bruin gaat naar de accu
bruin/blauw ook naar accu, maar vertakt, naar de rest van je elektrische installatie
bruin geel is voor je controlelampje.
het controleren van de dynamo:
maak de kabelaansluiting van de dynamo los
sluit de min van een voltmeter aan op de massa van de auto
zet de auto op het contact
sluit de + van de voltmeter aan 1 voor 1 op de contacten van de dyname en lees de spanningen af...
mogelijkheden:
geen spanning op de aansluiting IND controleer de laadstroomcontrolelamp en de bijbehorende stroomkring.
geen spanning op de klem van de hoofdvoedingkabel, controleer de stroomkring tussen accu en dynamo.
als op beide aansluitingen spanning staat ga verder met test 2
test 2:
sluit een amperemeter aan tussen de bruine kabel en de solenoide en een voltmeter over de accuklemmen.
laat nu de dynamo draaien met 6000rpm, let op dit is niet het motortoerental!!! meet de krukaspoelie en deel deze door de dynamopoelie, je weet dan hoe vaak je dynamo draait als je motor 1 keer rond gaat...
laat de dynamo draaien totdat je een stabiele waarde op je stroommeter hebt.
wijst de stroommeter niets aan dan moet je de dynamo reviseren/vervangen
de stroommeter/amperemeter wijst minder dan 10A en is de voltmeter tussen de 13,6 en 14,4 dan het vermogen (laten) testen op een proefbank max laadstroom is 43 ampere bij 14 volt en 6000rpm
als de amperemeter minder dan 10A en de voltmeter minder dan 13,6 volt vervang dan de spanningsregelaar
als de amperemeter meer dan 10A en de voltmeter meer dan 14,4Volt aangeeft vervang ook de spanningsregelaar.
-grote kans dat je dynamo van de sloop daar beter had kunnen blijven aangezien hij hoogstwaarschijnlijk ook kapot is...
succes...
- Login of registreer om te reageren
RE: aansluiting dynamo
Ingediend door Jurrien op ma, 27-10-2003 00:52
ik heb vrijdag de dynamo van m'n mini ('79 met 1300 motor)vervangen, omdat deze kapot was. (De mini wilde niet starten ->bij kwikfit accu laten meten -> bij lopende motor kwam er te weinig spanning over de polen->dynamo naar revisie bedrijf ->laten doormeten -> deed niets=kapot)
Nu zit er voor 30 euro een dynamo van de sloop in, uit een 1300 metro.
Er zitten via een stekkerblokje 3 kabels op:
-een dikke bruine (grote stekker)
-een bruin/gele (grote stekker)
-een bruin/blauwe (kleiner stekkertje)
Op de bruin/blauw staat spanning, deze vonkt als je 'm ergens tegenaan houdt.
De bruingele is voor het controle lampje op het dashboard.
[i:30xp1q75]Klopt deze aansluiting?[/i:30xp1q75]
Probleem 1:
het controle lampje in het dashboard bleef branden, ook met de sleutel van het contact af. Dus maar de bruingele stekker losgehaald en ingetapet zodat dit brandende lampje niet de accu zou leegmaken. Niet echt een goede oplossing, I know .
Probleem twee:
De accu is wel leeg gegaan , gisteren wilde ik starten en er gebeurde niets, geen klik, geen lampen, geen controle-lampjes.. helemaal noppes. [i:30xp1q75]Zou dit in verband kunnen staan met een verkeerde aansluiting? En/of met probleem 1?[/i:30xp1q75]
Morgen krijg ik waarschijnlijk een voltmeter te leen en kan ik wat gaan meten.
Wie kan mij wat uitleggen over de aansluiting, en heeft misschien een uitleg voor de 2 probleempjes??
Jurrien