aansluiting achter mistlicht

RE: aansluiting achter mistlicht

hallo,

ik heb echt al de zoekfunctie gebruikt maar vind niets die me hiermee kan helpen...

Ik ben naar de keuring geweest met een hollandse mini (In belgië omdat ik die wil invoeren) en ben afgekeurd omdat er geen mistlicht op zit. In België is dit dus verplicht |:(

Ik ben daarnet een origineel model gaan kopen en daar zit dus een ROOD/GEELE draad en een ZWARTE draad op... De zwarte is naar mijn weten de aarding en die heb ik met de zwarte van de kabelboom gekoppeld...De roodgele zou ik (volgens de kleurcodes die ik met de zoekfunctie gevonden heb O:) ) met een roodgele moeten koppelen... Hier zit het probleem dus; De enige vrije kabel die er nog uit de kabelboom komt is een groen gele (hierbij komen bovendien twee kabels naar één stekker). Het is een 1300 SPI van 1992

De groen gele zou naar het raam moeten maar deze is al gekoppeld dus het zou iets anders moeten zijn :? .

Ik heb al geprobeerd om gewoon hierop te schakelen maar mijn mistlicht werkt dus niet...

alvast bedankt voor het reddende antwoord...

groeten,

franklin2 :)" title="Evil" />

default

RE: aansluiting achter mistlicht

franklin1 schreef:


hollandse mini en ben afgekeurd omdat er geen mistlicht op zit. In België is dit dus verplicht |:(

Het is een 1300 SPI van 1992



## klopt dat verhaal wel??
maak me sterk dat in NL een mistachterlicht voor een nieuwe auto in 1992 nog niet verplicht was...
mijn metro uit 1989 heeft een -af fabriek- mistachterlicht.!!
er zit ook een schakelaar in op het dashboard om dat mistlicht **aan** en uit te doen..
je weet zeker dat die mini van '92 is??

volgens mijn haynes, zit zwart aan massa, en de blauw (hoofdkleur) met gele (streep) draad loopt naar de 'rear foglight switch'

RE: aansluiting achter mistlicht

alvast bedankt voor je reactie,

ik weet niet of het in nederland niet verplicht is... feit is dat het in belgië verplicht is en dat ik die niet heb... Een blauwe met geel kan ik niet vinden...enkel de groen met gele draad blijft nog over (met twee komen ze uit de kabelboom maar zitten beiden aan een mannelijke stekker.

mvg,

franklin

default

RE: aansluiting achter mistlicht

franklin1 schreef:
Een blauwe met geel kan ik niet vinden...enkel de groen met gele draad blijft nog over (met twee komen ze uit de kabelboom maar zitten beiden aan een mannelijke stekker.




## misschien is 'groen' 15 jaar geleden wel als 'blauw' begonnen??
verder hebben kleuren nog wel eens verschillende namen bij verschillende bekijkers...
laat je vriendin of je buurvrouw eens kijken wat voor kleur die draad is :?

heb je trouwens *wel* een schakelaar op het dashboard om die mistlamp aan te doen??
zo niet, dan moet die eerst nog ingebouwd worden.
volgens mijn boek loopt de gewenste draad van de mistlamp naar de schakelaar (het is een verlichte schakelaar).

misschien weet iemand anders meer voor je..
WAAR IS IEDEREEN?? ALLEMAAL MET [DE] MIENIE NAAR HET STRAND??
|:(

RE: aansluiting achter mistlicht

De schakelaar heb ik, dat weet ik zeker...Straks mijn vriendin eens vragen welke kleur het is maar ik denk toch dat het geelgroen is... :|

toch bedankt,

franklin

RE: aansluiting achter mistlicht

ben ik nou zo gek.
je kunt toch gewoon meten.
knopje voor in je auto aan zetten, en meten of je stroom op die draad hebt.
je kunt ook bij de draad gaan zitten, en je vriendin de schakelaar aan en uit zetten terwijl jij meet.

wel je lampen aan zetten, en je contact erop.
ik weet namelijk niet zeker of het een geschakelde draad is.

ook even achter de schakelaar kijken wat voor kleur hij heeft.

moet lukken.

default

RE: aansluiting achter mistlicht

franklin1 schreef:
De schakelaar heb ik, dat weet ik zeker...



## doe het zo: haal de schakelaar los, daar komt een draad aan die van achter uit de auto komt.
met een proeflampje of een ohmmeter kun je bekijken of het begin van deze draad bij het einde wat je achterin gevonden hebt hoort.
zo ja, dan heb je de goede draad,
zo niet dan heb je de verkeerde (welke weet ik ook niet) *of* de draad is in zijn verloop ergens onderbroken.

toch bedankt,



## waarom 'toch'? ik heb -dacht ik- niks verkeerds gezegd??

edit: ik zie dat 'racing green rider' dezelfde mening toegedaan is.. :)" title="Evil" />

RE: aansluiting achter mistlicht

Héhé, sorry daarvoor :+) ... Heel erg bedankt metrodriver en racing green rider :D . Zal het met de stroommeter proberen. Moet lukken... Het is gewoon dat ik het gevoel heb dat er al een beetje gekl**** is met de kabelboom en dat ik het daarvoor eerst eens gewoon ging vragen. Kan zijn dat het bij iemand anders dezelfde kleurtjes zijn en dat die me dan gewoon kan zeggen wat ik fout doe...

groeten,

franklin

RE: aansluiting achter mistlicht

meten is weten ..
anders is er wel een schema:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 450#187450

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: aansluiting achter mistlicht

Ik ben er nog niet helemaal uit maar heb al een beetje meer zekerheid... :) Heb er vandaag een fietslampje ingestoken en toen brande die wel \\:)/ (iets van een 0,6 W). Het origineel lampje(+-20W heb ik dan eens verwisseld met één van mijn pinkers en toen brande die ook :? . De lampjes zijn dus niet stuk en ik heb de goede kabels gevonden...Alleen, hoe zou het komen dat een fietslampje brand maar niet het origineele. Ik zou met dit fietslampje erin naar de keuring kunnen maar dit is natuurlijk niet even fel licht en ik heb het liever helemaal in orde.
:)

groeten,

franklin

RE: aansluiting achter mistlicht

meet eens de spanning die je hebt.
klinkt als slechte contacten.
maak de massa van het licht eens goed schoon, ook van de schakelaar.
maak de contacten eens schoon.

default

RE: aansluiting achter mistlicht

racing green rider schreef:

maak de contacten eens schoon.



## **en** de fitting voor het lampje

RE: aansluiting achter mistlicht

Heb alles schoongemaakt en zelf lichtjes opgeschuurd maar helpt niet, fietslichtje brand heel zuiver, origineel lampje geeft geen kik... :| Maar ik moet toch nog naar de garage en ik zal het daar eens vragen :) ,

dank je wel allemaal, en als jullie nog iedeën hebben, stuur maar hé!

groeten,

franklin

RE: aansluiting achter mistlicht

hoeveel spanning heb je op het lampje?
vervang de zekering eens.
die is misschien wel wat geoxideerd.
contacten van de zekeringhouder.?

default

RE: aansluiting achter mistlicht

franklin1 schreef:
fietslichtje brand heel zuiver, origineel lampje geeft geen kik..



## het *kan* dat er binnenin het gloeilampje iets stuk is, en de gloeidraad die je kunt zien intact is/lijkt...
ik zou eens proberen met een goed lampje wat in de mistlamp moet (de goede Watt-waarde) (uit je lampendoosje b.v.)
mogelijk doet *die* het wel!

RE: aansluiting achter mistlicht

metrodriver schreef:
franklin1":sfninrvl] fietslichtje brand heel zuiver, origineel lampje geeft geen kik..



## het *kan* dat er binnenin het gloeilampje iets stuk is, en de gloeidraad die je kunt zien intact is/lijkt...
ik zou eens proberen met een goed lampje wat in de mistlamp moet (de goede Watt-waarde) (uit je lampendoosje b.v.)
mogelijk doet *die* het wel![/quote:sfninrvl]

ja, probeer dat eens.
zou een mooie stunt zijn.
soms denk je erg moeilijk, terwijl het dan zo voor de hand liggend is.

RE: aansluiting achter mistlicht

lampje kan het niet aan liggen, heb ze al eens in de pinkers gehangen en daar brande ze perfect, contacten ook allemaal proper... Zal straks de zekering eens proberen... :| .Ik word gek :+) van die :r draadjes.

groeten,

franklin

default

RE: aansluiting achter mistlicht

franklin1 schreef:
lampje kan het niet aan liggen, heb ze al eens in de pinkers gehangen en daar brande ze perfect, contacten ook allemaal proper... Zal straks de zekering eens proberen... :| .Ik word gek :+) van die :r draadjes.




## dat klinkt een beetje naar 'ik heb geen reservelampje'.
zoals theo (?) al zei 'meten is weten'..
je meet met een multimeter (= vaste uitrusting van mensen met een engelse auto) de weerstand(en) van elk onderdeel van de keten vanaf de accu tot aan het bewuste lampje.
als de weerstand te hoog is, komt er te weinig stroom door de draad (b.v.), dus te weinig A. en zal een lampje dat 8 of 10 A. nodig heeft om te branden niet branden en een fietslampje, dat 0,3 A nodig heeft *wel*... :+)

zo'n multimeter kost ca. pleuro 5 in de grabbelbak van de lokale bouwmarkt.

hth..

btw: zijn ze in B. allemaal zo eigenwijs?? 8)
(dan rijd ik wel via D. naar F. :)" title="Evil" /> )

RE: aansluiting achter mistlicht

inderdaad: meten is weten 8)
als je niet meet dan is het een beetje gokken en proberen (daar kan je ook een heel eind mee komen, maar meten is sneller)
De kans bestaat dat er een draadbreuk zorgt voor een kortsluiting (of als een draad bekneld zit alleen in bepaalde gevallen sluiting) waardoor je fietslampje wel wat doet en de 'goede' lamp niet .. draden dus ook even nalopen op knel/schaaf/schade plekken (of gelijk een nieuwe trekken .. )

welkom bij de elektra van Lucas :P

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: aansluiting achter mistlicht

Theo van den Bogaard schreef:
maar meten is sneller)




## ach, OP heeft nog even... ik verwacht de eerste mistbanken pas in oktober..

't is dat de mini naar het 'Technische Onderzoek' moet....

RE: aansluiting achter mistlicht

zal morgen eens zoeken naar een multimeter... En ##nee## metrodriver, in België zijn ze niet allemaal zo eigenwijs :)" title="Evil" /> maar jij uit holland zou toch moeten weten dat een euro een euro is :+) en dat het altijd toffer is als het werkt zonder dat je naar de winkel moet achter een multimeter :9 :D

anyway, bedankt voor de hulp,

groeten,

franklin

RE: aansluiting achter mistlicht

leuk he, de elektriek van een mini!
:D :x :P O:)

RE: aansluiting achter mistlicht

héhé, heb er gisteren nog wat aan geprutst en nu werkt het hoor :D 8) :P was waarschijnlijk niet genoeg spanning... Heb afgetapt van de schakelaar van de lichten en nu werkt het perfect... Bedankt allemaal,

groeten,

franklin