit de kabel aan op de zijde van de amperemeter, aan de andere zijde van de meter ga je terug naar het startrelais, op de plaats waar je de bundel vanaf gehaald hebt en de kabel van de accu nog altijd op zit.




Slaat de meter na montage de verkeerde kant uit dan dient men op de amperemeter de draden te verwisselen.


RE: Aansluiten amperemeter

Linkaard,bedankt :)\\_ voor de uitleg nu is mij geheel duidelijk.
Had het beter moeten lezen want het stond er al.

Gr.Aat & Iris

RE: Aansluiten amperemeter

[size=75:3jbrnqej][gesplitst & bijgevoegd - Crispy][/size:3jbrnqej]
Wellicht hoort dit weer thuis bij het hoofdstuk amperemeter aansluiten maar ik post het maar hier, indien iemand het niet eens is moet hij/zij het maar verplaatsen voor me.

Ik heb even de grille verwijderd en de stratrelais gevonden. Ik heb de amperemeter nu aangesloten en naar mijn idee werkt hij. Bij motor af en lampen+aanjager aan zakt de meter naar het - gebied. Bij starten van de motor gaat de wijzer meer naar de neutrale poitie tussen + en -. Is dit juist?

Kan iemand even in het kort uitleggen wat dan uitslaan naar +zijde en uitlsaan naar+zijde aangeeft/wilt betekenen?

RE: Aansluiten amperemeter

De amperemeter geeft aan in welke richting de stroom loopt, zie het ook als water wat door een buis loopt.
Als je verbruikers aanzet bij uitgeschakelde motor zal de stroom van de accu naar de verbruikers lopen dus -.
Als nu de motor gestart is zal de dynamo stroom aan de accu gaan leveren +.
Blijft de meter op de nul positie staan zal de accu niet geladen of ontladen worden.
Als je de amperemeter in je dashboard wil bouwen moet je wel zorgen voor dikke kabels want alle stroom gaat daar door heen 6mm2 of nog dikker.
Zelf heb ik een los startrelais en de schakeling zo gemaakt dat alle stroom behalve de start stroom er door heen loopt.

Succes

Leon

RE: Aansluiten amperemeter

Zoals hierboven aangegeven heb ik mijn amperemeter nu aangesloten en werkt naar behoren! Echter.... als de Mini nu drie dagen stilstaat is mijn accu leeg. :'( Ik zit dus met een stroomlek, iemand een idee of dit op te lossen is of moet ik maar een soort van hoofdschakelaar monteren in de draad vanaf de accu naar de startmotor?