Aansluiting bobine (vonk probleem)

default

RE: Aansluiting bobine (vonk probleem)

Hallo,

Ik heb ook maar eindelijk weer eens naar de mini gekeken. Min benzine probleem was opgelost maar opeens is de vonk verdwenen ! Kan iemand mij op weg helpen of ik alles wel goed heb aangesloten?

Ik heb een startmotor met solenoid erop. Van de solenoid heb ik een witte draad met geel streepje naar de plus van de bobine. Aan de andere kant van de plus op de bobine heb ik een draad met roze streep. Op de min van de bobine zit 1 draad, een zwarte. Die gaat over in een zwart /witte en komt uit in de verdeler .

Op de draad met roze streep zit stroom als ik de auto op contact zet. Er zit dan ook stroom op de wit/gele draad. Haal ik de roze weg, verliest de wit/gele ook zijn kracht. Neem aan dat de wit/gele het weerstandsdraad is?

Ik heb een gouden sportcoil op de auto. Ik kreeg de tip dat deze 12v nodig heeft en er dus een draad rechtstreeks vanaf het zekering kastje getrokken moet worden omdat het and ers slechts 9v krijgt.

Deze draad heb ik getrokken. Beide kanten van de bobine zit dus een plus op en de wit/gele is niet aangesloten. Resultaat: geen vonk.

Wat doe ik fout? Ik snap het niet meer :-(
Kan iemand mij vertellen hoe ik een vonk bij de bougies krijg?

Bij voorbaat dank

RE: Aansluiting bobine (vonk probleem)

Je hebt een plus op beide kanten van de bobine, en waar zit het draad naar je verdeler dan?
De wit/gele is niet je weerstands-draad, dat is de wit/rose.
De wit/gele krijgt stroom bij starten, de wit/rose neemt dit over wanneer de motor loopt, de bobine werkt dan dus op 9 volt. De reden van dit alles is om een sterkere vonk te krijgen tijdens starten door een 9 volt bobine kort van 12 volt te voorzien.
Feitelijk zou je nu dus een normale draad moeten aan sluiten parallel of i.p.v. de wit/rose bij gebruik van een 12 volt bobine.
Ik persoonlijk zou die sport-bobine vervangen door een ballast-bobine en de normale aansluitingen aanhouden, of denk je dat deze sport-bobine een betere vonk geeft?
Het bijkomend voordeel van een ballast-bobine oftewel 9 volts bobine is dat je contactpuntjes minder zwaar belast worden (ik neem aan dat je contactpunten hebt?).