aansluiting dynamo

RE: aansluiting dynamo

ik heb vrijdag de dynamo van m'n mini ('79 met 1300 motor)vervangen, omdat deze kapot was. (De mini wilde niet starten ->bij kwikfit accu laten meten -> bij lopende motor kwam er te weinig spanning over de polen->dynamo naar revisie bedrijf ->laten doormeten -> deed niets=kapot)
Nu zit er voor 30 euro een dynamo van de sloop in, uit een 1300 metro.

Er zitten via een stekkerblokje 3 kabels op:
-een dikke bruine (grote stekker)
-een bruin/gele (grote stekker)
-een bruin/blauwe (kleiner stekkertje)
Op de bruin/blauw staat spanning, deze vonkt als je 'm ergens tegenaan houdt.
De bruingele is voor het controle lampje op het dashboard.
[i:30xp1q75]Klopt deze aansluiting?[/i:30xp1q75]

Probleem 1:
het controle lampje in het dashboard bleef branden, ook met de sleutel van het contact af. Dus maar de bruingele stekker losgehaald en ingetapet zodat dit brandende lampje niet de accu zou leegmaken. Niet echt een goede oplossing, I know :P .

Probleem twee:
De accu is wel leeg gegaan |:( , gisteren wilde ik starten en er gebeurde niets, geen klik, geen lampen, geen controle-lampjes.. helemaal noppes. [i:30xp1q75]Zou dit in verband kunnen staan met een verkeerde aansluiting? En/of met probleem 1?[/i:30xp1q75]
Morgen krijg ik waarschijnlijk een voltmeter te leen en kan ik wat gaan meten.

Wie kan mij wat uitleggen over de aansluiting, en heeft misschien een uitleg voor de 2 probleempjes??
Jurrien

RE: aansluiting dynamo

bruin gaat naar de accu
bruin/blauw ook naar accu, maar vertakt, naar de rest van je elektrische installatie

bruin geel is voor je controlelampje.

het controleren van de dynamo:

maak de kabelaansluiting van de dynamo los
sluit de min van een voltmeter aan op de massa van de auto
zet de auto op het contact
sluit de + van de voltmeter aan 1 voor 1 op de contacten van de dyname en lees de spanningen af...

mogelijkheden:

geen spanning op de aansluiting IND controleer de laadstroomcontrolelamp en de bijbehorende stroomkring.

geen spanning op de klem van de hoofdvoedingkabel, controleer de stroomkring tussen accu en dynamo.

als op beide aansluitingen spanning staat ga verder met test 2

test 2:

sluit een amperemeter aan tussen de bruine kabel en de solenoide en een voltmeter over de accuklemmen.

laat nu de dynamo draaien met 6000rpm, let op dit is niet het motortoerental!!! meet de krukaspoelie en deel deze door de dynamopoelie, je weet dan hoe vaak je dynamo draait als je motor 1 keer rond gaat...

laat de dynamo draaien totdat je een stabiele waarde op je stroommeter hebt.

wijst de stroommeter niets aan dan moet je de dynamo reviseren/vervangen

de stroommeter/amperemeter wijst minder dan 10A en is de voltmeter tussen de 13,6 en 14,4 dan het vermogen (laten) testen op een proefbank max laadstroom is 43 ampere bij 14 volt en 6000rpm

als de amperemeter minder dan 10A en de voltmeter minder dan 13,6 volt vervang dan de spanningsregelaar

als de amperemeter meer dan 10A en de voltmeter meer dan 14,4Volt aangeeft vervang ook de spanningsregelaar.

-grote kans dat je dynamo van de sloop daar beter had kunnen blijven aangezien hij hoogstwaarschijnlijk ook kapot is...

succes...

RE: aansluiting dynamo

Probleem is niet nog niet opgelost.
Even een update:
Gisteren met voltmeter de accu gemeten: 2 volt
Na een tijdje een andere auto met de startkabels erop te hebben gehad ging het starten heel vlotjes, in een keer. Andere auto losgekoppeld en weer gaan meten. (de voltages over de accu)

V stationair: 12,47 volt
V met wat meer gas: 13,57 volt
V met wat meer gas en groot licht/ruitenwisser/knipperlichten aan: > 12 volt

Daarna "test 1" gedaan en op beide aansluitingen staat spanning.
Test 2 konden/mochten we niet doen want de volt/amper meter kon maximaal 10A aan.. :x

Na het testen, met alles uit van t contact af, nog eens spanning gemeten over de accu: 11,72 volt
Vandaag weer accu gemeten: 1,7 volt :(

Accu is 2,5 jaar oud, de platen in de accu staan onder de vloeistof.

Mijn vragen:
[i:2perkq8b]Loopt de accu leeg doordat er ergens een lekstroom zit, of zijn er andere mogelijkheden?[/i:2perkq8b]

[i:2perkq8b]Als ik test 2 wil doen: wat is de solenoide?[/i:2perkq8b]

RE: aansluiting dynamo

Ja dat kan dat je accuu wordt leeg getrokken.

De startsolenoide zit links als je voor de motor staat op het binnen scherm. Hierop is de plus kabel van de accuu aangesloten, en vertrekt er ook een kabel naar de start motor.
Om te weten of de startsolenoide de oorzaak is van het leeg trekken, haal dan de plus hiervan af die rechtstreeks hierop zit. Zorg dat de accuu geladen is en meet het volt percentage. Meet morgen opnieuw het voltage en zie of er iets veranderd is. Zo ja dan is je accuu defect en ontlaadt zichzelf. Zo niet dan heb je de veroorzaker gevonden die de accuu leegtrekt.

Hetgeen wat Red flame omschrijft lijkt sterk op het geen ik al éens heb gepost.
Test2 om de krukaspoelie te delen door de dynamopoeleie is enkel van nut als je geen toerenteller hebt om de motor een 6000 toeren te laten draaien.
Dan staat er nog het volgende vermeld:red flame schreef:
meet de krukaspoelie en deel deze door de dynamopoelie, je weet dan hoe vaak je dynamo draait als je motor 1 keer rond gaat...




Je kunt enkel hiermee weten hoeveel omwentelingen de dynamopoelie maakt ten opzichte van de krukas poelie. Dit is bepalend voor het toerental.


Theo

Cooper S



Geregistreerd op: 7-8-2002
Berichten: 367
Woonplaats: Timboektoe Geplaatst: Za Dec 21, 2002 5:32 pm
Onderwerp:


Spanningsregelaar kan ook defect zijn, als deze defect is dan wordt je accu opgeblazen. Onderstaand tref je de werkwijze aan om de laadstroom kring te kunnen controleren. Denk er wel aan dat je hiervoor test gereedschap moet hebben, geen gereedschap geen test dan ben je aangewezen om de dynamo te vervangen of te laten reviseren. Bij een revisie bedrijf kunnen ze je dynamo testen.


Laadstroomkring controleren:

1

V-snaar spanning kontroleren.
accuklemmen goed vast zitten en schoon zijn.
accu in goede staat is en voldoende geladen (zuur wegen)
controleer alle aansluitingen.

Test 1
Maak alle kabelaansluitingen los van de dynamo.
sluit de minklem van een voltmeter aan op de massa.
zet de contactsleutel op contact zodat de ontsteking is ingeschakeld.
sluit de plusklem van de voltmeter om de beurt aan op alle aansluitpunten van de kabelstekker.
Lees de spanningen af.
Mogelijkheden!
a. Meet men geen spanning op de "aansluiting 'IND'. Controleer de laadstroomcontrolelamp en de stroomkring ervan.
b. Meet men geen spanning op de klem van de voedingskabel, controleer de stroomkring tussen accu en dynamo.
c. Meet men spanning op beide genoemde elementen, ga dan verder met test 2.

Test 2

sluit de kabelaansluiting weer aan op de dynamo.
maak de bruinekabel met het oogje los van de startmotor-solenoïde.
Sluit een ampèremeter aan tussen deze bruinekabel en zijn aansluitpunt op de solenoïde.
sluit een voltmeter aan over de accuklemmen.
Laat de dynamo draaien met 6000 t/pm Let op dit zijn niet de 6000 t/pm van de motor. [color=red:23m65cbu]Als men geen mechanische toerenteller heeft kan men het toerental bepalen aan de hand van het motortoerental. [/color:23m65cbu]Meet de diameter van de krukaspoelie (stel 150 mm) meet de diameter van de dynamopoelie ( stel 50 mm). De krukaspoelie draait dus 150:50=3 maal zo snel als de dynamopoelie. In dit geval zijn 6000 t/pm van de dynamo 2000 t/pm van de motor.

Mogelijkheden.

a. De ampère meter wijst niets aan. Vervang cq reviseer de dynamo.
b. Ampère meter wijst minder dan 10 A aan: de voltmeter wijst tussen de 13,6 en 14,4 volt aan. Als de accu slechts zeer weinig geladen is, zal het vermogen van de dynamo getest moeten worden op een proefbank. (Max. laadstroom is 43 A bij 14 V en 6000 t/pm.
c. De ampère meter geeft minder dan 10 a, en de voltmeter geeft meer dan 14,4 V vervang de spanningsregelaar.

RE: aansluiting dynamo

theo,

heb je ook de vraagbaak van p.h. olving???

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

RE: aansluiting dynamo

Het is alweer een tijdje geleden maar nu dan weer ff een vervolg:
Het probleem dat de accu leegloopt bestaat nog steeds.
Inmiddels is wel de dynamo gereviseerd, dus die moet weer werken. En de accu is gecontroleerd bij een accuhandel: voltage en amperage goed en een "startsimulatie" was ook goed.

Theo schreef:
Om te weten of de startsolenoide de oorzaak is van het leeg trekken, haal dan de plus hiervan af die rechtstreeks hierop zit. Zorg dat de accuu geladen is en meet het volt percentage. Meet morgen opnieuw het voltage en zie of er iets veranderd is. Zo ja dan is je accuu defect en ontlaadt zichzelf. Zo niet dan heb je de veroorzaker gevonden die de accuu leegtrekt.



Dit heb ik gedaan en de accu loopt niet leeg :) . Met alles aangesloten start de mini goed.
[i:5p3vwnco]Moet ik er dan nu ervan uitgaan dat de solenoid(=startrelais) kapot is of kan het ook bijv. de startmotor zijn? Of nog ergens anders in het el. circuit?[/i:5p3vwnco]

(ik heb eerder ook het zekeringkastje losgehaald, met alle stekkertjes los en geisoleerd, de accu liep dan toch leeg, ik weet niet of dit ook nog iets kan betekenen..)

RE: aansluiting dynamo

red flame schreef:
heb je ook de vraagbaak van p.h. olving???




Eum, ik heb al een tijdje rondgezien naar een vraagbaak, heb je er eigenlijk van Leyland Mini 850 van '78?? :?

enne, is het normaal dat er bij mij een alternator in steekt ipv een dynamo? ik dacht dat er in die tijd nog dynamo's in staken... of zal ie mess later al zijn vervangen? :|

RE: aansluiting dynamo

Jurrien dat zou kunnen dat je start relais defekt is. Nu je hebt gemerkt dat je accuu niet leeg getrokken is, wil je zeker zijn haal dan alle zekeringen eruit, en laat je de plus van de accuu aangeslotenop het startrelais. Is je accuu leeg de dag erna dan heb je de boosdoener.

suc6

RE: aansluiting dynamo

J-man schreef:
is het normaal dat er bij mij een alternator in steekt ipv een dynamo?


In het Nederlands hebben we het meestal over gelijkstroomdynamo of wisselstroomdynamo om verwarring te voorkomen :) Ik weet even niet waar je op doelt, maar zowiezo is het natuurlijk een populair aanpassing om een eventuele gelijkstroomdynamo (volgens mij niet gebruikt tot hooguit midden jaren '70, if that) te vervangen door een wisselstroomdynamo.

RE: aansluiting dynamo

J-Man dat wat Eelke omschrijft dat klopt.

Maar ik begrijp waar jouw vraag op doelt.
In Nederland werd heel heel vroeger de naam alternator gebruikt ipv dynamo.
Hier in België spreken ze nog veel met alternator maar niet direkt met dynamo, al zou je zeggen in de garage mijn dynamo is defekt weten ze wel waarover je het hebt.
Toch ziet men hier in belgië een verschil tussen een dynamo en alternator. Een dynamo heb je op de fiets en in de auto heb je een alternator. Dit om de volgende reden.

De wisselstroomdynamo (alternator) heeft een draaiend gedeelte (de "rotor") dat met koolborstels in verbinding staat met de buitenwereld. De rotor krijgt een gelijkspanning toegevoerd, die in de rotorwikkeling een magneetveld opwekt. Aan weerszijden van de rotorspoel bevinden zich ijzeren klauwen, waartussen zich het magneetveld bevindt. In de omtrek van de rotor gezien, wisselt de richting van het veld.
Door de wisselende richting van het rotorveld, wordt in de vaste wikkelingen van de alternator (de "stator") een wisselspanning opgewekt.

Die wisselspanning wordt in het achterste gedeelte van de alternator gelijkgericht met vermogensdioden. De regeling van de hoogte van de laadspanning vindt plaats met een veelal elektronische regelaar. Deze regelaar meet de waarde van de spanning en bepaalt of de koolborstels (lees:rotor) wel of geen spanning krijgen. De regelaar doet niets anders dan in- en uitschakelen. Het aantal malen in- en uitschakelen is afhankelijk van de belasting- bepalend voor het handhaven van de ingestelde spanning. Bij volle accu's kan het voorkomen dat de laadregelaar wel tienduizend maal per seconde schakelt.

Een fiets dynamo doet dit niet, maar geeft toch wissel spanning af hoe harder je fietst, hoe feller het licht gaat branden. Stop je met fietsen dan is er geen licht. De alternator zet de wisselspanning om in gelijkspanning om bijvoorbeeld je accuu te laden gelijkrichten. Gelijkspanning is elektrische spanning met onveranderlijke polariteit, dat is het geval bij bijvoorbeeld een batterij, een accu en een adapter. Plus blijft plus en min blijft min.

Jij kan dus zeggen of spreken over een wisselstroomdynamo ofwel alternator.
Gemakkelijker voor jou is alternator.

RE: aansluiting dynamo

Bedankt voor de uitbundige uitleg!

'T is idd helemaal correct je uitleg. Het komt percies uit mijn cursus elektriciteit. :) Sorry voor de eventuele verwarring bij de noorderburen, maar ik heb bij mijn weten hier in belgië nog nooit het woord dynamo horen vallen als men het heeft over het laden van een autoaccu. Dit is bij ons dus gewoon de naam vor dat cilindrisch vormig ding dat onder de motorkap steekt aangedreven met een V-riempje.
:P
Het is dus normaal dat er een alternator / wisselstroomdynamo insteekt in mijn mini van '78...
bedankt voor de informatie 8)

PS: bestaan die vraagbaken?

RE: aansluiting dynamo

Sorry, taalconflict :)

RE: aansluiting dynamo

t is dat we helemaal zo'n andere taal spreken he.. ;) och beter dit dan frans, heb ik een hekel aan aan die taal, heb geen uitleg voor, maar die is pas helemaal niet te begrijpen. |:(
lang leve nederlands... :D

RE: aansluiting dynamo

Theo schreef:
Nu je hebt gemerkt dat je accuu niet leeg getrokken is, wil je zeker zijn haal dan alle zekeringen eruit, en laat je de plus van de accuu aangeslotenop het startrelais. Is je accuu leeg de dag erna dan heb je de boosdoener.



Ok, bedankt, dit heb ik al gedaan. Zie m'n vorige post:
Ik heb eerder ook het hele zekeringkastje losgehaald, met alle stekkertjes los en geisoleerd, de accu liep dan toch leeg.
Dit was met de pluspool vd accu aangesloten op het startrelais. Ik zal het nog eens proberen voor de zekerheid. Dus het kan niet nog aan bijv. de startmotor liggen.

Dan even een stap verder: als ik het startrelais wil verwijderen moet ik er wel goed bij kunnen. Erboven zit nl. een plastic "inlaat pijp" van de ventilatie.
[i:z2wghxkn]Hoe krijg je deze los?[/i:z2wghxkn]
Ik heb er al aan proberen te draaien en trekken maar dit werkte niet..

RE: aansluiting dynamo

De plastic buis krijg je eruit met flink wat trek en wring werk.

Betreft het leeg lopen van de accu, als ie toch leegloopt zonder verbruikers, zou ik denken dat je accu kapot is. Het kan zeker geen kwaad om de kabel van de startmotor los te halen om te kontroleren.