Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Hoi ik ben nieuw hier en heb al meteen jullie hulp nodig.. ben nogal een leek wanneer het aankomt op techniek, en van Mini`s heb ik al helemaal niet de nodige kennis. :)

Ik ben sinds gister eindelijk trotse eigenaar geworden van een Mini Mayfair uit 1990. Behalve dat ik uiteraard heel blij ben en elke keer met een flinke lach achter het stuur zit begin ik mij ook een beetje zorgen te maken om een aantal dingen, omdat het gevoel heb dat het toch niet helemaal zo hoort te zijn.

Namelijk;
- Vaak wanneer ik in een keer gas geef voel ik de auto/motor een 'stoot' of 'shock' geven.Behalve dat je het voelt hoor je het ook. Ditzelfde is ook het geval wanneer ik het gas in een keer los laat.

- Wanneer ik zachtjes rij heb ik het gevoel alsof de auto nogal erg op en neer gaat vanuit een kant. Beetje hetzelfde effect wanneer een bobbel in een van je banden hebt of een van de banden bijna leeg is.
Iets mis met de vering?

- Wanneer ik afrem word het, waar ik het hierboven over had, nog erger. Zou dit aan de trommelremmen kunnen liggen?

- En als laatste, drempels.. heuveltje.. bobbels in de weg.. het lijkt wel of de auto totaal geen 'klappen' opvangt. Wanneer ik met maar 20kmh over een stijle drempel rij moet ik oppassen dat ik mijn hoofd niet tegen het dak stoot. Is dit normaal? Hoort dit gewoon bij een Mini... of is hier ook weer iets mis?

Wat me trouwens opvalt is dat de auto voor veel lager ligt dan achter.



Kort samengevat, behalve dat hij op vlakke wegen en in de bochten een geweldige wegligging heeft (nooit verwacht van zo`n klein auto`tje), verder rijd hij aan de hand van bovengenoemde punten absoluut niet soepel.

Ik heb dus totaal geen ervaring met het rijden in Mini`s, en kennis over Mini`s in het algemeen en daarbij ook de techniek, is bij mij ook ver te zoeken. Mischien dat de meeste dingen gewoon zo horen.. maar ik heb het gevoel eigenlijk van niet.


Ik wist van te voren dat voor een Mini dat er van buiten tiptop uitziet, op een paar kleine oppervlakkige roestpletjes na, voor 2000,- euro niet te veel moest verwachten qua conditie van het motorische gedeelte. Ik heb nog wat geld over en wil hier en daar de nodige dingen vervangen die aan vervanging toe zijn. Zijn er dingen waar ik zoal op moet letten?

Het is een lange post meteen de eerste keer, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen en mij wat kennis kunnen bij brengen :)

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

De eerste tip: Gebruik de zoekfunctie :)

Heel veel problemen zijn andere mini bezitters ook al tegen gekomen en kan je dus vinden dmv de zoekfunctie.

Kan je je antwoord dan via de zoekfunctie nog niet vinden dan is het kennelijk iets nieuws en kan je een topic op het forum aanmaken. Maar het is dus altijd aan te raden eerst te zoeken, dan heb je waarschijnlijk nog sneller een antwoord ook ;)

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Larooy schreef:
- Vaak wanneer ik in een keer gas geef voel ik de auto/motor een 'stoot' of 'shock' geven.Behalve dat je het voelt hoor je het ook. Ditzelfde is ook het geval wanneer ik het gas in een keer los laat.



Lijkt erop dat een of meer motorsteunen niet meer helemaal jofel zijn, en/of je uitlaat niet helemaal goed vast zit. Meestal is het eerste om te checken of je hondebotje (zoek maar eens op het forum dan vind je wel foto's en uitleg) nog okee is. Zoek maar eens op motorsteun in het forum en je krijgt tientallen hits.

Larooy":xvuhaocf]- Wanneer ik zachtjes rij heb ik het gevoel alsof de auto nogal erg op en neer gaat vanuit een kant. Beetje hetzelfde effect wanneer een bobbel in een van je banden hebt of een van de banden bijna leeg is.
Iets mis met de vering?

- Wanneer ik afrem word het, waar ik het hierboven over had, nog erger. Zou dit aan de trommelremmen kunnen liggen?[/quote:xvuhaocf]

Zijn je wielen wel recht? Lijkt erop of je een krom wiel hebt, bijvoorbeeld een keer stoeprand geraakt of zo. Wissel je voorwielen eens met je reservewiel en kijk of het verandert. Als er een krom is dan moet dat rechtgezet. Bij stalen velgen kan bijna iedere garage je wel helpen, bij lichtmetalen zou ik even specifiek op zoek gaan naar een bedrijf wat dat goed kan.

Larooy":xvuhaocf]- En als laatste, drempels.. heuveltje.. bobbels in de weg.. het lijkt wel of de auto totaal geen 'klappen' opvangt. Wanneer ik met maar 20kmh over een stijle drempel rij moet ik oppassen dat ik mijn hoofd niet tegen het dak stoot. Is dit normaal? Hoort dit gewoon bij een Mini... of is hier ook weer iets mis? [/quote:xvuhaocf]

Een mini heeft een hele korte veerweg en lijkt daardoor wat stuiterig, maar dat is meteen ook de reden waarom die wegligging zo goed is. Het kan dat je veerbollen wat ingezakt zijn, dat is een bekend verschijnsel. Zoek daar maar eens op in het forum, staat al veel over beschreven. De eerste dagen maar veel tijd op het forum besteden, daar leer je veel van over je mini.

Groeten,

Harald

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Mja, de 'motorsteun' die ik zo met de blote oog kan zien, is nogal aan het roesten en 'bladeren'.
Wat betreft de uitlaat, zit pas een nieuwe uitlaat onder.

Zover ik weet is verder niks mis met de wielen in iedergeval.. zover ik weet. Liggen 'nieuwe' velgen en nieuwe banden onder.
Wat het hobbelig gedrag van de auto bij het remmen.. ik heb mij laten vertellen dat de remtrommels na verloop van tijd wel eens een ovale vorm willen krijgen en dit dus de oorzaak zou kunnen zijn.. Maar of dat ook zo daadwerkelijk is :?

In iedergeval bedankt, en ik zal de zoekfunctie gebruiken :)

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Om te beginnen: goede keuze! Een mini kopen!! Veel succes ermee:

Larooy schreef:

- Vaak wanneer ik in een keer gas geef voel ik de auto/motor een 'stoot' of 'shock' geven.Behalve dat je het voelt hoor je het ook. Ditzelfde is ook het geval wanneer ik het gas in een keer los laat.



Tussen je motorsteunen en het staal (dat bij jou aan het roesten is) zitten rubberen blokken. Als die versleten zijn kan je motor te veel bewegen en kan je hem horen/voelen kantelen. Ik had dit ook toen ik mn mini net kocht. Is niet de duurste reparatie en je voorkomt ermee dat je uitlaat afbreekt....

Succes, Birdy

default

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Demelza schreef:
De eerste tip: Gebruik de zoekfunctie :)


Wie zegt dat hij dat niet gedaan heeft?

Wat betreft dat geluid en gevoel:
HaSa-BO schreef het ook al. Veel voorkomende oorzaak is het hondebot.
Maar ook de rubbers van de Towerbold zou het wel eens kunnen wezen.
Towerbolts zijn de twee dikke bouten die tegen het schutboard zitten en het subframe aan de bovenzijde vasthouden.

grtzz Martin

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Larooy schreef:
Mja, de 'motorsteun' die ik zo met de blote oog kan zien, is nogal aan het roesten en 'bladeren'.
Wat betreft de uitlaat, zit pas een nieuwe uitlaat onder.



Ga eens voor je auto staan en pak de motor stevig beet. Kun je hem dan met wat kracht enige centimeters naar voren en achteren verplaatsen? Zo ja, dan is er ergens op zijn minst een steun met ofwel versleten rubbers ofwel gescheurd/gebroken. Als dat niet kan en alles "shocking klem" lijkt te zitten dan kun je inderdaad gaan zoeken naar de rubbers van je subframeophanging (ook beschreven op het forum).

Alternatieve controlemogelijkheid: Laat iemand in je auto even een paar keer gas geven terwijl jij naar de motor kijkt. Zie je hem duidelijk bewegen dan weet je genoeg.

Voor wat betreft je wielen, als je ovale trommels hebt levert dat alleen effect op bij het remmen (behalve in zeer extreme gevallen). Jij geeft aan dit ook bij gewoon rijden te hebben. Dan kan dat alleen voortkomen uit de "draaiende of rollende delen" Dus ofwel je wiel ofwel de delen waar je wiel direct aan vast zit zijn uit balans. Laat ze toch maar eens checken. Iedere bandenboer kan je wielen ff op de balanceerbank zetten en meteen zien of ze recht zijn.

Groeten,

Harald

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Larooy schreef:
ik heb mij laten vertellen dat de remtrommels na verloop van tijd wel eens een ovale vorm willen krijgen en dit dus de oorzaak zou kunnen zijn..




Gezien het feit dat die van jouw uit '90 is, heb je schijfremmen voor, en ovale trommels gebeurd op zich niet zo snel.
Zou het eerder in wielen/ophanging/lagers zoeken.

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Rene schreef:
Gezien het feit dat die van jouw uit '90 is, heb je schijfremmen voor,...



Scherp. De trommels zijn dus geen oorzaak...

Harald

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Mini Martin schreef:
Wie zegt dat hij dat niet gedaan heeft?



En wie zegt dat hij het wel gedaan heeft :?

[voor in de toekomst voor iedereen die zich eraan ergert dan: Heb je gezocht schrijf dat dan in je topic, dan loop je ook niet de kans om de vraag te krijgen of je wel gezocht hebt.]

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Larooy schreef:
Wat me trouwens opvalt is dat de auto voor veel lager ligt dan achter.



HILO set aan de voorkant helpt (kost rond de 80 euri)Dat zorgt ervoor dat de voorkant een stukje omhoog komt. Ik heb zelf een bodykit en de spoiler zat een paar centimeter boven de grond, erg lastig met drempels, ik moest er schuin overheen :P

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

mini-lover schreef:
Wat me trouwens opvalt is dat de auto voor veel lager ligt dan achter.



HILO set aan de voorkant helpt (kost rond de 80 euri)Dat zorgt ervoor dat de voorkant een stukje omhoog komt. Ik heb zelf een bodykit en de spoiler zat een paar centimeter boven de grond, erg lastig met drempels, ik moest er schuin overheen :P




Hilo kan het probleem maskeren, niet verhelpen...
Beter is om eerst te controleren of de veerkogels niet door de cupjes heen geslagen zijn...
Mini staat meestal iets lager voor hoor...

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Rene schreef:
Hilo kan het probleem maskeren, niet verhelpen...
Beter is om eerst te controleren of de veerkogels niet door de cupjes heen geslagen zijn...
Mini staat meestal iets lager voor hoor...[/b]


Larooy schrijft dat hij voor "veel" lager ligt dan achter. En als je met de Hilo bezig gaat, merk je wel of de veerkogels niet door de cupjes zijn heengeslagen?! Maar t zaakje eerst controleren kan inderdaad geen kwaad, wie weet heb je dan uiteindelijk de Hilo niet eens nodig. Tenzij je het natuurlijk mooier vindt als je mini "recht" staat.

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Ik ga zometeen maar eens naar de garage. Want zelf klussen begin ik liever nog niet aan.. Ik kijk wel toe.

Maar kort samengevat kunnen dit dus de problemen zijn:
-Motorsteunen/hondebotje
-Rubbers van de Towerbold
-Veerkogels

Overigens is dat 'stoten' bij het gaspedaal indrukken en loslaten inmiddels veel erger geworden. Ik hoor nu dus ook wanneer de auto flink schud, iets rammelen voor me onder de motorkop rechts van mij (Klinkt als een rammelend boutje ofzo). Het klinkt en voelt in iedergeval niet meer gezond aan.

In iedergeval bedankt :)

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Om jullie nog even op de hoogte te houden wat het daadwerkelijke probleem was/is..

Kom net van de garage vandaan en de zoon van de baas heeft blijkbaar zelf ook een mini, wat dus weer mooi meegenomen is. Heeft tenminste ervaring.

Het probleem is dus toch de motorsteun. Althans, dat zogenaamde 'hondebotje'. Hij is overgebroken en moet dus vervangen worden.

De remmen en dat de mini voor zo erg laag staat, kijkt hij ook meteen even na.
Moet alleen wel wachten tot volgende weer vrijdag pas :(

Kan het kwaad wanneer ik zo nu en dan toch nog ermee ga rijden? Of is echt af te raden? (vergeten te vragen daar O:) )

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Ik zou het niet doen...
Je remmen zorgen voor de meeste veiligheid en als die niet goed werken...
En om dan nog maar te zwijgen over een kapotte motorsteun, waarschijnlijk maak je alles door te rijden alleen maar erger...

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

Dan blijft ie lekker staan, en pik ik de auto van me moeder maar in voor de komende week :P

Wel balen overigens. Heb em net een weekje en nu kan ik er weer een week lang niet in rijden :'(

RE: Aantal ''probleempjes' met mijn Mini

aaarg ik kan met je mee praten... Heb ik eindelijk de mini die ik al zo lang wil staat ie tot nu toe langer in de garage dan bij mij...
ik wordt er echt helemaal gestoord van.